18 کاری که در روزهای قرنطینه خانگی می توانید انجام بدهید
داوود کاظمی زاده
نویسنده:داوود کاظمی زاده
ارسال شده در:10 فروردین 1399، 10:00

18 کاری که در روزهای قرنطینه خانگی می توانید انجام بدهید

قرنطینه خانگی امری ملالت آور اما ضروری است. در این مقاله به 18 کار مفید و سرگرم کننده که در روزهای قرنطینه خانگی می‌توانید انجام دهید می‌پردازیم.

ویروس کرونای جدید (عامل بیماری کروناویروس 2019 یا کووید-19) جهان را از تحرک و رونق انداخته است. تعطیلی مراکز گردش و تفریح، مغازه‌ها، باشگاه‌ها، مدارس، موزه‌ها و رستوران‌ها خیابان‌ها را از جمعیت خالی کرده است. در ایران هم بسیاری از ما در شرایطی کم و بیش مشابه قرنطینه خانگی به سر می‌بریم و از اجتماع دور شده‌ایم. اگر شما نیز در این روزهای شیوع ویروس کرونا خانه نشین شده‌اید و دلتان گرفته، نگران نباشید. کارهای زیادی را می‌توانید انجام دهید تا هم باری از روی دوش خود برداشته و هم اوقات لذت بخشی را در کنار خانواده خود داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر با ما در این مقاله همراه باشید.

قرنطینه خانگی

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


18 کاری که در روزهای قرنطینه خانگی می‌توانید انجام بدهید


در ادامه به 18 نمونه از کارهایی که می‌توانید در روزهای قرنطینه خانگی انجام دهید اشاره می‌کنیم.

 

1- رسیدگی به نظافت منزل

نظافت و تمیزکاری اتاق، آشپزخانه و سایر بخش‌های منزل امری ضروری است که می‌تواند حس خوبی به شما ببخشد. پس بهتر است از این فرصت استفاده کرده و محل زندگی خود را کاملا تمیز و مرتب کنید. همچنین می‌توانید کمی خلاقیت به خرج داده و دکور اتاق یا منزل خود را عوض کنید.

 

2- وسایل اضافی را دور بریزید

قرنطینه خانگی

پس از آنکه اتاق و منزل خود را به خوبی تمیز کردید، می‌توانید از این فرصت برای خلاصی از وسایل اضافی استفاده کنید. لباس‌های غیرقابل پوشیدن، دفترچه‌های راهنمای بلااستفاده، دستگاه‌های الکترونیکی از کارافتاده، سی دی‌های خراب، لوازم زائد در آشپزخانه و هر نوع اسباب و وسایل اضافی را از منزل خارج کنید. در این میان وسایلی که قابل استفاده یا بازیافت هستند را می‌توانید بفروشید یا به نیازمندان اهدا کنید.

 

3- شست و شو و اتو کردن همه لباس ها

قرنطینه خانگی

چرا از این فرصت برای شست و شو و اتو کردن همه لباس‌های خود استفاده نکنیم؟ همه لباس‌های خود را بشویید و پس از اتو کردن به صورت مرتب در جای خود قرار دهید. برای از بین بردن جرم‌ها و ویروس‌های روی لباس‌ها از گرم‌ترین درجه ممکن آب استفاده کنید. همچنین شستن سبد لباس‌ها و دستان خود را نیز فراموش نکنید.

 

4- ایده های خلاقانه خود را به یاد بیاورید

اگر همیشه دلتان می‌خواست یک داستان بنویسید، شعر بسرایید یا مناظر طبیعی را به تصویر بکشید، شاید الان بهترین زمان برای تحقق این رویاها باشد. می‌توانید به سادگی اتاق خود را به مرکزی برای هنر و نویسندگی تبدیل کنید و استعدادهای خود را شکوفا سازید. حتی خلق یک اثر ساده از خودتان حسی بسیار خوب را به شما خواهد بخشید.

 

5- به خانواده و نزدیکان خود روحیه بدهید

این یک وظیفه اخلاقی است. داشتن روحیه قوی در این روزها به اندازه سلامت فیزیکی اهمیت دارد. مرتب با اعضای خانواده و افرادی که برایتان اهمیت دارند در تماس باشید. آنان مطمئنا قدردان شما خواهند بود.

