فیلم زیر نظر به شبکه نمایش خانگی آمد! رضا عطاران و مجید صالحی

بررسی فیلم زیر نظر
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم زیر نظر به کارگردانی مجید صالحی و تهیه کنندگی رامبد و جوان و محمد شایسته، زمستان گذشته اکران شد و از تابستان امسال به سینمای خانگی آمد. با نقد و بررسی فیلم کمدی زیر نظر همراه ما باشید.

ابوالفضل کاهانی نویسندگی فیلم سینمایی زیر نظر را بر عهده داشته است. ابوالفضل کاهانی برادر کوچکتر عبدالرضا کاهانی کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران است که با فیلم‌های «اسب حیوان نجیبی است» و «بی خود و بی‌جهت» به عنوان یک کارگردان سبک ابزورد شناخته می‌شود. اما این بار برادر کوچک‌تر با همکاری مجید صالحی، رامبد جوان و محمد شایسته قصد تصاحب گیشه را دارند. این عنوان که در دسته فیلم‌های کمدی قرار می‌گیرد در تاریخ 4 دی 98 در سینماهای کشور اکران شد که البته با شیوع ویروس کرونا، این اکران چندان دوامی نداشت. بعد از آن فیلم سینمایی کمدی زیر نظر به صورت آنلاین و در پلتفرم‌هایی مانند فیلیمو به اکران در آمد.

همچنین بخوانید :

فیلم زیر نظر دومین همکاری رامبد جوان و محمد شایسته است که توانسته رتبه سوم را در اکران آنلاین به دست آورد. در ادامه بعد از خلاصه داستان و معرفی بازیگران، به نقد و بررسی فیلم زیر نظر خواهیم پرداخت. در ویدیوی بالا هم می‌توانید تیزر فیلم زیر نظر را تماشا کنید. با پلازا همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


داستان فیلم زیر نظر


محسن مردی متاهل اما رفیق باز است که در نبود همسرش به دوست خود امید زنگ می‌زند و او را به خانه‌شان دعوت می‌کند. این دو رفیق که قصد خوشگذرانی داشتند ناگهان باخبر می‌شوند که همسر محسن قصد بازگشت به خانه را دارد و محسن متوجه می‌شود که مبل مورد علاقه همسرش توسط امید سوراخ شده و همین سرآغاز داستانی پرماجرا برای آنها است.

نقد فیلم سینمایی زیر نظر

 


بازیگران فیلم زیر نظر


از بازیگران فیلم زیر نظر می‌توان به رضا عطاران، امیر جعفری، آزاده صمدی، ریما رامین‌فر، سروش جمشیدی، مهران احمدی و… اشاره کرد که یک ترکیب فوق‌العاده از کمدین‌های معروف و به‌نام ایران را تشکیل داده‌اند. در ادامه نقش هرکدام از این بازیگران را بررسی می‌کنیم.

 

رضا عطاران در نقش محسن

نقد فیلم سینمایی زیر نظر

رضا عطاران در این فیلم نقش محسن را بازی می‌کند که مردی میانسال است و نبود همسرش را فرصتی می‌بیند تا بتواند با دوست خود به خوشگذرانی بپردازد. رضا عطاران در زمینه‌های بازیگری، کارگردانی، فیلم‌نامه نویسی و خوانندگی فعالیت می‌کند. از آثار او می‌توان به خانه به دوش، متهم گریخت، ساعت خوش، نهنگ عنبر 1و 2، ورود آقایان ممنوع و… اشاره کرد.

 

امیر جعفری در نقش امید

فیلم سینمایی زیر نظر مجید صالحی

امیر جعفری در این فیلم نقش امید را بازی می‌کند که به خانه دوستش محسن می‌آید و هنگامی که در حال استعمال دخانیات بوده باعث سوراخ شدن مبل مورد علاقه همسر محسن می‌شود. امیر جعفری بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است و از آثار او می‌توان به اکسیدان، بیگانه، ساعت 5 عصر، زاپاس و… اشاره کرد.

 

سروش جمشیدی در نقش نظر

فیلم سینمایی ایرانی زیر نظر

سروش جمشیدی در این فیلم نقش نظر را بازی می‌کند که یکی از همسایگان محسن است و به نحوی وارد ماجرا های محسن و امید می‌شود. سروش جمشیدی بازیگر سینما و تلویزیون است و از آثار اون می‌توان به در حاشیه، 50 کیلو آلبالو و زیر نظر اشاره کرد که با بازی در برنامه دورهمی به شهرت رسید.

 

آزاده صمدی در نقش گیتی

فیلم کمدی زیر نظر

آزاده صمدی نیز همراه با بازیگران دیگری در فیلم سینمایی زیر نظر در نقش گیتی نقش آفرینی کرده است. اون بازیگر سینما و تلویزیون است که با بازی در مجموعه تلویزیونی راه بی‌پایان به شهرت رسید. از آثار او می‌توان به پشت بام تهران، 50 کیلو آلبالو و طبقه هسّاث اشاره کرد.

فیلم زیر نظر  توانسته از بازیگرانش بازی‌های خوبی بگیرد. رضا عطاران برای بازی در نقش انتخاب مناسبی بوده و به خوبی توانسته وجه کمدی شخصیت را به تصویر بکشد. امیر جعفری هم که بیشتر دیالوگ‌های کمدی متعلق به او بوده، به خوبی توانسته از پس اجرای آنها برآید و می‌توان به سروش جمشیدی هم برای حضور در فیلم نمره قبولی داد. نکته‌ای که می‌توان به آن درباره هنرنمایی رضا عطاران و امیر جعفری اشاره کرد بازی تکراری آنها است.

بازیگران فیلم زیر نظر

فیلم سینمایی زیر نظر اثر تکه تکه‌ای است که هر بخش از آن از آثار پرفروش چند سال اخیر سینمای ایران الهام گرفته شده است. رضا عطاران به عنوان شخصیت اصلی داستان، همان ارژنگ صنوبر فیلم «نهنگ عنبر» است که از آن فیلم به اینجا منتقل شده و به این ترتیب، سازندگان چندان زحمتی برای پرداخت شخصیت رضا در فیلم زیر نظر به خرج نداده‌اند. امیر جعفری که وضعیتی به مراتب بغرنج‌تر از عطاران دارد، مستقیماً و بدون کم و کاستی از فیلم «اکسیدان» به اینجا آمده؛ بطوریکه تکه کلام‌ها و نحوه گویش، رفتار و تمام آنچه که در اکسیدان از او دیده بودیم، در اینجا نیز قابل رویت است.

 


نقد و بررسی فیلم زیر نظر


مجید صالحی بازیگر، کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده و ترانه‌سرای ایرانی است. وی اولین فعالیت سیمایی خود را در سال 1372 شروع کرد و در بسیاری از مجموعه‌های تلویزیونی مختلف و البته اغلب با مضمون طنز بازی کرده است. او خیلی زود با شخصیت مجید دلبندم مشهور شد و این روند با برنامه‌های دیگر ادامه پیدا کرد. صالحی تاکنون تجربه کارگردانی چندین اثر مانند سال‌های دور از خانه، آشتی کنان، نیش، موج و صخره و… را داشته، ولی فیلم زیر نظر اولین تجربه کارگردانی او در سینما است.

نقد فیلم زیر نظر مجید صالحی

سینمای کمدی امروز ما با وضعیت چندان جالبی روبه‌رو نیست. در چند سال اخیر تعداد زیادی فیلم ایرانی را دیده‌ایم که همگی آن‌ها از یک سری اصول و قواعد سطحی و غیر حرفه‌ای تنها برای فروش بیشتر استفاده کرده‌اند و از آنجایی که اغلب آن‌ها با به کار بردن همین اصول به هدف خود می‌رسند و فروششان تضمین می‌شود، روز به روز شاهد افزایش فیلم‌هایی از این قبیل در سینمای ایران هستیم. کمدی‌هایی که معمولا هیچ حرف خاصی برای گفتن ندارند و با چنگ زدن به ابتدایی‌ترین مسائل سینمایی، فقط می‌خواهند بفروشند. فیلم کمدی زیر نظر هم دقیقا در همین دسته جای می‌گیرد.

متاسفانه فیلمنامه ابوالفضل کاهانی علیرغم پتانسیل‌های زیادی که برای تبدیل شدن به یک کمدی منسجم و پُر مغز داشته، به مجموعه‌ای از شوخی‌های پراکنده منجر شده که تقریباً همگی آنها جنسی هستند و بصورت واحد در بستر فیلمنامه به نمایش در می‌آیند.

فیلم سینمایی زیر نظر از مجموعه بازیگرانی همچون رضا عطاران، امیر جعفری و سروش جمشیدی استفاده می‌کند؛ تیمی که پیش از این هم شاهد نقش‌آفرینی‌شان در کمدی‌ها بوده‌ایم و مخاطبان سینمای کمدی به هیچ وجه با آن‌ها غریبه نیستند.

موضوع فیلم زیر نظر

شوخی‌هایی که در فیلم شاهدشان هستیم بیشترشان مضحک و شبیه شوخی‌هایی هستند که در یک دورهمی بین اهالی سینما مورد استفاده قرار گرفته‌اند؛ شوخی‌های کلامی نه چندان جالب و مواردی که از این دست محسوب می‌شوند. از شوخی‌های فیلم که بگذریم به داستان آن می‌رسیم که بسیار عجیب و غریب و با موضوعی بسیار ساده و پیش پا افتاده (سوراخ شدن مبل خانه محسن) شروع می‌شود و بر حول همان موضوع می‌چرخد که جذابیت چندانی برای بیننده ندارد.

شاید اگر می‌شد فیلمنامه هوشمندانه‌تری برای بکارگیری این شوخی‌ها در نظر گرفت، فیلم زیر نظر می‌توانست از کمدی‌های مفرح سال‌های اخیر سینمای ایران باشد. نویسنده فیلم سینمایی ایرانی زیر نظر در عین حال می‌خواسته هرآنچه که در نظرش جذاب می‌آمده را در فیلم بگنجاند. قصه‌های فرعی در فیلم سینمایی زیر نظر به حدی ناپخته هستند که وصله‌هایی ناجور محسوب شده و تنها زمان اثر را افزایش داده‌اند. فیلم زیر نظر مانند بسیاری از ساختههای اخیر سینمای ایران، مبتنی بر شوخی‌های کلامی و جنسی است که بدون انسجام و به هم پیوستگی، روایتگر یک معضل غیراجتماعی‌ست و مانند تمامی این آثار، در پایان هیچ تلنگری به مخاطب خود نمیزند و صرفاً برای دقایقی آنها را می‌خنداند.

تیزر فیلم زیر نظر

فیلم البته با یک پایان بندی فاجعه‌بار تمام می‌شود؛ پایان بندی که در آن همه چیز به عجیب و غریب‌ترین شکل ممکن به سرانجام می‌رسد. ابوالفضل کاهانی بالاخره توانسته با شوخی‌هایی که اغلب از شبکه‌های اجتماعی رونوشت شده، مخاطبش را بخنداند. اما در نهایت باید این سوال را مطرح کرد که آیا یک اثر کمدی صرفاً برای خنداندن مخاطب به هر قیمتی به سینما می‌آید یا قرار است بر داشته‌های مخاطبش هم بیفزاید؟

فیلم سینمایی زیرنظر به تازگی به شبکه نمایش خانگی آمده و مخاطبان می‌توانند از طریق خرید نسخه فیزیکی به تماشای آن بنشینند. شما می‌توانید در پایین همین صفحه نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402