معرفی واحد تحقیق و توسعه (R&D) در یک سازمان
بیتا هدایت پور
نویسنده:بیتا هدایت پور
ارسال شده در:18 فروردین 1399، 10:00

معرفی واحد تحقیق و توسعه (R&D) در یک سازمان

واحد تحقیق و توسعه بخشی از کسب و کار است که مربوط به مطالعه ایده‌های جدید و برنامه‌ریزی محصولات جدید است. در این مقاله واحد تحقیق و توسعه در یک سازمان را بررسی می‌کنیم.

تحقیق و توسعه (Research and development) یا به اختصار R&D شامل اقدامات و فعالیت‌هایی است که شرکت‌ها برای نوآوری و معرفی محصولات و خدمات جدید انجام می‌دهند. تحقیق و توسعه اغلب اولین مرحله در روند توسعه کسب و کار است. R&D به یک شرکت امکان می‌دهد تا از رقبای خود پیشی بگیرد و جایگاه خود را در بازار تثبیت کند. شرکت‌ها در بخش‌ها و صنایع مختلف از توسعه و تحقیق استفاده می‌کنند. داروخانه‌ها و شرکت‌های فناوری عموما هزینه بسیاری را صرف واحد R&D می‌کنند؛ زیرا موجب پیشرفت چشمگیری در کسب و کار آنان می‌شود.

جایگاه واحد تحقیق و توسعه در چارت سازمانی

اصطلاح توسعه و تحقیق بطور گسترده با نوآوری در دنیای شرکت‌ها و دولت و یا بخش عمومی و خصوصی مرتبط است. یک شرکت بدون برنامه‌های R&D ممکن است نتواند به تنهایی فعالیت کند و مجبور شود برای نوآوری و ادامه حیات خود به روش‌های دیگری مانند مشارکت و یا ادغام با شرکت‌های دیگر متوسل شود. شرکت‌ها و کسب و کارها از طریق R&D می‌توانند محصولات جدیدی را طراحی کرده و پیشنهادها و محصولات فعلی خود را نیز بهبود بخشند. واحد توسعه و تحقیق در یک شرکت از اکثر فعالیت‌های عملیاتی که توسط آن شرکت انجام می‌شود، مجزا است. R&D به طور معمول با انتظار کسب سود فوری انجام نمی‌شود، اما در عوض انتظار می‌رود که به سودآوری بلند مدت یک شرکت کمک بسیاری کند. در ادامه این مقاله واحد تحقیق و توسعه در یک شرکت را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


واحد تحقیق و توسعه چیست؟


تحقیق و توسعه (R&D) که در اروپا به عنوان تحقیق و توسعه فناوری (RTD) نیز شناخته می‌شود، عموما به فعالیت‌های نوآورانه‌ای اشاره دارد که توسط شرکت‌ها یا دولت‌ها در زمینه توسعه خدمات یا محصولات جدید و یا بهبود خدمات یا محصولات موجود انجام می‌شوند. تحقیق و توسعه اولین مرحله از توسعه خدمات جدید و یا فرآیند تولید را تشکیل می‌دهد. R&D با اکثر فعالیت‌های یک شرکت تفاوت دارد؛ زیرا سود فوری از آن حاصل نمی‌شود و عموما ریسک بیشتر و بازدهی نامشخصی در سرمایه گذاری را به همراه دارد. فرآیندهای توسعه و تحقیق برای دستیابی به سهام بیشتر بازار از طریق بازاریابی محصولات جدید بسیار مهم هستند.

همچنین زمانی که صحبت از نوآوری و توسعه محصول یا پیشرفت و بهبود فرآیندهای تولید به میان می‌آید نیز نقش بخش R&D بسیار حائز اهمیت است. بخش‌های دیگر مانند بخش فروش و بازاریابی ممکن است با مسائل و مشکلات بیرون از شرکت مواجه شوند و با اینکه شرح فعالیت‌های واحد تحقیق و توسعه از بخش‌های دیگر جدا است، اما کارکردهایی دارد که آن را با بخش‌های دیگر یک شرکت و یا یک سازمان مرتبط می‌سازد.

R&D برای شرکت‌ها به عنوان وسیله‌ای برای رشد و ترقی در آینده و حفظ ارتباط آن‌ها در بازار منتخبشان در نظر گرفته می‌شود. واحد تحقیق و توسعه شامل صرف هزینه برای منابع تحقیقاتی و آزمایشی به منظور تولید محصولات جدید یا توسعه روش‌های جدید انجام کارها است. R&D همچنین از تقویت محصولات و بهبود فرآیندهای موجود نیز پشتیبانی می‌کند.

شرح وظایف مدیر تحقیق و توسعه بازار

توسعه محصولات جدید مبتنی بر مفاهیم و الزاماتی است که از مرحله تحقیق و توسعه یک پروژه حاصل می‌شود. این امر شامل نمونه‌سازی یک محصول پیش از عرضه آن به بازارهای هدف است. بخش مهمی از فرآیند مرحله توسعه، اطمینان حاصل کردن از این است که محصول جدید می‌تواند نیازها و خواسته‌های مصرف کنندگان را برآورده سازد یا خیر.

 


انواع توسعه و تحقیق


نوآوری به عنوان یک اهرم کلیدی در کسب و کار شما برای دستیابی به رشد پایدار و مزیت‌های رقابتی محسوب می‌شود. فعالیت‌های توسعه و تحقیق به شرکت شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید برای پیشرفت و ترقی در کار خود، نوآوری داشته باشید و ایده‌های مبتکرانه‌ای را خلق و اجرا کنید. سازمان دولتی بنیاد ملی علوم (NSF)، سه نوع مختلف از توسعه و تحقیق را معرفی کرده است: تحقیقات پایه، تحقیقات کاربردی و توسعه تحقیقات.

وظیفه واحد تحقیق و توسعه

 

تحقیقات پایه

تحقیقات پایه معمولا دارای اهداف، دانش و درک کاملی از یک موضوع هستند. تحقیقات پایه برای پیگیری پیشرفت دانش علمی انجام می‌شوند و اهداف تجاری خاصی ندارند. برای استفاده موثر و کسب سود از این نوع توسعه و تحقیق باید آن را به طور مداوم و مستمر انجام دهید تا بتوانید منابع کافی را برای حوزه فعالیتی خود بدست آورید.

 

تحقیقات کاربردی

تحقیقات کاربردی در جهت به دست آوردن دانش یا درک لازم برای تعیین ابزاری است که به وسیله آن می‌توانید یک نیاز را شناسایی و برآورده سازید. تحقیقات کاربردی همچنین تحقیقاتی هستند که برای دستیابی به دانش جدید با کاربرد تجاری خاص و با توجه به محصولات و فرآیندها انجام می‌شوند. از این نوع تحقیقات می‌توان در جهت توسعه محصولات جدید استفاده کرد.

 

توسعه تحقیقات

توسعه تحقیقات یک کار سیستماتیک است که با استفاده از دانش و مهارت‌های به دست آمده از تحقیقات یا تجارب عملی می‌تواند منجر به تولید محصولات و فرآیندهای جدید یا بهبود خدمات شود.

این سه نوع R&D گفته شده در واقع مراحل مختلف فعالیت‌های توسعه و تحقیق هستند که به عنوان یک سیستم تحقیق خطی انجام می‌شوند. این تحقیقات به روش خاص خود برای یافتن نوآوری در کسب و کار و توسعه محصولات جدید با یکدیگر همکاری می‌کنند.

واحد تحقیق و توسعه

 


اهداف R&D


R&D روندی برای ایجاد فناوری جدید یا بهبود یافته است که می‌تواند مزایای رقابتی را در سطح کسب و کار، صنعت و یا کشور فراهم کند. در حالی که نتایج استفاده از توسعه و تحقیق می‌تواند بسیار درخشان باشد، اما روند پیاده‌سازی آن کمی پیچیده و پر مخاطره است. استفاده از R&D برای پیشرفت و توسعه هر کسب و کاری لازم و ضروری است. بدون توسعه و تحقیق نمی‌توانید جایگاه خود را در بازار هدف تثبیت کنید و از رقبای خود پیشی بگیرید.

جایگاه واحد تحقیق و توسعه در چارت سازمانی

اهداف اصلی استفاده از R&D برای پیشرفت و توسعه کسب و کار عبارتند از:

  • خلق ایده‌های جدید و مبتکرانه
  • افزایش تولید و بهره‌وری
  • بهبود کیفیت محصولات و خدمات فعلی
  • ارائه محصولات و خدمات جدید
  • کشف و درک نیازها و خواسته‌های بازار

 


اهمیت R&D در کسب و کار


اجرا و مدیریت فعالیت‌های R&D در کسب و کار شما مزایای فوق‌العاده‌ای را به همراه خواهد داشت. فعالیت‌های تحقیق و توسعه به طور کلی به شما امکان می‌دهند تا در سازمان خود محیطی ایجاد کنید که فرآیندهای تولید محصولات خود را به دقت مورد بررسی و نقد قرار دهید. بنابراین R&D می‌تواند انعطاف‌پذیری و توانایی شما را در ادغام مفاهیم و توسعه فرآیندهای جدید افزایش دهد. از این رو R&D به شرکت شما امکان می‌دهد تا بتواند خود را از طریق روش‌هایی کارآمد با تغییرات و نوسانات موجود در بازار تطبیق دهد.

شرح وظایف مدیر تحقیق و توسعه بازار

برخی از مزایای دیگر استفاده از R&D شامل موارد زیر است:

 

ثبت اختراع

 از طریق توسعه فعالیت‌های R&D، شرکت شما می‌تواند محصولات جدیدی که تولید کرده است را ثبت اختراع کند. این امر می‌تواند به شما در دستیابی به مزیت‌های رقابتی پایدار کمک کند و شرکت شما را در موقعیت مطلوبی در بازار قرار دهد و بدین طریق می‌توانید میزان فروش خود را افزایش دهید.

 

کاهش هزینه ها

شما می‌توانید از فعالیت‌های R&D در جهت کاهش هزینه‌های تولید و بهبود فرآیندهای تولید خود استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید از طریق توسعه و تحقیق، فرآیندهای کم هزینه‌تری را برای تولید محصولات خود ابداع کنید و آن‌ها را با قیمت رقابتی‌تری در اختیار مشتریان خود قرار داده و بدین ترتیب حاشیه سود خود را نیز افزایش دهید.

چارت سازمانی واحد تحقیق و توسعه

 

سرمایه گذاری

هنگامی که به دنبال جمع‌آوری بودجه هستید، فعالیت‌های R&D مدرک خوبی برای اثبات توانایی‌های شرکت شما به سرمایه‌گذاران بالقوه است. با نشان دادن اینکه شما از ساختارهای صحیحی برای نوآوری در تولید برخوردار هستید، می‌توانید به سرمایه‌گذاران ثابت کنید که شرکت شما قابلیت‌های لازم و کافی را برای سرمایه‌گذاری دارد. سرمایه گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی هستند که از رویکردهای فعال و پویایی برای مدیریت مشاغل خود برخوردار هستند. سرمایه‌گذاری شما در R&D به آن‌ها ثابت خواهد کرد که شما یکی از آن شرکت‌ها هستید.

 

 استخدام افراد با استعداد

استعدادهای برتر نیز برای انجام کار به شرکت‌های نوآورانه‌ای مراجعه می‌کنند تا بتوانند مهارت‌های خود را نشان دهند و کارهای مهیج انجام دهند. با انجام فعالیت‌های موفق R&D می‌توانید افراد با انگیزه و با مهارتی را به شرکت خود جذب کنید.

 


توسعه و تحقیق در قرن 21


اهمیت تحقیق و توسعه در میان عواملی که هر روزه به طور مستقیم با عملکرد اقتصادی خوب کشورهای نوظهور قرن بیست و یکم در ارتباط است بسیار مشهود و ملموس است. در هر شرکت خوب و باتجربه، تحقیق و توسعه برای تقویت اهداف تجاری اقداماتی را انجام می‌دهد و شرکت نیز با تولید محصولات بهتر و نوآورانه و بهبود فرآیندهای عملیاتی و ارائه مشاوره تخصصی به سایر شرکت‌ها و مشتریان می‌تواند به رشد اقتصادی چشمگیری برسد.

الزامات واحد تحقیق و توسعه

هر صنعت و کسب و کار قدیمی و نوظهور باید دائما در حال طراحی و گسترش دامنه محصولات خود باشد. این امر به دلیل تغییرات و توسعه مداوم فناوری و همچنین پیشرفت سایر رقبا و تغییر ترجیحات مشتریان بسیار ضروری است و بدون داشتن برنامه منسجمی از R&D امکان‌پذیر نخواهد بود.

ما در این مقاله واحد تحقیق و توسعه (R&D) در یک سازمان را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که خواندید R&D شامل اقدامات و فعالیت‌هایی است که شرکت‌ها برای نوآوری و معرفی محصولات و خدمات جدید انجام می‌دهند. برای پیشرفت در کسب و کار و تثبیت جایگاه خود در بازار باید از R&D استفاده کنید.

اولین نفری باشید که به این مطلب رای می‌دهید
امتیاز به مطلب

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

1 2 3 4 5
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha