خواص هندوانه برای لاغری، پوست، سرطان و دوران بارداری

فواید هندوانه / عوارض هندوانه
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

خواص هندوانه برای سلامت بدن بی‌شمار است و مصرف این میوه در فصل تابستان برای رفع عطش بسیار توصیه می‌شود. در این مقاله فواید هندوانه را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

هندوانه یکی از میوه‌های خوش‌طعم و پرطرفدار است که سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان و مواد مغذی است. کالری هندوانه بسیار کم است و شما با خیال راحت می‌توانید از هندوانه به عنوان یک میان وعده شیرین و سالم استفاده کنید. اما خواص هندوانه برای سلامتی چیست؟ هندوانه چه خواصی دارد که از سوی متخصصان تغذیه برای بهبود برخی بیماری‌ها توصیه می‌شود؟ این میوه سرشار از ویتامین C و A و بسیاری از ترکیبات گیاهی سالم است. هندوانه نیز مانند طالبی و خیار جزء خانواده کدوییان است و انواع مختلفی نیز دارد. خواص هندوانه برای مردان نیز بسیار قابل توجه است و از ابتلا به برخی سرطان‌های خاص جلوگیری می‌کند. در ادامه این مقاله مضرات و خواص هندوانه برای سلامتی را از منظر علمی به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم. با پلازا همراه باشید.

خواص هندوانه برای لاغری / خواص هندوانه برای کبد

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


تاریخچه هندوانه


هندوانه یک گونه گیاهی از خانواده کدوییان (Cucurbitaceae) و در طبقه‌بندی صیفی‌جات است که جزء گیاهان هسته‌دار محسوب می‌شود. این میوه در ابتدا نیز در آفریقای جنوبی کاشته شده است که در جالیز پرورش پیدا می‌کند و به حالت وحشی روییده می‌شود. هندوانه در سراسر جهان دارای بیش از 1000 گونه مختلف است که به دو نوع بی‌هسته و با هسته تقسیم می‌شود.

هندوانه نوعی گیاه گرمسیری و یا نیمه گرمسیری است و معمولا در دماهای بالاتر از 25 درجه سانتی‌گراد رشد می‌کند. اما با پیشرفت تجهیزات کشاورزی، این میوه در هر دمایی قابل رشد بوده و تبدیل به میوه‌ای برای تمام فصول شده است.

خواص هندوانه برای پوست

گیاه هندوانه، گیاهی بزرگ و یک ساله، با ساقه‌های بلند، برگ‌های پهن و گل‌های زرد یا سفید است و پوست ضخیمی دارد. خاستگاه هندوانه جنوب آفریقا است و اما عده‌ای معتقدند که منشاء هندوانه در قرن نوزدهم از آفریقای استوایی است. گونه‌های مختلف هندوانه در ایران شامل دیمی (زرد و قرمز)، ترکمن، قرقی، جهرمی، خانمی، شریف آباد، محبوبی و پوست سفید همدان می‌شود. هندوانه یکی از میوه‌های آبدار و خوش‌طعم است که چندین هزار سال است که به دلیل خواص بی‌نظیر آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هندوانه ابوجهل نیز گونه دیگری از هندوانه است که زرد رنگ و بومی غرب و شمال آفریقا است. خواص هندوانه ابوجهل نیز برای سلامتی بسیار زیاد است و سال‌ها است که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف، مصرف می‌شود.

 


مواد مغذی موجود در هندوانه


همانطور که گفتیم هندوانه سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که مصرف آن می‌تواند بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند. ارزش غذایی هندوانه بسیار بالا است و با ورود به فصل تابستان نیز مصرف هندوانه تازه و خنک برای رفع عطش بسیار مناسب است. در جدول زیر می‌توانید میزان مواد مغذی موجود در هر 100 گرم هندوانه را مشاهده کنید.

مواد مغذیمقدار در 100 گرم هندوانه
انرژی (کالری)30
کربوهیدرات7.55 گرم
پروتئین0.61 گرم
ویتامین C8.1 میلی‌گرم
ویتامین B10.033 میلی‌گرم
ویتامین B20.021 میلی‌گرم
ویتامین B30.178 میلی‌گرم
ویتامین B50.221
ویتامین B60.045 میلی‌گرم
کلسیم7 میلی‌گرم
آهن0.24 میلی‌گرم
منیزیم10 میلی‌گرم
منگنز0.038 میلی‌گرم
فسفر11 میلی‌گرم
پتاسیم112 میلی‌گرم
سدیم1 میلی‌گرم

مضرات هندوانه / خواص هندوانه دیمه

همانطور که مشاهده کردید، هندوانه یکی از معدود میوه‌هایی است که چندین ویتامین اصلی و مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و مصرف آن برای بهبود سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف بسیار توصیه می‌شود. در ادامه فواید هندوانه برای سلامتی را به شما توضیح می‌دهیم.

 


خواص هندوانه


خواص هندوانه برای سلامتی اعضای داخلی بدن، پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها به صورت علمی ثابت شده است. با مصرف روزانه هندوانه می‌توانید از خواص بی‌نظیر آن برای بهبود سلامت خود بهره‌مند شوید. برخی از خواص اصلی هندوانه شامل موارد زیر است:

 

خاصیت آبرسانی و لاغری

نوشیدن آب یکی از شیوه‌های اصلی برای آبرسانی به بدن است. با این حال، مصرف غذاها و میوه‌هایی که میزان آب زیادی دارند نیز می‌تواند در کنار نوشیدن آب، موثر واقع شود. یکی از این میوه‌ها هندوانه است که 92 درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، مصرف میوه و سبزیجات به علت دارا بودن مقادیر فراوان آب و فیبر باعث می‌شود که پس از مصرف آن‌ها احساس سیری داشته باشید و از پرخوری بپرهیزید. ترکیب آب و فیبر بدان معناست که شما مقدار غذای زیادی را بدون دریافت میزان زیادی کالری، دریافت می‌کنید و همین امر می‌تواند موجب کاهش وزن و تناسب اندام شما شود. محققان پس از انجام تحقیقات، خواص هندوانه برای لاغری را تایید کرده‌اند و متخصصان تغذیه نیز در رژیم‌های غذایی خود، مصرف این میوه را برای کاهش وزن توصیه می‌کنند.

خواص هندوانه برای لاغری

 

پیشگیری از ابتلا به سرطان

محققان پس از انجام تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیدند که هندوانه به دلیل دارا بودن لیکوپین (Lycopene) و سایر ترکیبات گیاهی دیگر خاصیت ضد سرطانی دارد. مصرف لیکوپین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان، به خصوص سرطان دستگاه گوارش را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

بهبود سلامت قلب

بیماری‌های قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر دنیاست. سبک زندگی و نوع تغذیه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند. چندین ماده مغذی موجود در هندوانه، خواص ویژه‌ای برای سلامت قلب دارند. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف لیکوپن می‌تواند میزان کلسترول و فشارخون را کاهش دهد. هندوانه همچنین دارای نوعی اسید آمینه به نام سیترولین (Citrulline) است که می‌تواند به باز شدن رگ‌های قلب کمک کرده و فشارخون را نیز کاهش می‌دهد. کاهش کلسترول و فشارخون موجب بهبود سلامت قلب انسان می‌شود.

خواص هندوانه برای پوست / خواص هندوانه ابوجهل

 

تقویت پوست و مو

خواص هندوانه برای پوست و تقویت مو بسیار زیاد است و با خوردن هندوانه می‌توانید پوستی شاداب و شفاف داشته باشید. وجود ویتامین C و A در هندوانه موجب تقویت پوست و موی سر می‌شود. کلاژن نوعی پروتئین است که پوست را تقویت کرده و ریشه موی شما را مقاوم می‌سازد. ویتامین C موجود در هندوانه به کلاژن سازی بدن شما کمک بسیاری می‌کند. ویتامین A موجود در هندوانه نیز برای تقویت پوست و ترمیم سلول‌های پوستی بسیار موثر است. بنابراین با مصرف هندوانه می‌توانید پوست و موی شفاف و زیبایی داشته باشید.

 

 بهبود هضم غذا

هندوانه حاوی مقدار زیادی آب و کمی فیبر است که هر دو برای هضم سالم غذا بسیار مهم و ضروری هستند. فیبر باعث تشکیل مدفوع می‌شود و آب نیز به دفع آن و جلوگیری از ابتلا به یبوست کمک می‌کند. با مصرف هندوانه می‌توانید عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشید، به هضم آسان‌تر غذای خود کمک کنید و به یبوست نیز مبتلا نشوید.

هندوانه چه خواصی دارد / مضرات و خواص هندوانه

 

کاهش عوارض دوران بارداری

فواید هندوانه در بارداری بسیار زیاد است و مصرف آن می‌تواند عوارض اولیه دوران بارداری مانند سوزش سر دل، حالت تهوع، کم شدن آب بدن، ورم دست و پا و یبوست را به طرز قابل توجهی کاهش دهد. مصرف هندوانه در دوران بارداری همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن مادر را تقویت کرده و موجب رشد موثر استخوان‌های جنین شود. بنابراین مصرف هندوانه در زمان بارداری می‌تواند برای سلامت مادر و جنین بسیار مفید باشد.

 

درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه یکی از بیماری‌های شایع کلیوی محسوب می‌شود که بسیار دردناک است. محققان با انجام تحقیقات گسترده توانستند خواص هندوانه برای کلیه و بهبود عملکرد کلیه‌ها را کشف کنند. مصرف هندوانه یکی از شیوه‌های خانگی موثر برای درمان سنگ کلیه است؛ زیرا هندوانه حاوی مقدار زیادی آب است که باعث ایجاد ادرار شده و می‌تواند به دفع سنگ‌های کلیه کمک بسیاری کند. مواد مغذی موجود در هندوانه مانند لیکوپین و پتاسیم نیز می‌توانند به بهبود عملکرد کلیه‌ها کمک بسیاری کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بیماری سنگ کلیه می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

مضرات هندوانه برای سنگ کلیه / خواص هندوانه چیست

سایر خواص هندوانه برای سلامتی عبارتند از:

  • کاهش دردهای عضلانی
  • بهبود سیستم عصبی و مغزی
  • آرامش اعصاب
  • پیشگیری از ابتلا به بیماری آسم
  • خاصیت ضد التهابی
  • بهبود سلامت لثه‌ها
  • کمک به بهبود پروستات

 


مضرات هندوانه


هندوانه در کنار مزایای سلامتی بسیاری که دارد، ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد و موجب ایجاد حساسیت شود. عوارض هندوانه بسیار معدود است و تنها در صورت مصرف بیش از حد ممکن است در برخی افراد موجب ایجاد واکنش‌های آلرژیک شود. مصرف هندوانه همچنین برای افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند نیز ممکن است موجب افزایش قند خون شود؛ زیرا هندوانه میوه‌ای شیرین است و قند آن می‌تواند در خون فرد باقی بماند و باعث ایجاد نوسانات قندی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بیماری دیابت می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

مضرات هندوانه برای کبد چرب / فواید هندوانه در بارداری

به خاطر داشته باشید که نباید هندوانه را به همراه غذا و یا بلافاصله پس از غذا میل کنید؛ زیرا این کار موجب ایجاد اختلال در هضم غذا می‌شود و همچنین ورود یکباره مواد غذایی سرد و گرم به معده نیز باعث بروز مشکلاتی در دستگاه گوارش می‌شود. مصرف بیش از حد هندوانه همچنین ممکن است باعث ایجاد آسیب در طحال شود. به طور کلی مصرف هندوانه به جزء در برخی موارد خاص، هیچگونه عارضه خاصی را به دنبال نخواهد داشت و هر فرد با خیال راحت می‌تواند هندوانه را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهد.

 


جمع بندی


خواص هندوانه برای مردان / خواص هندوانه برای کلیه

ما در این مقاله خواص هندوانه برای سلامتی را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. هندوانه یکی از میوه‌های شیرین و پرطرفدار است که در فصل تابستان برای رفع عطش، گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. با مصرف هندوانه تازه می‌توانید از خواص بی‌شمار آن برای سلامتی، پیشگیری و بهبود بسیاری از بیماری‌ها بهره‌مند شوید. هندوانه سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که مصرف آن می‌تواند بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند. خواستگاه اصلی هندوانه آفریقای جنوبی است و این میوه دارای گونه‌های مختلف و فراوانی است. در کشور ایران نیز انواع مختلفی از هندوانه کاشته می‌شود که برخی از آن‌ها شامل هندوانه دیمی (زرد و قرمز)، ترکمن، قرقی، جهرمی، خانمی و غیره است.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
میلاد
.
02 خرداد 1399، 16:21
پاسخ
0
0
خیلی عالی بود استفاده کردم از مطالبش
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402