کروم یا فایرفاکس برای نصب بهتر است؟

کروم یا فایرفاکس
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

احتمالا شما هم حداقل یک بار از کروم یا فایرفاکس استفاده کرده‌اید. رقابت این دو مرورگر چیزی شبیه به رقابت اپل و سامسونگ در دنیای گوشی‌های هوشمند است. در این مطلب پلازا می‌خواهیم به مقایسه مرورگر کروم با فایرفاکس بپردازیم تا ببینیم کدام یک انتخاب بهتری هستند.

تردیدی نیست که گوگل کروم بیشترین کاربر را در مقایسه با رقبای خود دارا است. اما این به این معنی نیست که کروم، بهترین مرورگر دنیا است. این مرورگر هنوز رقبای سرسخت زیادی دارد؛ از مرورگرهای جدید مثل ویوالدی گرفته تا مرورگرهای کارکشته و قدیمی مثل موزیلا فایرفاکس که سال‌ها است توانسته خود را به‌عنوان یکی از برترین مرورگرها مطرح کند. اما آیا فایرفاکس آنقدر خوب هست که بتواند جایگزین تمام عیاری برای کروم باشد؟ برای پاسخ به این سوال با پلازا همراه باشید تا ببینیم کروم یا فایرفاکس، کدام یک از این مقایسه سربلند بیرون می‌آیند.

فهرست مطالب

کروم یا فایرفاکس؟

مرورگرهای Mozilla Firefox و Google Chrome هردو رایگان هستند و هردو نیز در پلتفرم‌های مختلفی عرضه شده‌اند. اما این دو آنقدرها که فکر می‌کنید شبیه به یکدیگر نیستند. برای مثال فایرفاکس، برخلاف کروم، مایکروسافت اج و اوپرا، یکی از معدود مرورگرهایی است که با استفاده از پروژه متن‌باز کرومیوم ساخته نشده است. این مرورگر در عوض از موتور انحصاری خود شرکت موزیلا به‌نام Quantum استفاده می‌کند و به همین خاطر چند مزیت نسبت به رقبایش دارد که در ادامه بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مقایسه گوگل کروم و فایرفاکس از نظر عملکرد و سرعت؛ کدام CPU را بیشتر مصرف میکند؟

وقتی گوگل مرورگر کروم را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد، این مرورگر یکی از سریع‌ترین مرورگرهای دنیا بود. از آن زمان تاکنون اما بسیاری از رقبا از جمله فایرفاکس، با بهبود عملکرد خود، توانسته‌اند اختلاف خود با کروم را کم و کمتر کنند تا جایی که از نظر سرعت، اختلاف بسیار کمی بین آن‌ها وجود دارد.

از آنجایی که هرچقدر اسکریپت‌های کمتری در پس‌زمینه در حال اجرا باشند، عملکرد مرورگر نیز بهبود پیدا می‌کند، مسدود کردن کوکی‌ها و ترکرها، تاثیر قابل توجهی روی عملکرد مرورگر دارد. مرورگر فایرفاکس به‌صورت پیش‌فرض کوکی‌ها و ترکرها را مسدود می‌کند. کروم اما به‌صورت پیش‌فرض این کار را انجام نمی‌دهد و خود شما باید با مراجعه به تنظیمات، این دو مورد را مسدود کنید.

مقایسه مرورگر کروم با فایرفاکس فایرفاکس حتی به‌صورت خودکار می‌تواند اسکریپت‌های ماینینگ رمزارزها را نیز مسدود کند. این اسکریپت‌ها، که طی چند سال گذشته سر و کله‌اشان پیدا شده، بدون این که شما مطلع باشید، می‌توانند از توان کارت گرافیک و پردازنده مرکزی سیستم شما برای استخراج رمزارز استفاده کنند. اتفاقی که تاثیر مخرب بسیار بیشتری روی عملکرد مرورگر و کل سیستم دارد.

از سوی دیگر، کروم به مصرف عجیب و غریب منابع سیستمی مثل رم، شهره است. برای مثال همانطور که در تصویر پایین می‌بینید، اگر همزمان ۱۲ زبانه در کروم و فایرفاکس باز کنید، کروم بیش از یک چهارم از توان پردازنده را به خود اختصاص می‌دهد و ۲ برابر بیشتر از فایرفاکس رم را اشغال خواهد کرد.

کروم یا فایرفاکس

البته که باید به این نکته اشاره کرد که فایرفاکس به‌صورت پیش‌فرض از حالت مصرف بهینه مصرف انرژی استفاده و از منابع سخت‌افزاری محدودتری استفاده می‌کند. افزون بر این، با وجود این که شاید در استفاده روزمره و حتی با باز نگه داشتن تعداد زیادی زبانه، متوجه اختلاف چندانی از نظر عملکرد بین فایرفاکس یا کروم نشوید، اما اگر این دو مرورگر را با استفاده از بنچمارک‌هایی مثل Browserbench تست کنید، می‌بینید فایرفاکس عملکرد سریع‌تری دارد.

گوگل سال‌ها است که تلاش می‌کند با معرفی قابلیت‌هایی مثل Memory Saver یا Energy Saver، مصرف بالای منابع سیستمی مرورگر خود را کنترل کند اما اگر سیستم قدرتمندی ندارید، فایرفاکس همچنان انتخاب بهتری است.

مقایسه مرورگر کروم با فایرفاکس از نظر ویژگی‌ها

این دو مرورگر دارای نسخه‌های موبایل و دسکتاپ نیز هستند. البته که نسخه‌های دستکاپ هردو، دارای امکانات بسیار بیشتری نسبت به نسخه‌های موبایلی هستند.

هردوی این مرورگرها، ویژگی‌های مورد انتظار و مشابه زیادی از جمله مدیریت بوکمارک‌ها، انتخاب موتور جستجو، چک کردن نوشتار، امکان ایجاد پروفایل‌های کاربری مختلف و غیره را دارا هستند. اما در این بخش، این افزونه‌های گوگل کروم هستند که با توجه به تعداد و تنوع بسیار زیادشان، این مرورگر را از نظر امکانات به بهترین گزینه تبدیل می‌کنند.

از طرف دیگر اگر از سایر سرویس‌های گوگل مثل جیمیل استفاده کنید، این سرویس‌ها در کروم، تجربه کاربری بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

کروم یا فایرفاکس

البته که فایرفاکس نیز چند قابلیت دارد که در کروم از آن‌ها خبری نیست. از جمله یک ابزار گرفتن اسکرین‌شات که می‌تواند به اندازه زیادی در وقت شما صرفه‌جویی کند. اما یکی از بهترین ویژگی‌های فایرفاکس، قابلیت توقف پخش خودکار ویدیو و صدا در وبسایت‌ها است. حتما تا به‌حال پیش آمده یک به یک وبسایت مراجعه کنید و بلافاصله یک ویدیو پخش شود یا یک نفر شروع به صحبت کند؛ فایرفاکس به‌صورت خودکار صدای ویدیوها را بی‌صدا می‌کند و اگر بخواهید پخش ویدیو را هم متوقف خواهد کرد. برای داشتن چنین ویژگی در کروم، شما باید یک افزونه روی آن نصب کنید.

فایرفاکس شاید از نظر تعداد افزونه‌ها نتواند با کروم رقابت کند اما در حقیقت بسیاری از افزونه‌های محبوب و کاربردی کروم، برای فایرفاکس نیز منتشر شده‌اند.

کدام برای موبایل بهتر است؟

در نسخه موبایلی، فایرفاکس از قدیم نور ابزار را در پایین صفحه قرار می‌داد اما در نسخه‌های جدید، امکان انتقال آن به بالای صفحه را فراهم کرده است. نسخه موبایلی هردو اپلیکیشن، ساده و بدون شلوغی بیش از اندازه هستند و امکانات مشابهی هم دارند. البته در صفحه زبانه جدید فایرفاکس، چند گزینه اضافی مثل Jump back in وجود دارند؛ این گزینه شما را به آخرین وبسایتی که به آن مراجعه کرده‌اید، انتقال می‌دهد. فایرفاکس همچنین امکان پین کردن برخی سایت‌ها به بالای صفحه را نیز دارد.

فایرفاکس یا کروم

در سوی مقابل کروم با قابلیت Lite mode همراه شده که با حذف المان‌های اضافی سایت‌ها و کاهش رزولوشن تصاویر، مصرف دیتای گوشی را کاهش می‌دهد. فایرفاکس فاقد یک حالت کاهش مصرف دیتا است اما در عوض این قابلیت را دارد تا کلا هیچ تصویری را بارگذاری نکند که در عمل، کاربرد مشابهی دارد.

مقایسه مرورگر کروم با فایرفاکس از نظر رابط کاربری

فایرفاکس و کروم، هردو در نسخه دسکتاپ، از رابط کاربری ساده‌ای بهره می‌برند. کروم کمی مینیمالیست‌تر است و استفاده از آن برای کاربرانی که خیلی با دنیای فناوری آشنایی ندارند، راحت‌تر است. از طرف دیگر فایرفاکس امکانات شخصی‌سازی بیشتری دارد و این امکان را به‌شما می‌دهد تا مرورگر را هرطور که دوست دارید، شخصی‌سازی کرده و یک ظاهر کاملا منحصر به‌فرد به آن بدهید.

برای مثال، کروم و فایرفاکس هردو از قابلیت نصب تم برخوردار هستند اما فایرفاکس امکان تغییر مکان بیشتر المان‌های رابط کاربری خود را به‌شما می‌دهد. مثلا می‌توانید برخی دکمه‌ها و میانبرها که کاربردی برایتان ندارند را مخفی کنید تا مرورگر ظاهر ساده‌تر و خلوت‌تری داشته باشد. حتی می‌توانید با ویژگی Firefox Color، از صفر، یک تم اختصاصی برای خودتان بسازید.

کروم یا فایرفاکس

این دو مرورگر در بحث نحوه نمایش زبانه‌ها نیز با هم متفاوت هستند. فایرفاکس قابلیت اسکرول افقی از بین تمامی زبانه‌های باز مرورگر را دارد که سبب می‌شود، مرورگر شما بیش از اندازه درهم نباشد. در حقیقت در فایرفاکس، زبانه‌ها به صورت فهرست وار و افقی پشت سر هم نشان داده می‌شوند. اما در کروم، هرچقدر زبانه‌های بیشتری باز کنید، اندازه آن‌ها کوچک و کوچک‌تر می‌شود تا جایی که تنها آیکون سایت‌ها قابل نمایش باشد. در این حالت همه‌چیز جلوی چشمتان است اما اگر چند زبانه در یک سایت باز کرده باشید، پیدا کردن زبانه مدنظرتان کار خیلی سختی خواهد بود.

خوشبختانه در هردو مرورگر یک منو کشویی عمودی وجود دارد که دسترسی به زبانه‌ها را راحت‌تر می‌کند. امکان بی‌صدا کردن تب‌ها، پین کردن آن‌ها یا فرستادن آن‌ها به دستگاه‌های دیگر نیز در هردو وجود دارد.

مقایسه مرورگر گوگل کروم و فایرفاکس؛ امنیت کدام بیشتر است؟

سازنده فایرفاکس یعنی بنیاد موزیلا، که یک سازمان غیرانتفاعی است، در زمینه حریم خصوصی سابقه درخشان و موفقی دارد و به وعده‌های خود عمل می‌کند. پیشتر به مسدودسازی خودکار اسکریپت‌های فایرفاکس برای بهبود عملکرد و البته حفظ حریم خصوصی اشاره کردیم اما این مرورگر قابلیت‌های دیگری هم برای امنیت کاربران خود دارد.

برای مثال فایرفاکس قابلیت مسدود سازی اثر انگشت دیجیتال (Digital fingerprinting) را نیز دارد. یک راه جدید برای ردیابی فعالیت و رفتار کاربران در وب که از طریق آن می‌توان طی بازه زمانی چند ماهه، اطلاعاتی نظیر سخت‌افزار دستگاه، نوع مرورگر، افزونه‌های نصب شده، نرم‌افزارهای نصب شده روی سیستم، زبان دستگاه و حتی فونت‌هایی که نصب کرده‌اید، را جمع آوری کرد. فایرفاکس همچنین دارای یک قابلیت به‌نام Firefox Monitor است که در صورتی که هرکدام از رمزهای عبور شما در سایت‌های مختلف لو رفته باشد، شما را مطلع خواهد کرد.

مقایسه مرورگر کروم با فایرفاکس

البته امن بودن فایرفاکس به این معنی نیست که کروم امنیت ندارد. کروم نیز دارای ویژگی‌های مختلفی برای حفظ امنیت کاربر است. برای مثال قابلیت Google Safe Browsing، پیش از این که شما وارد یک سایت شوید، آن سایت را بررسی کرده و در صورتی که مشکلات امنیتی داشته باشد، در یک صفحه قرمز رنگ به شما توصیه می‌کند وارد آن سایت نشوید.

همچنین هردو مرورگر از سندباکسینگ (Sandboxing) پشتیبانی می‌کنند و با جداسازی پردازش‌ها، کاری می‌کنند یک سایت آلوده نتواند به سایر قسمت‌های سیستم شما دسترسی پیدا کند؛ علاوه بر این، هردو دارای حالت مخفی هستند که در آن به‌صورت خودکار تاریخچه فعالیت شما پس از خروج از مرورگر پاک می‌شود.

مقایسه مرورگر کروم با فایرفاکس

البته با تمامی این موارد، باید به این نکته اشاره کنیم که گوگل سابقه خیلی خوبی در زمینه حریم خصوصی ندارد و تقریبا همه می‌دانند که این کمپانی حجم وسیعی از داده‌های کاربران خود از جمله موقعیت مکانی، تاریخچه جستجو و سایت‌های مراجعه شده را جمع‌آوری می‌کند. گوگل مدعی است که این کار را با هدف بهبود سرویس‌های خود و ارائه تجربه کاربری بهتر انجام می‌دهد و داده‌های کاربران به‌صورت کاملا ناشناس جمع‌آوری می‌شوند.

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که گوگل، صاحب بزرگترین شبکه تبلیغاتی در جهان است در حالی که موزیلا، همانطور که پیشتر هم گفتیم، یک سازمان غیرانتفاعی است.

سخن پایانی

مقایسه مرورگر کروم با فایرفاکس، همانطور که در این مطلب دیدید، بسیار نزدیک است. فایرفاکس عملکرد بهینه‌تر و سریع‌تری دارد ولی کروم از نظر افزونه‌ها و قابلیت‌هایی که با آن‌ها می‌توانید به مرورگر اضافه کنید، حرف اول را می‌زند. البته فایرفاکس نیز چند ویژگی منحصر به‌فرد دارد. رابط کاربری هردو اما ساده و کار با آن راحت است ولی در فایرفاکس، دست شما برای شخصی‌سازی مرورگر بازتر است؛ در نهایت در بحث امنیت و حریم خصوصی هیچ شکی نیست که فایرفاکس انتخاب به‌مراتب بهتری است. نظر شما در مورد این دو مرورگر چیست؟ از دید شما کدام انتخاب بهتری است؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران11 دیدگاه
avatar
رضا نوروزی
.
04 اسفند 1401، 17:48
پاسخ
0
1
هیچ کدوم از مرورگرها قابل مقایسه با فایرفاکس نیستن چه به لحاظ ظاهر مینیمال و مدرنش چه به لحاظ امنیت چه به لحاظ سرعت لود کردن سایتها و استفاده کم از منابع سیستم مانند رم و سی پی یو
avatar
داودسنجری
.
25 شهریور 1401، 11:19
پاسخ
0
1
سلام من هم کاملا بااین مطلب که بهترین بودن راکاربرانتخب میکنه ولی درکل بنظرمت باتوجه به افزونهای ویژه ومتعدد فایرفاکس بهتره
avatar
p
.
19 بهمن 1400، 19:48
پاسخ
0
2
لطفا به علایق خودتون احترام بزارید !!!
avatar
؟
.
19 بهمن 1400، 19:46
پاسخ
0
2
دوستان به نظرات و سلیقه های دیگران احترام بزارید لطفا !!
avatar
lkkkkkk
.
09 آذر 1400، 14:52
پاسخ
4
2
من البرت انیشتینمو از قور پاشدم وبگم بعضی خنگا که خیلی الاغن با کروم کار می کنن که الاغم با اون کارنمی کنه
نمایش 5 دیدگاه دیگر
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402