داستان برند وال مارت (Walmart) ؛ بزرگترین خرده فروش دنیا
سارا زارع
نویسنده:سارا زارع
ارسال شده در:16 خرداد 1399، 16:00

داستان برند وال مارت (Walmart) ؛ بزرگترین خرده فروش دنیا

در این مقاله با داستان برند وال مارت و فروشگاه‌های خرده فروشی‌اش که بیشترین تعداد کارمند در سرتاسر دنیا را دارد آشنا می‌شویم. با تاریخچه وال مارت همراه ما باشید.

برند وال مارت یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در جهان است و مطمئنا یکی از مشهورترین و سودآورترین خرده فروشی‌ها در تاریخ محسوب می‌شود. تاریخچه وال مارت به سال 1962 باز می‌گردد؛ زمانی که یک تاجر محلی به نام سم والتون اولین بار آن را در شهر راجرز راه اندازی کرد. در ادامه این مقاله از پلازامگ با تاریخچه تاسیس برند وال مارت و یکی دیگر از مقاله‌های برند استوری همراه ما باشید.

چیدمان فروشگاه والمارت

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


تاریخچه وال مارت


استخدام در والمارت

تاسیس اولین فروشگاه وال مارت آمریکا در راجرز ایالت آرکانزاس در آن زمان یک آزمایش بود. سم والتون و تیم مدیریتی‌اش روی تمایز این شرکت با دیگر خرده فروش‌های بزرگ آن زمان به خصوص Sears و Kmart تمرکز کرده بودند. برند وال مارت با تاکید بر زمینه کاری فروشگاههای وال مارت که امروزه نیز در مورد فروشگاه‌های این برند همچنان اجرا می‌شود، روی اهداف خود ایستادگی کرد؛ به خصوص در زمینه‌های زیر:

  • کمپین‌های تبلیغاتی متمرکز بر مشتری (به خصوص ارسال تبلیغات از طریق ایمیل)
  • تمرکز روی کنترل قیمت (عمدتا با خرید و فروش کالاهای داخلی ارزان قیمت)
  • نزدیک بودن انبارها به فروشگاه‌ها به طوری که توزیع کالا ارزان‌تر و آسان‌تر می‌شد

با اجرای موفقیت آمیز تمامی قوانین بالا، فروشگاه های والمارت به سرعت گسترش یافتند. سم والتون توانست طی 5 سال، تعداد شعبه‌های خود را به 24 عدد در ایالت آرکانزاس برساند. بعد از آن شرکت شعبه‌های خود را در ایالت‌های دیگر آمریکا راه‌اندازی کرد.

شرکت وال مارت سال 1969 (تنها 7 سال پس از تاسیس اولین فروشگاه)، برند خود را ثبت کرد. در آن زمان والمارت 38 شعبه و 1500 کارمند داشت. طی 20 سال، برند وال مارت توانست اولین سوپر استارهای والمارت را تحت عنوان کلاب سم در سال 1983 و اولین حضور خود در زمینه سوپرسنترها (مراکز خرید بسیار بزرگ) را در سال 1988 به ثبت برساند.

مستند وال مارت

بعد از تمامی موفقیت‌هایی که در سرتاسر آمریکا به دست آورد، برند وال مارت سال 1990 شروع به تاسیس شعبه‌های خود در نقاط دیگر جهان کرد. سم والت اولین شعبه بین‌المللی برند Walmart را در مکزیک افتتاح کرد و بعد از آن شعبه‌های دیگری در انگلستان، آلمان، چین و کانادا راه اندازی کرد.

سال 1987 برند وال مارت توانست شبکه ماهواره‌ای شخصی خود را راه اندازی کند. این شبکه ماهواره‌ای امکان انتقال داده‌ها، صدا و ویدئو را از دفتر مرکزی شرکت به تمامی واحدها و فروشگاه‌ها امکان پذیر می‌کرد. بدین ترتیب بررسی مقدار موجودی و فروش فروشگاه‌ها بالا رفت و در نتیجه امکان خدمت رسانی نیز افزایش یافت.

سال 1999 والمارت به قدری گسترش یافت و بزرگ شد که بیشترین تعداد کارمندان را نه تنها در آمریکا، بلکه در سرتاسر جهان داشت. دو سال بعد برند وال مارت توانست از شرکت Exxon-mobile پیشی بگیرد و ثروتمندترین کمپانی در دنیا شد. البته این لقبی بود که کمپانی نتوانست برای همیشه آن را حفظ کند. بعدها کمپانی‌های دیگری مانند آمازون، Alphabet، گوگل، مایکروسافت، اپل و تعداد زیادی شرکت چینی از او جلو زدند و گوی رقابت را از شرکت وال مارت ربودند. اکنون والمارت در رده 29 فهرست ثروتمندترین کمپانی‌ها در دنیا قرار دارد.

 


هدف و ماموریت شرکت وال مارت


استخدام در والمارت

ماموریت فعلی و شعار تبلیغاتی والمارت، که در دفتر مرکزی این شرکت در بنتونویل سرلوحه کار است، این جمله است: «پول مردم را پس‌انداز کنید تا زندگی بهتری داشته باشند».

علاوه بر شعار بالا، کمپانی سعی دارد هدفی که سم والتون بنیانگذار فقید فروشگاههای وال مارت داشت را دنبال کند. هنگامی که سم والتون مدتی قبل از مرگش در سال 1992، مدال آزادی را از رئیس جمهور جرج بوش دریافت کرد، این جمله را گفت:

اگر ما همه باهم کار کنیم، می‌توانیم هزینه زندگی را برای هر کسی پایین بیاوریم. ما به جهانیان فرصتی می‌دهیم تا پول‌های بیشتری پس اندازد کنند و زندگی بهتری داشته باشند.

 

قوانین و سیاست برند وال مارت

لوگوی والمارت

برند Walmart سال‌هاست یک سری قوانین و سیاست‌های منحصر به فرد دارد که در پیشرفت این شرکت نقش به‌سزایی دارد. در ادامه به چند استراتژی شرکت وال مارت اشاره می‌کنیم:

  • درهای باز: در اتاق مدیران همیشه به روی تمامی کارکنان باز است.
  • قانون غروب آفتاب: کارکنان باید تمامی سوالات مشتریان و کارکنان را در همان روزی که پرسیده می‌شود، پاسخ دهند.
  • قانون ریشه: برند وال مارت سعی می‌کند ایده‌ها و پیشنهادات را از بخش فروش بگیرد و عملی کند.
  • سه اعتقاد اصلی: احترام به فرد، خدمت به مشتریان و تلاش برای تعالی. این سه سنگ بنای تجارت هستند.
  • قانون 10 فوتی: برقراری تماس چشمی، خوشامدگویی به مردم و کمک به مشتریانی که در 10 فوتی کارکنان قرار می‌گیرند.
  • رهبری کارکنان: مدیران در خدمت تیم خود هستند و نه برعکس.
  • رقص و آواز کارکنان: این یک شعار واقعی است که هر روز صبح برای بالا بردن روحیه کارکنان اجرا می‌شود. سم والتون این قانون را وقتی گذاشت که از یک کارخانه تولید کره در سال 1975 بازدید می‌کرد.

 


زندگینامه سم والتون، بنیانگذار وال مارت


بنیانگذار والمارت

سم والتون تاجر آمریکایی و کارآفرین بزرگ صاحب خرده فروشی والمارت و شرکت سمز کلاب در سال 1918 در اکلاهما به دنیا آمد. خانواده سم کشاورز بودند و در آن زمان کشاورزی درآمد چندانی نداشت. بنابراین فقر و درآمد ناپایدار خانواده باعث شد سم از همان کودکی با بازار کار آشنا شود. او از همان کودکی شیر گاوها را می‌دوشید، در شیشه‌های مخصوص می‌ریخت و به دست مشتریان می‌رساند. در دوران نوجوانی و زمانی که به دبیرستان می‌رفت، به تحویل روزنامه و فروختن حق اشتراک مجله مشغول شد.

سم با اینکه سخت کار می‌کرد، اما در درس و آموزش بسیار موفق بود. او تصمیم گرفت برای پیدا کردن فرصت‌های بیشتر وارد دانشگاه شود. در رشته اقتصاد در دانشگاه میزوری مشغول به تحصیل شد. او بعد از فارغ‌التحصیلی به عنوان کارآموز وارد فروشگاه GCpeni شد و بعد از 18 ماه به ارتش رفت.

او سال 1945 و در سن 26 سالگی ارتش را ترک کرد و فکر تاسیس والمارت به سرش زد. او 20 هزار دلار از پدر همسرش قرض گرفت و با پولی که خود پس انداز کرده بود، مکان اولین فروشگاه وال مارت آمریکا را اجاره کرد و این آغاز پیشرفت‌های فوق‌العاده او بود. بعد از مدتی و با پایان یافتن قرار داد اجاره فروشگاه، او فروشگاهی دیگر اجاره کرد به نام Five and Dime و در آمد آن را از 72 هزار دلار در سال به 105 هزار و سپس به 140 هزار دلار رساند. موفقیت در اولین فروشگاه‌ها او را به فکر تاسیس شعبه‌های دیگر انداخت.

تاریخچه والمارت

والتون در سال 1943 با هلن رابسون ازدواج کرد. آن‌ها صاحب 4 فرزند بودند که پس از فوت پدر، فروشگاه‌ها به هر 4 نفر آن‌ها رسید. اکنون هر 4 فرزند او در این فروشگاه‌ها مشغول به کار هستند. خانواده والتون همواره به فعالیت‌های خیریه توجه ویژه داشتند؛ به طوری که در سال 1979 خیریه والمارت را تاسیس کردند.

سم والتون در پنجم آوریل 1992 (16 فروردین 1371) در سن 74 سالگی و بر اثر سرطان استخوان از دنیا رفت. دانشگاه آرکانزاس به یاد او نام دانشکده کسب و کار خود را به سم ام. والتون تغییر داد. نکته مهمی که شاید مردم ندانند این است که سم والتون مخترع خرده فروشی نبود. او فقط تاثیر بسیار شگرفی روی این صنعت داشت. در واقع او فرهنگ خرید را در میان مردم آمریکا تغییر داد.

 


شکست های برند والمارت


شرکت وال مارت

شرکت وال مارت هم مانند بسیاری از برندهای بزرگ دنیا، با شکست و ناکامی‌هایی رو به رو بوده است؛ شکست‌هایی که برای ما نیز درس‌های بزرگی هستند. والتون در سال 2011 پروژه‌ای با عنوان والمارت اکسپرس را شروع کرد. در این پروژه فروشگاه‌هایی کوچک در مناطق روستایی راه انداخت. آن‌ها تصمیم داشتند که این والمارت‌های کوچک تبلیغی باشد برای والمارت‌های بزرگ. اما به دلیل کوچکی، مواد غذایی کمی ارائه می‌داد؛ بنابراین در رفع نیازهای غذای مشتریان خود ناموفق بود.

والمارت هنگام توسعه فروشگاه به کشورهای دیگر در چند کشور ناموفق عمل کرد؛ کشورهایی مانند هند، کره جنوبی، روسیه و آلمان. علت شکست در تمامی آن‌ها نیز نشناختن مردم محلی و خواسته‌های آن‌ها بود. از همین شکست می‌توانیم این درس را بگیریم که هنگام فروش هر چیزی باید به اخلاق و روحیات و البته نیازهای هر محل توجه ویژه داشته باشیم.

در این مطلب به تاریخچه تاسیس و به موفقیت رسیدن یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیا، یعنی برند وال مارت پرداختیم. در ادامه مروری بر زندگینامه موسس آن یعنی سم والتون داشتیم. در آخر شکست‌هایی که والمارت همانند همه کسب و کارهای موفق متحمل شده است را نیز گفتیم. تاریخچه هر کمپانی بزرگی می‌تواند درس و انگیزه‌ای باشد برای همه ما. در مقاله تاریخچه شرکت وال مارت چه چیزی بیش از همه توجه شما را به خودش جلب کرد؟ در پایین همین صفحه می‌توانید نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

1
12345
امتیاز به مطلب

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

1 2 3 4 5
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha