داستان برند فیلیپس ؛ تاریخچه شرکتی که 129 سال قدمت دارد!
زینب عظیمی
نویسنده:زینب عظیمی
ارسال شده در:20 مرداد 1399، 14:00

داستان برند فیلیپس ؛ تاریخچه شرکتی که 129 سال قدمت دارد!

قطعا شما نام برند فیلیپس را بارها شنیده‌اید. اما در مورد برپایی این شرکت بزرگ و محصولات آن چه می‌دانید؟ با تاریخچه برند فیلیپس با ما همراه باشید.

فیلیپس (Philips) یکی از بزرگترین شرکت‌های چند ‌ملیتی است که در شاخه‌های متعدد صنعت فعالیت می‌کند. درآمد خالص این شرکت در سال 2019 میلادی، با 1.53% افزایش نسبت به سال 2018، یک میلیارد و 307 میلیون دلار بوده است. فیلیپس یکی از برترین شرکت‌ها در زمینه فناوری بهداشت و درمان است که بر بهبود سلامت مردم متمرکز است. با این حال در مورد تاسیس و محصولات این کمپانی چه می‌دانید؟ آیا از استراتژی بازاریابی برند لوازم خانگی فیلیپس مطلع هستید؟ در این مقاله از پلازامگ با معرفی برند فیلیپس همراه ما باشید.

تاریخچه برند فیلیپس

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


تاریخچه برند فیلیپس و موسس آن


برند رویال فیلیپس که به اختصار فیلیپس نامیده می‌شود، توسط جرارد فیلیپس و پدرش فردریک در سال 1891 میلادی تاسیس شد. فردریک که یک بانکدار اهل شهر زالت‌بومل هلند بود، بودجه خرید و راه‌اندازی ساختمان کارخانه در شهر آیندهوون هلند را تأمین کرد؛ جایی که این شرکت تولید لامپ‌های رشته‌ای کربن و سایر محصولات الکترونیکی را از سال 1892 آغاز کرد. اولین کارخانه برند لوازم خانگی فیلیپس در حال حاضر به عنوان موزه استفاده می‌شود.

در سال 1895 پس از طی سال‌های اولیه دشوار و در شرایط نزدیک به ورشکستگی، فردریک پسر دیگر خود آنتون را که شانزده سال از جرارد کوچک‌تر بود به کارخانه آورد. گرچه آنتون مدرک مهندسی داشت، اما کار خود را به عنوان نماینده فروش آغاز کرد. با این وجود پس از گذشت مدتی کوتاه، وی شروع به بهبود بسیاری از ایده‌های مهم کسب و کار در کارخانه کرد. با ورود آنتون، کسب و کار خانوادگی‌شان به سرعت گسترش یافت و نتیجه آن تأسیس کارخانه لامپ فلزی فیلیپس با مسئولیت محدود در آیندهوون در سال 1908 و به دنبال آن تاسیس کارخانه حباب لامپ فیلیپس در سال 1912 بود.

فیلیپس برند کجاست

بین سال‌های 1927 تا 1940، شرکت فیلیپس اولین ایستگاه رادیویی با طول موج کوتاه خود را تاسیس کرد. مدیر این شرکت هم‌چنین دستور ساخت یک ژنراتور کم قدرت قابل حمل با استفاده از سیستم موتور استرلینگ را صادر کرد، اما نتیجه این تولید رضایت بخش نبود. این شرکت در این مدت اولین ماشین ریش تراشی خود را نیز روانه بازار کرد که خط تولید این محصول هنوز فعال است.

با شروع جنگ جهانی دوم در سال 1940، آنتوان که می‌دانست حمله آلمان به هلند ادامه خواهد داشت، به همراه تمامی بستگانش با بخش بزرگی از سرمایه شرکت به آمریکا رفت و در آنجا شرکت «فیلیپس آمریکای شمالی» را بنا نهاد و طی جنگ به فعالیت پرداخت. تنها شخصی که از این خانواده در هلند ماند و دلاوری‌های زیادی در جنگ از خود نشان داد، پسر آنتوان به نام فریتس بود. با خاموش شدن آتش جنگ، شرکت فیلیپس به هلند بازگشت. بسیاری از تأسیسات تحقیقاتی مخفی با موفقیت از چشم مهاجمان پنهان شده بود و این به شرکت اجازه می‌داد که پس از جنگ به سرعت فعالیت خود را گسترش دهد.

