داستان برند اچ پی (HP) ؛ معمار تاریخچه سیلیکون ولی

تاریخچه اچ پی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اچ پی (HP) از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در حوزه فناوری و کامپیوتر است که در صنعت تولید همیشه پیشگام بوده و دستاوردهای نوینی را برای دنیای تکنولوژی به ارمغان آورده است. برای آشنایی بیشتر با این مقاله همراه باشید.

همچنین بخوانید :

اهالی دنیای فناوری اطلاعات شرکت اچ پی (HP) را از دیرباز تاکنون به عنوان شرکتی فعال در این حوزه می‌شناسند. این شرکت یکی از غول‌های سیلیکون ولی آمریکایی است که دفترش در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. درواقع شرکت هیولت پاکارد معروف به اچ پی که به مانند بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری کار خود را از یک گاراژ در پالو آلتو آغاز کرد، امروزه از برندهای فعال در دنیای تکنولوژی است که با طراحی‌ها، فروش سخت افزار و نرم افزار و همچنین خدمات تجاری به فعالیت می‌پردازد. از دیگر شرکت‌های مشابه فعال در این زمینه می‌توان به شرکت اپل اشاره کرد که در اینجا می‌توانید بیشتر با آن آشنا شوید. اگر شناختن و دانستن تاریخچه HP برای شما هم جالب است، در ادامه با موضوعات زیر همراه ما باشید تا بیشتر با این پیر دنیای فناوری آشنا شویم.

hp/ تاریخچه hp

همچنین بخوانید :

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


تاریخچه شرکت اچ پی


همچنین بخوانید :

درواقع تاریخچه اچ پی را به نوعی می‌توان به تاریخچه سیلیکون ولی مربوط دانست. سیلیکون ولی منطقه‌ای در آمریکا است که تولد اکثر فعالیت‌های فناورانه و ساختارشکنانه که امروزه آن‌ها را به عنوان ابزارهای دنیای تکنولوژی می‌شناسیم، از آنجا آغاز شده است و شرکت اچ پی نیز از پیشگامان این عرصه شناخته می‌شود که توسط بیل هیولت و دیوید پکارد تأسیس شد. این دو که در سال 1930 در دانشگاه استنفورد با هم آشنا شده بودند، توانستند اولین نوآوری‌ها را وارد این منطقه کنند و سیلیکون ولی را به عنوان مهد فناوری آمریکا و حتی جهان معروف کنند.

hp-history/ تاریخچه اچ پی

گاراژی در خیابان ادیسون پالو آلتو که امروزه نیز به عنوان محل تولد سیلیکون ولی شناخته می‌شود، وجود داشت که فعالیت بیل هیولت و دیوید پکارد از آنجا شروع شد. باید خاطر نشان کنیم که هر دوی این افراد پیش از همکاری برای شرکت‌های دیگری کار می‌کردند. به عنوان مثال دیوید پکارد تجربه کار در شرکت جنرال الکتریک را داشت و اما هنوز با بیل در ارتباط بود. آن‌ها به پیشنهاد فرد ترمن بر آن شدند تا کار مشترکی را آغاز کنند. به همین دلیل دیوید که در نیویورک ساکن بود، به کالیفرنیا آمد و خانه‌ای را اجاره کرد و آن‌ها کارشان را از آن خانه آغاز کردند.

 

همچنین بخوانید :

اولین محصولات

گاراژ خانه محل ساده‌ای بود و امکانات آنچنانی نداشت و به محلی برای تولید محصولات بیل و دیوید تبدیل شد. آن‌ها در ابتدا دستگاه پزشکی ساختند که قابلیت تولید گرما داشت و توانستند آن را به کلینیک پزشکی پالو آلتو بفروشند. دیگر محصولی که توانستند تولید کنند، محصولی مناسب منجمان بود که در زمینه نصب دقیق تلسکوپ کار می‌کرد. این همه ماجرا نبود، بلکه کم کم استارت نوآوری‌های جدیدی در گاراژ زده شد. از تیونر سازدهنی گرفته تا چشم الکترونیکی قابل استفاده در سیفون سرویس بهداشتی همه و همه از اختراعات کوچک بیل و دیوید در آغاز کار محسوب می‌شدند.

hp-slitor/ اولین محصول هیولت پاکارد

همچنین بخوانید :

در مسیر تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا، آن‌ها توانستند دستگاهی را برای اندازه‌گیری فرکانس صدا اختراع کنند که به عنوان اولین دستگاه در خط تولید شرکت جدید نیز شناخته می‌شد. این دستگاه اسیلاتور نام گرفت و توانست فروش خوبی را در ابتدای کار رقم بزند؛ به طوری که با قیمت کمی که داشت، مشتریان زیادی از آن استقبال کردند. در این میان بود که یکی از مهندسین والت دیزنی به این محصول علاقه‌مند شد و طی قراردادی و تغییراتی که در محصول ایجاد کردند تعدادی از آن توسط والت دیزنی خریداری شد.

