مهارت های رهبری ؛ یک رهبر به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

leadership/ مهارت های رهبری
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

یک رهبر موفق می‌بایست بتواند ارتباط خوبی با همکاران و اعضای تیم و سایر عناصر مرتبط برقرار کند. در این راستا داشتن مهارت های رهبری به فرد کمک می‌کند تا بهتر این کار را انجام دهد. به همین دلیل ما در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

مهارت های رهبری کردن از آن دست نکاتی است که همیشه و در همه جنبه‌های شغلی می‌تواند به کمک افرادی که سرپرستی گروهی را بر عهده دارند بیاید. چه در یک سازمان و چه در گروه کوچک، رهبر می‌تواند نقشی حیاتی در موفیت و رسیدن به اهداف آن سازمان یا گروه را داشته باشد. لازمه چنین دستاوردی این است که یک رهبر بتواند مهارت‌هایش را با گذر زمان افزایش دهد و با توجه به شرایط بتواند تیم را در جهتی درست هدایت کند.

leasdership/ مهارت رهبری

با این حساب یک رهبر کاربلد امروزه می‌داند که روش‌های قدیمی برای دنیای مدرن امروزی کاربرد ندارد و می‌بایست همه روش‌ها به روز شوند. هرچند ممکن است دسته‌ای از افراد تصور کنند رهبری امری ذاتی است، اما باید خاطر نشان کنیم که بخش اعظمی از رهبری اکتسابی بوده و فردی که رهبری را بر عهده دارد، مهارت‌هایی را نیاز خواهد داشت که تنها با آموختن، تمرین و تلاش به دست می‌آیند. درواقع یک رهبر موفق هیچگاه از آموختن نکات جدید که در کار به کمکش می‌آیند غافل نمی‌شود.

از این‌ها گذشته مهارت های رهبری حتی در سطوح پایین‌تر نیز کارآمد خواهد بود. درواقع اگر بخواهیم به صورت پایه‌ای به موضوع نگاه کنیم، رهبری کردن و داشتن مهارت های رهبری حتی در نوشتن یک رزومه خوب برای ثبت نام یک شغل نیز مفید خواهد بود. درواقع شما با کسب این مهارت‌ها می‌توانید دانش و تجربه‌های خود را در جهت صحیحی که نظر مدیران شرکت را جلب کند، رهبری کنید. با این مقدمه ما در ادامه به مهارت هایی که یک رهبر باید داشته باشد اشاره می‌کنیم و با موضوعات زیر همراه شما خواهیم بود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


چرا مهارت‌های رهبری مفید هستند؟


leasdership3/ توسعه مهارت رهبری

درواقع حضور رهبران کارآمد در یک سازمان و افرادی که مهارت های رهبری دارند، رسیدن به اهداف را تضمین خواهد کرد. درواقع یک رهبر موفق می‌تواند تیم‌های خوبی را در سازمان تشکیل دهد، پروژه‌ها را در جهت درستی هدایت کند و خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایی را به کار بگیرد تا کارایی سیستم بالا رود. در این راستا باید اشاره کنیم که رهبری و مدیریت شامل مهارت‌های ارتباطی و فردی است. پس هر کسی می‌تواند چنین مهارت‌هایی را با یادگیری و تمرین در خود تقویت کند.

داشتن مهارت های رهبری از این جهت اهمیت دارد که رهبران خوب، مشارکت‌های افراد را افزایش می‌دهند، فضای خوبی برای کار ایجاد می‌کنند و در رفع موانع نیز کمک خواهند کرد. از طرف دیگر خوب است بدانید چنین رفتارهایی در گروه می‌تواند مسری باشد و در این جهت همه اعضا را ترغیب خواهد کرد تا در کار خود مهارت‌های مثبت رهبری را به کار بگیرند.

 


مهارت های رهبری چیست؟


مهارت های رهبری مهارت هایی هستند که در سازماندهی افراد برای رسیدن به یک هدف مشترک کمک‌کننده خواهند بود. درواقع چنین مهارت‌هایی در یک رهبر مقتدر باعث می‌شود تا کارکنان انگیزه لازم برای انجام کارها را داشته باشند. در اینجا می‌توانید با برخی از راهکارهای افزایش انگیزه در کارکنان آشنا شوید. برخی از مهارت‌های رهبری عبارت‌اند از:

همچنین بخوانید :
  • صبر
  • همدلی
  • گوش دادن
  • بازخورد مؤثر
  • قاطعیت
  • ارتباط
  • انعطاف‌پذیری
  • توانایی حل مشکل
  • ریسک‌پذیری
  • تیم سازی

همان‌طور که مشاهده کردید، رهبری کردن تنها یک مهارت نیست و مجموعه‌ای از مهارت ها با هم هستند که یک رهبری بی عیب و نقص را به ارمغان می‌آورند. با توجه به مهارت‌هایی که در بالا اشاره کردیم، یک سری از مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه نیز شرح خواهیم داد.

 


یک رهبر چه مهارت هایی باید داشته باشد


تقریبا می‌توان گفت که هر نوع رفتار مثبتی می تواند به عنوان یکی از مهارت های رهبری باشد. درواقع مهارت خوب گوش دادن توسط یک رهبر موفق باعث خواهد شد تا نگرانی‌های اعضای تیم در انجام کارها کمتر شود و آن‌ها بهتر بتوانند کارهای خود را انجام دهند. علاوه بر گوش دادن، مهارت‌های دیگری هم وجود دارد که ما در ادامه فهرستی از این مهارت های رهبری را بیان خواهیم کرد.

leasdership / ویژگی های رهبر تیم

 

قاطعیت

رهبران کارآمد با اطلاعاتی که دارند می‌توانند خیلی سریع تصمیم بگیرند. البته تصمیم‌گیری‌های سریع و کارآمد، نیازمند تمرین و یادگیری است که البته با گذشت زمان و کسب تجربه به دست می‌آید. درواقع رهبران موفق هر چه با تجربه‌تر باشند، می‌توانند تصمیم‌های سریع بهتری اتخاذ کنند. قاطع بودن در تصمیم گیری به عنوان یکی از اصول ارزشی در رهبری محسوب می‌شود؛ زیرا می‌تواند به پیشرفت پروژه‌ها کمک کند و کارایی را افزایش دهد.

 

مهارت حل مسئله

یکی دیگر از مهارت های رهبری خوب، مهارت حل مشکل است. درواقع کسی که رهبری یک تیم یا گروهی را برعهده دارد، باید بتواند مشکلات را شناسایی کرده و در جهت رفع آن‌ها تلاش کند. خوب است بدانید که حل مسئله نیاز به آرامش و همچنین شناسایی راه‌حل به صورت گام به گام دارد. چنین مهات‌هایی می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های سریع نیز کمک کند. همچنین در این راستا موانع از میان برداشته خواهند شد و براساس مشخصات، می‌توان روند اجرایی پروژه و کارها را نیز دقیق‌تر پیش‌بینی کرد.

 

توانایی تدریس و مربی بودن

یکی دیگر از مهارت‌هایی که یک رهبر موفق را از سایرین متمایز می‌کند، مهارت مربی بودن و آموختن نکات مربوط به کار است. درواقع آموزش مؤثر همکاران و کارکنان باعث خواهد شد تا افراد بتوانند دانش خود را افزایش دهند و به رشد فردی آن‌ها نیز کمک خواهد کرد و در نهایت منجر به رشد تیم یا گروه نیز خواهد شد.

leasdership4 / مهارت های رهبری سازمان

 

مهارت های برقراری ارتباط و هوش هیجانی

از دیگر مهارت های رهبری مهارت ایجاد تیم ها و برقراری ارتباط مؤثر با اعضای تیم است. داشتن هوش هیجانی بالا نیز در این زمینه باعث خواهد شد تا رهبر یک تیم بتواند توانایی سازگاری با دیگران را داشته باشد. از آنجایی که ارتباط و مهارت برقراری ارتباط پایه و اساس همه کسب و کارها است، یک مدیر و رهبر باید توانایی مدیریت ارتباطات را در گروه و تیم خود داشته باشد. هوش هیجانی در حقیقت به قابلیت درک و مدیریت هیجان اشاره دارد که یک رهبر باید بتواند مسائل یاد شده در خود و هم در دیگران را مدیریت کند. درواقع افرادی که سطح هوش هیجانی‌شان بالا است، می‌توانند احساسات خود و دیگران را درک کرده و اثرگذار باشند.

مسلما همه ما می‌دانیم تأثیر رهبری فردی که در شرایط حساس می‌تواند با آرامش مسائل را ارزیابی کند، بیشتر از فردی است که در زمان اضطرار از کوره در می‌رود و بر سر کارکنانش فریاد می‌زند. خوب است بدانید رهبری که هوش هیجانی بالایی دارد، دارای ویژگی‌هایی مانند خودآگاهی، همدلی، انگیزه، خودتنظیمی و همچنین مهارت‌های اجتماعی نیز است و نبود هر کدام از این مؤلفه‌ها می‌توانند رهبری را نیز خدشه‌دار کنند.

leasdership3/ دانش و مهارتهای نوین رهبری

 

همچنین بخوانید :

قابلیت اعتماد

ایجاد اعتماد در همکاران و برقراری ارتباطات موثر که از دستاوردهای هوش هیجانی نیز است، باعث خواهد شد تا کارکنان با امنیت خاطر بیشتری کار کنند. درواقع رهبرانی که از سوی کارکنانشان مورد اعتماد هستند، می‌توانند تعاملات بهتری برقرار کرده و راحت‌تر در مورد مسائل و مشکلات پیش رو صحبت کنند. خوب است بدانید یک رهبر قابل اعتماد، وعده‌هایش را حفظ می‌کند و باعث ایجاد روابط محکم پایداری خواهد شد.

 


چگونه مهارت های رهبری را افزایش دهیم؟


همان‌طور که در بخش‌های پیشین این مقاله هم به آن اشاره کردیم، شما در هر سطحی از رهبری می‌توانید هر زمان که بخواهید مهارت های خود را افزایش دهید. ببدین منظور در ابتدا می‌بایست سبک رهبری خود را مشخص کنید. درواقع رهبری که تاکنون کمتر در تیم مشارکت داشته است، هر زمانی که بخواهد می‌تواند میزان مشارکت و همچنین پشتیبانی‌اش را از تیمش افزایش دهد. اما باید بداند که برای ارتقای سطح رهیری‌اش هم‌اکنون به چه نوع مهارت‌هایی نیاز دارد و در جهت تقویت آن‌ها نیز تلاش کند.

 

سبک رهبری را مشخص کنید

درواقع به زبان ساده سبک رهبری همان روشی است که یک رهبر در جهت برنامه‌ریزی‌های دقیق و انگیزه دادن به همکاران از آن استفاده می‌کند. در این راستا سبک‌های مختلفی برای رهبری از جمله سبک‌های متقاعدکننده، آمرانه، مشارکتی و غیره وجود دارد. اگر سبک رهبری خود را مشخص کنید به راحتی می‌توانید راه‌هایی از طریق روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، برای ارتقای آن پیدا کنید.

leasdership5/دانش و مهارتهای نوین رهبری

 

همچنین بخوانید :

کتاب و پادکست های مدیریتی را فراموش نکنید

در زمینه رهبری و مدیریت کتاب‌های خودآموز متنوعی در بازار وجود دارند و منابع معتبری در زمینه علم مدیریت نیز پیدا می‌شود که به شما در این زمینه کمک خواهند کرد. یکی از کتاب‌های مطرح در این زمینه می‌تواند کتاب چگونه هر کسی را دوست خود کنیم، اثر دیل کارنگی باشد. این کتاب در مورد دوستیابی و شناخت روابط متقابل بوده و برای ده‌ها سال است که مورد توجه رهبران تجاری قرار گرفته است. علاوه بر این پادکست های آنلاین زیادی نیز در این زمینه‌ها وجود دارند. با این حساب کاری که باید انجام دهید این است که برای این کار وقت بگذارید. مسلما اینترنت منابع خوبی را در این زمینه برایتان به ارمغان می‌آورد و به شما معرفی خواهد کرد.

leadership/ مهارت های رهبری سازمان

 

استخدام یک مربی

یک مربی که هفتگی ملاقاتش می‌کنید می‌تواند راه‌حل دیگری برای افزایش مهارت های رهبری شما باشد. آن‌ها می‌توانند مهارت‌هایتان را افزایش دهند و در رسیدن به اهداف شما مؤثر باشند.

 

در مورد سبک مدیریت خود مطالعه کنید

وقتی رهبرانی را مشاهده می‌کنید که در کسب و کار خود موفق هستند، حتما درباره‌شان مطالعه کنید و از راهکارها و نحوه مدیریت کسب و کارهایشان ایده بگیرید. همچنین سعی کنید خصوصیاتی که رهبری را ارتقا می‌دهند را تقویت کنید. همچنین تعیین هدف، تمرین و تلاش برای رسیدن به آن نیز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

leasdership5/دانش و مهارتهای نوین رهبری

 


سخن پایانی


با توجه به اطلاعات بیان شده در این مقاله، همه ما می‌دانیم که حضور یک رهبر آگاه و کاربلد تا چه اندازه می‌تواند برای یک سازمان مفید باشد. همچنین از آنجایی که در طول زمان مهارت‌هایی که یک رهبر باید داشته باشد متفاوت است، پس لزوم یادگیری و آموختن مهارت های رهبری در گذر زمان موضوعی مهم است که رهبران باید آن را مورد توجه قرار دهند. از طرف دیگر یک رهبر همیشه باید در کنار تیم خود باشد و بتواند مدیریت خوبی بر روی مسائل مختلف در سایه مهارت‌هایی همچون مهارت حل مسئله را نیز داشته باشد. با این حساب رهبری موفق خواهد بود که بتواند اطلاعات خود را در زمینه کاری که انجام می‌دهد از طریق منابع مختلف به روز نگه دارد. نظر شما در این باره چیست؟ از نظر شما یک رهبر موفق چه ویژگی‌هایی می‌بایست داشته باشد؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
کامران
.
28 بهمن 1398، 10:31
پاسخ
0
0
صداقت و شفافیت مهم‌ترین چیزیه که یه رهبر بهش نیاز داره
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402