فواید خوردن صبحانه ؛ از تامین انرژی مورد نیاز بدن تا کاهش وزن
بیتا هدایت پور
نویسنده:بیتا هدایت پور
ارسال شده در:03 فروردین 1399، 10:00

فواید خوردن صبحانه ؛ از تامین انرژی مورد نیاز بدن تا کاهش وزن

درباره فواید خوردن صبحانه چه می‌دانید؟ صبحانه اصلی‌ترین وعده غذایی است و ما در این مقاله قصد داریم فواید خوردن صبحانه را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

فواید خوردن صبحانه برای سلامتی و تامین انرژی مورد نیاز بدن در اول روز بی‌شمار است. صبحانه اصلی‌ترین و مهم‌ترین وعده غذایی است و پزشکان تغذیه نیز بر خوردن صبحانه‌های سالم و مقوی در ساعات اولیه صبح تاکید بسیاری دارند. صبحانه برای تقویت سطح انرژی بدن، تنظیم قند خون و تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن بسیار مفید است. مطالعات بسیاری تاکنون فواید خوردن صبحانه را کشف کرده‌اند و بر اساس تحقیقات انجام شده، خوردن صبحانه می‌تواند انرژی مورد نیاز کل روز شما را تامین کند. خوردن صبحانه همچنین باعث افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه کاهش وزن و تناسب اندام نیز می‌شود.

خوردن صبحانه، میزان انرژی و توانایی تمرکز شما را در کوتاه مدت بهبود می‌بخشد و در طولانی مدت نیز می‌تواند به مدیریت بهتر وزن، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک بسیاری کند. با این وجود نیز بسیاری از افراد، بنا بر دلایل مختلف اغلب از فواید خوردن صبحانه چشم‌پوشی می‌کنند و معمولا در اول صبح به خوردن یک لیوان چای اکتفا می‌کنند.

تحقیقات نشان داده‌اند اگرچه افرادی که صبحانه نمی‌خوردند در طی روز کالری کمتری مصرف می‌کنند، اما شاخص توده بدنی (BMI) بالاتری دارند. پزشکان از شاخص توده بدنی استفاده می‌کنند تا بتوانند سلامت وزن افراد را با توجه به قد آنان تخمین بزنند. به عنوان مثال، میزان شاخص توده بدنی از مقدار 25 به بالا، نشان می‌دهد که فرد اضافه وزن دارد و برای بازگشت به وزن ایده‌آل خود باید رژیم بگیرد. در ادامه این مقاله فواید خوردن صبحانه را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم. با پلازامگ همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


فواید خوردن صبحانه


از آنجا که فاصله میان شام و صبحانه، طولانی‌ترین زمانی است که بدن شما بدون غذا فعالیت می‌کند، صبحانه تأثیر بسزایی بر عملکرد بدن دارد و از این رو ارزش آن از هر وعده غذایی دیگر بیشتر است. خوردن صبحانه پس از بیدار شدن از خواب می‌تواند نحوه متابولیزه کردن گلوکز یا قند خون را در کل روز تغییر دهد. فواید خوردن صبحانه به قدری است که پزشکان سلامت آن را به عنوان اصلی‌ترین وعده غذایی در نظر می‌گیرند.

فواید خوردن صبحانه برای بدن

هنگامی که از خواب برمی‌خیزید ممکن است به مدت 10 ساعت چیزی نخورده باشید؛ بنابراین خوردن صبحانه می‌تواند انرژی و مواد مغذی بدن شما را تامین کند. برخی از فواید خوردن صبحانه عبارتند از:

 

تامین انرژی مورد نیاز بدن

گلوکز منبع تامین انرژی بدن است. گلوکز از کربوهیدرات‌هایی که مصرف می‌کنید تجزیه شده و جذب بدن شما می‌شود. بدن نیز بخش بیشتر انرژی آن را به عنوان چربی ذخیره می‌کند. اما بدن شما مقداری از این گلوکز را به عنوان گلیکوژن (Glycogen) که بیشتر آن در کبد شما وجود دارد را با مقادیر کمتری در ماهیچه‌ها ذخیره می‌کند. در زمان نخوردن غذا مانند خواب شبانه، کبد گلیکوژن را تجزیه کرده و آن را به عنوان گلوکز در جریان خون شما آزاد می‌کند تا سطح قند خونتان پایدار بماند. این امر برای مغز شما بسیار مهم است؛ زیرا عملکرد مغز تقریبا به انرژی کامل گلوکز متکی است.

اهمیت صبحانه خوردن چیست

وقتی که صبح پس از 8 یا 12 ساعت نخوردن غذا از خواب بیدار می‌شوید، میزان گلیکوژن ذخیره شده در بدن شما بسیار کم است. هنگامی که تمام انرژی حاصل از ذخیره‌سازی گلیکوژن شما مصرف شود، بدن شما برای تولید انرژی مورد نیاز خود شروع به تجزیه اسیدهای چرب می‌کند. اما بدون کربوهیدرات، اسیدهای چرب فقط تا حدی اکسیده می‌شوند که این امر می‌تواند سطح انرژی شما را کاهش دهد. در این شرایط، خوردن صبحانه سطح انرژی شما را بالا می‌برد و برای تنظیم متابولیسم بدن در طول روز، مجددا شروع به ذخیره‌سازی گلیکوژن می‌کند.

نخوردن صبحانه ممکن است از نظر برخی افراد، راهی مناسب برای کاهش مصرف کلی انرژی باشد؛ اما تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که صبحانه می‌خورند نسبت به افرادی که صبحانه نمی‌خورند معمولا در طول روز انرژی بیشتری دارند و فعال‌تر هستند.

 

تامین ویتامین های ضروری، مواد معدنی و مواد مغذی

مواد غذایی که در وعده صبحانه مصرف می‌شوند سرشار از مواد مغذی اساسی مانند فولات، کلسیم، آهن، ویتامین‌های گروه B و فیبر هستند. صبحانه می‌تواند مقدار زیادی از مواد مغذی روزانه شما را تأمین کند. در حقیقت، افرادی که صبحانه می‌خورند بیشتر از افرادی که صبحانه نمی‌خورند، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز روزانه خود را دریافت می‌کنند.

فواید صبحانه خوردن برای لاغری

ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی ضروری بدن فقط از طریق مواد غذایی به دست می‌آیند؛ بنابراین حتی اگر بدن شما معمولا می‌تواند انرژی مورد نیاز بدنتان را تامین کند، برای حفظ سلامتی و سرزندگی خود باید سطح دریافت ویتامین و مواد معدنی خود را افرایش دهید. خوردن صبحانه بهترین راه برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

 

کنترل وزن و تناسب اندام

اضافه وزن یا چاقی بیش از حد در افرادی که به طور مرتب صبحانه می‌خورند، بسیار کم است. محققان پس از انجام تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیدند که خوردن صبحانه به دلایل زیر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند:

  • خوردن صبحانه از نوسانات زیاد سطح قند خون جلوگیری کرده و در کنترل اشتها به شما کمک می‌کند.
  • خوردن صبحانه پیش از آنکه شدیدا گرسنه شوید، شما را سیر نگه می‌دارد؛ بنابراین در طول روز میل به خوردن غذاها و تنقلات پرکالری و مضر (مانند غذاهای چرب و یا میان وعده‌های شیرین) ندارید و این امر به کاهش وزن و تناسب اندامتان کمک بسیاری می‌کند.

فواید خوردن صبحانه / فواید صبحانه خوردن برای لاغری

 

 افزایش قدرت و توانایی مغز

اگر صبحانه نخورید، در طول روز بی‌حال و کسل هستید و نمی‌توانید به خوبی تمرکز کنید؛ زیرا مغز شما انرژی لازم را برای ادامه فعالیت خود دریافت نکرده است. مطالعات نشان می‌دهند که نخوردن صبحانه می‌تواند بر عملکرد ذهنی شما از جمله دقت، توانایی تمرکز و حافظه‌تان تأثیر بگذارد. این امر انجام کارها و فعالیت‌های روزانه را برای شما دشوار می‌سازد.

کودکان و نوجوانانی که به طور مرتب صبحانه می‌خورند، در مقایسه با کسانی که صبحانه نمی‌خورند معمولا عملکرد بهتری در مدرسه و دانشگاه دارند و نسبت به سایر افراد نیز سطح انرژی بیشتری دارند. آن‌ها همچنین ارتباط بیشتری با معلمان و افراد دیگر برقرار می‌کنند که این امر منجر به سلامت جسمی بیشتر و کسب نتایج تحصیلی بهتر نیز می‌شود.

فواید خوردن صبحانه برای بدن

 

کاهش خطر ابتلا به بیماری

احتمال ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 در افرادی که به طور مرتب صبحانه میل می‌کنند، بسیار کمتر از افرادی است که صبحانه نمی‌خورند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که صبحانه نمی‌خورند در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

 

انتخاب های غذایی بهتر

افرادی که صبحانه می‌خورند، به طور کلی رژیم‌های غذایی و عادات غذایی سالم‌تری دارند و همچنین در طول روز و در مقایسه با افرادی که صبحانه نمی‌خورند، کمتر گرسنه می‌شوند. کودکانی که به اندازه کافی صبحانه نمی‌خورند، نه تنها در طول روز بلکه در درازمدت نیز ممکن است غذاهای ناسالم و مضری را برای کمبود انرژی مورد نیاز بدن خود انتخاب کنند و به خوردن آن‌ها عادت کنند.

افرادی که صبحانه نمی‌خورند در اواسط صبح یا بعد از ظهر تمایل به خوردن تنقلات و یا فست‌فود دارند. مصرف این غذاها به علت نداشتن فیبر، ویتامین و مواد معدنی و دارا بودن مقادیر چربی و نمک، بسیار مضر هستند. با نخوردن صبحانه و عدم دریافت انرژی مورد نیاز بدن، برخی افراد در طول روز احساس بی‌حالی می‌کنند و برای دریافت انرژی لازم در طول روز معمولا به غذاها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا متوسل می‌شوند.

فواید خوردن صبحانه در فعالیت های روزانه

اگر صبحانه نمی‌خورید، سعی کنید در طول روز از میان وعده‌های غذایی سالم مانند میوه تازه، ماست و سبزیجات استفاده کنید. این مواد مغذی می‌توانند انرژی دریافت نشده شما که ناشی از عدم مصرف صبحانه است را تا حدی جبران کنند.

 


مضرات نخوردن صبحانه


افرادی که از فواید خوردن صبحانه آگاهی کافی ندارند معمولا از این وعده غذایی با ارزش و مفید به راحتی می‌گذرند. کسانی که صبحانه نمی‌خورند معمولا افرادی هستند که:

  • کمبود و یا اضافه وزن دارند
  • رژیم غذایی ناسالمی دارند
  • سطح فعالیت بدنی کمتری دارند
  • به اندازه کافی نمی‌خوابند
  • دیابت نوع دو و یا بیماری‌های قلبی عروقی دارند

فواید خوردن صبحانه برای بدن / ضعف بعد از خوردن صبحانه

مطالعات مختلف، طیف وسیعی از معایب نخوردن صبحانه را نشان داده‌اند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • چاقی و اضافه وزن
  • خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی
  • تاثیرات منفی بر خلق و خو
  • احتمال ابتلا به سرطان
  • بروز سردردهای شدید و یا میگرن
  • خطر ابتلا به دیابت نوع 2
  • ریزش مو
  • کاهش متابولیسم بدن
  • بی‌حالی و بی‌حوصلگی

دلایل مختلفی که باعث نخوردن صبحانه می‌شوند نیز شامل موارد زیر می‌شود:

  • نداشتن وقت کافی
  • تلاش برای کاهش وزن
  • گرسنه نبودن در اول صبح
  • نداشتن تنوع در مواد غذایی مصرفی برای صبحانه

بهترین زمان خوردن صبحانه / عوارض دیر خوردن صبحانه

متخصصان تغذیه خوردن صبحانه را برای کاهش وزن توصیه می‌کنند و به منظور ایجاد انگیزه برای صرف صبحانه در ساعات اولیه روز به افراد پیشنهاد می‌کنند خوراکی‌های سالم و مورد علاقه خود را برای صبحانه تهیه کنند تا بدین ترتیب هنگامی که از خواب برمی‌خیزند، برای خوردن صبحانه اشتیاق و انگیزه کافی داشته باشند. متخصصان تغذیه همچنین افراد را از خوردن بیش از حد صبحانه نیز منع می‌کنند؛ زیرا هضم آن زمان بیشتری را صرف می‌کند و انرژی فرد را می‌گیرد.

ما در این مقاله فواید خوردن صبحانه را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. افرادی که صبحانه می‌خورند، انرژی بیشتری دارند و معمولا شاداب‌تر و سرحال‌تر از افرادی هستند که صبحانه نمی‌خورند. خوردن صبحانه، انرژی مورد نیاز مغز برای شروع فعالیت روزمره را فراهم می‌کند و باعث افزایش سوخت و ساز بدن نیز می‌شود.

اولین نفری باشید که به این مطلب رای می‌دهید
امتیاز به مطلب

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

1 2 3 4 5
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha
اسماعیل 03 فروردین 1399، 15:07

واقعا نمیدونستم که صبحانه خوردن اینقدرخواص داره