 

6- با اقوام و دوستان قدیمی ‌خود تماس بگیرید

قرنطینه خانگی

هنگام گذراندن وقت آزاد در قرنطینه خانگی به یاد نزدیکان خود که مدت‌ها با آن‌ها تماسی نداشته‌اید باشید. با خویشاوندان سالخورده و جوان و نیز دوستان قدیمی ‌خود تماس بگیرید و احوالشان را بپرسید. البته منظور از تماس، تماس صوتی یا تصویری است. در این ایام به ویژه مراقب اقوام سالخورده خود باشید و اگر با آن‌ها زندگی نمی‌کنید، از ملاقات حضوری غیرضروری بپرهیزید.

 

7- از آشپزی لذت ببرید

قرنطینه خانگی

اگر به صرف غذا در مکان‌هایی مانند رستوران‌ها عادت دارید یا فرد دیگری به جز شما در خانه وظیفه آشپزی را بر عهده دارد، اکنون زمان مناسبی است که خودتان آشپزی را امتحان کنید و یاد بگیرید. فروشگاه‌های مواد غذایی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و گزینه‌های فراوانی پیش روی شماست. غذاهای ساده و خوشمزه زیادی وجود دارد که بدون مهارت خاص و تنها با صرف مقداری زمان قابل پخت و تهیه هستند. آشپزی یک هنر است و پخت غذا توسط فرد می‌تواند حس بسیار خوبی به همراه داشته باشد.

 

8- غذاهای سالم میل کنید

حالا که در قرنطینه خانگی به سر می‌برید، مجبور نیستید غذاهای ناسالم مصرف کنید. پس بهتر است آگاهانه به غذاهای طبیعی و سالم روی بیاورید. همچنین می‌توانید به پرورش سبزیجات و گیاهان در منزل روی بیاورید. بدین ترتیب هم با هزینه‌ای کم مقداری غذای سالم برای خود فراهم می‌کنید و هم یک سرگرمی لذتبخش خواهید داشت. می‌توانید کودکان را هم در امر مراقبت از گیاهان سهیم کنید.

 

9- کتاب های مفید و سرگرم کننده بخوانید

قرنطینه خانگی

در روزهای قرنطینه خانگی یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید مطالعه کتاب‌های محبوبتان است. به کتاب‌های نویسنده مورد علاقه خود مراجعه کنید و یکی را انتخاب کرده، شروع به خواندن کنید. مطمئنا کتاب‌هایی وجود دارند که مدت‌ها قصد خواندنشان را داشته‌اید، اما اکنون دست نخورده روی قفسه کتابخانه جا خوش کرده‌اند. اگر یکی از این کتاب‌ها را بیرون آورده و بخوانید، علاوه بر لذت بردن از آن، احساس عذاب وجدان کمتری خواهید داشت.

 

10- گوشی و حساب های کاربری خود را مرتب کنید

می‌توانید عکس‌ها و ویدیوهای خود را از گوشی به کامپیوتر منتقل کنید تا دائم برای پر بودن حافظه گوشی خود هشدار دریافت نکنید. رزومه و اطلاعات مربوط به خود را در سایت‌هایی چون LinkedIn به روز کنید تا راحت‌تر به شغل مورد علاقه خود برسید. از سرویس‌هایی که اینباکس ایمیل شما را پر کرده‌اند خارج شوید. حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را مرتب و صفحاتی که پست‌های خسته کننده می‌گذارند را آنفالو کنید. البته اگر به فضای مجازی اعتیاد دارید، می‌توانید از این فرصت برای ترک شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

 

11- تماشای فیلم و سریال

شاید بالاخره فرصتی که برای تماشای فیلم‌های مورد علاقه‌تان نیاز داشتید فرارسیده است. بسیاری از ما از مدت‌ها پیش تماشای برخی سری‌های طولانی فیلم همچون هری پاتر و جنگ ستارگان را مدنظر داشته‌ایم. از روزهای قرنطینه خانگی برای تماشای آن‌ها استفاده کنید.

 

12- برنامه روزانه برای خود داشته باشید

در این روزها که به محل کار نمی‌رویم یا از منزل کارها را انجام می‌دهیم، برنامه‌ریزی روزانه و تبعیت از آن بسیار آسان‌تر است. یک برنامه روزانه برای دوران قرنطینه خانگی تعیین کنید و سعی کنید با استفاده از آن نظم و بهره‌وری خود را بهبود بخشید. البته لازم نیست خیلی سختگیر باشید، اما سعی کنید مسائلی چون خواب مناسب، بیدار شدن در ابتدای صبح، دوش گرفتن و انجام فعالیت‌های مفید را در آن بگنجانید.

 

13- یک مهارت بیاموزید

قرنطینه خانگی

دسترسی به اینترنت فرصت‌هایی برای یادگیری مهارت‌های مختلف در اختیار نسل ما قرار داده که در تاریخ بشریت بی‌نظیر است. کافی‌ست یک جستجوی ساده درباره یک مهارت در گوگل یا یوتیوب انجام دهید تا با منابع نامحدود آموزشی روبرو شوید. می‌توانید از ایام قرنطینه خانگی برای یادگیری یک زبان خارجی، نواختن یک ساز، مهارت مدیتیشن، کاردستی‌های اوریگامی یا آموختن هر هنر و مهارت دیگری که علاقه دارید نهایت استفاده را ببرید. اپلیکیشن Duolingo نیز برای یادگیری زبان بسیار مناسب است.

 

14- انجام حرکات ورزشی

ورزش کردن یکی از کارهای بسیار مفید برای سلامتی فرد است. شرایط قرنطینه خانگی و کم تحرکی ناشی از آن، اهمیت ورزش را دوچندان می‌سازد. در این روزهای شیوع ویروس جدید کرونا، افراد زیادی در سرتاسر دنیا از درون منزل خود به ورزش می‌پردازند. شما نیز یکی از آن‌ها باشید. می‌توانید از ویدیوهای آموزش یوگا، ایروبیک و مانند این‌ها استفاده کنید. همچنین دانلود یکی از اپلیکیشن‌های ورزش در خانه را نیز در نظر داشته باشید.

 

15- معلم کودکان خود باشید

قرنطینه خانگی

درست است که در این روزها مدارس تعطیل هستند، اما این دلیلی بر دور شدن دانش‌آموزان از فضای آموزش و علم آموزی نیست. خوب است با آموزش مسائل جذاب علمی به کودکان خود آن‌ها را به دانش آموزی علاقمند کنیم. یادگیری زبان انگلیسی برای یک کودک می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

16- راه های صرفه جویی و پس انداز را امتحان کنید

در ایامی که خبری از بیرون رفتن و بسیاری از خرج‌های ناشی از آن نیست، می‌توان از فرصت برای پس‌انداز بیشتر بهره برد. از زمان آزاد خود استفاده و خرج و مخارج خود را بررسی کنید. سپس مواردی را که می‌توانید در طول قرنطینه خانگی صرفه‌جویی و پس‌انداز کنید را شناسایی کنید.

 

17- خوش نویسی را تمرین کنید

قرنطینه خانگی

از آنجا که ما با دستخط خود قضاوت می‌شویم، داشتن یک دستخط زیبا اهمیت پیدا می‌کند. دستخط بد شما را تنبل یا ناتوان نشان می‌دهد. حصول پیشرفت در این امر دشوار نیست و تنها با کمی تمرین آن را حس خواهید کرد. این روزها فرصت خوبی برای تمرین خوش نویسی است. می‌توانید هم خط لاتین و هم خط فارسی خود را بهبود بخشید. ویدیوهای زیادی در یوتیوب برای آموزش زیباسازی دستخط (Calligraphy) موجود است.

 

18- هیچ کاری نکنید!

قرنطینه خانگی

گاهی بهتر است از شلوغی‌های معمول و اضطراب از کرونا دور شوید. یک گوشه بمانید و ذهن خود را درگیر رویدادها نکنید، گوشی و کامپیوتر خود را خاموش کنید و حسابی به ذهن و جسم خود استراحت بدهید، با کسی حرف نزنید و درباره چیزی فکر نکنید. تحقق این امر آسان نیست، اما همه‌گیری کرونا فرصت مناسبی برای تمرکز بر کارهای واقعا مهم در زندگی است. اگر این کار برایتان ممکن نیست، می‌توانید موسیقی یا پادکست آرامش‌بخش گوش دهید.

در نهایت، سعی کنید آخرین اطلاعات و توصیه‌ها درباره ویروس کرونای جدید را دنبال کنید، ولی خود را در اخبار ناگوار روزانه غرق نکنید. تفاوت واضحی میان این دو مورد وجود دارد. برای اطلاع از آخرین یافته‌ها و توصیه‌های ایمنی برای مقابله با کرونا می‌توانید به وب سایت سازمان جهانی بهداشت مراجعه کنید. همچنین در این مقاله از پلازامگ می‌توانید اخبار مربوط به کرونا را دنبال کنید. می‌توانید تجربیات خود از روزهای قرنطینه خانگی را در قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

اولین نفری باشید که به این مطلب رای می‌دهید
امتیاز به مطلب

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

1 2 3 4 5
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha