بررسی سامسونگ گلکسی تب اس 6 لایت ؛ رقیب جدید آیپد های اپل؟

مشخصات گلکسی tab s6 lite
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گلکسی تب اس 6 لایت جدیدترین تبلت سامسونگ به تازگی وارد بازار شده و با پشتیبانی از قلم اس پن انتخابی مناسب برای استفاده سبک و روزمره است.

در طول این سال‌ها آنقدر به هر تبلت اندرویدی که وارد بازار شده عنوان رقیب آیپد را داده‌اند که این موضوع به یک کلیشه تبدیل شده است. با این حال گلکسی تب اس 6 لایت سامسونگ بیشتر از هر تبلت دیگری تلاش کرده یکه‌تازی اپل در بازار تبلت‌ها را از آن خود کند و به همین خاطر یکی از معدود محصولاتی است که می‌توانیم آن را رقیب شایسته‌ای برای آیپدهای میان‌رده و نسل هفت اپل بدانیم؛ البته با چشم پوشی از برخی از مشکلات نرم‌افزاری.

از قیمت گرفته تا سایز نمایشگر و سایر ویژگی‌ها همگی حاکی از تلاش سامسونگ برای طراحی محصولی هستند که بتواند خریداران احتمالی را از اکوسیستم آی‌او‌اس به سمت اندروید بکشاند. گلکسی تب اس 6 لایت در ظاهر یک نسخه اقتصادی از تبلت گلکسی تب اس 6 است، اما در حقیقت از بسیاری از جهات با آن تفاوت دارد؛ به طوری که می‌توان آن را یک محصول رده بالا در سری A تبلت‌های سامسونگ دسته‌بندی کرد. با بررسی تب اس 6 لایت میان‌رده اقتصادی سامسونگ همراه ما باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


بررسی سامسونگ گلکسی تب اس 6 لایت


در ادامه از جنبه‌های مختلف به بررسی تب اس 6 لایت سامسونگ می‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

 

طراحی

گلکسی تب اس ۶ لایت ترکیبی از بدنه شیشه‌ای و فلزی است که ظاهر مقاومی به آن دادند؛ به طوری که وقتی آن را در دست بگیرید، این احساس به شما دست می‌دهد که می‌توانید تبلت را چندین بار به زمین بیندازید. اما ترکیب شیشه و فلز سبب شده وزن تبلت نیز کمی بالا برود و به 467 گرم برسد. برای مقایسه باید بگوییم وزن تب اس 6 لایت دو برابر اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی است. ابعاد تبلت 244.5×154.3×7 میلی‌متر است و از این نظر به خصوص با توجه به اندازه صفحه نمایش، اندازه معقولی دارد؛ به طوری که اگر لباس‌هایتان جیب بزرگی داشته باشد می‌توانید آن را با خود حمل کنید.

Galaxy Tab S6 Lite / تب اس 6 لایت

یکی از ویژگی‌های مهم اس 6 لایت در بخش طراحی که می‌تواند برای برخی از کاربران جالب توجه باشد نازک بودن حاشیه دور نمایشگر در مقایسه با آیپدهای اپل و تبلت‌های سری A خود سامسونگ است. نسبت پایین بدنه به نمایشگر تبلت به این معنی است که شما می‌توانید بدون اینکه ابعاد دستگاه را افزایش دهید، از نمایشگر بزرگ در آن استفاده کنید.

در بخش پشتی محل قرارگیری دوربین را داریم که در گوشه بالای سمت چپ است. همچنین جک هدفون نیز در حاشیه بالایی، دکمه پاور و تنظیم صدا در سمت راست و یک درگاه USB-C نیز در حاشیه پایینی دستگاه قرار گرفتند. نکته قابل توجه استفاده از درگاه USB-C در این تبلت است؛ چراکه در اکثر تبلت‌های اقتصادی از درگاه micro USB که سرعت شارژ و انتقال داده پایین‌تری دارد استفاده می‌شود. علاوه بر این جک صدا نیز رضایت بسیاری از کسانی که از هدفون سیمی استفاده می‌کنند را جلب خواهد کرد.

Galaxy Tab S6 Lite / گلکسی تب اس 6 لایت

نکته قابل توجه بعدی این است که تبلت تب اس 6 لایت همراه با قلم اس پن استایلوس عرضه می‌شود که یک ابزار بسیار کاربردی برای یادداشت‌برداری، کشیدن و طراحی به حساب می‌آید. اما برخلاف تب اس 6 در این مدل خبری از محفظه‌ای که بتوانید قلم را در آن جای بدهید نیست و در عوض باید آن را به صورت مغناطیسی در طرف راست بچسبانید. البته اگر کاور کتابی تبلت را خریداری کنید، یک محل جداگانه برای قرار دادن قلم در کاور در اختیار خواهید داشت.

صفحه نمایش

تبلت گلکسی تب اس 6 لایت از یک نمایشگر 10.4 اینچی LCD با رزولوشن 2000×1200 پیکسل بهره می‌برد که تنها 0.1 اینچ از مدل اصلی کوچکتر است، اما در عوض در اینجا خبری از پنل امولد نیست. البته کیفیت این نمایشگر برای یک پنل LCD بسیار خوب است. تصاویر وضوح و روشنی بالایی دارند؛ به طوری که حتی اگر در خارج از خانه از تبلت استفاده کنید هم می‌توانید محتویات آن را بخوانید. با این حال برخی اوقات رنگ‌ها در مقایسه با دیگر نمایشگرها شادابی خود را از دست می‌دهند؛ موضوعی که هنگام اجرای بازی یا تماشای فیلم در رزولوشن پایین بیشتر به چشم می‌آید.

از آنجایی که در این تبلت با یک پنل LCD طرف هستید، رنگ مشکی در مقایسه با سایر پنل‌ها روشنایی بیشتری دارد. مثلا اگر از حالت تاریک اندروید 10 استفاده کنید می‌بینید نور صفحه نسبت به قبل فرق چندانی نکرده و نه‌تنها نمی‌تواند به چشمان شما استراحت بدهد، بلکه در مصرف باتری تبلت نیز تفاوتی حاصل نمی‌شود. این مشکلی است که تب اس 6 لایت و البته هر تبلت دیگری که از پنل LCD استفاده می‌کند دارد.

Galaxy Tab S6 Lite / گلکسی تب اس ۶ لایت

از کیفیت پنل که بگذریم مورد بعدی عملکرد لمسی آن است. وقتی با قلم اس پن یا با انگشتتان صفحه را لمس کنید، متوجه می‌شوید نمایشگر نسبت به دیگر تبلت‌ها با سرعت کمتری به حرکات شما پاسخ می‌دهد. موضوعی که دلیل واضحی ندارد، اما احتمالا به مواد سازنده نمایشگر یا پوشش آن برمی‌گردد. در هر صورت این مورد به خصوص هنگام کشیدن انگشت به جهات مختلف یا استفاده از قلم کمی آزار دهنده است.

همچنین بخوانید :

البته اکثر کاربران بعد از مدتی به این مورد عادت می‌کنند، ولی اگر آن را در کنار یک آیپد و قلم اپل قرار دهیم این موضوع بیشتر خودش را نشان می‌دهد. با این حال مشکل اصلی قلم اس پن و خود تبلت در تشخیص دست کاربر است. برای مثال اگر در آیپد از قلم اپل استفاده کنید، دستگاه می‌تواند تشخیص دهد که آیا قلم، انگشتان یا کف دستتان در حال لمس صفحه است. در این صورت اگر کف دستتان را روی نمایشگر قرار دهید می‌توانید با قلم به طور جداگانه کارتان را انجام دهید و دستگاه توجهی به حرکات دست شما نمی‌کند.

Galaxy Tab S6 Lite / تب اس 6 لایت سامسونگ

اما اگر همین کار را در گلکسی تب اس 6 لایت انجام دهید دستگاه بین دست و قلم شما تفاوت قائل نمی‌شود؛ بنابراین هنگامی که مشغول نوشتن با قلم هستید، می‌توانید به طور اتفاقی با دستتان یک خط اضافی بکشید یا سایر برنامه‌های گوشی را باز کنید. اگر سامسونگ می‌خواهد حرف اول را با قلم اس پن خود بزند، باید هرچه زودتر یک فناوری تشخیص دست را برای تبلت‌هایش توسعه دهد.

 

دوربین، عملکرد و مشخصات گلکسی Tab S6 Lite

سامسونگ تب اس ۶ لایت از پردازنده اگزینوس 9611 ساخت خود سامسونگ که پیشتر آن را در سایر گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی مثل گلکسی A51 و گلکسی A50s دیده بودیم استفاده می‌کند. این پردازنده با یک رم 4 گیگابایتی همراه شده است. اگزینوس 9611 پردازنده قدرتمندی به حساب نمی‌آید، اما اگر استفاده سنگینی از تبلت نداشته باشید شما را راضی نگه می‌دارد.

بازی‌های رده‌پایین و بهینه‌سازی شده به خوبی روی تبلت اجرا می‌شوند. مثلا می‌توانید کال آف دیوتی موبایل را روی آن بازی کنید، ولی بازی‌هایی که حجم بیشتری داشته و به قدرت بالاتری نیاز دارند یا با لگ اجرا می‌شوند یا از کار می‌افتند. مثلا پابجی تنها چند دقیقه بعد از اجرا کرش کرد. اما مشکل اصلی با عملکرد دستگاه در هنگام گشت و گذار در منوهای تبلت به چشم می‌آید. وقتی با انگشتتان صفحه برنامه‌ها را به این طرف و آن طرف بکشید، برای تایپ صفحه را لمس کنید یا یک برنامه جدید را باز کنید، متوجه چند ثانیه تاخیر می‌شوید.

البته هر کاربری که قبلا از تبلت‌های اقتصادی استفاده کرده باشد، زیاد از این موضوع شگفت‌زده نمی‌شود؛ زیرا این مشکل به مشخصات گلکسی Tab S6 Lite برمی‌گردد که در حد بالایی قرار ندارد. با این حال برخی اوقات این مشکل در گلکسی تب اس 6 لایت زیاد از حد شما را اذیت می‌کند، به خصوص اگر این نکته را هم مدنظر قرار دهیم که در مدل‌های رده‌پایین آیپد چنین مشکلاتی وجود ندارد.

Galaxy Tab S6 Lite / تب اس ۶ لایت

گلکسی تب اس 6 لایت در بنچمارک چندهسته‌ای گیک‌بنچ توانست امتیاز 1230 را کسب کند که نصف امتیاز گلکسی اس 20 است. این در حالی است که تب اس 6 توانست امتیاز 2673 و آیپد پرو 12.9 اینچ 4576 امتیاز را کسب کند. اس 6 لایت در این بخش نا امید کننده ظاهر شد، به طوری که تنها می‌توانیم آن را با گوشی‌ها مقایسه کنیم. این تبلت از نظر سرعت تنها می‌تواند گوشی‌های رده‌پایین مثل نوت 8T را شکست دهد و حتی در برابر اوپو رینو 2 (1482) زد نیز حرفی برای زدن ندارد.

در بخش دوربین شما یک لنز 8 مگاپیکسلی در پنل پشتی در اختیار خواهید داشت و بعید است به جای دوربین گوشی‌تان بخواهید با این دوربین عکاسی کنید. در بخش جلویی یک دوربین 5 مگاپیکسلی خواهید داشت که اگر اهل تماس ویدیویی یا سلفی گرفتن باشید، استفاده بیشتری از آن خواهید داشت. از نکات قابل توجه دوربین سلفی حالت‌های عکاسی مختلف آن است که توجه شما را به خود جلب می‌کند.

Galaxy Tab S6 Lite / تب اس ۶ لایت سامسونگ

یک حالت فوکوس زنده داریم که با استفاده از آن می‌توانیم پس‌زمینه تصویر را بعد از اینکه آن را گرفتیم ویرایش کنیم. AR Doodle قابلیت بعدی است که به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از قلم اس پن روی صورت خودتان نقاشی کنید. همچنین باید به فیلترها و گزینه‌های زیباسازی تصویر نیز اشاره کنیم. بعلاوه قابلیت ضبط 1080p نیز برای هر دو دوربین پشتی و جلویی در دسترس است.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

تب اس 6 لایت از اندروید 10 و رابط کاربری One UI بهره می‌برد. این رابط کاربری به طور کلی روی تبلت‌ها خوب جواب داده، در حالی که گوگل مدت‌هاست برای ساخت یک سیستم عامل مناسب برای تبلت‌ها تلاش می‌کند و تبلت‌های اندرویدی نیز تا به امروز در مقایسه با آیپد در بحث رابط کاربری عملکرد درخشانی نداشتند. با وجود اینکه One UI در این حوزه عملکرد خوبی دارد، ولی به طور کلی برخلاف آیپد در این تبلت هم ویژگی‌های منحصر به فرد اندکی وجود دارند که به شما تجربه استفاده از یک تبلت را بدهند و نه یک گوشی با نمایشگر بزرگ.

Galaxy Tab S6 Lite / سامسونگ تب اس 6 لایت

با این همه قلم اس پن چندین حربه در آستین دارد که استفاده از آن‌ها لذت فراوانی به شما خواهد داد. همه آن‌ها به لطف آیکون کوچکی که با روشن کردن قلم روی نمایشگر ظاهر می‌شود قابل دسترسی هستند. برای مثال قابلیت ساخت نوت یک پنجره کوچک را به شما نشان می‌دهد تا به سرعت روی آن بنویسید، قابلیت Screen Write به شما این امکان را می‌دهد تا از صفحه اسکرین شات بگیرید و روی آن نوشته‌های خود را اضافه کنید. بعلاوه ویژگی AR Doodle را هم داریم که پیشتر به آن اشاره کردیم.

 

باتری

گلکسی تب اس 6 لایت از یک باتری با ظرفیت 7040 میلی‌آمپر بهره می‌برد که اندازه معقولی برای تبلت‌های این سایز است. عمر باتری تبلت سامسونگ تب اس ۶ لایت یکی از مواردی است که بیشتر از همه شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. باتری با یک بار شارژ و با استفاده معمولی مثل تماشای ویدیوهای یوتیوب، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و اجرای چند بازی به راحتی می‌تواند یک روز کامل دوام بیاورد.

Galaxy Tab S6 Lite / سامسونگ تب اس ۶ لایت

برخلاف یک گوشی و مانند بیشتر تبلت‌ها، اس 6 لایت دستگاهی نیست که لازم باشد شما هر روز آن را شارژ کنید؛ البته مگر اینکه واقعا استفاده زیادی از آن داشته باشید. برای شارژ تبلت سامسونگ شارژ 15 واتی را در نظر گرفته که این روزها حتی برای یک گوشی هم کافی نیست و با توجه به باتری بزرگ تبلت، شارژ باتری می‌تواند زمان زیادی طول بکشد.

 


قیمت و تاریخ عرضه سامسونگ تب اس ۶ لایت


تاریخ عرضه سامسونگ تب اس ۶ لایت کمی گیج کننده است و بیشتر به کشوری که در آن هستید بستگی دارد. در آمریکا این تبلت با قیمت 319 دلار برای نسخه 64 گیگ و 399 دلار برای نسخه 128 گیگابایتی به فروش می‌رسد. همچنین نسخه LTE نیز به زودی عرضه خواهد شد. در ایران نیز این تبلت هم اکنون با قیمت حدودی 9 میلیون تومان برای نسخه 64 گیگابایتی به فروش می‌رسد.

در حال حاضر خبری مبنی بر عرضه سامسونگ گلکسی Tab S6 Lite 5G منتشر نشده و بعید هم است سامسونگ برنامه‌ای برای عرضه نسخه 5G این تبلت داشته باشد.

Galaxy Tab S6 Lite / بررسی تب اس 6 لایت

گلکسی تب اس 6 لایت یک تبلت میان‌رده بدون عیب و ایراد نیست، ولی نقاط قوت بسیار زیادی دارد که می‌توانند نظر مثبت شما را به خود جلب کنند. اگر مواردی مثل پشتیبانی از قلم اس پن، نمایشگر باکیفیت، باتری با ظرفیت بالا و قیمت اقتصادی برای شما مهم هستند، پس حتما می‌توانید آن را به عنوان جایگزینی برای تبلت‌های میان‌رده اپل در نظر داشته باشید. اما از طرف دیگر اگر سرعت تبلت برایتان مهم است و همچنین انتظار یک تجربه بدون عیب و ایراد از قلم تبلت را دارید، پس بهتر است به سراغ یک آیپد بروید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران3 دیدگاه
avatar
امیرحسین
.
30 دی 1400، 00:44
پاسخ
0
0
یعنی این ایپد رو برای بازی پابجی پیشنهات نمیکنی با لگ مواجه میشه
avatar
Hesam Bigham
.
27 اسفند 1399، 20:52
پاسخ
0
0
با سلام . من درخواست تصحیح مقالته تون رو دارم. که شما گفتید که این تبلت نمیتونه قلم رو از دست جدا کنه در حالی که اینطور نیست وقتی با قلم کار میکنم تاچش به حرکات دستم بی تفاوت است. الان هم دارم با این تبلت مینویسم اصلالأهم به کندی پاسخ نمیده و در حد کلم های اپل و مایکروسافت هست. خواهشا مقاله رو اصلاح کنید و باعث گمراهی مردم نشوید. با تشکر
avatar
سینا
.
10 مرداد 1399، 20:41
پاسخ
0
0
سلام ممنون از بررسی این تبلت قابلیت سامسونگ دکس رو داره ؟
avatar
محمد علی‌محمدی
.
10 مرداد 1399، 21:54
پاسخ
0
0
@سینا
سلام خواهش می‌کنم نه از دکس پشتیبانی نمی‌کنه.
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402