مدیریت ارتباط با کارمندان ؛ چطور با کارمندان رفتار کنیم؟

ارتباط موثر با کارکنان
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

برقراری صحیح ارتباط با کارمندان به رشد و پیشرفت مجموعه شما کمک بزرگی می‌کند. پس مهم است که بتوانید روش‌های درست تعامل مدیران با کارکنان را آموخته و در پیشبرد کار خود به آن‌ها عمل کنید.

در این مطلب قصد داریم کمی راجع به مدیریت ارتباط با کارمندان و چگونگی رفتار با آن‌ها صحبت کنیم. در ابتدا چند تیپ شخصیتی رایج در میان کارمندان را به شما معرفی کرده و آن‌ها را برای شما توضیح خواهیم داد تا با شناخت تیپ شخصیتی هر کدام از کارکنانتان بدانید باید به آن‌ها چه اختیارهایی داده و چه برخوردی با هر کدامشان داشته باشید. در ادامه مطلب چند نکته مهم و موثر که می‌توانید در ارتباط با کارمندان خود استفاده کنید را برای شما شرح خواهیم داد.

ارتباط با کارمندان

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


انواع کارمندان در یک شرکت


در ادامه با انواع کارمندان در یک مجموعه یا شرکت آشنا می‌شویم.

 

مدافع

انواع کارمندان

در علم ارتباط با کارمندان باید بدانید که اگر کارمندی چنین تیپ شخصیتی داشته باشد به دنبال امنیت، قابلیت پیش‌بینی‌پذیری و ثبات است. چنین افرادی به دنبال شرکت‌های معتبری هستند که بتوانند در آن‌جا، سمتی مشخص داشته باشند و هر روز وظایف معین شغلیشان را اجرا کنند. چنین افرادی به شرطی با انگیزه‌تر خواهند شد که ارتباطاتشان در چارچوب و منظم باشد.

مدیران باید به دنبال چنین کارمندانی بوده و تا جایی که می‌توانند ارتباطشان را با آن‌ها حفظ کنند. همچنین باید اطلاعات دقیق و جزیی مربوط به شرکت خود را با این کارمندان در میان بگذارند و انگیزه آن‌ها را برای بهتر کار کردن بالا ببرند.

کارمندانی که شخصیت دفاعی داشته باشند به دنبال استمرار و تداوم هستند. اگر مدیر چنین کارمندی باشید، باید انتظاراتتان را از او بنویسید و برایش بفرستید. سعی کنید برای چنین کارمندانی رسیدن به هدف را به امنیت پیوند بزنید و در زمان‌هایی که تغییرات خاصی در وضعیت شرکت پیش می‌آید، از این دسته کارمندانتان حمایت کنید. نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید هم این است که به خاطر خدمت‌رسانی‌های وفادارانه این افراد به آن‌ها پاداش داده و از آن‌ها سپاس‌گزاری کنید.

 

دوست

ارتباط با کارمندان

در علم ارتباط با کارمندان باید بدانید که اگر کارمندی چنین تیپ شخصیتی داشته باشد، به دنبال قدرت، تاثیرپذیری و کنترل کردن مردم و منابع است. کارمندی که چنین تیپ شخصیتی داشته باشد، طرفدار نقش‌های مدیریت و رهبری است که مسئولیت‌هایی آشکار و مشخص به او بدهد.

از جمله کارهایی که برای ارتباط با چنین افرادی می‌توانید انجام دهید این است که به آن‌ها مسئولیت داده و کاری کنید که احساس کنند قدرت تاثیرگذاری بر امور را دارند، آن‌ها را راهنمایی کرده و برایشان فرصتی ایجاد کنید تا بتوانند در مواقع لزوم جانشین شما باشند. اگر برای این دسته کارمندان عنوان شغلی در نظر بگیرید که منعکس‌کننده قدرت باشد، به آن‌ها انگیزه بسیار بیشتری خواهید داد.

 

سازنده

اصول مدیریت ارتباط با کارکنان

در علم ارتباط با کارمندان باید بدانید که اگر کارمندی چنین تیپ شخصیتی داشته باشد، به دنبال ثروت، رضایت مادی و ایجاد سطح زندگی نسبتا خوب برای خودش است. چنین افرادی شدیدا به دنبال کارایی بالا و پاداش گرفتن هستند. کارمندان سازنده به دنبال حرفه‌ای شدن و ترقی و کسب حقوق بالاتر از حد معمول هستند.

یکی از راه‌های برقراری ارتباط موثر با چنین کارمندانی این است که بدانید انگیزه چنین افرادی به دست آوردن پول و پاداش است. وقتی برنامه و سمت این افراد کاملا مشخص باشد و همچنین به صورت منظم روند پیشرفتشان بررسی شده و به نسبت این میزان پیشرفت، مسئولیتشان نیز افزایش یابد، آن‌ها برای کار کردن انرژی بیشتری خواهند داشت. پس به خاطر داشته باشید که یکی از راه‌های صحیح تعامل مدیران با چنین کارمندانی این است که برای آن‌ها هدف‌های مشخصی در نظر گرفته و پس از این‌که به آن هدف خاص دست یافتند، به آن‌ها پاداش دهند. یکی دیگر از راه‌های تقویت انگیزه برای این دسته کارمندان هم این است که کاری کنید با شرکت در بازی‌ها و مسابقه‌های مختلف، روح مبارزه‌جویی آن‌ها تقویت شود.

 

روح

تعامل مدیران با کارکنان

در علم ارتباط با کارمندان باید بدانید که اگر فردی چنین تیپ شخصیتی داشته باشد به دنبال آزادی، استقلال و خودمختاری است. این گونه افراد به دنبال سمت‌های شغلی هستند که در آن آزاد بوده و زمان خودشان را خودشان مدیریت کنند. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند خودشان برای خو‌دشان تصمیم‌گیری کرده و از قدرت صلاحدید و اختیار خودشان هم استفاده کنند.

یکی از راه‌های موثر تعامل مدیران با چنین کارمندانی این است که دوراندیشی که نسبت به شرکت دارند و اهدافشان را با این دسته کارمندان در میان بگذارند. به آن‌ها مسئولیت بدهند و کاری کنند که بتوانند به صورت مستقل و خودمختار کار کنند. از آن‌ها حمایت کنید تا متوجه ارزشی که برایشان قائل هستید بشوند. در ضمن سعی کنید آن‌ها متوجه بینش شما نسبت به زندگی و کار شوند.

راه دیگری که می‌توانید از طریق آن ارتباط موثری با این دسته کارمندان برقرار کنید این است که نباید برای آن‌ها محدویت و قانون تعیین کنید. تعیین قانون و محدود کردن چنین افرادی باعث می‌شود که آن‌ها انگیزه خود را نسبت به کار کردن از دست بدهند و از تشریفات اداری متنفر شوند. سعی کنید نسبت به اهدافی که در نظر دارید با آن‌ها شفاف برخورد کرده و بیش از حد کنترلشان نکنید. ولی در عین حال مرزهای باریک و مشخصی هم برایشان تعیین کنید تا به این ترتیب هم بتوانید مدیر خوبی برایشان باشید و هم آزادی که به دنبال آن هستند را برایشان فراهم کرده باشید.

 


ارتباط با کارمندان؛ چطور با کارمندان رفتار کنیم؟


برای کارآفرینان کار راحتی نیست که بتوانند همیشه نیازها، خواسته‌ها یا چالش‌های کارمندانشان را فهمیده یا حدس بزنند. اگر به عنوان یک مدیر نتوانید از پس این موارد به خوبی بربیایید، ممکن است عواقب مختلفی در انتظارتان باشد؛ عواقبی مثل این‌که کارمند نمونه خود را از دست بدهید یا این‌که اجازه دهید نگرش‌های منفی آن‌ها جو شرکت را تحت تاثیر قرار داده و حتی باعث به خطر افتادن کل تجارتتان شود. به همین دلیل بسیار مهم است که بتوانید اصول مدیریت ارتباط با کارکنان را یاد بگیرید. در این قسمت موارد موثر در ارتباط با کارکنان را به شما خواهیم آموخت.

 

آزادی بیان و حق رای کارمندان

ارتباط موثر با کارکنان

به خاطر داشته باشید که بهترین علم و دانش و اطلاعات را می‌توانید از اطرافیان خود به دست آورید. در طول زمان ابزارهایی برای تصمیم‌گیری راسخ ایجاد شده است که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. باید در ارتباط با کارمندان خود، این حق را به آن‌ها بدهید که بتوانند نظرات و عقایدشان را آزادانه در فضای شرکت با شما و دیگر کارمندان در میان بگذارند و سعی کنید حتی اگر همه کارمندانتان به دنبال چیزی هستند که به نظر شما اشتباه است، باز هم کمی تعدیل و اصلاح ایجاد کنید تا آن‌ها احساس کنند نظراتشان برای شما ارزشمند است.

 

به کارمندان خود اختیار دهید، بپرسید و جواب‌هایشان را بشنوید

انواع کارمندان

یکی از اصول موثر دیگری که می‌توانید در ارتباط با کارمندان خود رعایت کنید همین مورد است. وقتی مدیر هستید، یکی از وظایف دیگری که باید انجام دهید این است که به تیم خود اختیار بدهید و از آن‌ها حمایت کنید. به کارمندان خود نشان دهید که می‌خواهید آن‌ها خوشحال باشند و به آرزوهایشان برسند. احساس اعتماد و امنیت را آرام‌آرام به آن‌ها تزریق کنید.

یکی دیگر از اصول ارتباط موثر با کارکنان این است که از آن‌ها سوال بپرسید. این بهترین راهی است که از طریق آن می‌توانید به آن‌ها نشان دهید که برایشان ارزش قائل هستید و می‌خواهید آن‌ها را بیشتر بشناسید. می‌توانید سوالاتی از این قبیل از آن‌ها بپرسید: «چه خبرا؟ همه چیز خوب پیش می‌ره؟»، «بچه‌ت چطوره؟»، «جدیدا خیلی خوشحال به نظر می‌رسی، خبریه؟»، «ایده جدیدی داری که بخوای بهم بگی؟» و… نکته مهم دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که پس از پرسیدن سوال، بایستید و به جواب کارمندتان هم به خوبی گوش دهید.

 

ارتباط‌ های تصادفی

ارتباط با کارمندان

یکی دیگر از اصول موثر ارتباط با کارمندان، داشتن ارتباط تصادفی با آن‌هاست. در شرکت خود بگردید و به صورت تصادفی یکی از کارمندانتان را انتخاب کرده و از او بپرسید در حال انجام چه کاری است. سپس برای او توضیح دهید که خودتان در حال انجام چه کاری هستید و در این فرآیند، قرار است با چه چالش‌هایی مواجه شوید. ممکن است او ایده‌های خوبی برای مواجهه با این چالش پیش پایتان بگذارد. به کارمندان خود اعتماد کنید!

 

کمک به کارمندان برای رسیدن به اهدافشان

اصول مدیریت ارتباط با کارکنان

همچنین بخوانید :

یکی دیگر از مواردی که باید در ارتباط با کارمندان رعایت کنید این است که کاری کنید آن‌ها احساس کنند که می‌توانند به اهدافی که برای خودشان در نظر گرفته‌اند برسند. یکی از قدم‌های بزرگی که می‌توانید در این فرآیند بردارید این است که به افراد کمک کنید تا بتوانند موارد انگیزشی مربوط به خودشان را شناسایی کنند. می‌توانید با تشکیل جلسه‌ها و گردهمایی‌های مختلف در شناسایی این مورد به آن‌ها کمک کنید. آن‌ها را تشویق کنید که چه در کار و چه در زندگی شخصی، هدف‌های بلندپروازانه برای خودشان در نظر بگیرند.

از اصول تعامل مدیران با کارکنان، ایجاد محیطی است که بتوان در آن به رشد و پیشرفت نزدیک‌تر شد. می‌توانید به عنوان یک مربی یا همکار مسئولیت‌پذیر در کنار کارکنانتان باشید و به آن‌ها کمک کنید به هدف خود نزدیک شوند.

 

سرمایه گذاری روی مهمترین دارایی خود

تعامل مدیران با کارکنان

این موضوع، یکی دیگر از اصول مهم ارتباط با کارمندان است. وقتی کارکنان شرکت شما خوشحال و باانرژی باشند، بهتر می‌توانند به مشتری‌های شما رسیدگی کنند و انرژی مثبتشان به همه سرایت کرده و باعث مثبت شدن محیط کاری هم می‌شود. می‌توانید با سرمایه‌گذاری پول و زمان خود به ایجاد چنین محیطی کمک کنید. برای ارتباط موثر با کارکنان خود زمان صرف کرده و آن‌ها را بشناسید. همان طور که قبلا هم توضیح دادیم، سوال‌هایی راجع به حال و احوال و زندگیشان از آن‌ها بپرسید و سعی کنید جواب‌هایی که به شما می‌دهند را هم به خوبی در ذهنتان نگه دارید.

مدیر خوب فردی است که در سختی‌ها کنار کارمندانش بوده و برای رسیدن اهداف مشترک، همه با هم بجنگند و به این هدف‌ها برسند. یکی دیگر از اصول مدیریت ارتباط با کارکنان و ایجاد یک رابطه صحیح، شاد کردن آن‌هاست. بالاخره افراد شرکت بسیار مهم‌تر از پول و ثروت هستند.

 

ایجاد فرصت برای تجربه های جدید

ارتباط موثر با کارکنان

یکی دیگر از موارد صحیحی که می‌توانید در ارتباط با کارمندان خود به کار بگیرید این است که آن‌ها را تشویق به مسئولیت‌پذیری کنید. به این ترتیب می‌توانید اعتماد آن‌ها را به خودتان جلب کرده و پیوندی قوی با کارکنان شرکت خود ایجاد کنید. البته باید به آن‌ها اجازه تجربه کردن و شکست خوردن هم بدهید.

در این مطلب راجع به تیپ‌های شخصیتی رایج و مختلفی که در میان کارمندان یک مجموعه وجود دارند و اصول مدیریت ارتباط با کارمندان صحبت کردیم. آیا شما نیز عضو یک مجموعه کاری هستید؟ فکر می‌کنید در میان کدام دسته تیپ‌های شخصیتی بیان‌شده، جای دارید؟ آیا راه دیگری برای برقراری ارتباط موثر با کارکنان یک مجموعه می‌شناسید؟ خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات، جواب این سوالات را برای ما بنویسید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402