معرفی و بررسی فیلم خانه پدری؛ حواشی، داستان و پشت صحنه

فیلم خانه پدری اثری جنجالی‌ست که در پاییز 1398 و بعد از 9 سال و چندین بار توقیف، اکران شد. در این مقاله مروری بر داستان، بازیگران، تصاویر پشت صحنه و حواشی فیلم خانه پدری خواهیم داشت.

فیلم خانه پدری درامی اجتماعی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی کیانوش عیاری و محصول سال 1389 است. این فیلم حواشی زیادی در اکران داشته و دو بار توقیف و از روی پرده سینماها پایین آورده شد. فیلم سینمایی خانه پدری بالاخره بعد از حواشی فراوان، در 22 آبان و با رفع توقیف نهایی آن، به صورت محدود در سینماهای کشور منتشر شد و اکران آن تا 13 آذر 1398 ادامه پیدا کرد. به تازگی، حادثه غم‌انگیز قتل دختر نوجوان تالشی به دست پدرش، بار دیگر این اثر را بر سر زبان‌ها انداخته است. در این مقاله نگاهی به داستان، بازیگران، تیزر و حواشی فیلم سینمایی خانه پدری خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


داستان فیلم خانه پدری


فیلم خانه پدری قصه اتفاق‌های یک خانه قدیمی را از سال 1308 و اوایل حکومت رضا شاه تا سال 1379 روایت می‌کند. این فیلم در چند بازه زمانی مختلف روایت شده و مسائل و مشکلات زنان را در هفتاد سال اخیر به تصویر می‌کشد. در این فیلم، ملوک (با بازی نگاه خاقانی) دختر جوانی است که پدرش کلبحسن به دلایل ناموسی، خواهان کشتن و دفن کردن او در خانه‌شان است که پسر کوچک کلبحسن هم در این راه به او کمک می‌کند.

داستان فیلم خانه پدری

در این فیلم ناصر هاشمی (نقش جوانی) و مهدی هاشمی (نقش میانسالی) شخصیت اصلی را بازی می‌کنند. داستان خانه پدری روایت زندگی این مرد از 15 سالگی تا 80 سالگی‌اش است.

 


تیزر فیلم سینمایی خانه پدری


در این قسمت می‌توانید تیزر رسمی فیلم خانه پدری را تماشا کنید و با فضای این فیلم بیشتر آشنا شوید.

 


 کارگردان و بازیگران خانه پدری


شخصیت اصلی فیلم خانه پدری مردی به نام محتشم است که نقش او را مهدی هاشمی و ناصر هاشمی ایفا کرده‌اند. خانه پدری روایتی از زندگی محتشم از  15 سالگی تا 80 سالگی او است.

بایگران فیلم خانه پدری

از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به شهاب حسینی، مهران رجبی، نازنین فراهانی و مینا ساداتی اشاره کرد. در جدول زیر می‌توانید فهرست بازیگران این فیلم را مشاهده کنید.

ردیف نام بازیگر نقش
1 مهدی هاشمی میانسالی محتشم
2 شهاب حسینی ناصر
3 مهران رجبی کلبحسن
4 ناصر هاشمی جوانی محتشم
5 نازنین فراهانی کلب معصومه
6 مینا ساداتی مریم
7 معصومه بافنده مرضیه
8 نگاه خاقانی ملوک
9 مژده همرنگ ریحانه
10 ستاره میرمحمد سکینه

کارگردان خانه پدری کیانوش عیاری است. عیاری نویسنده و کارگردان ایرانی بوده که فعالیت خود را از اهواز شروع کرد. وی با فیلم سینمای «تنوره دیو» در سال 1364 وارد سینما شد. از فیلم‌های دیگر عیاری می‌توان به «آبادانی‌ها»، «بودن یا نبودن» و «کاناپه» اشاره کرد. عیاری در تلویزیون هم فعالیت داشته و سریال محبوب «روزگار قریب» از ساخته‌های اوست.

کارگردان فیلم خانه پدری

 


حواشی فیلم خانه پدری


خانه پدری یکی از فیلم‌های پر حاشیه چند سال اخیر در ایران بوده است. در این قسمت می‌توانید برخی از این حواشی را بخوانید.

 

ساخت فیلم و مجوز اکران

فیلم خانه پدری در سال 1389 و با سرمایه‌گذاری مشترک نیروی انتظامی، موسسه ناجی هنر و بخش خصوصی ساخته شد اما با تکمیل فیلم، نیروی انتظامی اولین نهادی بود که با آن به مخالفت برخاست و خواستار بایگانی فیلم شد. وزارت ارشاد و موسسه ناجی هنر به دلیل وجود صحنه ابتدایی فیلم که دختری از سوی پدر و برادرش به قتل می‌رسد، سکانسی که ادامه داستان فیلم به آن صحنه مربوط می‌شود، مجوز اکران صادر نمی‌کردند.

حواشی فیلم خانه پدری

کیانوش عیاری درباره حذف نکردن سکانس اول فیلم خانه پدری گفت:

من علاقه‌ای به سیاه‌نمایی ندارم؛ مرا سانسور نکنید. در جامعه‌ای که سرشار از مشکلات فراوان است، چطور از این‌ها عبور کنم؟ بنابراین از من نخواهید به چیزهای فرعی‌تر جامعه بپردازم.

 

توقیف و رفع توقیف فیلم خانه پدری

این فیلم در دی ماه 1393 اکران شد اما در همان روز اول اکران به دلیل یک صحنه خشن در فیلم توقیف شد. 5 سال بعد فیلم خانه پدری با پاره‌ای اصلاحات و با رده‌بندی سنی بالای 15 سال در تاریخ 1 آبان 1398 باز هم روی پرده سینماها رفت. اما پس از 5 روز در تاریخ 6 آبان 1398 با دستور مستقیم دادستانی مجددا توقیف شد. فیلم جنجالی خانه پدری در تاریخ 22 آبان 1398 رفع توقیف شد و تا 13 آذر، در سینماهای کشور اکران شد.

حواشی فیلم خانه پدری

 

شهاب حسینی در فیلم خانه پدری

شهاب حسینی درباره کار با کیانوش عیاری در خانه پدری گفت:

خدا را شکر من با همان سه چهار نفری که همیشه دوست داشتم کار کنم، کار کردم. کیانوش عیاری هم یکی از آن‌هاست. کار کردن با آقای عیاری این خاصیت را دارد که شما و تمام عوامل طوری روی موضوعی که هست متمرکز می‌شوید که اتمسفر خود به خود شکل می‌گیرد. بعد از آن شما هم جزئی از آن فضا می‌شوید. گروه فیلمبرداری در لوکیشن، نامرئی می‌شوند و چیزی که مرئی می‌شود، حس و فضای داستان است.

حواشی فیلم خانه پدری

 

جشنواره فجر و نظرات منتقدان

در سال 1392 فیلم خانهٔ پدری برای اولین بار در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و بعد از آن اکثر منتقدان آن را ستودند. حسین معززی‌نیا در صفحه فیسبوک خود نوشته است که این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است. موحد منتقم در نقد فیلم خانه پدری در  روزنامه شرق گفت:

عیاری در خانه پدری، روی فرهنگی زوم کرده ‌است که در بطن خود پنهان‌کاری را پرورش می‌دهد و همه جنایت‌ها و خشونت‌ها و گره‌های بعدی نیز از دل آن زاده می‌شود. شخصیت‌های فیلم خانه پدری عامدانه در تلاش هستند تا دیگران متوجه کار آن‌ها نشوند. فيلم خانه پدري یکی از بهترین‌های سینمای ایران در چند سال اخیر است که از هر نظر یادآور «جدایی نادر از سیمین» است که نشان دهنده بحران‌های اخلاقی و اجتماعی است که از پس یک صفت نکوهیده اجتماعی می‌آیند. «عالی» صفت ناقصی برای توصیف خانه پدری کیانوش عیاری است.

خلاصه فیلم خانه پدری

جواد شمقدری، کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینما در انتقاد به اکران این فیلم گفته بود که اکران خانه پدری یک جنایت فرهنگی است. حسین معززی‌نیا هم در پاسخ به این انتقاد در توییتر گفت:

جواد شمقدری گفته اکران «خانه پدری» (جنایت فرهنگی) است. انتخاب کلماتش بد نبوده، فقط جابه جا استفاده کرده: «خانه پدری» درباره (فرهنگ جنایت) است. قصه یک زیرزمین و چیزهایی که مدفون می‌شود تا بتوانیم به زندگیمان ادامه دهیم. اما خون را نمی شود شست.

خلاصه فیلم خانه پدری

کیانوش عیاری در مصاحبه‌ای درباره مخالفان این فیلم گفت:

در طی این مدت متوجه شدم که مخالفان این تیم 4 دسته هستند. گروهی این فیلم را با یک نگاه سینمایی و هنری ارزیابی می‌کنند و آن را دوست ندارند که امری طبیعی است و کسی نمی‌تواند ایراد بگیرد که چرا گروهی این فیلم را دوست ندارند. گروهی دیگر، فیلم خانه پدری را اثری مضر برای جامعه می‌دانند؛ اما تجربه اکران فیلم‌های توقیف‌شده قبلی سایر فیلم‌سازان نشان داد که چنین حرفی خیلی درست نیست. گروهی دیگر، افرادی هستند که به همه مسائل نگاه سیاسی دارند و به این فیلم نیز نگاهی سیاسی دارند. گروهی دیگر، مخالفت جدی با فیلم ندارند و حتی شاید آن را دوست داشته باشند؛ اما معتقدند و به خود من نیز گفته‌اند که تحمل فضای سنگین فیلم و بعضی صحنه‌های آن آزاردهنده است. در این میان گروهی از مخالفانی که نگران چیز دیگری به جز هنر و مردم هستند، از نظر من نگران بودن برای مردم معنی‌اش این نیست که به جای مردم تصمیم‌گیری کنند؛ بلکه مردم حق دارند خودشان تصمیم بگیرند که فیلمی را ببینند و دوست داشته باشند یا خیر.

ماجرای خانه پدری

او همچنین درباره اینکه برخی فکر می‌کنند این فیلم، یک اثر ضددینی و ضدسنت است می‌گوید:

اینگونه برداشت باعث تاسف است. آیا چون شخصیت اصلی ما فردی است که در بازار کار می‌کند و فردی سنتی است، آیا آن فرد تبدیل به نماد کل سنت شده و فیلم نیز تبدیل به اثری ضددینی می‌شود و اگر مثلا شغل اصلی پدر فیلم آپاراتچی سینما بود و یا در پست‌خانه کار می‌کرد، مشکلات حل شده بود؟ چرا کسی در این فیلم به این مسئله توجه نمی‌کند که در پایان فیلم زنان به حدی از رشد رسیده‌اند که نامزد شهاب حسینی که هم‌عصر ما زندگی می‌کند، پزشک شده و در جامعه کاملا آزاد فعالیت می‌کند و یا دختر نسل قبلی در فیلم، کارگاه آموزش قالی‌بافی راه‌اندازی کرده است. این صحنه‌ها را کسی در فیلم نمی‌بیند و فقط همه صحنه قتل را می‌بینند! جنایتی که در این فیلم رخ می‌دهد، مربوط به یک فرد و یا جامعه یا گروه خاص و زمان خاصی نیست و اصلا محدود به ایران نیست و حتی در قلب اروپا که ادعای دفاع از حقوق زنان را دارند و کنوانسیون‌های مختلفی درباره حقوق زنان تشکیل می‌دهد را شاهد هستیم. چه اتفاقات هولناکی درباره زنان رخ می‌دهد و امروز بالاترین آمار زن‌آزاری در برخی کشور‌های اروپایی است و اگر کسی بخواهد در اروپا چنین فیلمی بسازد، آیا متهم به سیاه‌نمایی شده است؟ به همین دلیل این که گروهی می‌گویند این خانه نماد و سمبل ایران است را قبول ندارم؛ زیرا من اصولا فرد سمبلیکی نیستم و از سوی دیگر نیز هرچند واقعیت را دوست دارم، اما به ناتورالیسم علاقه‌ای ندارم.

 

خانه پدری در واقعیت؛ مرگ ترسناک انسانیت

شاید بتوان غم‌‌انگیزترین و تراژیک‌ترین جنبه فیلم خانه پدری را مصداق‌های واقعی آن دانست؛ مصداق‌هایی که کم نبوده و در سال‌های گذشته برخی از فجیع‌ترین جنایت‌های ایران را تشکیل داده‌اند. آخرین نمونه از قتل‌های ناموسی مشابه فیلم خانه پدری به مرگ وحشتناک دختری 14 ساله به نام رومینا بازمی‌گردد. رومینا، نوجوانی اهل تالش بوده که به بدترین شکل ممکن قربانی خشم بی‌اساس و حماقت بی‌اندازه مردان زندگی خود است؛ حماقتی که ختم به بریده شدن سر یک بی‌گناه توسط حقیرترین و پست‌ترین نوع بشریت شد. در روزهای گذشته، ابعاد غیر انسانی و وحشیانه این جنایت توجهات زیادی را به آن و البته فیلم خانه پدری جلب کرده‌اند. طبق گفته هادی مصطفایی، معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی تهران، حدود 18.8 درصد از قتل‌های ایران با انگیزه ناموسی هستند، 24 درصد قربانیان زنان بوده که 61 درصد آن‌ها توسط بستگان بی‌رحمشان به قتل رسیده‌اند.

کشته شدن رومینا اشرفی در خواب، آن هم با داس در خواب،‌ حاکی از یکی از قدیمی‌ترین و عمیق‌ترین زخم‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه کشورمان است؛ ضعفی که در فیلم خانه پدری به آن پرداخته شد. شباهت‌های این اثر و واقعیت جامعه ایران، توجهات بسیاری را به آن جلب کرده است. کیانوش عیاری در پاسخ به این اتفاق، به کنایه گفته است:

این اتفاق‌ها در ایران رخ نمی‌دهد. من این شایعات را باور نمی‌کنم.

براساس ماده 630 قانون مجازات جمهوری اسلامی ایران، هرگاه مرد همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد می‌تواند در همان حال آنان را به قتل برساند و در صورتی که زن مکره (مجبور) باشد فقط می‌تواند مرد را به قتل برساند. همچنین، ماده 220 قانون مجازات اسلامی، تقاص قتل فرزند به دست پدر یا جد پدری را تنها پرداخت دیه می‌داند؛ قانونی که قاتل را از قصاص نجات می‌دهد. در طرف مقابل، منتقدان فیلم خانه پدری موضعی عجیب و دور از تصور در قبال این پرونده گرفته و انگشت اتهام خود را به سوی رومینا دراز کرده‌اند. آن‌ها از این فرصت برای تبلیغ ازدواج زودهنگام دختران بهره برده‌ و مطرح شدن کودک همسری به عنوان یک آسیب اجتماعی را عامل روی دادن این نوع قتل‌های ناموسی می‌دانند.

 

درگیری توییتر فارسی درباره قتل رومینا اشرفی و فیلم خانه پدری

فیلم خانه پدری

توییتر، به عنوان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در نزد ایرانیان، نقش قابل توجهی در نمایش افکار و موضع‌های افراد جامعه دارد. همچون بسیاری از حوادث جنجالی، توییت‌های پیرامون قتل تراژیک رومینا و ارتباط آن با فیلم خانه پدری در دو جناح مقابل هم قرار می‌گیرند. در یک سو افراد این جنایت هولناک را محکوم کرده و خواستار مجازات شدید قاتل هستند. در طرف دیگر نیز عده‌ای مسئولیت این قتل را بر روی دوش رومینا گذاشته و بریده شدن سر وی را نتیجه طبیعی تصمیم‌هایش می‌دانند. علاوه بر این، انتشار آگهی ترحیم این دختر نوجوان در سطح اینترنت و درج نام قاتل وی در آن، با واکنش‌های گسترده‌ای در سطح توییتر همراه بوده است.

 


عکس ها و پشت صحنه فیلم خانه پدری


در این بخش می‌خواهیم نگاهی به عکس‌ها، پشت صحنه و پوسترهای فیلم خانه پدری داشته باشیم. در ابتدا به پوسترهای فیلم می‌پردازیم که در زیر می‌توانید دو مورد از آن‌ها را مشاهده کنید.

در زیر می‌توانید تصاویر پشت صحنه مربوط به فیلم سینمایی خانه پدری را مشاهده کنید. در برخی از این تصاویر، کیانوش عیاری را مشاهده می‌کنیم که در حال کارگردانی است. برخی تصاویر هم مربوط به مراسم‌های مختلف مانند جشنواره فیلم فجر 32 است که در آن‌ها، شهاب حسینی، مهدی هاشمی، و ناصر هاشمی را در کنار کیانوش عیاری مشاهده می‌کنیم.

در گالری تصاویر زیر هم می‌توانید صحنه‌هایی از فیلم سینمایی خانه پدری را مشاهده کنید.

در این مقاله نگاهی به داستان، تیزر، بازیگران، تصاویر پشت صحنه و حواشی فیلم خانه پدری انداختیم. نظر شما درباره فیلم سینمایی خانه پدری چیست؟ آیا موافق اکران این فیلم بودید یا از مخالفان آن؟ شما می‌توانید در پایین همین صفحه نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

2
12345
امتیاز به مطلب

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

1 2 3 4 5
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha
محمد مهدی 04 دی 1398، 22:22

فیلم عالی ازدید من ولی یه چیز متوجه نشدم به چه علت ملوک کشتن؟؟؟؟؟؟

جواد 01 بهمن 1398، 16:15

ملوک داده بود

امیر 02 اردیبهشت 1399، 17:52

منم نفهمیدم

محمد 09 دی 1398، 11:37

فیلم خیلی خوبی بود از هر نظر. فقط برای من خیلی جالبه که بدونم داستان این فیلم واقعیت داره یا نه ؟ ممنون از آقای عیاری وهمه دست اندر کاران فیلم

مونا جلالی 09 دی 1398، 12:40

سلام و ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. من شخصا تابحال خبری درباره ساخته شدن این فیلم براساس داستانی واقعی نشنیدم. اما متاسفانه شمار این چنین ماجراهایی در جوامع سنتی کم نیست و به اشکال مختلف و شدت‌های کمتر و بیشتر همواره شاهدش هستیم...

مرتضی 01 بهمن 1398، 16:21

اره در زمان قدیم که مردم و خانواده ها خیلی سنتی و مذهبي بودن این اتفاقها زیاد رخ میداد ،در نزدیکی خانه مادر بزرگم ی اپارتمان میخواستن بسازن که دو تا اسکلت از باغچه خونه پیدا کردن ،بعدا فهمیدن مال دو تا دخترهای قدیمی ان خونه بوده

محمد 08 خرداد 1399، 07:54

تو واقعیت اتفاقاتی به مراتب بدتر ازین میفته طرف زد سر دخترشو برید واسه مسائل ناموسی