ماهواره امارات متحده عربی ؛ اولین ماهواره یک کشور عربی که به مریخ پرتاب می شود

ماهواره امارات متحده عربی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، امارات متحده عربی اولین کشور عربی خواهد بود که به کره مریخ ماهواره پرتاب می‌کند. ماهواره امارات متحده عربی در چه تاریخی پرتاب خواهد شد؟

بر اساس جدیدترین اخبار، امارات متحده عربی اولین کشور عربی خواهد بود که به کره مریخ ماهواره پرتاب می‌کند. این ماموریت امارات متحده عربی به مریخ که با نام ماموریت امید مریخ (Hope Mars Mission) نیز شناخته می‌شود در تاریخ 14 جولای (24 تیر 99) رقم خواهد خورد و بر اساس برنامه‌ریزی متصدیان آن، ماهواره امید مریخ در ماه فوریه 2021 به دور کره مریخ پرواز خواهد کرد تا به جمع داده در رابطه با اتمسفر آن بپردازد.

ماهواره ایالات متحده عربی / ماهواره امید مریخ

بر اساس جزئیات منتشر شده ماموریت اصلی ماهواره امارات متحده عربی که با نام ماهواره امید مریخ نیز شناخته می‌شود، جمع کردن داده‌های مرتبط با اتمسفر این سیاره از جمله نگاه به رابطه میان لایه‌های زیرین و زبرین اتمسفر گفته شده و بررسی رفتار آن در طول فصول مختلف است. وزن ماهواره امید مریخ حدود 1500 کیلوگرم است و طول آن نیز کمتر از سه متر محسوب می‌شود.

در واقع می‌توان گفت ماهواره امارات متحده عربی از نظر ابعاد مشابهت زیادی با ابعاد یک خودرو SUV کوچک دارد. در رابطه با درجه سختی ماموریت کشور امارات متحده عربی می‌توان گفت رسیدن به کره مریخ چالش عظیمی است که تنها با برنامه‌ریزی دقیق قابل حصول است؛ به ویژه برای کشوری که برای اولین بار قصد آن را کرده است.

عمران شرف (Omran Sharaf) سرپرست اصلی ماموریت ماهواره امید مریخ در این رابطه گفته است که حتی اگر او و تیمش در رسیدن به کره مریخ دچار شکست شوند، این ماموریت ارزش خود را حفظ کرده است. او در این رابطه می‌گوید:

این یک چالش بزرگ است و بدون شک ریسک نیز در این امر دخیل است. اما می‌توانم به شما بگویم که همه ماجرا رسیدن به مریخ نیست. برای امارات متحده عربی خود ماموریت و تاثیر آن اهمیت بیشتری دارد. البته رسیدن به کره مریخ نیز یکی از هدف‌هاست. اما این به آن معنی نیست که ما اگر به کره مریخ نرسیم ماموریتمان شکست خورده است.

ماهواره ایالات متحده عربی / ماهواره امید مریخ

 

اهداف ماموریت ماهواره امارات متحده عربی

همانطور که قبل از این نیز در خبرمان اشاره کردیم، ماموریت اصلی ماهواره امید مریخ جمع آوری اطلاعات و داده در رابطه با اتمسفر این کره و زیر نظر گرفتن تغییرات این اتمسفر در طول فصول است. تاکنون ماموریت‌های دیگری نیز این مورد را تحت بررسی قرار داده‌اند، اما می‌توان گفت ماهواره امارات متحده عربی قصد دارد بررسی کاملتر و گسترده‌تری از اتمسفر این سیاره را در طی زمان برای جهانیان ارائه کند.

علاوه بر مقوله گفته شده این ماموریت وظیفه دارد در عین حال موضوع از دست دادن اتمسفر (Atmospheric loss) را نیز به شکل هم زمان در کره مریخ مورد بررسی قرار دهد؛ پروسه‌ای که در طی آن گازهای موجود در اتمسفر سیاره‌ها در فضا رها می‌شوند. ماهواره امید مریخ حرکت ماده‌های هیدروژن و اکسیژن در فضا را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد و ارتباط میان مقوله از دست دادن اتمسفر و تغییرات آب و هوا در کره مریخ را زیر ذره بین قرار خواهد داد.

ماهواره ایالات متحده عربی / ماهواره امید مریخ

 

روز پرتاب

ماهواره امارات متحده عربی از پایگاه فضایی تانگاشیما (Tanegashima) واقع در تاسیسات کاگوشیما (Kagoshima) در جنوب غربی ژاپن و از طریق یک موشک میتسوبیشی MH-IIA به فضا پرتاب خواهد شد. هنگام جدا شدن از کره زمین وسیله پرتاب در جهت عکس کره مریخ شروع به حرکت خواهد کرد. دلیل این امر حفاظت از کره زمین و جلوگیری از آلوده شدن آن و البته رساندن ماهواره به مریخ است.

در واقع می‌توان گفت هدف پرتاب کنندگان آن است که ماهواره (و نه وسیله پرتاب) را صحیح و سالم به مدار کره مریخ برسانند. برای تحقق همین امر در ابتدا وسیله پرتاب ماهواره در جهت عکس مریخ فرستاده می‌شود. سپس پروسه جدا شدن ماهواره و وسیله پرتاب انجام خواهد شد و پس از آن نیز ماهواره به تدریج خود را به گونه‌ای تنظیم خواهد کرد که به سمت کره مریخ حرکت کند.

ماهواره ایالات متحده عربی / ماهواره امید مریخ

حدود یک ساعت پس از انجام پروسه پرتاب، ماهواره امید مریخ از وسیله پرتاب خود جدا خواهد شد و حدود شش الی هشت دقیقه پس از جدا شدن، پنل‌های خورشیدی ماهواره شروع به کار کردن خواهند کرد. جا دارد اشاره کنیم که این پنل‌ها باید تنظیم شوند تا رو به خورشید باز شده و بتوانند از این طریق برای ماهواره نیرو جمع کنند.

حدود 30 دقیقه پس از پرتاب ماهواره نیروهای کنترل زمینی قادر خواهند بود که برای اولین بار با ماهواره امارات متحده عربی وارد ارتباط شوند. این ارتباط از طریق آنتنی صورت خواهد گرفت که در شهر مادرید و در کشور اسپانیا قرار دارد. البته مقر کنترل اصلی عملیات در شهر دوبی خواهد بود و از همین مقر ماهواره امید مریخ از دور کنترل خواهد شد. پس از طی کردن تمام این پروسه‌ها کنترلرهای ماهواره امارات متحده عربی قادر خواهند بود که این ماهواره را به سمت کره قرمز هدایت کنند.

ماهواره ایالات متحده عربی / ماهواره امید مریخ

پرتاب ماهواره امارات متحده عربی به فضا در تاریخ سه شنبه 14 جولای و ساعت 1:51 ظهر به وقت  منطقه زمانی اقیانوس آرام مصادف با ساعت 1:21 نصفه شب در ایران اتفاق خواهد افتاد. شما می‌توانید لحظه پرتاب این ماهواره را به شکل زنده از سایت فضانوردی امارات متحده عربی مشاهده کنید.

همانطور که ملاحظه کردید کشور امارات متحده عربی اولین کشور عربی خواهد بود که به کره مریخ ماهواره پرتاب می‌کند. نظر شما در رابطه با اقدام این کشور توسعه یافته چیست؟ نظرات خود را از طریق قسمت پایین و از بخش کامنت‌های سایت با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402