ضعیف ترین سریال های ایرانی در 10 سال اخیر ؛ از سرباز تا دل!

ضعیف ترین سریال های ایران
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اگر بخواهیم بهترین سریال های ده سال اخیر را به یاد بیاوریم، کار بسیار ساده‌ای است. اما ضعیف ترین سریال های ایرانی آنقدر زیاد بوده‌اند که از شمارش خارج شده‌اند. به نظرتان ضعیف‌ترین‌ها کدامند؟

در روزگاری که سریال‌های روز جهان رکورد مخاطب را می‌زنند و در همین کشور خودمان میلیون‌ها بیننده دارند، ساخت سریال ایرانی خوب جسارت و البته مهارت و خلاقیت بالایی می‌خواهد که اگر بخواهیم صادقانه بگوییم خیلی کم این اتفاق می‌افتد. برای ساخت اغلب سریال‌های ایرانی به خصوص آنهایی که از تلویزیون روی آنتن می‌روند، از پول بیت‌المال استفاده می‌شود و از این رو مخاطب حق دارد که محصول هنری باکیفیت طلب کند. اما در نود درصد مواقع چنین اتفاقی نمی‌افتد و سریال تولید شده اصلا دیده نمی‌شود، چه برسد بشود درباره نقاط ضعف و قوت آن صحبت کرد!

ضعیف ترین سریال های ایرانی

در سال‌های اخیر به واسطه ورود کارگردانان کم تجربه و ضعیف، تعداد بدترین سریال های ایرانی روز به روز افزایش یافته است. به همین دلیل و همچنین به بهانه پایان پخش سریال کسل کننده سرباز، تصمیم گرفتیم در این پرونده به پرادعاترین و پرهزینه ترین اما ضعیف ترین سریال های ایرانی در یک دهه اخیر بپردازیم. با توجه به تعداد سریال‌های ضعیف ساخته شده و طولانی نشدن این پرونده، فقط به سریال‌های بسیار پرهزینه‌ای اشاره کرده‌ایم که جزو بدترین‌ها بوده‌اند. با پلازا همراه باشید تا با ضعیف ترین سریال های ایرانی در ده سال اخیر آشنا شوید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


مروری بر ضعیف ترین سریال های ایرانی صدا و سیما


در این قسمت از پرونده قصد داریم پرهزینه ترین، پربازیگرترین و بدترین سریال های ایران که در ده سال اخیر از تلویزیون پخش شده‌اند را مرور کنیم.

 

سریال کلاه پهلوی

بدترین سریال های ایران

  • محصول سال: 1391
  • کارگردان: سید ضیاالدین دری
  • بازیگران: امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، بهاره کیان افشار، داریوش فرهنگ، گوهر خیراندیش، داوود رشیدی، سیروس گرجستانی و امیرعلی دانایی

سید ضیا الدین دری کارگردان باسابقه ایرانی، پس از سریال موفق کیف انگلیسی در دومین ساخته تاریخی خود اصلا نتوانست در حد و اندازه‌های ساخته قبلی خود ظاهر شود. سریال «کلاه پهلوی» با وجود هزینه‌های بسیار زیاد و نزدیک به هفت سال تولید، به دلیل ضعف شدید در فیلمنامه و پرداختن به داستان‌های فرعی و اغلب غیرواقعی در بحبوحه جنگ جهانی اول آنطور که باید و شاید مخاطبان را جذب نکرد و به معنای واقعی کلمه بودجه زیادی را که صرف این سریال الف ویژه شده بود، حیف و میل کرد. همچنین سوتی‌ها و تحریف‌های زیاد این سریال از نظر تاریخی انتقادات زیادی در پی داشت.

 

سریال ستایش 2

ضعیف ترین سریال های ایرانی

  • محصول سال: 1392
  • کارگردان: سعید سلطانی
  • بازیگران: نرگس محمدی، داریوش ارجمند، مهدی سلوکی، حدیث میرامینی، امیرمحمد زند، سیما تیرانداز و فریبا نادری

بعد از موفقیت بسیار زیاد مجموعه ستایش، طبیعی بود که سعید سلطانی به فکر ساخت سری دوم آن بیفتد. اما وقتی این سریال پخش شد، ضعف‌های کار آنقدر زیاد بود که خیلی از مخاطبان ناامید و پشیمان شدند. فیلمنامه به جای پرداخت درست و قوی، بسیار ضعیف و دم دستی شده بود. ستایش را چندین سال پیر و صاحب فرزندان بزرگسالی کرده بودند که از خود نرگس محمدی (بازیگر نقش ستایش) بزرگتر بودند و گریم بازیگران و به خصوص گریم ستایش آنقدر فاجعه بود که تا مدت‌ها به سوژه خنده مخاطبان تبدیل شده بود. تبدیل حشمت فردوس به یک شخصیت لمپن و استفاده از بازیگران درجه سه و چهار، دیگر ضعف‌های این سریال بودند.

 

سریال معراجی ها

ضعیف ترین سریال های ایرانی

  • محصول سال: 1392
  • کارگردان: مسعود ده نمکی
  • بازیگران: اکبر عبدی، محمدرضا شریفی‌نیا، علی صادقی، نیما شاهرخ شاهی، بهاره افشاری، امیر نوری، حمید لولایی و سید جواد هاشمی

مسعود ده نمکی پس از اینکه با اخراجی‌ها در میان مخاطبان عام شناخته شد، سعی کرد تمام آثار خود را با همان تیم بازیگران و با تکیه بر شوخی‌های فضای مجازی تولید کند و به عنوان امضای خودش، یک «ها» هم به آخر فیلم‌هایش اضافه کرد! او «معراجی‌ها» را به عنوان دومین سریال خود در ادامه فیلمی با همین نام و البته با بازیگران و عوامل دیگری ساخت. اما در تلویزیون چون مخاطبان زیاد بودند و فیلمنامه کشش شوخی‌های لا به لای شعارهای گل درشت را نداشت، یکی از ضعیف ترین سریال های ایرانی خلق شد. این مجموعه آنقدر در اجرا و شخصیت‌پردازی دم دستی بود که با وجود تعداد زیادی چهره شناخته شده هیچ جذابیتی برای مخاطبان نداشت و عملا بودجه اختصاص داده شده به اثر، تمام و کمال دور ریخته شد!

 

سریال معمای شاه

ضعیف ترین سریال های ایرانی

  • محصول سال: 1394
  • کارگردان: محمدرضا ورزی
  • بازیگران: سعید نیک پور، گوهر خیراندیش، حسین نورعلی، نازنین فراهانی، جعفر دهقان، نرگس محمدی، محمدرضا شریفی نیا، مهراوه شریفی نیا و حسام نواب صفوی

«معمای شاه» محمدرضا ورزی هم سرنوشتی مشابه «کلاه پهلوی» و حتی بدتر از آن داشت. این سریال درباره دوران سلطنت محمدرضا شاه پهلوی و البته روزهای آغازین انقلاب اسلامی بود. «معمای شاه» به دلیل نزدیک بودن به حافظه تاریخی بسیاری از مخاطبان به دلیل تحریف تاریخ با انتقادات بسیار زیادی رو به رو شد و منتقدین با سند و مدرک اشتباهات بزرگ فیلمنامه را منتشر کردند. همچنین ضعف و حفره‌های داخل فیلمنامه آنقدر زیاد بود که بسیاری از مورخین و صاحبنظران حوزه آثار تاریخی محمدرضا ورزی را به دروغ پردازی علنی متهم کردند. این سریال نیز جزو سریال های الف ویژه تلویزیون بود و هزینه زیادی صرف تولید آن شده بود، اما نسبت به سایر آثار تاریخی مدت فیلمبرداری‌اش کوتاه‌تر بود.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
بهترین سریال های ایرانی | معرفی برترین سریالهای ایرانی ...
مرضیه کدخدایی22 مهر 1402 20:30
thumbnail
بهترین سریال های نمایش خانگی | مروری بر سریال های نمایش ...
میثم ابراهیم نژاد02 مهر 1401 15:30

سریال سرباز

ضعیف ترین سریال های ایران

  • محصول سال: 1398
  • کارگردان: هادی مقدم دوست
  • بازیگران: آرش مجیدی، الیکا عبدالرزاقی، جواد خواجوی، نیما شعبان نژاد، پدرام شریفی و سیاوش خیرابی

جدیدترین سریالی که اعصاب مخاطبان تلویزیون را خدشه‌دار کرد، سریال طولانی سرباز بود که در آن سبک جدیدی از سریال سازی به روش پیامک و با استفاده از نریشن و پیام‌های واتساپی رونمایی شد! هادی مقدم دوست که خودش از فیلمنامه‌نویسان قهار است و چند همکاری درخشان با حمید نعمت‌الله در سینما دارد، در این سریال کاملا ناامید‌کننده ظاهر شد و صدای همه را درآورد.

با اینکه «سرباز» سریال رمضانی شبکه سه بود، اما پس از حدود یک ماه پخش، در نظرسنجی‌های سیما از نظر مخاطب حتی از تکرار سریال‌های درجه دو تلویزیون هم بیننده کمتری داشت. همین نظرسنجی گواه این نکته است که سریال سرباز با وجود به کارگیری امکانات نیروهای نظامی و دریافت بودجه‌ای خوب، تمام زحمات سازندگانش را به باد داده است. «سرباز» با فیلمنامه‌ای کم‌رمق و بدون حداقل کشش‌های داستانی قطعا یکی از ضعیف ترین سریال های ایرانی ماه رمضان در دهه نود لقب می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با سریال سرباز می‌توانید به این مقاله نیز مراجعه کنید.

 


مروری بر ضعیف ترین سریال های ایرانی شبکه خانگی


در ادامه مطلبِ ضعیف ترین سریال های ایرانی، به بدترین سریال های ایرانی که با کلی هزینه و ستاره و تبلیغات وارد شبکه نمایش خانگی و در ادامه با شکستی بزرگ روبه‌رو شدند، می‌رسیم. با ما همراه باشید.

 

سریال عشق تعطیل نیست

بدترین سریال های ایرانی

  • محصول سال: 1393
  • کارگردان: بیژن بیرنگ
  • بازیگران: محمدرضا گلزار، مهناز افشار، علیرضا خمسه، زانیار خسروی، شهرام حقیقت دوست، بهنوش بختیاری، حدیث میرامینی و مهرانه مهین ترابی

اینکه کارگردان سریال‌های خاطره‌انگیزی چون «خانه سبز» و «همسران»، با تیم بازیگران باتجربه و پرستاره سریالی کمدی بسازد، هر ایرانی را وسوسه می‌کرد تا به تماشای چند قسمت از سریال «عشق تعطیل نیست» بنشیند. اما نتیجه در همان دو سه قسمت اول کاملا عیان شد: فاجعه و افتضاح به تمام معنا!! انگار که هنرمند بزرگی چون بیژن بیرنگ در همان بیست سال پیش مانده بود و قصد داشت با شوخی‌های بیست سال قبل در داخل یک دکور کپی شده از سریال Friends ما را بخنداند. کار آنقدر ضعیف بود و آنقدر مورد حمله قرار گرفت که پس از پنج قسمت به دلیل کیفیت پایین و ترس از برنگشتن سرمایه متوقف شد. البته برخی از عوامل اسم ممیزی و توقیف روی کار گذاشتند که این ادعا هم در نوع خود جالب بود!

تمام مخاطبان نه تنها به بازی‌های بسیار بد و فیلمنامه‌ای که ذره‌ای کمدی و خلاقیت نداشت معترض بودند، بلکه حرکات موزیکال بازیگران در کنار یکدیگر و خنده‌های صداگذاری شده را روی اعصاب‌ترین قسمت‌های سریال می‌دانستند.

 

سریال ابله

بدترین سریال های ایرانی

  • محصول: 1393
  • کارگردان: کمال تبریزی
  • بازیگران: مهران احمدی، هانیه توسلی، سیامک انصاری، محسن تنابنده، مجید صالحی، هوتن شکیبا، احمد مهران‌فر، شبنم مقدمی، بهادر مالکی و بهنام تشکر

با نگاهی به تیم بازیگران و کارگردان کارکشته این سریال کاملا شگفت‌انگیز است که چرا چنین سریالی با شکست کامل مواجه شد. مهمترین دلیلش قاچاق قبل از توزیع آن بود که انگار آب سردی بود بر پیکر سازندگان و بعد از شروع درخشان چند قسمت اول به معنای واقعی کلمه نابود شد. اما از این مسئله نیز نمی‌توان غافل شد که تیم سازندگان به بازیگران ستاره‌ای که در کار حضور داشتند بیش از اندازه تکیه کرده و از فیلمنامه کاملا غافل شده بودند و همین باعث شد سریال قسمت به قسمت ضعیف‌تر شود. تیر خلاص زمانی بر پیکر کار زده شد که فصل اول به اتمام رسید و خبری از فصل دوم نبود! البته هنوز هم خبری از فصل دوم نیست!

سریال «ابله» در زمان پخش موافقان و مخالفان پر و پاقرصی داشت. البته که با پایین آمدن کیفیت کار رفته رفته تعداد مخالفان بیشتر و بیشتر شد.

 

سریال آشوب

بدترین سریال های ایران

  • محصول سال: 1396
  • کارگردان: کاظم راست‌گفتار
  • بازیگران: کوروش تهامی، فرهاد آییش، یکتا ناصر، داریوش کاردان، لیلا اوتادی، همایون ارشادی و آشا محرابی

یکی از چندین سریالی که آمدن و رفتنش اصلا در شبکه نمایش خانگی معلوم نشد، «آشوب» به کارگردانی کاظم راست گفتار است. مینی سریالی که از گوشه و کنار فیلم سینمایی «آشوب» درآمده و تدوین شده بود و با یک دوجین بازیگر معروف به عنوان یک اثر متفاوت تاریخی در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. این سریال اصلا کیفیت لازم برای عرضه را نداشت و در میان سریال‌هایی چون شهرزاد، گلشیفته و عاشقانه نابود شد. این مجموعه خیلی دیده نشد و کسانی که آن را دیدند فیلمنامه ضعیف، بازی‌های تصنعی و سوتی‌های عجیب تاریخی را مهمترین نقاط ضعف کار دانستند.

 

سریال رقص روی شیشه

ضعیف ترین سریال های ایران

  • محصول سال: 1397
  • کارگردان: مهدی گلستانه
  • بازیگران: بهرام رادان، مهتاب کرامتی، مهرداد صدیقیان، امیر آقایی، میترا حجار، هدی زین العابدین، حامد کمیلی، اکبر زنجانپور و بیتا فرهی

«رقص روی شیشه» از آن دست سریال‌هایی بود که قبل از آمدنش ماه‌ها راجع به آن مانور تبلیغاتی داده می‌شد. تهیه کنندگی کار بر عهده پیمان جعفری و بهرام رادان بود و علاوه بر حضور ستارگان بزرگ، از چندین خواننده هم به عنوان بازیگر استفاده شده بود. چند قسمت اول هم به نظر دارای گره‌های داستانی مناسبی بود، اما پس از چند قسمت، توزیع سریال نامنظم شد و بعد بهرام رادان خبر داد که تهیه‌کننده دیگر کار به تعهدات خود عمل نکرده است. چند روز پس از آن، رادان با انتشار پستی اعلام کرد بازیگران به دلیل دریافت نکردن حقوق اولیه سر کار حاضر نشده‌اند و کارگردان با استفاده از تکه‌های فیلمبرداری شده سر و ته کار را جمع کرده است!

فصل اول سریال بصورت ناگهانی در حالی در قسمت دوازدهم به پایان رسید که قصه کاملا رها شده بود و یک راوی فقط روی چند تصویر صحبت می‌کرد. مخاطبان سریال و طرفداران ستارگان حاضر در آن این سریال را توهین محض به شعور مخاطب دانستند و سوالشان این بود که چه کسی قرار است پول‌های آنها را برگرداند؟

 

سریال دل

ضعیف ترین سریال های ایرانی

  • محصول سال: 1398
  • کارگردان: منوچهر هادی
  • بازیگران: حامد بهداد، ساره بیات، سعید راد، کوروش تهامی، یکتا ناصر، بیژن امکانیان، مهراوه شریفی نیا و بهرام افشاری

سریال دل جدیدترین سریال منوچهر هادی در شبکه خانگی است که در حال حاضر 30 قسمت از آن منتشر شده و بنا به اعلام سازندگان هنوز 10 قسمت آن باقیمانده است. شاید بتوان داستان این سریال را جذاب توصیف کرد. اما دل مهمترین ضربه را از آب بستن بیش از اندازه به فیلمنامه و فضای پر رنگ و لعابش می‌خورد.

این درحالی‌ست که منوچهر هادی اگر کمی آنچه گذشت‌ها را کوتاه و آنچه خواهید دید‌ها را حذف می‌کرد و همچنین بی‌خیال ارائه موزیک ویدیو در هر قسمت می‌شد، دل را می‌توانست با قصه‌ای جذاب و ریتمی تند در پانزده قسمت جمع کند و سریالی بسیار موفق بسازد. افسوس که این اتفاق نیفتاده و دل به یکی از ضعیف ترین سریال های ایرانی تبدیل شده است. سریال «دل» به گونه‌ای است که حتی طرفداران پر و پا قرص آن نیز از کشدار بودن بی‌دلیل سریال و آب زیادی که به فیلمنامه بسته شده، شاکی و ناراضی‌اند، چه برسد به مخالفان! در این مطلب می‌توانید بیشتر درباره سریال دل بخوانید.

 


کلام آخر


در این مطلب سعی کردیم بصورت مختصر و مفید به ضعیف ترین سریال های ایرانی در ده سال اخیر بپردازیم. اما چون تعدادشان بسیار زیاد بود، آنهایی را که عوامل حرفه‌ای‌تر، هزینه و ادعای بیشتری در جذب مخاطب داشتند را انتخاب کردیم. اگر امروز بروید و از بازیگران یا سایر عوامل این سریال‌ها نظرشان را درباره کیفیت این آثار بپرسید، قطعا خود آنها هم این سریال‌ها را آثاری آبکی و غیرقابل دفاع در کارنامه کاری خودشان خواهند دانست. گزارش ما اینجا به پایان می‌رسد، اما بعید است با سیاست‌گذاری‌های غلط تلویزیون و حتی ناظران شبکه خانگی، روال ساخت سریال‌هایی که به شعور مخاطب توهین می‌کنند متوقف شود. در ادامه از شما مخاطبان فهیم و عزیز پلازا درخواست داریم نظرات خود را درباره بدترین و ضعیف ترین سریال های ایرانی ده سال اخیر تلویزیون و نمایش خانگی مطرح کنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402