بیوگرافی تام هنکس ؛ پدر مهربان سینمای جهان کرونا گرفت!

فیلمهای تام هنکس
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تام هنکس یکی از بزرگ‌ترین بازیگران تاریخ محسوب می‌شود که در طول دوران کاری خود مسئولیت به تصویر کشیدن برخی از ماندگارترین شخصیت‌های سینما را بر عهده داشته است. در ادامه به بررسی زندگی این هنرپیشه دوست‌داشتنی می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


تست کرونای تام هنکس و همسرش مثبت اعلام شد


قبل از اینکه بیوگرافی تام هنکس را به طور مفصل بررسی کنیم، باید توجه شما را به خبری که به تازگی توسط روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد جلب کنیم:

«تام هنکس» ستاره هالیوودی و همسرش «ریتا ویسلسون» هر دو مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند.

این بازیگر 63 ساله آمریکایی که برای بازی در یک فیلم سینمایی در کشور استرالیا به سر می‌برد، اعلام کرد پس از احساس خستگی، تب و بدن درد به همراه همسرش تست کرونا داده‌اند و نتیجه تست هر دو مثبت اعلام شده است. تام هنکس اعلام کرد فعلا در قرنطینه خانگی به سر می‌برد تا سلامتی خود را دوباره به دست آورد.

 


بیوگرافی تام هنکس


فیلمهای تام هنکس

توماس جفری هنکس (Thomas Jeffrey Hanks) در نهمین روز جولای سال 1956 (18 تیر 1335) در کانکورد کالیفرنیا چشم به جهان گشود. او فرزند کارگر بیمارستانی به نام جنت ماریلین و آشپزی به نام اموس مفورد هنکس بود. والدین تام هنکس ریشه‌های پرتغالی و انگلیسی داشتند. حاصل ازدواج این دو چهار فرزند بود که در کنار تام، سندرا، لری و جیم نام داشتند. با جدایی جنت و اموس از یکدیگر خانواده هنکس به دو نیم تقسیم گشت. سه فرزند بزرگ‌تر با پدرشان باقی مانده و جیم همراه با مادرش به رد بلاف کالیفرنیا نقل مکان کرد. در حال حاضر سندرا هنکس به عنوان یک نویسنده و لری در مقام یکی از اساتید رشته حشره‌شناسی دانشگاه ایلینوی فعالیت داشته و جیم نیز بازیگر و فیلم‌سازی مستقل است.

 

اوایل زندگی

زندگینامه تام هنکس

تام در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شد. پدر و مادر او کاتولیک و مورمون بودند، در حالی که خودش مذهب پروتستان را ترجیح می‌داد. هنکس در دوران مدرسه خود دوستان زیادی نداشت. او نوجوانی خجالتی و البته مسئولیت‌پذیر بود. پدر تام در سال 1965 با خبرنگاری چینی به نام فرانسس وانگ ازدواج کرد. هنکس بخش اعظمی از دوران دبیرستان خود را به ایفای نقش در نمایش‌های دانش‌آموزی اختصاص داده و در اجراهای محلی از نمایشنامه‌هایی چون South Pacific حضور پیدا کرد.

 

دوران نوجوانی و تحصیل در دانشگاه

فیلم تام هنکس

تام هنکس پس از گذراندن دوران دبیرستان به تحصیل در رشته تئاتر در دانشگاه‌های چابوت و کالیفرنیا مشغول شد. هنکس در دوران تحصیل خود با وینسنت داولینگ، رییس جشنواره تئاتر Great Lake آشنا و سپس به مدت سه سال به عنوان کارآموز زیر نظر او مشغول به کار شد. این دوران بسیاری از جزییات و نکات مهم اجرای اصولی نمایش چون نورپردازی، طراحی و مدیریت صحنه را به هنکس آموخت.

 

سال های 1979 تا 1986، ورود به سینما

فیلم تام هنکس

تام هنکس در آغاز دهه 80 میلادی به شهر نیویورک نقل مکان کرد و در دو فیلم به ایفای نقش پرداخت. فیلم He Knows You’re Alone اثری کم‌هزینه و درجه چندم در سبک اسلشر و فیلم Mazes and Monster درامی تلویزیونی به کارگردانی استیون هیلیارد استرن بود. نخستین حضور تام هنکس در فیلم‌های درام به Nothing in Common بازمی‌گردد. او در این اثر نقش مرد جوانی که از رابطه‌ای مسموم با پدرش رنج می‌برد را ایفا می‌کرد.

 

سال های 1987 تا 2003، تبدیل شدن به یک ستاره

بیوگرافی تام هنکس

تام هنکس پس از حضور در چند اثر شکست‌خورده و معمولی چون فیلم Dragnet به چهره‌ای شناخته شده در هالیوود تبدیل شد. موفقیت قابل توجه فیلم کمدی Big نیز جایگاه او به عنوان بازیگری محبوب و قابل احترام را تثبیت کرد. هنکس نخستین نامزدی اسکار خود را به دلیل بازی در این فیلم دریافت کرد. تام در ادامه در کنار سلی فیلد در فیلم Punchline حضور یافت. با این حال چند سال آینده مملو از آثاری شکست‌خورده در کارنامه این بازیگر بودند. پرفروش‌ترین فیلم هنکس در این دوران اثری کمدی به نام Turner & Hooch بود.

 

فارست گامپ و کسب دو جایزه اسکار

فیلمهای تام هنکس

با این حال این پایان کار تام هنکس نبود. او با حضور در فیلم موفق A League of Their Own بار دیگر به جایگاه خود به عنوان یکی از بهترین بازیگران هالیوود بازگشت. هنکس بارها در مصاحبه‌های مختلف عنوان کرده که هنر بازیگری خود را به مرور بهبود بخشیده و بدون شک نقش‌آفرینی‌های جدیدتر او بسیار قدرتمندتر از آثار اولیه کارنامه‌اش هستند. تام با حضور در فیلم‌های موفقی چون Sleepless in Seattle و Philadelphia به این اظهارات خود رنگ واقعیت بخشید. هنرنمایی او در فیلم Philadelphia جایزه اسکار بهترین بازیگر را برای او به ارمغان آورد.

تام هنکس سپس در فیلم Forrest Gump به کارگردانی رابرت زمکیس به ایفای نقش پرداخت. فارست گامپ با استقبالی همه‌جانبه از جانب مخاطبان و منتقدان روبرو شد و امروزه به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما شناخته می‌شود. تام دومین جایزه اسکار خود را برای نقش فارست دریافت کرد. او، پس از اسپنسر تریسی افسانه‌ای، دومین بازیگری بود که موفق به دریافت جایزه اسکار در دو سال پیاپی می‌شد.

 

نخستین کارگردانی و نجات سرباز رایان

فیلم ترمینال تام هنکس

تام هنکس در سال 1996 نخستین فیلم سینمایی خود به نام That Thing You Do را کارگردانی کرد. این اثر روایتگر داستان یک گروه موسیقی پاپ در دهه 60 میلادی بود. در کنار هنکس بازیگرانی چون لیو تایلر و استیو زان نیز در این اثر حضور داشتند. این فیلم با تحسین منتقدان روبرو شد و فروش قابل قبولی را تجربه کرد. تام در ادامه وظیفه کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی مستند موفق From the Earth to the Moon از شبکه HBO را بر عهده گرفت.

در سال 1998 هنکس در فیلم موفق و محبوب Saving Private Ryan به کارگردانی استیون اسپیلبرگ به عنوان نقش اصلی حضور پیدا کرد. این فیلم به عنوان یکی از بهترین و خوش‌ساخت‌ترین آثار جنگی تاریخ شناخته شده و یک نامزدی اسکار را برای هنکس به دنبال داشت.

تام هنکس یکی از کارگردانان و تهیه‌کنندگان مینی سریال عظیم و حماسی شبکه HBO به نام Band of Brothers بود. این مینی سریال در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین آثار تلویزیونی تاریخ شناخته می‌شود. هنکس سپس در فیلم‌های سرگرم‌کننده و موفق Road to Perdition به کارگردانی سم مندس و Catch Me if You Can به کارگردانی استیون اسپیلبرگ هنرنمایی کرد. او به پاس فعالیت‌های هنری خود موفق به کسب جایزه افتخاری یک عمر دستاورد هنری از انستیتوی فیلم آمریکا و در سن 45 سالگی تبدیل به جوان‌ترین برنده این جایزه شد.

 

سال های 2004 تاکنون، تداوم موفقیت

فیلم تام هنکس

تام هنکس در سال 2004 در سه فیلم The Ladykillers به کارگردانی برادران کوئن، The Terminal به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و The Polar Express به کارگردانی رابرت زمکیس حضور یافت. او معیارهای خود در انتخاب پروژه‌ها را عمق آن‌ها عنوان کرده است. او در ادامه در فیلم هیجان‌انگیز The Da Vinci Code که بر اساس رمان‌های محبوب دن براون ساخته شده بود ایفای نقش کرد. این فیلم فروش بسیار خوبی را در سراسر دنیا به دست آورد.

تام هنکس در سال 2007 همراه با جولیا رابرتز و فیلیپ سیمور هافمن در فیلم Charlie Wilson’s War به ایفای نقش پرداخت. این فیلم تحسین منتقدان را برانگیخت و یک نامزدی گلدن گلوب را برای هنکس به ارمغان آورد. هنکس در این زمان به عنوان گران‌ترین بازیگر سینما شناخته می‌شد. وی دومین فیلم خود به نام Larry Crowne را در سال 2011 کارگردانی کرد و در مقابل جولیا رابرتز در آن به ایفای نقش پرداخت. این اثر شکستی هنری برای او محسوب می‌شد.

 

درخشش در دهه اخیر

فیلم ترمینال تام هنکس / ترمینال تام هنکس

تام هنکس در سال 2013 با هنرنمایی در دو فیلم موفق Captain Phillips و Saving Mr. Banks بار دیگر مهارت خود به عنوان بازیگری قدرتمند را اثبات کرد. او در این سال نامزد جوایز بفتا و گلدن گلوب شد. علاوه بر این هنکس نخستین حضور خود بر صحنه برادوی را در این سال و با هنرنمایی در نمایش Lucky Guy تجربه کرد؛ تجربه‌ای که یک نامزدی در مراسم تونی را برای او به همراه داشت. تام در سال 2014 نخستین داستان کوتاه خود را با محوریت سفر به ماه به چاپ رساند. این داستان با واکنش متوسطی از جانب منتقدان روبرو شد.

در سال‌های آینده تام هنکس در فیلم‌های قابل قبولی چون Bridge of Spies و A Hologram for the King به ایفای نقش پرداخت. این فیلم‌ها با وجود بهره‌مند بودن از استانداردهای فیلم‌سازی آثاری فراموش‌شدنی و معمولی بودند. هنکس این رویه را در فیلم Sully، فیلم Inferno و The Circle نیز ادامه داد. تام سال گذشته در چهارمین قسمت از سری فیلم‌های Toy Story و فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood به کارگردانی ماریل هلر حضور پیدا کرد. از عناوین پیش روی هنکس می‌توان به فیلم جنگی Greyhound و فیلم News of the World به کارگردانی پل گرینگرس اشاره کرد.

 


زندگی شخصی تام هنکس


دور افتاده تام هنکس

هنکس در سال 1978 با سامانتا لوییس ازدواج کرد. حاصل این ازدواج پسری به نام کالین و دختری به نام الیزابت بود. این دو در سال 1987 از یکدیگر جدا شدند. تام هنکس در صحنه فیلمبرداری سریال Bosom Buddies با ریتا ویلسون آشنا شد. این دو در ادامه در فیلم Volunteers با یکدیگر همبازی شدند. هنکس سپس با تغییر مذهب با ویلسون ازدواج کرد. این دو با یکدیگر صاحب دو فرزند به نام‌های چستر مارلون و ترومن تئودور هستند. تام هنکس همراه با خانواده خود در لس‌آنجلس زندگی می‌کند. او فردی مذهبی بوده و مبتلا به بیماری دیابت نوع دوم است. وی سال گذشته به صورت افتخاری رسما شهروند کشور یونان شد.

 


فیلم های تام هنکس


فیلم تام هنکس و مگ رایان

در این بخش می‌توانید فهرست کامل فیلم‌هایی را که تام هنکس به نحوی در آن‌ها حضور داشته است را مشاهده کنید.

نام فیلمسال عرضهنقشکارگردان
He Knows You’re Alone1980الیوتآرماند ماسترویانی
Splash1984الن بایرران هاوارد
Bachelor Party1984ریک گسکونیل اسرائیل
The Man with One Red Shoe1985ریچارد هارلان درواستن دراگوتی
Volunteers1985لارنس واتلی بورن سومنیکولاس میر
The Money Pitt1986والتر فیلدینگ جونیورریچارد بنجامین
Nothing in Common1986دیوید بسنرگری مارشال
Every Time We Say Goodbye1986دیوید بردلیموشی میزراهی
Dragnet1987کارآگاه پپ استریبکتام منکیویکز
Big1988جاش بسکینپنی مارشال
Punchline1988استیون گلددیوید سلتزر
The ‘Burbs1989ری پیترسونجو دانته
Turner & Hooch1989کارآگاه اسکات ترنرراجر اسپاتیزوید
Joe Versus the Volcano1990جو بنکسجان پاتریک شنلی
The Bonfire of Vanities1990شرمن مک‌کویبرایان دی پالما
Radio Flyer1992مایک، راویریچارد دانر و دیوید میکی اونز
A League of Their Own1992جیمی دوگنپنی مارشال
Sleepless in Seattle1993سم بالدویننورا افرون
Philadelphia1993اندرو بکتجاناتان دم
Forrest Gump1994فارست گامپرابرت زمکیس
Apollo 131995جیم لاولران هاوارد
Toy Story1995وودیجان لستر
That Thing You Do1996آقای وایتتام هنکس
Saving Private Ryan1998کاپیتان جان میلراستیون اسپیلبرگ
You’ve Got Mail1998جو فاکسنورا افرون
Toy Story 21999وودیجان لستر، اش برنن و لی آنکریش
The Green Mile1999پل اجکومبفرانک دارابونت
Cast Away2000چاک نولندرابرت زمکیس
Road to Perdition2002مایکل سالیوانسم مندس
Catch Me If You Can2002کارل هنرتیاستیون اسپیلبرگ
The Ladykillers2004پروفسور دوربرادران کوئن
The Terminal2004ویکتور ناوورسکیاستیون اسپیلبرگ
The Polar Express2004مامور قطار، قهرمان، پدر، اسکروژ، بابا نوئل، پیرمردرابرت زمکیس
The Da Vinci Code2006رابرت لنگدنران هاوارد
Charlie Wilson’s War2007چارلی ویلسونمایک نیکولز
The Great Buck Howard2009آقای گیبلشان مک‌گینلی
Angels & Demons2009رابرت لنگدنران هاوارد
Toy Story 32010وودیلی آنکریش
Larry Crowne2011لری کراونتام هنکس
Extremely Loud & Incredibly Close2011توماس شل جونیوراستیون دلدرای
Cloud Atlas2012دکتر هنری گوس، مدیر هتل، آیزاک ساش، درموت هاوکینز، زکریخواهران واچوفسکی، تام تیکور
Captain Philips2013ریچارد فیلیپسپل گرینگرس
Saving Mr. Banks2013والت دیزنیجان لی هنکاک
Bridge of Spies2015جیمز داناواناستیون اسپیلبرگ
A Hologram for the King2016الن کلیتام تیکور
Sully2016چلسی سالنبرگرکلینت ایستوود
Inferno2016رابرت لنگدنران هاوارد
The Circle2017ایمون بیلیجیمز پونسولت
The Post2017استیون اسپیلبرگبن بردلی
Toy Story 42019وودیجاش کولی
A Beautiful Day in the Neighborhood2019فرد راجرزماریل هلر

 


جوایز و افتخارات تام هنکس


فیلم تام هنکس و مگ رایان

در این قسمت می‌توانید فهرست افتخارات تام هنکس را مشاهده کنید.

نام مراسمتعداد جوایز دریافتیتعداد نامزدی‌ها
اسکار26
بفتا05
امی812
گلدن گلوب410
انجمن بازیگران (SAG)28
تونی01
مجموع1642

 


نکات جذاب در مورد تام هنکس


فیلم های تام هنکس و مگ رایان

در این بخش با برخی از نکات جالب و جذاب زندگی تام هنکس آشنا خواهیم شد.

  • هنکس در سال 1999 جایزه افتخاری خدمت به جامعه را از نیروی دریایی آمریکا دریافت کرد.
  • مجله Entertainment Weekly تام هنکس را به عنوان ارزشمندترین بازیگر تاریخ انتخاب کرده است.
  • شانه او در هنگام یافتن مکان‌های مناسب برای فیلمبرداری سریال Band of Brothers بر اثر سانحه‌ای در رفت.
  • مجله Empire در سال 1997 او را به عنوان هفدهمین بازیگر بزرگ تاریخ انتخاب کرد.
  • در سال 1995 توسط خوانندگان مجله Us به عنوان بهترین بازیگر انتخاب شد.
  • تام هنکس از وابستگان دور والت دیزنی و فرد راجرز است.
  • تام با جولیا رابرتز، استیون اسپیلبرگ، ران هاوارد، دنزل واشینگتن و فرانسس مک‌دورمند رابطه دوستی نزدیکی دارد.
  • فیلم مورد علاقه تام هنکس 2001: A Space Odyssey است.
  • هنکس در پنج فیلم Forrest Gump، فیلم Apollo 13، فیلم Saving Private Ryan، فیلم Captain Philips و Sully نقش کاپیتان‌های مختلف را بازی کرده است.
  • تام هنکس از طرفداران سرسخت سریال Doctor Who است.

ترمینال تام هنکس

هنکس همواره به عنوان یکی از خوش‌برخوردترین و دوست‌داشتنی‌ترین مشاهیر جهان شناخته شده و طرفدارانش به او لقب «پدر آمریکا» را داده‌اند. در این مقاله به زندگینامه تام هنکس پرداختیم. نظر شما در مورد این بازیگر محبوب هالیوود چیست؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402