پلی استیشن 4 بهتر است یا ایکس باکس وان؟ کدامیک را بخریم؟

پلی استیشن 4 بهتر است یا ایکس باکس وان / پلی استیشن 4 بهتر است یا ایکس باکس وان اس
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

برای پاسخ به این سوال که پلی استیشن 4 بهتر است یا ایکس باکس وان در این مقاله همراه ما باشید تا از جنبه‌های مختلف این دو کنسول را مقایسه کنیم.

اگر تصمیم به خرید کنسول بازی دارید و نمی‌دانید پلی استیشن 4 بهتر است یا ایکس باکس وان یا صرفا برای کنجکاوی می‌خواهید بدانید بهترین انتخاب برای شما کدام گزینه است، در این مقاله با مقایسه این دو غول صنعت بازی همراه ما باشید. غول ژاپنی یا آمریکایی؟

پلی استیشن 4 بهتر است یا ایکس باکس وان

آنچه در ادامه می‌خوانید:

[yop_poll id=”13″]

پلی استیشن 4 بهتر است یا ایکس باکس وان


پیش از پاسخ به سوال پلی استیشن 4 بهتر است یا ایکس باکس وان و بررسی این دو کنسول، بهتر است نگاهی به تاریخچه آن‌ها داشته باشیم. نسل هشتم کنسول‌های خانگی از سال 2013 با معرفی ایکس باکس وان و پلی‌استیشن 4 آغاز شد. 4 سال بعد یعنی در سال 2017، پلی‌استیشن 4 اسلیم و ایکس باکس وان اس که نسخه جمع و جورتر و تا حد محسوسی سریعتر از مدل‌های اولیه بودند، روانه بازار شدند.

روند تکاملی کنسول‌های نسل هشتم با عرضه ایکس باکس وان ایکس و پلی ‌استیشن 4 پرو به بلوغ کامل رسید. قدرت بالا در پردازش‌های سنگین و عملکرد بهبود یافته پردازنده گرافیکی در کنار فضای ذخیره سازی بالا و پرسرعت و در آخر گل سرسبد همه این‌ها خروجی تصاویر با کیفیت 4K از ویژگی‌های این دو کنسول بودند. با توقف تولید نسخه اولیه پلی‌استیشن 4 و ایکس باکس وان، مدل‌های موجود در بازار، محدود به دو مدل از پلی‌استیشن به نام اسلیم و پرو و دو مدل از ایکس باکس به نام ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس شد.

ps4 بهتره یا xbox one x / ps4 بهتره يا xbox one

مدل اسلیم پلی‌استیشن و مدل ایکس باکس وان اس، نسخه Light برادران بزرگترشان محسوب می‌شوند و از لحاظ قدرت و سخت افزاری کمی ضعیفتر از مدل‌های بهبود یافته‌شان هستند. در نسخه اسلیم قابلیت خروجی تصاویر به صورت 4K وجود ندارد، اما در نسخه Light شرکت مایکروسافت این قابلیت گنجانده شده است.

از لحاظ تعداد بازی‌ها، آنلاین گیمینگ و تقریبا 90% موارد، تفاوتی بین این نسخه و نسخه پیشرفته‌تر این کنسول‌ها حس نمی‌شود. تفاوت اصلی در سرعت خواندن اطلاعات از روی کنسول، در بعضی موارد سرعت فریم بالاتر و همچنین قابلیت خروج تصاویر با کیفیت 4K است. اگر این تفاوت‌ها برای شما جز ارکان اصلی خرید نیستند، قطعا بهترین انتخاب خرید نسخه ارزانتر این کنسول‌ها است. اگر هم به دنبال یک تجربه ایده‌آل از گیمینگ هستید، نسخه پرو و ایکس باکس وان ایکس برای شما ساخته شده است. همچنین هرکدام از این کنسول‌ها در 2 مدل 500 گیگابایتی و 1 ترابایتی به بازار عرضه شده است.

در این مقاله به بررسی و مقایسه دو قدرت برتر دنیای کنسول‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا با هم به سوال پلی استیشن 4 بهتر است یا ایکس باکس وان پاسخ دهیم.

 

طراحی

پلی استیشن 4 بهتراست یا ایکس باکس وان اس

طراحی هر دو کنسول از ارگونومی بالایی برخوردار است. ایکس باکس وان ایکس نسبت به مدل قبلی خودش، سبکتر شده و لبه‌های منحنی جای خودشان را به لبه‌های صاف دادند. طراحی مینیمال این کنسول یکی از ارکان اصلی زیبایی‌اش محسوب می‌شود. در مقابل، چشم بادومی‌ها خیلی وقت صرف طراحی جدید کنسولشان نکردند و محصول نهایی بسیار مشابه با مدل قبلی است. البته هرگز بدین معنی نیست که طراحی سونی دست کمی از رقیب آمریکایی‌اش داشته باشد! کنترلر یا همان دسته بازی در هر دو دستگاه بسیار خوش دست طراحی شده و هنگام کار با دو دست حس راحتی را به خوبی منتقل می‌کند. البته ایکس باکس وان از لحاظ ارگونومی و نحوه قرار گیری دکمه‌ها به خصوص جوی استیک‌ها، برتری نسبی نسبت به رقیب دارد.

 

مشخصات فنی

ps4 بهتره یا xbox one

هردو کنسول، پردازنده شرکت ADM با هسته‌های اختصاصی Jaguar را به عنوان  قلب پردازشی کنسول انتخاب کردند. این پردازنده در پلی‌استیشن 4 با توان پردازشی 2.1 گیگاهرتز و در ایکس باکس وان ایکس با حداکثر توان 2.3 گیگاهرتز به خوبی از پس پردازش سنگین بازی‌ها برآمدند.

پردازنده گرافیکی AMD در ایکس باکس وان ایکس، بهینه‌تر از رقیب و با حداکثر توان 6 ترافلاپس در مقابل پلی‌استیشن 4 پرو با حداکثر توان 4.2 ترافلاپس، از برتری نسبی برخوردار است. این برتری در مقدار حافظه رم نیز همچنان با رقیب آمریکایی است. ایکس باکس وان ایکس با حافظه رم 12 گیگابایت از نوع GDDR5 در مقابل 8 گیگابایت رم پلی‌استیشن 4 پرو برای اجرای راحت و روان تمام بازی‌ها کافی به نظر می‌رسد.

همچنین بخوانید :

هر دو کنسول از 1 ترابایت حافظه ذخیره‌سازی بهره می‌برند که به نظر کافی می‌آید. اما آیا این تفاوت در سخت افزار و برتری محسوس ایکس باکس وان حداقل بر روی کاغذ، در عمل و خروجی نیز خودش را نشان می‌دهد؟ جواب منفی است.

گویا شرکت باتجربه سونی راه و روش استفاده از حداکثر توان محصولش را بهتر از همتای خود بلد است؛ زیرا در بررسی‌های انجام شده، توان پردازشی بازی‌های به شدت سنگین و سرعت خواندن اطلاعات در کنسول سونی، اگر بیشتر نباشد، قطعا دست کمی از ایکس باکس وان ندارد. این رقابت در بازی‌های مولتی پلتفرم (بازی‌هایی که برای هر دو کنسول عرضه می‌شود) نیز بیشتر مشهود است. در نهایت جنگ سخت افزار برنده‌ای ندارد و هر کدام از این کنسول‌ها به راحتی در اجرای همه بازی‌ها و برنامه‌ها عملکردی رضایت بخش دارند.

 

اتصال و آنلاین گیمینگ

ps4 بهتره یا xbox one x / ps4 بهتره یا ایکس باکس وان

اتصال بازیکنان سرتاسر دنیا با همدیگر چند سالی است که پرسودترین بخش کنسول‌های این دو شرکت را رقم زده و هر ساله سعی می‌کنند با اضافه کردن ویژگی‌های جدید، تازگی این بخش را برای بازیکنان حفظ کنند. مایکروسافت با سرویس Xbox Gold و Xbox Game Pass و همچنین سونی با بخش‌هایی مثل PSNow و PS Plus، تعداد بی‌شماری از فعالیت‌های جذاب و بازی‌های رایگان را برای کاربران خود تدارک دیده‌اند. فرق نمی‌کند شما کاربر سونی باشید یا مایکروسافت، در هر صورت مزایای آنلاین خوبی انتظار شما را می‌کشند.

 

بازی های انحصاری

پلی استیشن 4 بهتر است یا ایکس باکس وان اس / ps4 بهتره یا xbox

رسیدیم به شیرین‌ترین بخش این مقایسه؛ بخشی که بیشتر تصمیمات برای انتخاب یکی از این دو کنسول به آن مربوط است و شاید بعد از اتمام این قسمت بتوانیم به این سوال که پلی استیشن 4 بهتر است یا ایکس باکس وان پاسخ دهیم. هردو شرکت، سرمایه عظیمی را برای ساخت بازی‌های انحصاری خودشان اختصاص دادند که نتیجه‌اش، دریای عظیمی از بازی‌های جذاب، خاطره انگیز و حتی شاهکارهای این نسل است.

سونی با شاهکارهایی همچون The Last of Us، مجموعه بازی‌های Uncharted، سری بازی‌های God of War، بازی Bloodborne، سری Infamous، بازی Shadow of the Colossus، مجموعه بازی‌های Ratchet & Clank و دوجین بازی‌های بازسازی شده و ریمستر شده، اصلی‌ترین دلیل خرید این کنسول برای بازیکنان است.

در مقابل مایکروسافت با شاهکارهایی مانند سری Halo، سری Gears of War و همچنین یکی از بهترین بازی‌های ریسینگ تاریخ به اسم FORZA، در رقابت با همتای ژاپنی‌اش کم نیاورده است. در این بخش سونی از لحاظ تعداد بازی‌های انحصاری سطح بالا، از مایکروسافت یکی دو قدم جلوتر است؛ ولی در نهایت این سلیقه کاربر است که انتخاب بین این کنسول‌ها را برعهده دارد.

 


سخن آخر


پلی استیشن 4 بهتره یا ایکس باکس وان / پلی استیشن 4 بهتره یا ایکس باکس

دنیای کنسول‌ها و صنعت بازی‌های رایانه‌ای آنقدر در سال‌های اخیر پیشرفت و تکامل داشته است که انتخاب شما هر کدام از این دو کنسول باشد، قطعا لحظاتی را تجربه خواهید کرد که خارج از این دنیای عظیم، مشابه‌اش وجود ندارد. پس برای پاسخ به این سوال که پلی استیشن 4 بهتر است یا ایکس باکس وان و همچنین در مقایسه این دو کنسول، فقط و فقط خودتان بر اساس سلیقه شخصی، محل زندگی، دسترسی بهتر به بازی‌ها و لوازم جانبی و صد البته قیمت به صرفه، می‌توانید انتخاب کنید.

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402