مزایا و معایب کار تیمی ؛ چطور کار گروهی بهتری داشته باشیم؟

کار تیمی موفق
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

آیا تاکنون تجربه کار تیمی را داشته‌اید؟ کار تیمی فعالیتی است که به صورت گروهی برای تحقق هدفی مشترک انجام می‌شود. در ادامه به بررسی کار تیمی خواهیم پرداخت.

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه برخی از گروه های کاری، کار تیمی موفقی دارند، اما برخی گروه‌ها در کار تیمی و گروهی دارای عملکرد ضعیفی هستند؟ کار تیمی، تلاش مشترک یک گروه برای دستیابی به یک هدف مشترک یا انجام یک کار به بهترین و کارآمدترین روش ممکن است. این مفهوم در چارچوبی وسیع‌تر به یک تیم اطلاق می‌شود که در آن گروهی از افراد وابسته به یکدیگر هستند و با هم در جهت رسیدن به یک هدف مشترک همکاری می‌کنند.

نمونه کار تیمی را می‌توان در انجام پروژه‌های کاری مشترک و یا در دانشگاه و مدرسه مشاهده کرد. برای موفقیت و به سرانجام رسیدن کار تیمی، تمام افراد گروه باید با یکدیگر همکاری کرده و در جهت رسیدن به آن هدف مشترک تلاش کنند. همیاری و همدلی در کار گروهی بسیار مهم است؛ زیرا افرادی که قرار است با یکدیگر همکاری کنند باید از لحاظ روحی و کاری یکدیگر را حمایت کنند.

فواید کار تیمی

تمام دستاوردهای بزرگ و حائز اهمیت، نتیجه همکاری‌های عالی و تلاش‌های کار تیمی هستند. اگر نتوانید به عنوان بخشی از یک کار تیمی فعالیت داشته باشید و وظیفه خود را به خوبی انجام دهید، حتی اگر هم در کار خود بهترین باشید، نمی‌توانید به موفقیت دست پیدا کنید. فعالیت در گروه باعث رشد و کسب تجارب جدید می‌شود و نمی‌توان اهمیت آن را نادیده گرفت. اما تشکیل یک گروه و هماهنگ شدن افراد با یکدیگر نیز ممکن است در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد.

کار گروهی در دنیای پیشرفته و نوین امروزی از اهمیت بالایی برخوردار است. در گذشته و در دوره صنعتی، اکثر مشاغل توسط چندین فرد در خط تولید انجام می‌شدند و آن‌ها تمام روز فقط یک کار را انجام می‌دادند و کار تیمی به اندازه امروز اهمیت چندانی نداشت. در ادامه این مقاله مزایا و معایب کار تیمی را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


کار گروهی چیست؟


کار گروهی زمانی انجام می‌شود که دو یا چند فرد برای تکمیل یک پروژه و دستیابی به یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری می‌کنند. اعضای گروه غالبا نقش‌های متفاوتی در گروه دارند تا احساس مسئولیت‌پذیری در میان آنان به وجود آید. در برخی زمینه‌ها، خلاقیت و استعدادهای اعضای گروه زمانی شکوفا می‌شوند که افراد تیم بتوانند ایده‌های خلاقانه خود را آزادانه با گروه خود به اشتراک گذاشته و سعی کنند از ایده‌های هم تیمی خود پشتیبانی کنند. یکی از الزامات اساسی برای انجام کار گروهی موثر، تعداد افراد کافی برای تشکیل تیم است. تعداد افراد گروه می‌تواند با توجه به هدف آن گروه متفاوت باشد.

اهمیت کار تیمی

یک تیم باید حداقل دارای 2 یا تعداد بیشتری عضو باشد و بیشتر تیم‌ها از 2 الی 100 عضو تشکیل می‌شوند. تیم‌های ورزشی معمولاً براساس قوانین تعیین شده دارای تعداد اعضای ثابتی هستند و تیم‌های کاری نیز با توجه به مراحل و پیچیدگی هدف ممکن است در تعداد اعضا با یکدیگر تفاوت داشته باشند. کار گروهی واقعی به معنای آن است که گروهی از افراد برای دستیابی به یک هدف مشترک در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند.

برخی کارهای تیمی شامل فعالیت یک سازمان صنعتی (تیم‌های کاری رسمی)، تیم‌های ورزشی، یک مدرسه (همکلاسی‌هایی که روی یک پروژه کار می‌کنند)، پرسنل بیمارستان و غیره می‌شوند. در هر یک از این گروه‌ها، سطح کار تیمی و میزان وابستگی متقابل می‌تواند با توجه به میزان تعامل و همکاری موجود در میان اعضای تیم متغیر باشد.

 


مزایای کار تیمی


مشارکت در انجام یک پروژه می‌تواند مزایای بسیاری به همراه داشته باشد. در این قسمت به برخی از مزایای کار تیمی اشاره خواهیم کرد.

 

تقسیم وظایف

تنظیم فهرستی از شرح وظایف، بهترین گزینه برای شروع کار یک گروه است. به عنوان مثال، اگر رهبر تیم براساس مهارت‌ها و توانایی‌های اعضای گروه، فهرستی از 100 کار را میان 5 نفر تقسیم کند، مسلما می‌تواند پروژه قوی‌تری را به وجود آورد تا اینکه بخواهد آن را به تنهایی و یا با همکاری یک نفر انجام دهد.

 

هم فکری اعضای گروه

زمانی که افراد برای برطرف کردن مشکلات یک پروژه با یکدیگر همکاری و هم‌فکری می‌کنند، کیفیت ارائه راه حل‌ها به دلیل تلاش‌های مشترک آنان افزایش می‌یابد.

اصول کار تیمی

 

برگزاری گردهمایی برای ارتباط و هم اندیشی اعضای گروه

کار گروهی یک انجمن سازمان یافته را برای بحث درباره پیشرفت، بازخورد موفقیت‌ها و یا ارائه راه‌ حل برای مشکلات ایجاد می‌کند. وقتی اعضای متعهد گروه برای برقراری تعامل با یکدیگر هماهنگ می‌شوند، هم گروهی‌های خود را ترغیب می‌کنند تا با انگیزه بیشتری در گروه فعالیت کنند و با همکاری عالی در کنار یکدیگر به هدف مشترکشان دست پیدا کنند.

 

استفاده از تجارب افراد قدیمی تر

اگر گروهی شامل طیف وسیعی از تجربیات گوناگون باشد آنگاه اعضای جدید گروه می‌توانند افرادی را پیدا کنند که از تجارب آن‌ها استفاده کنند. پیدا کردن یک فرد باتجربه می‌تواند فرصت‌های عالی را برای یادگیری و کسب مهارت‌های جدید به وجود آورد.

 

تشخیص نقات ضعف و قوت خود

کار گروهی می‌تواند به خودشناسی و خودآگاهی یک فرد کمک شایانی کند. به عنوان مثال، فعالیت در یک گروه به فرد کمک می‌کند تا خصوصیات رهبری و درونی خود را کشف و مهارت‌های ارزشمند وجودی‌اش را در ارائه راه‌ حل و یا برقراری ارتباطات با دیگران پیدا کند.

 


معایب کار تیمی


همانطور که کار تیمی دارای مزایای بسیاری است، معایبی نیز دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

تاثیر شخصیت های منفی

در حالی که رهبری، یک مهارت شغلی ارزشمند محسوب می‌شود، اما گاهی اوقات شخصیت‌های منفی برای اعضای گروه باعث ایجاد چالش‌هایی در تیم می‌شوند و همچنین می‌توانند بر انسجام  تیم تأثیر بگذارند.

 

تقسیم نابرابر کار

کار گروهی در برخی موارد می‌تواند تقسیم کار نابرابر در تیم را یکسان جلوه دهد. در بعضی موقعیت‌ها ممکن است یک یا دو عضو تیم مسئولیت اکثر کارهای مهم را بر عهده داشته باشند و سایر اعضای گروه نیز وظیفه خاصی نداشته و کار مهمی انجام ندهند. این امر می‌تواند بر وحدت و هدف تیم تأثیر بگذارد.

کار تیمی موفق چیست

 

اختلاف نظر درباره زمان بندی کارها

وجود اختلاف نظر در میان افرادی که با شخصیت‌ها و طرز فکرهای متفاوت در یک گروه با یکدیگر همکاری می‌کنند، طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. اما چگونگی ابراز مخالفت و شیوه رهبری این تضادها بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا این اختلافات در برخی موارد ممکن است منجر به از هم پاشیدن گروه شوند.

 

دلسرد شدن برخی از اعضا

برخی از اعضای گروه ممکن است احساس کنند که تیمشان برای نظرات و پیشنهادات آن‌ها به اندازه نظرات سایر اعضای تیم ارزش قائل نیست. در این صورت ممکن است در گردهمایی‌های گروهی کمتر شرکت کنند و فعالیت‌های خلاقانه آنان نیز به مراتب کاهش می‌یابند و نسبت به همکاری در آن گروه دلسرد می‌شوند.

 

حس رقابت منفی

رقابت طبیعی می‌تواند منجر به ایجاد انگیزه در میان اعضای تیم شود، اما اگر این رقابت به هدف اصلی گروه تبدیل شود، ممکن است کیفیت کار را کاهش دهد. اگر رقابت میان اعضای یک گروه به سطحی ناسالم برسد، بهتر است کار انفرادی را به کار در گروه ترجیح دهید و خودتان به صورت مستقل کار کنید.

 


چطور کار گروهی بهتری داشته باشیم؟


در این بخش قصد داریم چندین نکته را برای بهبود تجربه کار تیمی به شما معرفی کنیم. اگر از این نکات برای سازمان‌دهی گروه خود استفاده کنید، می‌توانید نتایج موفقیت‌آمیزی را بدست آورید.

 

 ایجاد محیط کاری خلاق و با امکانات

هر پروژه تیمی با توجه به اعضای تیم و اهداف آن، در یک محیط کاری متفاوت رشد خواهد کرد. پروژه خود را با ایجاد محیط فیزیکی که بتواند پاسخگوی نیازهای شما باشد شروع کنید. در هنگام ایجاد این فضا باید به ابزارهایی که ممکن است به آن‌ها نیاز پیدا کنید، دسترسی به اعضای گروه یا ذی‌نفعان خارج از تیم خود و زمان لازم برای ایجاد این محیط فکر کنید.

به عنوان مثال  اگر در حال کار بر روی یک پروژه خلاقانه هستید که نیاز به حضور همه اعضای تیم دارد، باید اتاقی را پیدا کنید که اعضای گروه بدون ایجاد مزاحمت برای بخش‌های دیگر پروژه، بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و ایده‌های خلاقانه خود را با هم تیمی‌های خود به اشتراک بگذارند. بنابراین محیط فیزیکی کار از اهمیت بالایی برخوردار است. اطمینان حاصل کنید که همکاران شما تمام ابزارهای لازم برای شروع پروژه را دارند. اگر ایده‌پردازی یکی از مؤلفه‌های اصلی پروژه است، مطمئن شوید که یک تخته سیاه و سفید فیزیکی یا دیجیتال در دسترس اعضای گروه قرار دارد.

کار تیمی چیست

 

تعیین هدف مشخص

کار تیمی مؤثر به یک هدف مشخص نیاز دارد. شما می‌توانید با ارائه شرح وظایف و یا شاخص عملکرد اصلی، هدف مشخصی را برای تیم خود تعیین کنید. داشتن هدف واحد باعث می‌شود اعضای گروه بر آن هدف تمرکز کرده و آن را در مرکز فعالیت‌های خود قرار دهند. توضیح اینکه چرا شما در حال انجام این پروژه هستید، به ارائه شرح وظایف اعضای گروه کمک می‌کند. داشتن هدف واحد به اعضای تیم شما امکان می‌دهد تا نقش‌های خود و هدف پروژه را درک کنند و این امر باعث پیشرفت گروه و نزدیک‌تر شدن به هدف مشترک اعضای تیم می‌شود. پس از ایجاد محیط کاری مناسب، هدف اصلی خود را به عنوان یک تیم تعیین کنید و سپس در راستای رسیدن به آن هدف تلاش کنید.

 

برقرای ارتباط آزاد و دوستانه با اعضای گروه

داشتن ارتباطات آزاد، صادقانه و محترمانه برای انجام کار تیمی موفق مؤثر هستند. اعضای تیم باید در بیان ایده‌ها و نظرات خود احساس راحتی کنند. ارتباطات دوستانه منجر به اعتماد بیشتر اعضای تیم به یکدیگر می‌شوند و می‌توانند باعث از بین رفتن موانعی شوند که ممکن است کار یک تیم را منحل کنند. برای ایجاد ارتباط قوی میان اعضای گروه، وظایف هریک از اعضای تیم را به بهترین شکل ممکن شرح دهید. انجام این کار شامل زمان و نحوه استفاده شما از روش‌های مختلف ارتباطی مانند ایمیل، پیام رسانی آنلاین، تماس‌های تلفنی و حضور در جلسات است.

اگر یک پروژه در حال انجام دارید، جلساتی کوتاه تنظیم کنید تا پیشرفت کاری پروژه را بررسی کنید. به هر یک از اعضای تیم، زمان برابر بدهید تا بتوانند گزارش کار خود را ارائه دهند.

عوامل موثر در موفقیت کار تیمی

 

شناخت اعضای گروه

شناخت اعضای تیم باعث می‌شود تا افراد اهمیت نقش خود در پروژه را به خاطر داشته باشند و روحیه تیمی آنان نیز تقویت می‌شود. رهبران و اعضای تیم باید از ایده‌های ارزشمند استقبال کنند و نسبت به هرگونه ایده سازنده در راستای پیشرفت پروژه، بازخوردهای مثبتی نشان دهند. شناخت همکاران خود در هنگام انجام پروژه و رسیدن به یک هدف مشترک، می‌تواند به انگیزه کل تیم کمک کند. در طول جلسات برنامه‌ریزی شده خود، زمانی را به ارزیابی و ستایش موفقیت‌های اعضای تیم اختصاص دهید. با انجام این کار، اعضای تیم می‌توانند استعدادها و توانایی‌های هم گروهی‌های خود را بهتر بشناسند و در برخی موارد از تجربیات آن‌ها استفاده کنند.

 

خلاق باشید

کشف و استفاده از خلاقیت خود و دیگران یکی از عناصر مهم کار تیمی محسوب می‌شود. این امر شامل در نظر گرفتن و حمایت از خطرات احتمالی است. حل مسئله و آزمایشات خلاق، مفاهیم اساسی هستند که می‌توانید از آن‌ها به عنوان ابزاری برای بروز خلاقیت خود و سایر اعضای گروه استفاده کنید. با انجام این کار می‌توانید از ایده‌ها و نظرات منحصربه‌فرد همه اعضای گروه استفاده کنید تا فرآیندها و راه حل‌های کامل‌تری را برای موفقیت پروژه ارائه دهید.

در جلسات کاری مربوط به ارزیابی پروژه، زمانی را برای ایده‌پردازی اختصاص دهید. این کار می‌تواند راه حل‌های مختلفی را برای مشکلات موجود در روند انجام پروژه ارائه دهد. تمام پیشنهادات اعضای گروه را مورد بحث و بررسی قرار دهید؛ زیرا هرچه تعداد ایده‌ها و راهکارها بیشتر باشد، مسلما راه‌‌حل‌های بیشتری برای حل مشکلات خود دریافت خواهید کرد.

مزایای کار تیمی

 

در خارج از محل کار نیز با اعضای گروه ملاقات داشته باشید

اگرچه ممکن است محیط کاری خود را متناسب با نیازهای اعضای تیم خود تنظیم کرده باشید، اما گاهی اوقات اعضای تیم در محیط خارج از کار احساس راحتی بیشتری دارند. جلسات خارج از محیط کار همچنین به همکاران کمک می‌کند تا بتوانند روابط دوستانه‌ای با یکدیگر برقرار کنند که این امر می‌تواند موجب افزایش خلاقیت آنان شود. گذراندن زمانی با همکاران در خارج  از دفتر کار همچنین می‌تواند باعث نزدیکی و همدلی اعضای گروه شود و این امر به شما کمک می‌کند تا در جهت رسیدن به یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری کنید.

به عنوان مثال با اعضای تیم خود به صورت گروهی ناهار بخورید و یا در یک کافی شاپ قرار ملاقات بگذارید. شما می‌توانید این ملاقات‌ها را با چند تمرین کوتاه در زمینه ساختن تیم شروع کنید تا افراد بتوانند راحت‌تر وارد بحث و گفتگو درباره اهداف و فعالیت‌های خود شوند. با توجه به طول مدت انجام پروژه، ممکن است شما بخواهید هر دو هفته یک بار، زمانی را برای ملاقات با همکاران خود و بحث در مورد ایده‌های جدید و شناخت بیشتر اعضای تیم اختصاص دهید.

 


کلام آخر


ما در این مقاله کار تیمی، مزایا و معایب آن را به شما توضیح دادیم. کار گروهی، کاری است که چندین نفر در راستای دستیابی به هدفی مشترک با یکدیگر تعامل و همکاری می‌کنند. کار تیمی مزایا و معایب بسیاری دارد که باید آن‌ها را پیش از شروع پروژه کاری خود مورد ارزیابی و بررسی قرار دهید. برای انجام کار تیمی باید بتوانید با سایر اعضای گروه ارتباط دوستانه برقرار کنید و از تجربیات یکدیگر نیز بهره ببرید.

بدون داشتن روابط دوستانه و نزدیک نمی‌توانید پروژه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و مرتبا با همکارانتان دچار چالش می‌شوید. وجود اختلاف نظر و عقیده طبیعی است، اما باید یاد بگیرید که حتی با وجود این اختلافات نیز با یکدیگر همکاری کرده و نظرات موافق و مخالف خود را با حفظ احترام یکدیگر بیان کنید. برخی پروژه‌ها نیاز به کار تیمی دارند و به تنهایی نمی‌توان آن‌ها را به سرانجام رساند؛ اما برخی دیگر از پروژه‌ها نیازی به کار تیمی ندارند و به تنهایی می‌توان آن‌ها را انجام داد. به طور کلی، برای انجام کار گروهی باید صبر و حوصله داشت. آیا شما تاکنون تجربه انجام کار تیمی را داشته‌اید؟ لطفا نظرات خود را در بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402