12 حقیقت باورنکردنی درباره خفاش ها

زندگی خفاش
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

همان‌طور که می‌دانید احتمال داده می‌شود که سوپ خفاش منشا ویروس کرونا باشد. در این مطلب به حقیقت‌هایی باورنکردنی راجع به زندگی خفاش ها اشاره کرده‌ایم.

خفاش ها در گروه پستانداران جای می‌گیرند. در واقع این جانداران، با وجود باله‌های جلویی که دارند می‌توانند از این قابلیت خود استفاده کرده و تنها پستاندارانی باشند که می‌توانند با استفاده از این باله‌ها واقعا پرواز کنند. قابلیت مانور خفاش‌ها بیشتر از پرنده‌هاست. آن‌ها انگشتان بلند و متمایزی دارند که روی آن‌ها را غشایی نازک و پرده مانند پوشانده است و می‌توانند با آن‌ها پرواز کنند.

خفاش

بیشترین تعداد پستانداران را جونده‌ها تشکیل می‌دهند و خفاش ها در رتبه بعدی این فهرست جای دارند. این جانداران حدود 1200 گونه داشته و تقریبا 20% پستانداران را دربرمی‌گیرند. بیشتر خفاش‌ها شب زی بوده و در غارها یا چنین پناهگاه‌های تاریکی زندگی می‌کنند. همچنین جالب است بدانید که خفاش‌ها فقط در مناطق بسیار سرد نمی‌توانند زندگی کنند. با ما همراه باشید و این حقایق جالب راجع به زندگی خفاش ها را بخوانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


12 حقیقت باورنکردنی درباره خفاش ها


احتمال داده می‌شود که سوپ خفاش منشا ویروس کرونا باشد؛ ویروسی که در حال حاضر دردسرهای زیادی را برای مردم سراسر دنیا به وجود آورده است. به همین بهانه در ادامه به 12 حقیقت باورنکردنی درباره خفاش ها می‌پردازیم.

 

نیش خفاش ها

نیش خفاش باعث مرگ انسان نمی‌شود. در طی پنجاه سال اخیر، کمتر از ده نفر بوده‌اند که از طریق خفاش‌ها مبتلا به هاری شده‌اند. با توجه به برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های ساخته شده، باور عموم مردم این است که خفاش ها منشا میکروب و بیماری بوده و سمی هستند. این موضوع حقیقت ندارد. خفاش‌ها از انسان‌ها می‌ترسند و از آن‌ها دوری می‌کنند. اگر خفاشی شما را نیش زد، نزد دکتر بروید؛ ولی فکر نکنید که قرار است بمیرید. احتمالا بهبود خواهید یافت.

 

خفاش های خون آشام

در درجه اول باید بدانید که فقط سه گونه از خفاش ها در کل جهان در دسته خفاش های خون‌آشام جای می‌گیرند. به‌هرحال اگر به آمریکای مرکزی یا جنوبی سفر کنید، ممکن است با این صحنه مواجه شوید که خفاشی، گاوی را نیش زده و شروع به لیسیدن خون روی زخمش کند. پس بدانید که خفاش‌ها خون نمی‌مکند!

زندگی خفاش ها

 

توانایی خاص خفاش های قهوه ای

تنها یک خفاش قهوه‌ای می‌تواند حدود 1200 حشره به اندازه پشه را فقط در یک ساعت شکار کند. در تگزاس غاری به نام برَکِن وجود دارد؛ در این غار، گونه‌ای از خفاش‌ها به نام خفاش‌های دم‌آزاد مکزیکی زندگی می‌کنند. این خفاش ها حدود 20 میلیون عدد بوده و هر شب حدود 200 تن حشره می‌خورند.

 

نقش مفید خفاش ها در اکوسیستم

خفاش های خون‌آشام نقش مفیدی در اکوسیستم ایفا می‌کنند. خفاش ها می‌توانند گرده‌های گل‌ها و بذرهای پراکنده در هوا را جابه‌جا کنند. در واقع بسیاری از گیاهان گرمسیری برای جابه‌جا شدن گرده‌هایشان کاملا به خفاش‌ها تکیه دارند.