 

دلیل نامگذاری

بعد از تولید محصولاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، بیل و دیوید با سرمایه‌ای که از فروش محصولات تولیدی کسب می‌کردند، توانستند در سال 1939 شرکت خود را پایه‌گذاری کنند. همان‌طور که از شباهت HP با نام دو موسس این شرکت بر می‌آید، باید بگوییم که اچ پی درواقع با نام شرکت هیولت پاکارد (Hewlett-Packard) نیز شناخته می‌شود که این نام از اسم فامیل مؤسسین گرفته شده است. در سال 2015 شرکت اچ پی به دو شرکت HP Inc و HP Enterprise تقسیم شد؛ اما به طور کلی هم‌اکنون هر کدام از زیر برندها نیز با همین نام شناخته می‌شوند.

/ برند hp/ نمایندگی اچ پی

 


توسعه و آغاز فعالیت های بین المللی


بعد از ثبت شرکت به صورت قانونی در سال 1947 دیوید به عنوان رئیس و بیل به عنوان معاون HP شناخته شد. دهه 1950 فرصت خوبی برای رشد سریع HP رقم زد و اتفاقا همین اتفاق هم افتاد و آن‌ها توانستند کارهای خود را گسترش دهند. درواقع اچ پی در همان دهه وارد حوزه‌های فناورانه جدیدی از جمله امواج مایکروویو شد و تمرکز خود را بر روی اندازه‌گیری فرکانس‌ها گذاشت و شمارنده فرکانس سریع را نیز معرفی کرد.

hp/ برند اچ پی

در همین دهه 1950 فناوری گسترش یافت و جمعیت پالو آلتو افزایش یافت. در سال 1956 اچ پی اولین اسیلوسکوپ را تولید کرد و خط تولید چنین تجهیزات مخصوص اندازه‌گیری را نیز گسترش داد. سال 1957 بود که آن‌ها سهام اچ پی را به صورت عمومی عرضه کردند. در پی آن در سال 1961 نیز سهام HP وارد بازار بورس نیویورک شد. اچ پی مجموعه F. L. Moseley که فعال در صنعت گرافیک بود را خریداری کرد. این خرید منجر به ورود آن‌ها به عرصه تولید پرینتر شد که در سال 1958 این اتفاق رخ داد.

در همین سال‌ها بود که آن‌ها توانستند با احداث مرکز بازاریابی ژنو و یک کارخانه در آلمان فعالیت‌های بین‌المللی خود را استارت بزنند. گام بعدی در این زمینه تأسیس شرکت Yokogawa-Hewlett-Packard در آسیا بود که در سال 1963 این اتفاق رخ داد. یکی دیگر از نقاط عطف در شرکت اچ پی خرید شرکت Sanborn بود که در سال 1961 راه را برای فعالیت هر چه بیشتر این شرکت در عرصه پزشکی میسر ساخت و بعد به یکی از پردرآمدترین فعالیت‌های اچ پی تبدیل شد.

 


تولید اولین کامپیوتر شخصی و سلطه بر بازار الکترونیک


اچ پی در پی فعالیت‌های گسترده و نوآورانه خود در زمینه‌های مختلف توانست در زمینه تولید و فروش کامپیوترهای شخصی نیز خود را اثبات کند. آن‌ها توانسته بودند اولین کامپیوتر شخصی تاریخ را که البته یک ماشین حساب مهندسی رومیزی بود را با نام HP 9100A معرفی کنند. این ماشین حساب می‌توانست برنامه‌ها را روی کارت‌های مغناطیسی ذخیره کند و در حل مسائل ریاضی نیز 10 برابر سریع‌تر از سایر رقبا در آن زمان بود.

first-hp-computer/ سایت اچ پی

این همه ماجرا نبود. اچ پی وارد صنعت لیزر نیز شد. در سال 1971 آن‌ها ابزاری دقیق بر اساس لیزر تولید کردند. ابن وسیله خیلی زود کارایی خود را در صنعت تولید پردازنده نشان داد. همین موضوع باعث شد تا ابزارهای نظارتی الکترونیکی از آن پس بر مبنای لیزر کار کنند. در سل 1972 اولین کامپیوتر مخصوص حوزه کسب و کار نیز از سوی اچ پی معرفی شد. همه این تولیدات دست به دست هم داده بودند تا اچ پی به عنوان یکه‌تاز دنیای فناوری و الکترونیک شناخته شود.

خوب است بدانید در میان شرکت‌هایی که در آن زمان در زمینه‌های مختلف فعال بودند می‌توان به شرکت کاسیو اشاره کرد که در زمینه تولید اولین دستبند هوشمند نیز فعالیت می‌کرد. این در حالی بود که اچ پی نیز در سال 1997 محصولی که ترکیبی از ماشین حساب و ساعت بود را معرفی کرد که HP-01 نام داشت.

 


اچ پی در سال های اخیر


زمینه فعالیت‌های اچ پی آن‌چنان گسترده است که واقعا در یک مقاله مربوط به معرفی برند تعدادش نمی‌گنجد و علاوه بر مواردی که تا بدین جا بیان شد، باید اشاره کنیم که اچ پی در دهه 1990 فعالیت خود را در عرصه تولید پرینتر بیشتر کرد و توانست در سال 1991 اولین پرینتر رنگی را روانه بازار کند. این فعالیت نیز به طور موازی با تولید کامپیوترهای شخصی نیز ادامه داشت؛ به طوری که اچ پی در سال 1993 توانست لپ تاپ OmniBook 300 که دوام باتری بالایی داشت را روانه بازار کند. در اینجا می‎‌توانید با بهترین لپ تاپ های 2020 که محصولی از اچ پی هم جزوشان است، آشنا شوید.

با شروع قرن بیست و یکم آن‌ها با برنامه‌ای جدی و قدرتمند وارد حوزه تولیدات در زمینه نانو فناوری شدند. در این راستا مهندسین بسیاری گرد هم آمدند و در قالب یک تیم تحقیقاتی توانستند چگال‌ترین حافظه الکترونیکی را در آن زمان بر اساس فناوری نانو تولید کنند. این حافظه با سوئیچ‌های مولکولی کار می‌کرد و اندازه کوچکی داشت؛ به گونه‌ای که 1000 عدد از آن در موی انسان قابل پیاده‌سازی بود. در کنار همه این‌ها نباید تمرکز اچ پی را بر روی سرورها و مراکز داده نیز نادیده بگیریم. همچنین در سایت شرکت HP نیز می‌توانید با جدیدترین دستاوردهای این شرکت آشنا شوید.

hp-new-laptiops/ خدمات پس از فروش اچ پی/ نمایندگی رسمی اچ پی

 


سخن پایانی


هم اکنون اچ پی شامل دو شرکت خصوصی مستقل است. یکی از آن‌ها Hewlett Packard Enterprise بوده که خدماتی مانند زیرساخت‌ها، نرم افزار و خدمات سمت سرور را ارائه می‌دهد. دیگری نیز HP Inc است که محصولاتی همچون کامپیوتر و پرینتر را معرفی می‌کند. در سال‌های اخیر نیز محصولاتی حرفه‌ای از لپ تاپ‌های قدرتمند سری اسپکتر و اومن گرفته تا نمایشگرهای حرفه‌ای، همه و همه از محصولات این شرکت محسوب می‌شوند. حالا که نزدیک به یک قرن از عمر شرکت HP می‌گذرد، باید اشاره کنیم که برند یاد شده در طول تاریخ خود پستی و بلندی‌های زیادی را پشت سر گذاشته است.

با این حساب دیدیم که چگونه شرکتی از یک گاراژ کوچک توانست دنیای فناوری را با خود همراه سازد و تاریخ تکنولوژی را چنین قدرتمند در حوزه‌های مختلف به نمایش بگذارد. نظر شما در این باره چیست؟ آیا تاکنون از محصولات اچ پی استفاده کرده‌اید؟ اگر بله، خوشحال خواهیم شد تا تجربه کاربری خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402