در سال 1949 اولین تلویزیون برند فیلیپس روانه بازار شد. هم‌چنین در سال 1950 اولین دستگاه پخش موسیقی و در سال 1963 اولین نوار کاست برند فیلیپس تولید شد که موفقیتی چشمگیر داشت. در سال 2001 دفتر مرکزی شرکت فیلیپس به آمستردام، پایتخت هلند منتقل شد و در سال 2004، فیلیپس شعار «بیایید همه چیز را بهتر کنیم» را کنار گذاشت و شعار تبلیغاتی «حس و سادگی» را برای خود برگزید. در آگوست سال 2007، فیلیپس برای بخش انفورماتیک پزشکی خود، شرکت Ximis را که مقر آن در ال پاسو تگزاس بود تاسیس کرد و در اکتبر همان سال مجوز ثبت اختراع میکروپروسسور را از گروه TPL خریداری کرد.

نمایندگی برند فیلیپس در تهران

در دسامبر 2007، فیلیپس توافق قطعی خود با شرکت Respironics را اعلام کرد که بر اساس آن، فیلیپس تمام سهام این شرکت را به قیمت تقریباً 3.6 میلیارد یورو (5.1 میلیارد دلار) و به صورت نقدی خریداری کرد.

در سال 2012 شرکت فیلیپس اعلام کرد که قصد فروش امتیاز تلویزیون برند فیلیپس و یا واگذاری آن به شرکت تی‌پی‌وی تکنولوژی را دارد. این شرکت که دفتر مرکزی آن در هنگ کنگ چین قرار دارد یک شرکت چندملیتی تولید کننده قطعات الکترونیکی است.

در پایان سال 2013 اعلام شد که شرکت فیلیپس دارای 111 کارخانه، 56 مرکز توسعه و تحقیق در 26 کشور و دارای نمایندگی فروش در حدود 100 کشور دنیا است. در حال حاضر مدیر عامل و مالک شرکت فیلیپس فرانس ون هوتن است که پدرش از مدیر عاملان پیشین این شرکت بوده است. هوگو باربوسا وازکز نیز جهت تحلیل و پیش بینی بازار در تمامی شاخه‌های شرکت فیلیپس در سال 2013 استخدام شد.

 


محصولات برند فیلیپس


در حال حاضر برند لوازم خانگی فیلیپس در سه بخش مهم فعالیت می‌کند: بهداشت و درمان، سبک زندگی مصرف‌کنندگان و نور و روشنایی.

 

بهداشت و درمان

محصولات برند فیلیپس

در این بخش برند فیلیپس سعی دارد راه‌‌حل‌هایی برای داشتن زندگی سالم‌تر، جلوگیری از بیماری و تشخیص به موقع آن ارائه دهد. شعار فیلیپس در این زمینه کیفیت بالا در عین قیمت مناسب است تا دسترسی همه به درمان آسان شود. در حال حاضر شرکت فیلیپس در زمینه تولید سیستم‌های تصویربرداری بیمارستانی، دستگاه‌های مراقبت از بیمار و ابزار مراقبت از سلامتی در منزل فعالیت می‌کند.

 

سبک زندگی مصرف کنندگان

مالک شرکت فیلیپس

بخش سبک زندگی مصرف‌کننده شامل سلامت و تندرستی، مراقبت شخصی، لوازم خانگی، لوازم صوتی-تصویری مانند تلویزیون و لوازم جانبی آن‌ها است. این محصولات شامل مسواک برقی، دستگاه اندازه گیری فشار خون خانگی، کیبورد و موس، لوازم الکترونیکی پخت و پز و خانه داری و… است.

 

نور و روشنایی

معرفی برند فیلیپس

بخش روشنایی شامل نورپردازی، لامپ‌های معمولی و حرفه‌ای، سیستم‌های کنترل روشنایی، چراغ خودرو و لامپ LED می‌شود.

 


نکات جالب و خواندنی در مورد برند فیلیپس


در ادامه به چند نکته جالب و خواندنی درباره شرکت فیلیپس می‌پردازیم.

 

استراتژی بازاریابی برند فیلیپس

درباره برند فیلیپس

فیلیپس طیف گسترده‌ای از کالا را در بازار ارائه می‌دهد و سبد محصولات آن برای جلب توجه طیف وسیعی از مشتریان طراحی شده است. دامنه محصولات به حدی گسترده است که تقریباً همه افرادی که به دنبال محصولات معتبر هستند می‌توانند یک مشتری بالقوه فیلیپس باشند. بازار هدف فیلیپس از نظر سن، فرهنگ، وضعیت تاهل و غیره با محصولات مختلف از وسایل خانگی تا لوازم زیبایی و ابزار پزشکی بسیار گسترده و متفاوت است.

فیلیپس مصرف‌کنندگانی را هدف قرار می دهد که محافظه‌کار و بدبین نیستند و می‌خواهند محصولات جدید را امتحان کنند. این افراد اکثرا نسل جوان جامعه هستند که بیشتر از افراد مسن به خرید محصولات نوآورانه ترغیب می‌شوند. با استفاده از استراتژی برندسازی و موقعیت‌یابی و هم‌چنین در نظر گرفتن شعار «حس و سادگی»، مشخص است که هدف این برند ارائه محصولات خلاقانه، ساده و آماده برای استفاده است.

این شرکت اعتقاد دارد که نوآوری تنها در صورتی معنا دارد که خواسته‌ها و نیازهای مردم را برآورده سازد. محصولات این برند بسیار پیشرفته بوده و در حدود نیاز مصرف‌کنندگان طراحی شده‌اند. این شرکت خود را به عنوان برندی معرفی کرده است که هدفش بهبود زندگی افراد از طریق نوآوری‌های معنادار و تلاش برای تحقیق و توسعه است. فیلیپس تصویری از یک برند ساخته است که به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا بتوانند به محصولی که خریداری می‌کنند، اعتماد کنند.

فیلیپس هم چنین یک وب سایت رسمی ایجاد کرده است که در آن مشتریان می‌توانند محصول مورد نظر را از هر جای دنیا پیدا و خریداری کنند. این کمپانی نه تنها از استراتژی «ارسال کالا از طریق فروش مستقیم» در اینترنت استفاده کرده، بلکه با سایت‌های تجارت الکترونیکی مانند آمازون و فلیپ‌کارت برای فروش محصولاتش همکاری کرده است. بر اساس تحقیقات، اینترنت کانال اصلی توزیع و هم‌چنین منبع جمع‌آوری اطلاعات برای فیلیپس بوده است. فیلیپس دریافته که خرده‌فروشان، فروشگاه‌های بزرگ، مراکز توزیع و اینترنت ابزارهای مهمی برای دسترسی به مصرف‌کنندگان هدف هستند.

 

اختراعات شرکت فیلیپس

جالب است بدانید که برند فیلیپس اولین تولید کننده نوار کاست، دیسک لیزری، دیسک فشرده یا CD، دی‌وی‌دی و دیسک بلوری است.

 

لوازم خانگی برند فیلیپس در ایران

بسیاری از محصولات این شرکت در ایران به فروش می‌رسند و نمایندگی‌های زیادی از این شرکت در شهرهای مختلف ایران واقع شده است. همچنین در سال 2010 چندین محصول تشخیصی و درمانی این شرکت به ایران فروخته شد.

لوازم خانگی برند فیلیپس / تلویزیون برند فیلیپس

در این مقاله مروری بر تاریخچه برند فیلیپس داشتیم و برخی از محصولات آن را معرفی کردیم. آیا شما هم از مشتریان پر و پا قرص محصولات فیلیپس هستید و اخبار جدید محصولات خلاقانه آنها را دنبال می‌کنید؟ کدام یک از محصولات فیلیپس را در خانه دارید؟ میزان رضایت شما از برند فیلیپس چقدر است؟

2
12345
امتیاز به مطلب

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

1 2 3 4 5
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha