آموزش پرورش قارچ در منزل (آموزش کسب و کار)

پرورش قارچ خانگی / پرورش قارچ در منزل / پرورش قارچ در خانه
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

درباره پرورش قارچ در منزل چه می‌دانید؟ پرورش قارچ در منزل، نوعی کسب و کار خانگی است که در این مقاله قصد داریم آن را به طور کامل به شما آموزش دهیم.

قارچ نه تنها از نظر غذایی و دارویی بسیار غنی و حائز اهمیت است، بلکه برای صادرات نیز مهم است. پرورش قارچ به فضا و زمین کمی نیاز دارد و از این رو می‌تواند برای افرادی که زمین ندارند و یا زمین‌های کوچکی دارند، کسب و کاری بسیار مناسب و سودآور محسوب شود. پرورش قارچ یک فعالیت درآمدزا است و پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای توسعه و پیشرفت دارد. قارچ مستقل از نور خورشید رشد می‌کند، از مواد آلی تغذیه می‌کند و به خاک حاصل‌خیز نیز احتیاجی ندارد.

پرورش قارچ می‌تواند درآمد بیشتری را برای کشاورزانی که مایل به انجام این فعالیت به ویژه در زمان خشکسالی هستند نیز فراهم کند. بزرگ‌ترین مزیت این سرمایه‌گذاری این است که قارچ‌ها توانایی تبدیل مواد غذایی بی‌ارزش را به مواد مغذی دارند و همچنین امکان بازیافت زباله‌های زراعی مانند کود و کود مرغ را فراهم می‌کنند که در صورت بازیافت نشدن منجر به مشکلات آلودگی هوا می‌شوند.

پرورش قارچ خانگی / آموزش پرورش قارچ / آموزش پرورش قارچ در منزل

بدنه قارچ یک ماده مغذی است که کلروفیل ندارد و یک گیاه انگلی محسوب می‌شود؛ یعنی مواد غذایی مورد نیاز خود را از گیاهان زنده دیگر دریافت می‌کند و جذب مواد مغذی مورد نیاز قارچ به گیاهان زنده و یا مرده دیگر بستگی دارد. قارچ منبع عالی پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسید فولیک است و منبع خوبی از آهن برای بیمارانی است که کم خونی شدید دارند. قارچ حاوی 19 تا 35 درصد پروتئین است که این میزان از سبزیجات و غلات بیشتر است و کیفیت و میزان پروتئین آن به اندازه پروتئین حیوانی است.

علاوه بر این، پروتئین لیزین و تریپتوفان که در سبزیجات و غلات وجود ندارد را می‌توان از طریق قارچ به دست آورد. قارچ دارای انواع مختلفی است که عبارتند از قارچ خوراکی دکمه‌ای (Button Mushroom)، قارچ صدفی (Oyster Mushroom) و قارچ کاه (Paddy Straw Mushroom). کسب و کار پرورش قارچ می‌تواند در طی چند هفته بسیار سودآور باشد. در ادامه این مقاله همه چیز را درباره پرورش قارچ در منزل به شما توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


مراحل پرورش قارچ


تنها یک هفته کار تجاری قارچ می‌تواند سود بزرگی را به همراه داشته باشد. به علاوه، پرورش قارچ صدفی نیز می‌تواند بسیار سودآورتر باشد. ما در این قسمت هر آنچه که برای پرورش قارچ به آن نیاز دارید را به شما معرفی می‌کنیم.

 

1. تهیه اسپان (Spawn) و بستر (Substrate)

برای شروع پرورش قارچ به اسپان نیاز دارید. اسپان بذر اولیه تولید قارچ است. برای تهیه اسپان دو شیوه وجود دارد. شما می‌توانید اسپان مخصوص خود را با استفاده از پرورش استریل تولید کنید و یا می‌توانید اسپان آماده پرورش را از برخی تامین‌کنندگان خریداری کنید. اگر بخواهید خودتان اسپان را تولید کنید، ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است، اما کمی زمان می‌برد. از طرف دیگر خرید اسپان آماده برای شروع کار گزینه بهتری است؛ زیرا در ابتدای شروع پرورش باید کمی با احتیاط‌تر و اصولی‌تر عمل کنید.

علاوه بر تهیه اسپان، باید به فکر خرید بستر نیز باشید. بسیاری از پرورش‌دهندگان برای تهیه بستر از تراشه‌های نی یا چوب استفاده می‌کنند که نی معمولا روش رایج‌تر و بهتری محسوب می‌شود. شما باید بستری داشته باشید که بتوان آن را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرد.

پرورش قارچ در گلدان / معایب پرورش قارچ

 

2. آماده سازی بستر

ابتدا نی را به قطعات کوچک تقسیم کرده و سپس آن را خیس کنید. اکنون زمان آن است که نی را در آب جوش گرم کنید. نی‌ها را به مدت نیم ساعت جوش دهید و سپس آن‌ها را از آب بیرون آورده و آبکشی کنید. پس از آن، نی‌ها را روی یک سطح تمیز پخش کنید و بگذارید خنک شوند.

 

3. بسته بندی با کیسه های پلاستیکی

اکنون زمان آن است که نی و بستر را با کیسه پلاستیکی بسته‌بندی کنید. دو یا سه اینچ نی را درون کیسه پلاستیکی قرار داده و سپس کمی اسپان بر روی آن بپاشید. این کار را تا زمان پر شدن کیسه پلاستیکی تکرار کنید و سوراخ‌هایی را برای جریان هوا در آن‌ها ایجاد کنید.

 

4. رشد و تکوین

اکنون زمان رشد و تکوین است. مکانی که پرورش را در آن انجام می‌دهید را در دمای حدود 78 درجه فارنهایت نگه دارید. کیسه‌ها را در داخل قفسه‌بندی‌هایی که قبلا آماده کردید قرار دهید. توجه داشته باشید که ناحیه پرورش را باید از ورود هرگونه نور طبیعی مصون نگه دارید و تمام درزها و پنجره‌ها را بپوشانید. زمانی که می‌خواهید کیسه‌های خود را چک کنید، از نورهای بی‌ضرر یا قرمز استفاده کنید. زمانی که قارچ‌های کوچک اطراف سوراخ‌ها کمی رشد کردند، دیگر آماده آن هستند که وارد مرحله بعد شوند.

پرورش قارچ گانودرما / پرورش قارچ صدفی

 

5. باردهی

مکان باردهی شما باید بسیار مرطوب باشد و درجه حرارت آن می‌بایست 65 الی 70 درجه فارنهایت باشد. بر خلاف مکان رشد و تکوین قارچ‌ها، این اتاق تقریبا به 12 ساعت نور طبیعی در روز نیاز دارد. برای بارور شدن میسیلیوم (Mycelium)، کیسه‌ها را به مدت یک روز در مکان‌هایی خنک مانند زیرزمین منتقل کنید و سپس به همان اتاق باردهی بازگردانید. سپس کیسه‌‌ها را جدا کنید تا قارچ‌ها بتوانند رشد کنند.

 

6. برداشت

پیش از آنکه کلاهک قارچ‌ها کاملا حلقوی شوند، دیگر زمان برداشت آن‌ها است. برای انجام این کار، ساقه را تا جایی که می‌توانید به بلوک در حال رشد نزدیک کنید، سپس آن را برداشت کنید.

پرورش قارچ خوراکی / آموزش پرورش قارچ

 


مراحل اقتصادی راه اندازی پرورش قارچ


حال که نحوه پرورش قارچ را آموختید، اکنون زمان آن است که قدم‌های بعدی را طی کنید. ما در این قسمت تمام مراحل اقتصادی که برای شروع پرورش قارچ باید طی کنید را به شما معرفی می‌کنیم. با طی کردن این مراحل می‌توانید اطمینان حاصل کنید که کسب و کار شما نتیجه موثری در پی خواهد داشت.

آموزش پرورش قارچ در منزل / پرورش قارچ در گلدان

 

برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنید

داشتن یک برنامه کامل و دقیق برای موفقیت یک کسب و کار بسیار ضروری است. این امر به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌های شغلی خود را ترسیم کرده و برخی مسائل ناشناخته آن را نیز کشف کنید. چند موضوع مهم که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • هزینه‌های راه اندازی این کسب و کار چقدر است؟
  • بازار هدف شما کدام است؟
  • چه مدت طول می‌کشد تا این کسب و کار به مرحله سوددهی برسد؟
  • نام کسب و کار خود را چه می‌گذارید؟

 

هزینه های شروع پرورش قارچ را برآورد کنید

هزینه‌های راه‌اندازی پرورش قارچ در ابتدا بسیار پایین است. صاحبان مشاغل برای رشد قارچ به فضایی برای پرورش آن احتیاج دارند که خوشبختانه فضای بزرگی نیست. شما باید بتوانید دما، رطوبت و نور موجود در فضای پرورش قارچ خود را کنترل کنید. بسیاری از دارندگان قدیمی مشاغل نیز قبلا فضایی در خانه خود داشته‌اند که این شرایط را برآورده می‌ساخت. نی، کاه یا پوشال و بسیاری از مواد ارزان قیمت دیگر به عنوان مواد اولیه مورد نیاز برای پرورش قارچ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

هزینه های جاری پرورش قارچ را بسنجید

هزینه‌های جاری برای یک پرورش قارچ چندان بالا نیست. هزینه‌های پرورش قارچ برای تهیه مواد اولیه آن شامل دانه‌های کشتی و هزینه‌های نگهداری از آن‌ها می‌شوند.

معایب پرورش قارچ / آیا پرورش قارچ درآمد دارد

 

بازار هدف خود را تعیین کنید

مشتری ایده‌آل برای کسب و کار پرورش قارچ شما می‌تواند یک رستوران بزرگ باشد که به دنبال استفاده از مواد اولیه ارگانیک و بهداشتی است. رستورانی که دارای سفارشات منظم و ثابت است، می‌تواند درآمد پایداری را برای شما فراهم کند. رستورانی که هدف خود را ارائه غذاهای غنی از منابع محلی و ارگانیک قرار می‌دهد، حتما سعی می‌کند قارچ مورد نیاز خود را از کسب و کارهای خانگی و سالم تهیه کند، نه از یک تامین‌کننده بزرگ که ممکن است در شهری دیگر فعالیت کند. بنابراین خرید از کسب و کارهای خانگی برای افرادی که به سالم بودن مواد غذایی اولیه خود اهمیت می‌دهند در اولویت قرار دارد.

 

برای کسب و کار خود نامی مناسب انتخاب کنید

انتخاب یک نام مناسب برای کسب و کار پرورش قارچ شما بسیار حائز اهمیت است. سعی کنید نامی را انتخاب کنید که متناسب با حوزه فعالیتتان باشد و همچنین خاص و منحصربه‌فرد باشد و پیش از آن توسط صنایع دیگر انتخاب نشده باشد. با انتخاب نامی جذاب و مناسب می‌توانید افراد را به خرید از خود ترغیب کنید.

 


سخن آخر


ما در این مقاله نحوه پرورش قارج در منزل را به شما آموزش دادیم. پرورش قارچ در منزل نوعی کسب و کار خانگی محسوب می‌شود که در ابتدا به سرمایه اولیه هنگفتی نیاز ندارد. تنها چیزی که برای پرورش قارچ به آن نیاز دارید، مکان مناسب و مواد اولیه است که تهیه این موارد هزینه چندانی ندارد. پرورش قارچ در ابتدا به مراقبت بسیاری نیاز دارد و در مراحل اولیه باید بسیار اصولی و دقیق از دانه‌های کاشته شده مراقبت شود تا از نور طبیعی و مستقیم در امان باشند و جای آن‌ها نیز مرطوب باشد.

کمی پس از آنکه تمام نکات مهم را درباره پرورش قارچ آموختید، دیگر مانند روزهای اول نیاز به مراقبت‌های ویژه و صرف وقت فراوان برای نگهداری از آن ندارید. با رعایت نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانید به راحتی پرورش قارچ را شروع کرده و چند هفته پس از شروع آن به درآمدزایی و سوددهی برسید. اگر در همان ابتدای شروع کار بتوانید بازار هدف مناسبی برای خود پیدا کنید، آنگاه می‌توانید به درآمدی ثابت در ماه دست پیدا کنید؛ مانند نمونه رستورانی که در متن به آن اشاره کردیم. با کمی فعالیت می‌توانید با استفاده از پرورش قارچ درآمد خوبی کسب کنید، بدون آنکه مانند سایر مشاغل به سرمایه اولیه قابل توجهی نیاز داشته باشید. آیا شما تاکنون تجربه پرورش قارچ در منزل را داشته‌اید؟ لطفا نظرات خود را در بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
امراله مهماندوست
.
25 خرداد 1399، 07:24
پاسخ
0
0
مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از95% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402