حالت پرواز در موبایل چیست؟ چرا باید در هواپیما از آن استفاده کنیم؟

حالت پرواز در موبایل چیست
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

حالت پرواز تنظیماتی است که در تمام گوشی‌های هوشمند وجود دارد و آنتن گوشی را غیرفعال می‌کند. در این مقاله قصد داریم حالت پرواز و ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم.

حالت پرواز (Airplane mode) تنظیماتی در گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های تلفن همراه است که از ارسال یا دریافت تماس و پیام‌های متنی جلوگیری می‌کند. حالت پرواز همچنین به عنوان حالت آفلاین، حالت مستقل و حالت هواپیما نیز شناخته می‌شود. ویژگی‌های حالت پرواز از یک گوشی به گوشی دیگر متفاوت است. حالت هواپیما در گوشی‌های آیفون، اتصال به داده‌های تلفن همراه، Wi Fi، بلوتوث، GPS و خدمات مبتنی بر مکان را غیرفعال می‌کند.

همانطور که می‌دانید روشن گذاشتن تلفن همراه در هواپیما ممنوع است، مگر آنکه در حالت پرواز تنظیم شود؛ زیرا فرکانس‌های موبایل‌ها باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم‌های الکترونیکی و رادارهای هواپیما می‌شوند. سیگنال‌های موبایل بر سامانه‌های الکترونیکی میان خلبان و برج مراقبت پرواز تاثیر می‌گذارند و موجب قطع ارتباط آنان می‌شوند. از این رو استفاده از موبایل در حین پرواز ممنوع اعلام شده است. اما خوشبختانه با پیشرفت فناوری، گوشی‌ها دارای حالت هواپیما هستند. با قرار دادن گوشی در این حالت، دیگر فرکانس‌ها و سیگنال‌های مخرب موبایل موجب ایجاد اختلال در عملکرد سامانه‌های الکترونیکی هواپیما نمی‌شوند. در ادامه این مقاله حالت پرواز و ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


حالت پرواز در موبایل چیست؟


حالت پرواز یا حالت هواپیما قابلیتی است که در تمام گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های قابل حمل وجود دارد. با فعال کردن حالت هواپیما، فناوری‌های انتقال سیگنال‌های فرکانس رادیویی دستگاه (یعنی بلوتوث و WiFi) به حالت تعلیق در می‌آیند و تمام خدمات ارتباطی و متنی گوشی غیرفعال می‌شوند. با روشن کردن حالت هواپیما، عملکردهای بی‌سیم تلفن هوشمند شما به طور موقت قطع می‌شوند.

ایا گوشی در حالت پرواز هم امواج مضر دارد

حالت پرواز در قسمت تنظیمات گوشی با یک آیکون هواپیما مشخص شده است و با روشن کردن آن تمام راه‌های ارتباطی شما نظیر پیام‌رسانی، برقراری تماس و اینترنت قطع می‌شوند. حالت هواپیما به این دلیل طراحی شده است تا گوشی شما را در طول پرواز با هواپیما ایمن نگه دارد و نام آن نیز به این خاطر است که بیشتر خطوط هوایی، استفاده از تجهیزات انتقال فرکانس‌های رادیویی را در هنگام پرواز ممنوع کرده‌اند. به طور معمول برقراری تماس تلفنی یا ارسال پیام در حالت هواپیما امکان‌پذیر نیست، اما برخی از گوشی‌های هوشمند امکان تماس با خدمات اضطراری را ارائه می‌دهند.

 


چرا باید از حالت پرواز در موبایل استفاده کنیم؟


با خاموش کردن سرویس‌های تلفن همراه و WiFi، طبق مقررات فدرال و قوانین خطوط هوایی، گوشی خود را برای استفاده در هواپیما ایمن می‌سازید. اتاق خبر Business Insider خاطرنشان می‌کند که شواهد کمی وجود دارند که نشان می‌دهند تلفن‌های همراه واقعا می‌توانند در تجهیزات ناوبری یا عملکرد هواپیما اختلال ایجاد کنند. با این وجود، کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) از مسافران درخواست می‌کند تا در هنگام پرواز، تلفن همراه خود را به حالت هواپیما تغییر دهند.

امواج گوشی در حالت پرواز

اگر در حین پرواز تلفن خود را در حالت هواپیما قرار ندهید، امواج و فرکانس‌های گوشی شما ممکن است موجب ایجاد اختلال در برقراری ارتباط خلبان با برج مراقبت پرواز شوند. گوشی شما امواج رادیویی و الکترومغناطیسی از خود ساطع می‌کند که به طور بالقوه می‌تواند با دستگاه‌های ارتباطی هواپیما تداخل داشته باشد.

FAA همچنین خاطر نشان کرده است که سیگنال‌های سلولی ناشی از برنامه‌های موجود در گوشی می‌توانند برج‌های سلولی را تحت‌الشعاع خود قرار دهند و باعث ایجاد اختلال در سرویس‌های ارتباطی هواپیما شوند. از این گذشته، میلیون‌ها نفر هر روز با هواپیما پرواز می‌کنند و عدم رعایت نکات ایمنی می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به وجود آورد. دلیل این امر هرچه که باشد، تمام مسافران موظف‌اند که قوانین خطوط هوایی را رعایت کنند و در طول پرواز، گوشی خود را در حالت هواپیما تنظیم کنند.

 


گوشی در حالت پرواز چه محدودیت هایی خواهد داشت؟


از آنجا که حالت پرواز، اتصال شما به شبکه‌های تلفن همراه را مسدود می‌کند، بنابراین دیگر نمی‌توانید تماس تلفنی برقرار کنید، پیام متنی ارسال کنید و یا از FaceTime استفاده کنید. در حالت هواپیما همچنین قادر به انجام کارهای اینترنتی خود نیستید؛ زیرا حالت هواپیما اتصال Wi-Fi شما را نیز خاموش خواهد کرد. با این حال، FAA دستورالعمل‌های خود را در سال 2013 به‌روزرسانی کرد تا مسافران بتوانند در طول پرواز از بلوتوث و اتصالات Wi Fi استفاده کنند.

آیا حالت پرواز امواج دارد

بنابراین اگر شرکت هواپیمایی شما در هواپیماهای خود شبکه Wi-Fi قرار داده باشد یا اگر دستگاه بلوتوثی دارید که می‌خواهید در طول پرواز خود از آن‌ها استفاده کنید، می‌توانید در هنگام فعال بودن حالت هواپیما نیز از Wi Fi و Bluetooth استفاده کنید. فقط کافی است بعد از روشن کردن حالت پرواز، آن‌ها را به حالت فعال برگردانید. با استفاده از این قابلیت‌ها، می‌توانید در هنگام پرواز هواپیما نیز به Wi-Fi پرواز وصل شوید و یا از هدفون بی‌سیم مورد علاقه خود استفاده کنید.

 


چه زمانی باید از حالت پرواز موبایل استفاده کنیم؟


هنگام پرواز باید تلفن خود را به حالت هواپیما تغییر دهید؛ حداقل اگر به پیروی از قوانین اهمیت می‌دهید. اما موقعیت‌های دیگری نیز وجود دارند که ممکن است مجبور باشید از حالت پرواز استفاده کنید، حتی اگر در جایی نزدیک به فرودگاه و هواپیما نباشید. روشن کردن حالت پرواز یک روش عالی برای صرفه‌جویی در مصرف باتری است، به خصوص اگر در جایی هستید که آنتن‌دهی و خدمات‌رسانی ضعیف باشد. روشن کردن حالت هواپیما همچنین می‌تواند باتری شما را در هنگام شارژ، سریع‌تر شارژ کند.

حالت پرواز خودکار

شما حتی می‌توانید در برخی مواقع از حالت هواپیما استفاده کنید تا دیگر در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام یا هر برنامه دیگری که مکررا از آن استفاده می‌کنید، وقت فراوانی را صرف نکنید. علاوه بر این، محققان نیز توصیه می‌کنند وقتی که گوشی خود را برای تماشای فیلم یا بازی به فرزندان خود می‌دهید نیز بهتر است حالت پرواز را فعال کنید؛ زیرا امواج الکترومغناطیس موبایل برای سلامتی کودکان بسیار مضر است و همچنین ممکن است سهوا پیام‌رسانی کنند و یا با دوستان شما تماس بگیرند. بنابراین در حالت هواپیما آنتن گوشی شما غیرفعال می‌شود و این مشکلات به وجود نمی‌آیند.

تنظیم خودکار حالت پرواز

ما در این مقاله حالت پرواز در موبایل و اهمیت استفاده از آن در طول پرواز با هواپیما را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که خواندید، با فعال کردن حالت هواپیما، فناوری‌های انتقال سیگنال‌های فرکانس رادیویی دستگاه (یعنی بلوتوث و WiFi) به حالت تعلیق در می‌آیند و تمام خدمات ارتباطی و متنی گوشی غیرفعال می‌شوند. امواج رادیویی و فرکانس‌های الکترومغناطیسی گوشی شما می‌تواند سیستم‌های ارتباطی هواپیما را دچار مشکل کند. امواج رادیویی باعث ایجاد اختلال در برقراری ارتباط خلبان با برج مراقبت پرواز می‌شود. بنابراین فعال کردن حالت هواپیما می‌تواند گوشی شما را در طول پرواز ایمن نگه دارد.

شما از حالت پرواز همچنین می‌توانید برای افزایش عمر باتری گوشی خود، افزایش سرعت شارژ شدن گوشی و همچنین کاهش خطرات امواج آن استفاده کنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402