چگونه در محل کار خوشحال باشیم؟ راز خوشحالی در محیط کار

happiness-at-workplace/ شاد بودن در محیط کار
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

خوشحالی در محیط کار هم برای سازمان و هم برای کارکنان از اهمیت بالایی در جهت افزایش بهره‌وری و کارایی برخوردار است و از طرفی باعث بهبود سلامت روانی کارکنان می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه همراه ما باشید.

افراد زیادی وجود دارند که از محیط کار خود راضی نبوده و معمولا به دنبال راه‌هایی برای احساس رضایت و خوشحالی در محیط کار هستند. حتی در مواردی دیده شده این افراد زمانی که از همه راه‌ها خسته شدند و باز هم ناراضی هستند، محیط کار خود را تغییر می‌دهند. اما همیشه این امکان برای همه کارکنان وجود ندارد که حق انتخاب داشته باشند و به راحتی بتوانند کار جدیدی برای خود دست و پا کنند. پس چه باید کرد؟ ما در این مطلب از پلازا قرار است راهکارهایی در این زمینه ارائه دهیم و راز خوشحالی در محیط کار را با شما در میان بگذاریم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


اهمیت خوشحال بودن در محیط کار


در ابتدا خوب است تعریفی برای خوشحالی یا شاد بودن در محیط کار داشته باشیم. درواقع زمانی که یک فرد در محیط کار خود شاد است، می‌تواند کارها را بهتر انجام دهد و به قول معروف از جان و دل کار کند. افراد خوشحال از حقوق و مزایای خود راضی هستند و مهارت‌های لازم برای انجام کارهایشان را نیز دارند و مهارت‌های بیشتر را نیز می‌توانند حین کار کسب کنند تا به درجات بالاتر برسند. علاوه بر این‌ها و احساس پیشرفت که به آن اشاره شد، یکی از چیزهای دیگری که می‌تواند شاد بودن کارکنان را نشان دهد، این است که چه میزان مورد احترام و قدردانی قرار می‌گیرند. در این راستا مدیران و رهبران تیم‌ها و شرکت‌ها می‌بایست برای شادی کارکنان به نکات اشاره شده توجه کنند.

happiness-at-workplace/ راز خوشحالی در محیط کار

چرا باید در محیط کار خوشحال باشیم؟ خب مسلم است اصلی‌ترین دلیل آن می‌تواند این باشد که ما ساعات زیادی را هر روزه در آنجا سپری می‌کنیم. پس اگر از محیط کار خود ناراضی باشیم، احتمالا این نارضایتی در بخش‌های دیگر زندگی‌مان نیز اثرگذار خواهد بود. علاوه بر این تحقیقات نشان داده‌اند که شاد بودن در محیط کار باعث افزایش بهره‌وری و کارایی خواهد شد. درواقع بر اساس تحقیقی که در دانشگاه وارویک انگلستان انجام شد، مشخص شد که کارمندان خوشحال تا 12 درصد از کارمندان حرفه‌ای ناراضی کارآمدتر ظاهر می‌شوند. پس در این صورت کارمندان می‌توانند موفق‌تر نیز باشند. چنین نتایجی برای سازمانی که در آن کار می‌کنند نیز سود بالایی به ارمغان می‌آورد. در ادامه به اهمیت این موضوع بیشتر اشاره می‌کنیم:

 

موفقیت های بیشتر

کارمندانی که در محیط کارشان خوشحال هستند، باعث می‌شوند انگیزه راضی بودن در سایرین نیز افزایش یابد و انرژی خود را در محیط کار پراکنده کنند. درواقع اگر رهبر یک تیم از کار خود راضی باشد، رهبری موفقیت‌آمیزتری نیز خواهد داشت و این موضوع می‌تواند باعث موفقیت سایر اعضای تیم از طریق افزایش کارایی و بهره‌وری نیز شود.

 

کاهش استرس

درواقع شاید شما هم به این موضوع اشراف داشته باشید که ذهن آشفته ممکن است افکار منفی نیز در ذهن داشته باشد. در حقیقت ذهن آشفته ممکن است باعث استرس بیشتر کارکنان شود و مشکلاتی را در پی آن ایجاد کند. اما تحقیقات نشان داده است که کارمندان خوشحال استرس کمتری برای انجام کارها دارند. در این مطلب می‌توانید بیشتر با استرس و همه چیز درباره آن آشنا شوید.

happiness/ شادی کارکنان

 

سبک زندگی سالم

متخصصانی که می‌توانند کارهای خود را به صورت بهینه‌تر و با میزان فشار و استرس روانی کمتری انجام دهند، کمتر دچار بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا یا ایست قلبی ناشی از استرس خواهند شد. درواقع زمانی که کارمندی از درون احساس خوشحالی کند، می‌تواند با این کار سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و راحت‌تر با بیماری‌های مختلف نیز مبارزه کند. حالا اگر فرد با بیماری جسمی یا روحی سر کار حاضر شود، این موضوع باعث کاهش بهره‌وری و اثرگذاری روی سایر اهداف شرکت خواهد شد.

 

محبوبیت بیشتر

همه ما دوست داریم که در محیط کار با افرادی راضی کار کنیم. هرچند خوشحالی یک امر درونی در هر فردی است، اما خوشحال کردن کارکنان یکی از وظایف مدیران و رهبران سازمان یا شرکت مورد نظر محسوب می‌شود. به این ترتیب که تیم خوشحال و یا کارمندان راضی کارها را بهتر انجام خواهند داد و باعث می‌شود تا مشتریان تمایل بیشتری برای حضور در شرکت داشته باشند و در نتیجه این موضوع می‌تواند روی فروش هم اثرگذار باشد.

happy/ خوشحال کردن کارکنان

 


راهکارهای خوشحالی در محیط کار


همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم در کنار سخت کوشی و تلاش در محیط کار، سلامت روان نیز اهمیت بالایی دارد. اما چگونه می‌توان محیط کار شادی را برای خود و سایرین رقم زد. ما در ادامه قرار است راهکارهایی را در این زمینه معرفی کنیم که می‌توانند در کنار افزایش بهره‌وری، سلامت روان کارمندان را نیز بهبود ببخشند. برخی از این راهکارها عبارتند از:

happiness/ شادی کارکنان

 

برای خود جوایزی را در نظر بگیرید

اگر فکر می‌کنید کاری که انجام می‌دهید را دوست ندارید یا همیشه با سختی زیادی آن را انجام می‌دهید، می‌توانید جهت افزایش انگیزه، جایزه‌ای را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، می‌توانید به خودتان بگویید اگر این گزارش را تمام کنم، می‌توانم یک لیوان چای به همراه کیک شکلاتی داشته باشم یا اینکه در صورت تمام شدن این کار، می‌توانم امشب را با خیال راحت با دوستانم سپری کنم.

 

گرسنه نمانید تا بداخلاق شوید

این راهکار برای خوشحالی در محیط کار در عین سادگی، بسیار راهگشا است. سعی کنید حتما سر کار میان وعده و ناهار داشته باشید و غذاهایی را برای این وعده‌ها برگزینید که سرشار از آهن، کلسیم، ویتامین B، منیزیم و فولیک اسید باشند. اثبات شده است که مصرف چنین غذاهایی در خلق و خوی افراد تأثیر بهتری خواهد داشت. همچنین سعی کنید که از غذاهای مورد علاقه خود زمانی که سر کار هستید استفاده کنید.

 

یک فهرست موسیقی هم کمک کننده است

music-at-workplace / راز خوشحالی در محیط کار

اگر در محیط کار خود اجازه و امکان گوش دادن به موسیقی را دارید، پیشنهاد ما این است که فهرستی از موسیقی‌های مورد علاقه خود تهیه کنید و داشته باشید. سعی کنید موسیقی‌هایی را انتخاب کنید که حالتان را خوب می‌کنند یا انگیزه و توان بیشتر در شما ایجاد می‌کنند. در این صورت با انرژی خوبی که از موسیقی می‌گیرید، می‌توانید کارهایتان را خلاقانه‌تر و با انرژی بیشتری انجام دهید.

 

قبل از کار ورزش کنید

ورزش کردن قبل از کار یکی دیگر از راهکارهای شاد بودن در محیط کار است. سعی کنید صبح‌ها قبل از حاضر شدن در سر کار، حتما ورزش صبحگاهی و خوردن صبحانه را در برنامه خود داشته باشید. حتی اگر فرصت ورزش کردن ندارید، می‌توانید مسافتی را تا محل کار پیاده روی کنید. ورزش کردن قبل از کار باعث خواهد شد تا روز پر انرژی در انتظارتان باشد. پس باید خود را برای شروع روز آماده کنید.

 

برای خود گل بخرید

happiness/ شاد کردن کارکنان

درواقع از آنجایی که گل‌ها هدایای طبیعی انرژی بخشی هستند، می‌توانید با خرید یک گلدان گل یا چند شاخه گل و گذاشتن آن روی میز کارتان حال و هوای جدیدی به محیط ببخشید. در این صورت هم میز شما نمای زیباتری به خود می‌گیرد و هم اینکه هر بار که به گل‌ها نگاه می‌کنید، احساس خوبی به شما دست خواهد داد. این کار نیز می‌تواند روحیه سایر کارکنان را نیز بهتر کند.

 

خواب کافی داشته باشید

یکی دیگر از عوامل خوشحالی در محیط کار خواب کافی است. این گزینه شاید در دسترس‌ترین گزینه باشد. بله درست است، اگر بتوانید به اندازه کافی بخوابید، یعنی به بدن خود استراحت داده‌اید و این بدین معنی است که ذهن آسوده‌تری نیز دارید و بنابراین تمرکزتان برای انجام کارها افزایش می‌یابد. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است، اثبات شده که خواب 8 ساعت در شبانه روز می‌تواند افراد را خوشحال‌تر و راضی‌تر کند. در این زمینه می‌توانید با 7 روش برای تنظیم خواب بدن آشنا شوید.

 

به تعطیلات بروید

happiness/ شاد کردن کارکنان

سفر رفتن و اهمیت دادن به تعطیلات باعث خواهد شد تا بتوانید روحیه خود را تقویت کنید. در نتیجه خستگی ناشی از کار چندماهه یا چند هفته‌ای مداوم با تعطیلات می‌تواند برطرف شود و شما را بانشاط‌تر کند. حتی اگر شده سفرهای کوتاه را نیز برای خود ترتیب دهید یا حداقل در تعطیلاتتان به طبیعت پناه ببرید.

 


سخن پایانی


همان‌طور که در این مطلب به آن اشاره کردیم، عوامل زیادی می‌توانند باعث عدم خوشحالی یا خوشحالی در محیط کار شوند. به غیر از شخصیت اصلی کارمندان، توانایی برقراری ارتباطات اجتماعی، قدرت تصمیم‌گیری، امنیت مالی، بروز خلاقیت و نوآوری، پذیرش و همدلی و حفظ تعادل بین کار و زندگی شخصی از عواملی هستند که ‌می‌توانند باعث ایجاد رضایت شغلی در افراد شوند. در اینجا می‌توانید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

workplace/ خوشحالی در محیط کار

با همه این‌ها و انجام راهکارهایی که در این مقاله به آن اشاره شد، اگر نتوانستید همچنان در محیط کار خود شاد باشید، پیشنهاد ما به شما این است پیش از اینکه کار خود را از دست بدهید، به دنبال کسب مهارتی جدید یا اینکه کار در شرکتی دیگر باشید. زمانی که شما توانمند هستید، ترک محل کار پیشین به هر دلیلی اثرات بد کمتری بر روی شما خواهد داشت و دوره بیکاری‌تان نیز کمتر است. نظر شما در این باره چیست و شما برایمان بگویید که برای خوشحالی در محیط کار چه تجربه‌هایی دارید و چه راهکارهایی در این زمینه به ذهنتان می‌رسد؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402