زیستگاه خفاش در ایران

 

جفت گیری خفاش ها

بیشتر خفاش های نر، چند جفت دارند. خفاش های نر برای جذب کردن خفاش های ماده آذوقه جمع می‌کنند. خفاش های نری که ضعیف‌تر هستند، باید از خفاش های ماده دوری کنند. در مناطق معتدل، جفت‌گیری خفاش‌ها اواخر تابستان و اوایل پاییز اتفاق می‌افتد. وقتی بچه خفاش به دنیا می‌آید، حدود 40% وزن مادرش است. بسته به گونه‌های مختلف خفاش‌ها ممکن است وظیفه نگهداری از بچه، بر عهده پدر یا مادر باشد.

 

ساختار بدنی خفاش ها

به طور کلی همه خفاش‌ها ساختمان اندامی مشابهی دارند؛ ولی به‌هرحال گونه‌های متفاوت ممکن است با توجه به رژیم غذایی و انطباق‌های اجتماعی، ساختار بدنی بهتری داشته باشند. گونه‌های مختلف خفاش ها، سایزهای متفاوتی هم دارند. بزرگترین خفاش‌ها حدود یک کیلوگرم وزن داشته و طول بالشان حدود یک متر و نیم است. طول بال کوچک‌ترین خفاش ها حدود 15 سانتی‌متر بوده و فقط نزدیک به 30 گرم وزن دارند.

دهان خفاش‌ها بسیار شبیه موش‌ها بوده و گوش‌هایی نوک‌تیز دارند. بیشتر این موجودات، بازوها و انگشتان بلندی دارند که به پاهایشان متصل بوده و پوسته‌ای پرده مانند سطح آن‌ها را پوشانده است تا بتوانند به واسطه این ساختار پرواز کنند. رنگ خفاش ها اصولا در این طیف جای می‌گیرد: خاکستری، قهوه‌ای مایل به زرد یا قهوه‌ای.

زندگی خفاش ها چگونه است

 

متابولیسم خفاش‌ ها

خفاش‌ها هرگز چاق نمی‌شوند. متابولیسم بدن خفاش ها حسادت‌برانگیز است. آن‌ها می‌توانند تنها در مدت 20 دقیقه مواد غذایی مانند موز، انبه و انواع توت را به راحتی هضم کنند.

 

جهت یابی خفاش ها

خفاش‌ها از طریق پژواک صدای خود می‌توانند در تاریکی جهت‌یابی کنند. بیشتر زندگی خفاش ها در شب می‌گذرد، ولی در عین حال این موجودات قدرت بینایی خوبی ندارند. در نتیجه خفاش‌ها مجبورند به جای تکیه بر قدرت دیدشان، از روش‌های جهت‌یابی دیگری استفاده کنند. آن‌ها از خودشان صدای خاصی درآورده و در پی آن به صدایی که پژواک یافته و به سمتشان بازمی‌گردد، گوش می‌دهند. با استفاده از این روش، آن‌ها می‌توانند جهت‌یابی کرده و شب‌ها پرواز کنند.

زندگی خفاش ها در شب

 

شب زی بودن خفاش ها

خفاش‌ها جانورانی شب زی هستند. احتمالا بزرگترین دلیل این موضوع این است که این موجودات راحت‌تر می‌توانند در تاریکی به شکار پرداخته و در دام حیوانات دیگری که در کمین آن‌ها هستند نیفتند.

 

قابلیت گرم شدن خفاش ها

همانطور که می‌دانید اغلب اوقات محل زندگی خفاش ها در غارهای تاریک و سرد است. خفاش‌ها این قابلیت را دارند که در محیط‌های سرد، بال‌هایشان را دور خودشان پیچیده و به وسیله نوعی روش عایق‌بندی، سریع بدنشان را گرم کنند.

زندگی خفاش ها

 

تغذیه خفاش ها

غذای خفاش‌ها بسیار متنوع است. آن‌ها از انواع مواد غذایی از جمله شهد، حشرات، میوه‌ها، گرده و… تغذیه می‌کنند. غذای اصلی خفاش های میوه‌خوار شامل دانه‌های گرده، میوه و شهد است. این گونه از خفاش‌ها اندازه به نسبت کوچکی دارند و متابولیسم بدنشان بالاست. آن دسته از خفاش‌هایی که از شهدها تغذیه می‌کنند، پوزه و زبان بلندی دارند.

خفاش‌های حشره‌خوار ملخ‌ها، جیرجیرک‌ها، موریانه‌ها، زنبورها، مگس‌ها، سوسک‌ها و شب‌پره‌ها را می‌خورند. دیگر گونه‌های خفاش ها از مهره‌دارانی چون پستانداران، مارمولک‌ها، پرنده‌ها، ماهی‌ها و قورباغه‌ها تغذیه می‌کنند. خفاش‌های خون‌آشام، خون پستانداران حیوانات اهلی را می‌لیسند. آن‌ها این‌چنین طعمه‌هایی را از طریق تنفس و گرمای ساطع شده از بدنشان تشخیص می‌دهند.

زندگی خفاش ها در شب

خفاش های شکارچی به منظور مواجه نشدن با پرنده‌ها و دیگر شکارچیان، شب‌ها به شکار می‌پردازند. آن‌ها می‌توانند تا حدود 800 کیلومتر پرواز کرده و در جستجوی شکار و غذای مناسب باشند. کم پیش می‌آید که این جانداران آب بنوشند؛ آن‌ها اصولا آب بدنشان را از همان غذایی که می‌خورند تامین می‌کنند. البته گونه‌های خاصی از خفاش ها وجود دارند که از فراز دریاچه‌ها عبور کرده و همان طور که در حال پرواز کردن هستند، زبانشان را در آب فرو کرده و از آن می‌نوشند.

 

سبک زندگی خفاش ها

از آن جایی که خفاش‌ها نمی‌توانند مانند پرنده‌ها به سرعت از روی زمین بلند شده و پرواز کنند، آن‌ها خودشان را از بالا به پایین آویزان می‌کنند تا زمانی که لازم شد بتوانند به راحتی از چنگ یک حیوان شکارچی بگریزند. خفاش ‌های کوچک شب زی هستند، ولی خفاش های میوه‌خوار غروب گرد هستند. در فصل زمستان خفاش‌ها کوچ می‌کنند تا بتوانند به مدت شش ماه به خواب زمستانی فرو روند. آن‌ها اغلب به صورت گروهی به معدن‌ها، ساختمان‌ها و غارهای متروکه می‌روند تا در طی این خواب زمستانی، گرما تولید کنند. از آنجایی که خفاش ها با استفاده از پژواک جهت‌یابی می‌کنند، کمتر پیش می‌آید که این جانداران در هوای بارانی پرواز کنند و به دنبال غذا باشند.

از لحاظ اجتماعی، گونه‌هایی در میان خفاش‌ها یافت می‌شود که به صورت انفرادی زندگی می‌کنند؛ ولی بیشتر این موجودات به صورت کلونی و در جمعیت‌های حداقل یک میلیونی زندگی می‌کنند. گونه‌های خاصی از خفاش ها غذایی که به دست می‌آورند را با دیگر همنوعانشان تقسیم کرده و به خفاش های جوان‌تر هم آموزش می‌دهند که چگونه پیوندهای اجتماعی خود را تقویت کنند.

زیستگاه خفاش در ایران

در این مطلب درباره دوازده نکته جالب و حقیقت باورنکردنی راجع به زندگی خفاش ها صحبت کردیم. نظر شما راجع به این موجودات عجیب و جالب چیست؟ آیا موضوع جالب دیگری راجع به این جانداران می‌دانید؟ نظرات و دانسته‌های خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402