خواص ماست یونانی در بدنسازی + ارزش غذایی ماست یونانی
بیتا هدایت پور
نویسنده:بیتا هدایت پور
ارسال شده در:25 اردیبهشت 1399، 18:00

خواص ماست یونانی در بدنسازی + ارزش غذایی ماست یونانی

ماست یونانی طرز تهیه متفاوتی نسبت به ماست‌های دیگر دارد و دارای خواص بسیاری برای سلامتی است. در این مقاله خواص ماست یونانی را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ماست یونانی (Greek yogurt) چندین سال است که طرفداران بسیاری پیدا کرده و افراد زیادی این ماست را جزء ثابت رژیم غذایی روزانه خود قرار داده‌اند. اما ماست یونانی چیست؟ این ماست نسبت به سایر ماست‌ها، خامه‌ای‌تر و غلیظ‌تر است و طعم بسیار دلپذیری دارد. کالری ماست‌های یونانی اندک است و از لحاظ طعم و خاصیت با ماست‌های دیگر فرق دارند؛ زیرا نحوه تولید آن‌ها کمی متفاوت است و برای جداسازی مایع شیر (Whey) موجود در آن‌ها از صافی می‌گذرند. تولید این ماده غذایی در چند سال اخیر بسیار افزایش یافته است و اکنون به عنوان یک محصول لبنی سالم و مقوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مقاله شما را با طرز تهیه ماست یونانی و خواص بی‌نظیر آن برای سلامتی آشنا می‌کنیم. با پلازامگ همراه باشید.

خواص ماست یونانی در بدنسازی

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


ماست یونانی چیست؟


همانطور که اشاره کردیم، ماست یونانی با سایر ماست‌های موجود در بازار تفاوت دارد و در فرآیند تولید آن، یک مرحله اضافی وجود دارد. علت این تفاوت آن است که این ماست برای جداسازی مایع شیر موجود در آن از صافی می‌گذرد. مایع شیر دارای لاکتوز است و لاکتوز نیز قند طبیعی موجود در شیر است. تهیه ماست‌های یونانی شامل تخمیر شیر با برخی باکتری‌های مفید است و به همین دلیل سفت‌تر و غلیظ‌تر از ماست‌های دیگر هستند و قند کمتری نیز دارند.

ماست یونانی در بدنسازی

هنگامی که ماست از صافی می‌گذرد و مایع شیر آن گرفته می‌شود، آنچه از آن باقی می‌ماند یک ماست خامه‌ای با قند کمتر، میزان کربوهیدرات بیشتر و طعمی بهتر است. برخی تولیدکنندگان بعضی مواد غلیظ کننده به ماست‌های معمولی اضافه می‌کنند و آن‌ها را به عنوان ماست‌های یونانی به بازار عرضه می‌کنند. این ماست‌ها به هیچ وجه خواص ماست یونانی را ندارند و طعم آن‌ها نیز به خوشمزگی ماست اصلی یونانی نیست.

با این حال، ماست یونانی کم چرب در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین محصولات لبنی موجود در بازار است. این نوع ماست دارای خواص بسیاری برای سلامتی است و سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن است. طرز تهیه ماست یونانی خانگی بسیار ساده است و شما در منزل به راحتی می‌توانید این ماست را درست کنید.

 


مواد مغذی موجود در ماست یونانی


ارزش غذایی ماست یونانی بسیار بالا است و دارای مواد مغذی فراوانی است که برای سلامتی بسیار مفید و ضروری هستند. کالری ماست یونانی تقریبا بین 90 الی 100 کالری است و مقدار چربی آن نیز بسیار اندک است. به همین دلیل افراد بسیاری برای کاهش وزن خود از این ماست به عنوان یک میان وعده مغذی و کم کالری استفاده می‌کنند.

ماست یونانی کم چرب

مواد مغذی موجود در ماست‌های یونانی شامل موارد زیر است:

  • کلسیم
  • پروتئین
  • پروبیوتیک
  • ید
  • ویتامین B12

با مصرف این ماست به راحتی می‌توانید مواد مغذی اصلی و ضروری مورد نیاز بدن خود را از منبعی غنی از مواد معدنی تامین کنید. ماست یونانی برای افرادی که در هضم لاکتوز مشکل دارند نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد؛ زیرا باکتری‌های قندهای این ماست کاملا از بین رفته‌اند. این ویژگی باعث هضم راحت‌تر و ساده‌تر ماست یونانی نسبت به ماست‌های دیگر می‌شود. میزان پروتئین ماست یونانی بسیار بالا است و به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران از ماست یونانی در بدنسازی و تقویت عضله‌های خود استفاده می‌کنند.

 


خواص ماست یونانی در بدنسازی و برای سلامتی


خواص ماست یونانی برای سلامتی بسیار فراوان است و افراد بسیاری از این ماست برای اهداف مختلفی چون بدنسازی، کاهش وزن، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و غیره استفاده می‌کنند. در این بخش به چندین مورد از فواید ماست یونانی برای سلامتی اشاره می‌کنیم.

طرز تهیه ماست یونانی خانگی

 

منبعی غنی از پروتئین

میزان پروتئین موجود در ماست، بسیار بیشتر از شیر است. بدن انسان از پروتئین برای تقویت و ساخت موارد زیر استفاده می‌کند:

  • تقویت استخوان‌ها
  • تقویت ماهیچه‌ها
  • تشکیل غضروف
  • پوست و مو
  • تقویت جریان خون

پروتئین یکی از سه ماده مغذی است که انرژی مورد نیاز بدن را تامین کرده و اکسیژن را به غشاهای سلولی منتقل می‌کند. دریافت مقادیر مناسبی از پروتئین برای تقویت سیستم ایمنی بدن، اعصاب و متعادل ساختن میزان مایعات بدن امری ضروری محسوب می‌شود. معمولا افراد با افزایش سن، برای حفظ توده عضلانی خود به پروتئین بیشتری نیاز دارند.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که میزان پروتئین مورد نیاز افراد بالای 65 سال در هر روز تقریبا بین 1 الی 1.2 گرم است. ماست‌های یونانی منابع غنی از پروتئین هستند؛ به خصوص برای افرادی که بنابر دلایل پزشکی نباید گوشت مصرف کنند. خواص ماست یونانی در بدنسازی و برای تقویت پوست و مو نیز ثابت شده است.

خواص ماست یونانی در بدنسازی

 

بهبود سلامت استخوان ها

ماست‌های یونانی به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از پروتئین و کلسیم، برای تقویت و بهبود سلامت استخوان‌ها بسیار مفید هستند. کلسیم، استخوان‌ها را تقویت می‌کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را به شدت کاهش می‌دهد. بنابراین با مصرف ماست‌های یونانی می‌توانید کلسیم و پروتئین مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

 

کاهش اشتها و گرسنگی

همانطور که اشاره کردیم، ماست‌های یونانی سرشار از پروتئین هستند، بنابراین مصرف مقادیر کافی پروتئین باعث ایجاد حس سیری در افراد می‌شود و اشتها را کاهش می‌دهد. تحقیقات انجام شده نیز نشان می‌دهد که افراد در صورت مصرف غذاهایی که سرشار از پروتئین هستند، در طول روز احساس گرسنگی کمتری دارند و در نتیجه غذای کمتری مصرف می‌کنند و این امر موجب کاهش وزن می‌شود.

 

افزایش سوخت و ساز بدن

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف وعده‌های غذایی سرشار از پروتئین می‌تواند میزان کالری که فرد در طول روز می‌سوزاند را افزایش دهد. بنابراین بهتر است در تغذیه روزانه خود از انواع مواد غذایی سرشار از پروتئین استفاده کنید. یکی از مواد لبنی که می‌تواند پروتئین مورد نیاز شما را تامین کند و سوخت و ساز بدن را نیز افزایش دهد، ماست کم چرب یونانی است. این ماست همچنین منبعی غنی از کربوهیدرات، فیبر و چربی‌های سالم است که به کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن کمک بسیاری می‌کند.

ماست یونانی کم چرب

 

بهبود سلامت روده

ماست‌های یونانی سرشار از پروبیوتیک هستند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که می‌توانند میزان باکتریای‌های سالم در روده را به تعادل برسانند. بنابراین با مصرف ماست‌های یونانی می‌توانید این تعادل را در روده خود برقرار سازید و عملکرد و سلامت آن را نیز بهبود بخشید.

 

بهبود روحیه و سلامت روانی

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف ماست پروبیوتیک برای سلامت روان افراد بسیار مفید است. یک مطالعه جامع در سال 2016 نشان داد افرادی که روزانه 100 گرم ماست و یا کپسول پروبیوتیک مصرف می‌کنند نسبت به افراد دیگر استرس، اضطراب و نگرانی کمتری دارند و روحیه آن‌ها نیز بسیار بهتر از سایر افراد است. این اثر به احتمال زیاد ناشی از ارتباط میان روده و مغز و همچنین توانایی روده در انتقال پیام رسان‌های عصبی در بدن مانند سروتین و دوپامین است.

فواید ماست یونانی

 

ایجاد توده عضلانی

غذاهای سرشار از پروتئین مانند ماست‌های یونانی کم چرب می‌توانند به ایجاد توده عضلانی کمک کنند. تحقیقات نشان داده‌اند رژیم غذایی سرشار از پروتئین برای ورزشکاران می‌تواند باعث افزایش چشمگیر توده عضلانی شود. خواص ماست یونانی در بدنسازی نیز ثابت شده است؛ دلیل این امر آن است که ورزشکاران باید پروتئین زیادی برای تامین انرژی مورد نیاز بدن خود مصرف کنند و ماست یونانی، یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای تامین پروتئین است.

 

کاهش فشارخون

ماست یونانی نوعی شیر تخمیرشده پروبیوتیک است که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. مطالعات تجزیه و تحلیل متا در سال 2013 با جامعه آماری 700 نفر نیز به این نتیجه رسید که شیر تخمیرشده با پروبیوتیک‌ها می‌تواند فشارخون را به طرز قابل توجهی کاهش دهد. بنابراین مصرف این ماست برای افرادی که فشارخون دارند، توصیه می‌شود.

 

کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2

مصرف ماست‌های یونانی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 را کاهش دهد و همچنین ممکن است موجب پایین آمدن میزان قند خون شود. در سال 2014 محققان با انجام برخی تحقیقات به این نتیجه رسیدند که مصرف ماست بیشتر، البته نه سایر لبنیات می‌تواند میزان قند خون را تنظیم کرده و خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 را نیز کاهش دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بیماری دیابت می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

خواص ماست یونانی

 


طرز تهیه ماست یونانی خانگی


طرز تهیه ماست یونانی خانگی بسیار ساده است و شما به راحتی و در منزل می‌توانید این ماست را درست کنید و از خواص و طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. برای درست کردن این ماست به چهار و نیم پیمانه شیر، یک چهارم پیمانه ماست ساده و نصف پیمانه خامه (در صورت تمایل) نیاز دارید. ابتدا باید شیر را بجوشانید و بگذارید کمی خنک شود، اما تا حدی که هنوز کمی داغ و یا ولرم باشد. پس از آن ماست و خامه را با یکدیگر مخلوط کنید تا به ماستی یکدست تبدیل شود. خامه ماست را کمی چرب می‌کند و اضافه کردن آن به ماست کاملا اختیاری است. این مایع را سپس به شیر خود اضافه کنید و کمی هم بزنید.

طرز تهیه ماست یونانی

پس از آنکه موادتان با یکدیگر مخلوط شدند، درب ظرف خود را بگذارید و آن را در یک پتو قرار داده و در جایی گرم و ثابت به مدت 12 ساعت نگه دارید. پس از گذشت این مدت زمان، ماست شما تقریبا آماده است، اما ماست یونانی نسبت به ماست‌های دیگر یک مرحله اضافه‌تر دارد و باید به مدت 3 ساعت در کیسه‌ای پارچه‌ای قرار گیرد تا آب آن کاملا خارج شود. پس از خارج شدن آب ماست، آن را در یک ظرف ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

ما در این مقاله ماست یونانی و ارزش غذایی آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. این ماده غذایی خواص بسیاری برای سلامتی دارد، بسیار خوش‌طعم است، کالری اندکی دارد و همچنین سرشار از پروتئین است.

اولین نفری باشید که به این مطلب رای می‌دهید
امتیاز به مطلب

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

1 2 3 4 5
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha