داستان برند سوپرسل ؛ معرفی خاطره انگیزترین بازی های Supercell

همه ما برند سوپرسل را با عناوینی مثل هی دی و کلش آو کلنز می‌شناسیم؛ اما این کمپانی پیش از عرضه این بازی‌ها چندین بازی ناموفق را نیز وارد بازار کرده است.

برند سوپرسل (Supercell) یک شرکت تولیدکننده بازی‌های موبایل است که در هلسینکی فنلاند واقع شده است. این شرکت همچنین دارای دفاتری در سن‌فرانسیسکو، توکیو، سئول و شانگهای نیز هست. سوپرسل از زمان شروع به کار خود در سال 2010 تا به امروز توانسته 5 بازی مختلف را تولید کند که هرکدام با استقبال گسترده کاربران مواجه شدند. هی دی، کلش آو کلنز، بوم بیچ، کلش رویال و براول استارز از جمله بازی های شرکت سوپرسل هستند که توانستند به موفقیت‌های زیادی دست پیدا و کاربران پرشماری را نیز جذب خود کنند. بازی‌های هی دی و کلش آو کلنز در سال 2013 توانستند روزانه 2.4 میلیون دلار سود برای برند Supercell به ارمغان بیاورند.

برند سوپرسل پس از گذشت 9 سال از شروع به کار خود توانسته به یکی از خلاق‌ترین و سودآورترین کمپانی‌های بازی‌سازی در جهان تبدیل شود. در این مقاله بیشتر با این برند آشنا می‌شویم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


تاریخچه برند سوپرسل


میکو کوجیسوجا و ایکا پانانن موسسین این شرکت، پیش از آغاز به کار برند سوپرسل در کمپانی بازی‌سازی موبایل سومیا فعالیت می‌کردند. کوجیسوجا در سال 1999 همراه با چند نفر دیگر این شرکت را تاسیس کرده و یک سال بعد هم پانانن به عنوان مدیرعامل به این جمع پیوسته بود. آن‌ها در سال 2003 توانسته بودند 1.2 میلیون یورو سودآوری داشته باشند. موفقیت‌های این شرکت تازه تاسیس مورد توجه دیگر کمپانی‌ها قرار گرفت و در نتیجه در سال 2004 سومیا توسط کمپانی آمریکایی دیجیتال چاکلت خریداری شد. کوجیسوجا و پانانن در سال 2010 از این شرکت جدا شدند.

supercell / برند سوپرسل

آن‌ها می‌خواستند یک شرکت بازی‌سازی تاسیس کنند که در آن مدیران ارشد در کار توسعه‌دهندگان بازی‌ها دخالت نکنند. پانانن و کوجیسوجا با همراهی چند تن از دوستان و همکاران خود در سال 2010 برند سوپرسل را تاسیس کردند و سپس پانانن به عنوان رئیس شرکت سوپرسل انتخاب شد. کوجیسوجا و پانانن در روزهای ابتدایی شروع به کار شرکت 250 هزار یورو در آن سرمایه‌گذاری کردند و در ادامه 400 هزار یورو نیز از یکی از سازمان‌های دولتی حامی شرکت‌های فعال در حوزه فناوری قرض گرفتند.

پس از دستیابی به منابع مالی لازم، برند Supercell کار خود را برای تولید اولین بازی شروع کرد. اولین بازی شرکت سوپرسل بازی آنلاین چند نفره به نام Gunshine بود که کاربران می‌توانستند با استفاده از مرورگر خود و مراجعه به بخش بازی‌های فیسبوک آن را بازی کنند. نسخه اولیه بازی ظرف مدت 8 ماه آماده شده بود. پس از اتمام کار طراحی و توسعه بازی، شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر اکسل در ماه می سال 2011، 8 میلیون یورو در برند سوپرسل سرمایه‌گذاری کرد.

supercell / ایمیل شرکت سوپرسل

برند Supercell در نوامبر 2011 بازی Gunshine را به دلیل اینکه بازی بسیار سختی بود و زیاد مورد توجه کاربران قرار نگرفته بود از دسترس خارج کرد. همچنین نسخه موبایل نیز به خوبی نسخه مرورگر نبود و مشکلات زیادی داشت. مدیران شرکت سوپرسل به این نتیجه رسیده بودند که رقابت با سلطه بی‌چون و چرای بازی‌های شرکت زینگا در پلتفرم فیسبوک، غیرممکن است و به همین دلیل تصمیم گرفتند توجه خود را به ساخت بازی برای آیپد معطوف کنند.

شرکت سوپرسل به طور همزمان کار بروی توسعه 5 بازی را شروع کرد. اولین بازی که به شکل عمومی عرضه شد Pets vs Orcs بود. این بازی در سال 2012 برای مدت تقریبا یک ماه برای دانلود در دسترس کاربران قرار داشت، ولی سوپرسل بعد از گذشت یک ماه آن را از دسترس خارج کرد. آن‌ها در می همین سال هی دی را منتشر کردند. عنوانی که با استقبال گسترده کاربران مواجه و به اولین بازی بین‌المللی سوپرسل تبدیل شد.

supercell / ایمیل سوپرسل

هی دی در حقیقت نسخه سوپرسل بازی موفق فارم‌ویل محصول زینگا بود که در فیسبوک عرضه شده بود. البته شرکت سوپرسل تنها به کپی‌برداری از زینگا اکتفا نکرده و قابلیت‌های جدیدی مثل بهبود محصولات و ایجاد چرخه تولید را هم به بازی اضافه کرده بود. هی دی تنها پس از گذشت 4 ماه از تاریخ انتشار خود به یکی از سودآورترین بازی‌های تاریخ اپ استور آمریکا تبدیل شد. این بازی همچنین در سطح جهان نیز بیش از دو سال جز سودآورترین بازی‌های دنیا بود. این عنوان در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین بازی‌های دنیا است و به طور مرتب توسط یک تیم 14 نفره به‌روزرسانی می‌شود.

پروژه بعدی برند سوپرسل بازی بود که بدون تردید می‌توان آن را محبوب‌ترین بازی این شرکت خواند: کلش آو کلنز. توسعه این بازی تقریبا 6 ماه زمان برد و بازی در 2 آگوست سال 2012 (12 مرداد 1391) در دسترس کاربران قرار گرفت. پس از گذشت تنها 3 ماه کلش آو کلنز به سودآورترین اپلیکیشن در اپ استور آمریکا تبدیل شد. این بازی همچنین در طول سال‌های 2013 و 2014 نیز محبوب‌ترین بازی جهان بود.

supercell / سایت سوپرسل

برند سوپرسل در تابستان سال 2013 همکاری خود با شرکت ژاپنی گونگ‌هو را آغاز کرد. بر این اساس هردو شرکت می‌توانستند بازی‌هایشان را در بازی‌های یکدیگر تبلیغ و کاربران را به استفاده از آن‌ها تشویق کنند. در نتیجه کلش آو کلنز به یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های تاریخ ژاپن تبدیل شد. مدیرعامل کونگ‌هو پس از همکاری موفقیت آمیز شرکت خود با برند سوپرسل، به فنلاند سفر کرد تا شخصا از رئیس شرکت سوپرسل، ایکا پانانن تشکر کند. او همچنین پانانن را به برادر خود که مدیرعامل گروه سافت‌بنک است معرفی کرد.

آن‌ها مدت کوتاهی پس از ملاقات با رئیس شرکت سوپرسل به او پیشنهاد خرید سهام برند سوپرسل را دادند و با موافقت او در 7 اکتبر سال 2013 (15 مهر 1392) سافت‌بنک و گونگ‌هو 51 درصد از سهام برند سوپرسل را با پرداخت 1.1 میلیارد یورو خریداری کردند. این مبلغ بیشترین مبلغی است که تا به امروز برای خرید سهام یک شرکت فنلاندی پرداخت شده است. طی 6 ماه ارزش سهام شرکت سوپرسل 3 برابر شده بود. این در حالی بود که آن‌ها در بهار 2013، 16 درصد از سهام خود را با مبلغ 100 میلیون یورو فروخته بودند.

supercell / شرکت سوپرسل

برند Supercell پس از عرضه هی دی و کلش آو کلنز در سال 2012 تا دو سال هیچ بازی جدیدی را عرضه نکرد. با این وجود آن‌ها از همان سال کار بر روی عنوان جدید خود یعنی بوم‌بیچ را شروع کرده بودند؛ بازی که در سال 2014 منتشر شد. بوم‌بیچ بلافاصله پس از عرضه، با استقبال گسترده کاربران در آمریکا مواجه شد و پس از کمپین‌های تبلیغاتی گسترده شرکت سوپرسل، توانست به فهرست 30 اپلیکیشن محبوب آیفون راه پیدا کند و در سال 2015 تعداد دانلودهای آن از هی دی نیز فراتر رفت.

پس از موفقیت‌های پی در پی برند سوپرسل، سافت‌بنک در سال 2015 با خریداری 22.7 درصد دیگر از سهام این شرکت سهام خود را به 73.2 درصد افزایش داد. یک سال پس از آن و در ماه جون سال 2016 یک کنسرسیوم واقع در لوکزامبورگ که در همان ماه جون شکل گرفته بود، 81.4 درصد از سهام شرکت سوپرسل را با پرداخت 8.6 میلیارد دلار خریداری کرد. 50 درصد از سهام این کنسرسیوم در آن زمان به هلدینگ چینی تنسنت تعلق داشت. این هلدینگ در اکتبر 2019 با پرداخت 40 میلیون دلار سهام خود از این کنسرسیوم را به 51.2 درصد افزایش داد و در حال حاضر صاحب برند سوپرسل است.

supercell / رئیس شرکت سوپرسل

 


خاطره انگیزترین بازی های Supercell


در جدول زیر می‌توانید تمام بازی های شرکت سوپرسل از سال‌های اول شروع به کار این برند را مشاهده کنید.

نام سال عرضه در دسترس بودن توضیحات
Gunshine.net یا Zombies Online 2011 خیر این عنوان یک بازی مرورگر محور بود که سرورهایش در سال 2012 خاموش شدند.
Pets vs Orcs 2012 خیر اولین بازی موبایلی سوپرسل بود که فقط یک ماه برای دانلود در دسترس کاربران قرار داشت.
Battle Buddies 2012 خیر دومین بازی موبایلی سوپرسل بود که در چند کشور محدود به طور آزمایشی در اختیار کاربران قرار گرفت. ولی در همان سال انتشار با وجود استقبال منتقدین، به دلیل عدم سودآوری از دسترس خارج شد.
هی دی 2012 بله سوپرسل هی دی را در سال 2012 برای iOS و سال 2013 برای اندروید منتشر کرد.
کلش آو کلنز 2012 بله در سال 2012 سوپرسل این بازی محبوب را برای iOS و در سال 2013 برای اندروید عرضه کرد. این بازی در حال حاضر محبوب‌ترین اپلیکیشن iOS و اندروید در تاریخ است.
Spooky Pop 2014 خیر این بازی که در کانادا به طور آزمایشی عرضه شد، در مارس 2015 از دسترس کاربران خارج شد.
بوم بیچ 2014 بله بوم بیچ در سال 2014 برای iOS و اندروید عرضه شد.
Smash Land 2015 خیر این عنوان در آوریل سال 2015 به طور محدود در کانادا و استرالیا منتشر شد و سوپرسل در جولای همان سال اعلام کرد قصد توسعه این بازی و ارائه به‌روزرسانی برای آن را را ندارد. آن‌ها در سپتامبر این بازی را از دسترس کاربران خارج کردند.
کلش رویال 2016 بله سوپرسل در ژانویه 2016 کلش رویال را به طور آزمایشی برای iOS منتشر کرد و در فوریه همین سال نیز این بازی به شکل آزمایشی در کانادا، هنگ‌کنگ، استرالیا، نیوزیلند، نروژ، دانمارک، ایسلند و سوئد عرضه شد. این عنوان در مارس 2016 در دسترس تمامی کاربران قرار گرفت.
براول استارز 2018 بله در سال 2017 براول استارز به طور آزمایشی برای کاربران iOS در کانادا عرضه شد و یک سال و نیم بعد در دسترس تمام کاربران اندروید و iOS قرار گرفت.
Rush Wars 2019 خیر در آگوست 2019 نسخه بتا Rush Wars در کانادا، استرالیا و نیوزیلند منتشر شد. با این حال در نوامبر 2019 اعلام شد این بازی در 30 نوامبر از دسترس کاربران خارج خواهد شد.
Hay Day Pop 2020 بله این بازی فعلا در دسترس کاربران استرالیا، نیوزیلند و فنلاند قرار دارد، ولی قرار است در آینده در دسترس سایر کاربران هم قرار بگیرد.

برند سوپرسل از یک شرکت کوچک در فنلاند به یکی از بزرگترین و موفق‌ترین بازی‌‌سازهای جهان تبدیل شده است. این کمپانی با وجود اینکه پس از عرضه عناوین موفق خود وسواس زیادی برای عرضه بازی‌های جدید به خرج می‌دهد، همچنان مشغول توسعه و ساخت عنوان‌های جدید و جذاب برای کاربران گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها است و بسیاری از کاربران در سرتاسر جهان مشتاقانه منتظر جدیدترین بازی های شرکت سوپرسل هستند.

5.0
1
12345
امتیاز به مطلب

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

1 2 3 4 5
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha
نیما 10 اردیبهشت 1399، 00:58

سلام وقت بخیر ، شرکت سوپرسل واقعا خلاقانه و حرفه ای مشغول به فعالیت هست و کماکان یکی از بهتریناست ، ولی حیف که بازی راش وارز از دسترس خارج شد ، به نظرم میتونست یکی از بهترین بازی های سوپرسل باشه که استقبال خوبی هم شده بود ، امیدوارم ما هم روزی بتونیم یکی از بهترین بازی های دنیا رو ساخته باشیم و تمامی کاربران از سراسر جهان از آن به خوبی استقبال کنند ، سلامت و موفق باشید ^_^