آلوده ترین شهرهای جهان ؛ از کان‌پور هندوستان تا اهواز ایران

آلوده ترین شهرها / شهرهای آلوده
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سالانه بیش از 7 میلیون نفر جان خود را بر اثر آلودگی هوای شهرها از دست می‌دهند. امروز قصد داریم 12 مورد از آلوده ترین شهرها را به شما معرفی کنیم.

دستگاه‌های تعیین شاخص آلودگی هوا با ردیابی عناصر خطرناک و سمی موجود در هوا، میزان آلودگی هوای یک شهر را اندازه‌گیری می‌کنند. این ذرات خطرناک آلاینده نام دارند که از منابعی طبیعی مانند فعالیت آتشفشان یا منشا انسانی همانند فعالیت کارخانه‌ها یا سوزاندن سوخت‌های فسیلی به وجود می‌آیند.

آلاینده‌هایی نظیر کربن‌دی‌اکسید، مونواکسیدکربن، کربن‌مونواکسید، اکسیدهای گوگرد و نیتروژن و ذرات معلق در برخی شهرهای صنعتی و پرجمعیت سالانه باعث مرگ میلیون‌ها انسان می‌شوند. در حقیقت این آلاینده‌ها به بافت ریه و اندام‌های تنفسی دیگر آسیب می‌رسانند و باعث مرگ انسان می‌شود.

امروز قصد داریم 12 مورد از آلوده ترین شهرها را به شما معرفی کنیم و اقدامات انجام شده دولت‌ها برای کنترل آلودگی در شهرهای مختلف را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید :

 


آلوده ترین شهرها در جهان


شهرهای صنعتی و درحال توسعه معمولاً بیشترین میزان آلودگی را دارا هستند. البته در برخی از شهرهای پرجمعیت نیز به علت حجم بسیار زیاد خودروها، میزان شاخص آلودگی در ردیف پرخطر قرار دارد. هندوستان بیشترین میزان آلودگی را در بین کشورهای جهان دارد و اکثر شهرهای آلوده در این کشور واقع شده‌اند. در ادامه 12 مورد از آلوده ترین شهرها را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

کان‌پور، هندوستان

آلوده ترین شهرهای جهان امروز

کشور هندوستان، با جمعیتی بالغ بر 1 میلیارد و 400 میلیون نفر دومین کشور پرجمعیت دنیا محسوب می‌شود. شهر کان‌پور نهمین شهر هند از لحاظ جمعیت به شمار می‌رود و اغلب مردم آن به صنعت چرم‌سازی مشغول هستند.

مکان‌های بسیاری در این شهر وجود دارد که پوست گاومیش را انبار می‌کنند؛ برای همین مقدار بسیار زیادی کرومیوم خطرناک در هوا منتشر می‌شود. میزان آلاینده در این شهر برابر با 173 میکروگرم بر متر گزارش شده است که تقریباً 17 برابر بیشتر از میزان استاندارد سازمان بهداشت جهانی است. مقامات کشور هندوستان برای برطرف‌سازی این مشکل سعی در ایجاد فضای اختصاصی برای برپایی انبارهای پوست گرفته بودند که تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده و میزان آلودگی هنوز در همه جای شهر یکسان است.

 

فریدآباد، هندوستان

شهرهای آلوده جهان

 فریدآباد بزرگ‌ترین شهر ایالت هاریانای کشور هندوستان است که به عنوان یک منطقه درحال توسعه شناخته می‌شود. استفاده بیش از حد مردم از وسایل نقلیه، کارخانه‌های صنعتی، سوزاندن زباله‌های جامد نظیر لاستیک و پلاستیک از عوامل اصلی آلودگی در این منطقه محسوب می‌شوند.

علاوه بر این ساخت و ساز و گسترش راه‌های ارتباطی، استفاده از موتورهای دیزلی و حذف بخش عظیمی از پوشش گیاهی، فریدآباد را به یکی از شهرهای آلوده جهان تبدیل کرده است. دولت هندوستان برای مقابله با این مشکل این شهر را به دو بخش صنعتی و مسکونی تقسیم کرده است؛ ولی آنچنان تاثیری در میزان آلودگی این شهر مشاهده نمی‌شود.

 

گایا، هندوستان

شهرهای آلوده دنیا

گایا در کنار شهر پتنا واقع شده است و مردم هر روز از قطار و اتوبوس برای رفت و آمد بین این دو منطقه استفاده می‌کنند. اگرچه مساحت این منطقه آنچنان زیاد نیست، اما حدود نیم میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند.

عوامل بسیاری همانند استفاده بیش از حد سوخت‌های فسیلی، گازهای گلخانه‌ای و استفاده از ژنراتورهای دیزلی این منطقه را به یکی از آلوده ترین شهرهای جهان امروز تبدیل کرده است.

 

دهلی، هندوستان

شهرهای آلوده

دهلی با 18 میلیون جمعیت دومین شهر پرجمعیت کشور هندوستان به شمار می‌رود. پایتخت کشور هندوستان به نام دهلی نو نیز جزئی از این کلان‌شهر محسوب می‌شود. این شهر یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی حال حاضر جهان است که سال‌ها مورد حمله و نفوذ حکومت‌های استعمارگر بوده است. دهلی در چند سال اخیر رتبه نخست آلوده ترین شهرها را به خود اختصاص داده بود؛ اما اکنون به عنوان آلوده ترین کلان شهر جهان شناخته می‌شود.

بیماری‌های تنفسی همانند آسم، برونشیت و سکته قلبی علت مرگ و میر بیشتر ساکنان این شهر به شمار می‌رود. علت اصلی آلودگی این شهر سوزاندن شالیزارهای برنج، زباله‌های شهری و آلاینده‌های حاصل از وسایل نقلیه است.

 

لکهنو، هندوستان

آلوده ترین شهرها

لکهنو با حدود 3 میلیون جمعیت، دومین شهر پرجمعیت ایالت اوتار پرادش به شمار می‌رود. وضعیت آلودگی در این شهر به هیچ وجه برای انسان مناسب نیست؛ به گونه‌ای که گزارشات اخیر نشان می‌دهد که ساکنان برخی اوقات به علت کمبود اکسیژن، هوشیاری خود را از دست داده و به گیجی دچار می‌شوند.

اغلب آلاینده‌های این شهر را گازهای منواکسید کربن، اُزن و ذرات معلق تشکیل می‌دهند. علاوه بر این آلودگی آب آشامیدنی و سروصدای بیش از حد نیز گریبانگیر ساکنان لکهنو است و عملاً این منطقه را به یکی از آلوده ترین شهرها تبدیل کرده است.

البته دولت کشور هندوستان برای کنترل و کاهش آلودگی در این شهر اقدام به تاسیس خط مترو کرده است و از این طریق توانسته تا حدودی میزان آلاینده را کاهش دهد؛ اما با این حال لکهنو هنوز در زمره آلوده ترین شهرها قرار دارد.

 

بامندا، کامرون

آلوده ترین شهرهای جهان

بامندا پایتخت بخش جنوبی کشور کامرون است و آلوده ‌ترین شهر قاره آفریقا محسوب می‌شود. این شهر حدود 2 میلیون نفر جمعیت دارد و به علت مکان‌های مذهبی، یکی از مناطق توریستی کشور کامرون به شمار می‌رود.

منشا آلودگی در این شهر برخلاف اکثر شهرها استفاده بی‌رویه از سوخت‌های فسیلی یا پیشرفت صنعتی نیست؛ بلکه از بین بردن جنگل‌ها و تغییر الگوی اقلیمی باعث شده که بامندا به یکی از شهرهای آلوده قاره آفریقا تبدیل شود. میزان شاخص آلاینده در این شهر به طور متوسط 12 برابر بیشتر از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی است که این موضوع منجر به مرگ سالانه 17000 نفر در کامرون می‌شود.

 

آگرا، هندوستان

آلوده ترین شهرهای جهان امروز

آگره یا آگرا یکی از شهرهای تاریخی هندوستان به شمار می‌رود که حدود 1 میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد. ساکنان این شهر همواره برای رفع بیماری‌های تنفسی به بیمارستان رجوع می‌کنند و منابع زیست محیطی معتقدند که دمای زیاد هوا و سوزاندن ضایعات برای استخراج آهن دلیل اصلی آلودگی آگرا به شمار می‌رود.

البته دولت هندوستان قوانین سفت و سختی برای کنترل میزان آلاینده‌های وسایل نقلیه، سوزاندن زباله‌های شهری و فعالیت کارخانه‌های صنعتی نیز وضع کرده است که تا حدودی تاثیرگذار واقع شده‌اند.

 

گورگان، هندوستان

شهرهای آلوده جهان

گورگان با 900 هزار نفر جمعیت یکی از شهرهای پرجمعیت ایالت هاریانا محسوب می‌شود. بسیاری از کمپانی‌های معتبر و بزرگ جهان از جمله گوگل و اینتل مراکز خود را در این شهر برپا کرده‌اند. بنابراین گورگان به عنوان یکی از شهرهای مرفه کشور هندوستان شناخته می‌شود. با این حال کیفیت هوای این شهر به هیچ‌وجه خوب نیست و همواره در شرایط ناسالم قرار دارد؛ به گونه‌ای که شاخص آلودگی حدود 12 برابر استانداردهای جهانی است.

دولت هندوستان برای کاهش میزان آلودگی در سال 2012 خط متروی این شهر را تاسیس کرد تا رفت و آمد کارمندان و دانشجویان از این طریق صورت گیرد؛ اما با این حال گورگان هنوز هم در فهرست آلوده ترین شهرها قرار دارد.

 

مظفرپور، هندوستان

شهرهای آلوده دنیا

مظفر پور در ایالت بیهار واقع شده است. طبق تحقیقات مجله پزشکی لنست (Lancet) انگلستان در سال 2017، 33 درصد آمار مرگ و میر در ایالت بیهار به خاطر آلودگی هوای شهرهای آن بوده است.

استفاده بیش از حد از ژنراتورهای دیزلی برای تامین برق و وجود کارخانه‌های بسیار علت اصلی آلودگی در این شهر به شمار می‌رود. علاوه بر این کاهش دمای منطقه باعث بروز پدیده وارونگی هوا شده و یکی دیگر از عوامل آلودگی این شهر به شمار می‌رود.

 

پیشاور، پاکستان

شهرهای آلوده

پیشاور یکی از آلوده‌ ترین شهرها در پاکستان به شمار می‌رود. این شهر حدود 2 میلیون جمعیت دارد و میزان آلودگی آن در برخی اوقات به 219 میکروگرم در مترمکعب می‌رسد؛ در حالی که مجامع جهانی میزان 15 میکروگرم در هر متر مکعب را استاندارد قلمداد می‌کنند.

از مهم‌ترین علل آلودگی در پیشاور می‌توان به ساخت و ساز بیش از حد، آوار و خرابه‌های بسیار، سوزاندن زباله شهری، گازهای گلخانه‌ای منتشر شده از سوزاندن زغال‌سنگ یا لاستیک و خودروهای غیراستاندارد اشاره کرد.

 

بائودینگ، چین

آلوده ترین شهرها

بائودینگ با 1 میلیون جمعیت یکی از متراکم‌ترین شهرهای کشور چین محسوب می‌شود. استفاده بی‌رویه از سوخت زغال‌سنگ به منظور تامین انرژی یکی از عوامل اصلی آلودگی شهر بائودینگ به شمار می‌رود.

آلودگی هوا در بائودینگ نسبت به سال‌های اخیر افزایش یافته است و وجود مه سمی و دود و غبار همواره باعث مشکلات تفسی ساکنان آن می‌شود؛ به گونه‌ای که دولت چین برای مقابله با آن در برخی روزها وضعیت را قرمز و پرخطر اعلام می‌کند و حتی دستور به تعطیلی مدارس و کارخانه‌ها نیز می‌دهد.

 

اهواز، ایران

آلوده ترین شهرهای جهان

اهواز یکی از آلوده ترین شهرها در کشور ایران است و با 1 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت جزو 10 شهر پرجمعیت نیز قرار دارد. کارخانه‌های موجود در حاشیه شهر و گازهای سمی خودروهای حمل و نقل شهری از دلایل اصلی آلودگی اهواز به شمار می‌روند. بحران ریزگردها نیز باعث شده تا ساکنان این شهر در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌های تنفسی قرار بگیرند.

دولت برای رفع گرما و آلودگی هوای این شهر طرح‌هایی نظیر افزایش 500 هکتاری پوشش گیاهی و پروژه کمربند سبز را ارائه کرده است که از طریق آن می‌توان دمای هوا را تا 6 درجه کاهش داد و میزان آلودگی را نیز کنترل کرد.

 


سخن پایانی


آلوده ترین شهرهای جهان امروز

در این مقاله با آلوده ترین شهرها در جهان آشنا شدیم. با افزایش روزافزون جمعیت و دمای زمین، روز به روز به تعداد شهرهای آلوده اضافه می‌شود و عجیب نیست که در آینده‌ای نه چندان دور در اکثر مناطق دنیا شاهد وضعیت اسفبار آب و هوایی باشیم. همانطور که مشاهده کردید عامل اصلی آلودگی کلان‌شهرهای جهان استفاده بی‌رویه از سوخت‌های فسیلی، ذرات معلق و گازهای گلخانه‌ای است؛ اما برای مهار این آلودگی باید چه اقداماتی انجام داد؟ نظرات خود را در زیر همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402