بستن سیستم مخصوص بازی خورها؛ راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ بالارده

کامپیوتر گیمینگ
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

به بستن کامپیوتر گیمینگ علاقمندید اما با قطعات آشنایی ندارید؟ با پلازا همراه باشید تا با مطالعه راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ ، مسلط به بستن یک کامپیوتر خوب مخصوص بازی شوید.

تا ده سال پیش، بستن کامپیوتر گیمینگ نیاز به اطلاعات خاصی نداشت زیرا تنوع در محصولات به اندازه‌ای نبود که ما را در خرید قطعات گمراه کند. اما امروزه این قضیه به کل فرق کرده و ما اکنون نیاز داریم تا با دقت و مطالعه پیش از خرید، بهترین لوازم را برای کامپیوتر گیمینگ خود خریداری کنیم. ممکن است از خود بپرسید که تا وقتی کیس گیمینگ آماده وجود دارد، چه نیازی است که خودمان دست به این کاری بزنیم؟ خرید کامپیوتر گیمینگ آماده، بسیار عالی است؛ اما ساختن یک کیس به دست خودتان می‌تواند بسیار سودمندتر باشد. جدا از مسائل مالی، تجربه‌ای که در این زمینه بدست می‌آورید نیز بسیار ارزشمند است و با هیچ چیز دیگر قابل مقایسه نیست.

راهنمای اسمبل کامپیوتر مخصوص بازی

آنچه در ادامه می‌خوانید: 

فهرست مطالب


کامپیوتر گیمینگ حرفه ای برای گیمرهای حرفه ای


در راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ بالارده قصد داریم به اطلاعات خوبی اشاره داشته باشیم که با بررسی آنها متوجه خواهید شد که دلایل بسیاری برای انتخاب یک سیستم گیمینگ حرفه ای وجود داشته است که قبل از خرید باید آنها را بدانید. بطور کلی در راهنمای خرید کامپیوتر مخصوص بازی حرفه ای سعی کردیم به تک تک سخت افزارهای مرتبط اشاره داشته باشیم. در ادامه میتوانید با تمامی سخت افزارهای مهم این مبحث آشنا شوید.

مادربرد گیمینگ ایسوس ASUS ROG Strix X570 F

مادربرد گیمینگ ایسوس ASUS ROG Strix X570 F یکی از محصولات رده بالا و قدرتمند این شرکت در بین سری مادربردهای مبتنی بر چیپ‌ست X570 است. ایسوس در این مدل از چیپ‌ست X570 در کنار سوکت پردازنده AM4 با قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های نسل اول، دوم و سوم AMD Ryzen استفاده کرده است. می‌توان روی این مادربرد چهار اسلات رم از نوع DDR4 تا مجموع ظرفیت 128 گیگابایت و سه عدد کارت گرافیک با رابط PCIe 3.0 x16 نصب کرد (دو کارت گرافیک همزمان انویدیا و یا سه کارت گرافیک AMD همزمان). پنل پشتی آن از 8 پورت USB 3.1 پشتیبانی کرده که 3 تای آن Type-A و یکی هم Type-C است. این مادربرد دو خروجی HDMI و DisplayPort نیز دارد.

نقش مادربرد در انتخاب یک سیستم گیمینگ بسیار مهم و اساسی بوده است زیرا با انتخاب مناسب این بخش است که میتوانید سطح و اندازه سیستم گیمینگ خود در آینده را به نسبت سخت افزار روز در بالاترین حد ممکن نگهدارید. در ادامه توضیحات میتوانید با پردازنده مرکزی این مبحث آشنا شوید.

پردازنده مرکزی ای ام دی مدل Ryzen 9 3950X

راهنمای خرید سیستم گیمینگ

با بهترین CPU سال 2020 آشنا شوید! البته قیمت این محصول نیز مانند “بهترین” بودن آن همراه با رقمی نجومی و چیزی حدود 20 میلیون تومان است.

این پردازنده که دارای 16 هسته پردازشی و 32 رشته است، فرکانس پایه معادل 3.5 گیگاهرتز دارد که به بیشینه 4.7 گیگاهرتز نیز می‌رسد. پردازنده پیشرفته AMD Ryzen 9 3950X یکی از قدرتمندترین CPUهای گیمینگ دسکتاپ بر پایه سوکت AM4 است که با بهره گیری از نسل چهارم رابط PCIe و استفاده از حافظه کَش 72 مگابایتی در کنار تکنولوژی ساخت 7 نانومتری، توانایی بسیار بالایی در زمینه اجرای بازی دارد و می‌تواند در مشخصات یک سیستم خوب برای گیم، نقش پررنگی را ایفا کند. لازم به ذکر است که این پردازنده نیاز به خنک کننده بادی جداگانه ندارد. هرمقدار نسل سی پی یو جدیدتر باشد و مقدار پردازش  آن بالاتر باشد بی شک شاهد اجرای بهتر بازی های کامپیوتری خواهید بود که در این میان به گزینه خوبی اشاره شده است که بدنیست آن را بشناسید.

کارت گرافیک ایسوس Rog Strix GTX1660S A6G Gaming

مشخصات یک کامپیوتر خوب برای بازی

کارت گرافیک «Rog Strix GTX1660S A6G Gaming» محصولی از شرکت ASUS است که برای انجام بازی‌های کامپیوتری حرفه‌ای طراحی و تولید شده است. مقدار کل حافظه پشتیبانی شده توسط این کارت گرافیک شش گیگابایت است که می‌توانید به راحتی با آن به انجام بازی و پردازش‌های گرافیکی قدرتمند بپردازید. نوع حافظه‌ای که کارت گرافیک Rog Strix GTX1660S A6G Gaming از آن بهره می‌برد، GDDR6 است و از فرکانس موثر 1530 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

کارت گرافیک  Rog Strix GTX1660S A6G Gaming شرکت ایسوس دارای دو فن و یک هیت‌سینک و پایپ و فن است که تا حد زیادی گرمای کارت گرافیک را به محیط بیرون منتقل می‌کند. برای اتصال این محصول شرکت ایسوس به کامپیوتر گیمینگ خود، نیاز به سه اسلات خالی خواهید داشت. با این کارت گرافیک می‌توانید از پس هر سیستم پیشنهادی برای بازی بر بیایید.

 

رم کامپیوتر ژل سری Super Luce RGB با حافظه 8 گیگابایت و فرکانس 2400 مگاهرتز

مشخصات يک سيستم مناسب برای اجرای بازیهای کامپيوتری

ماژول‌های حافظه Geil Super Luce RGB SYNC در مقایسه با نسل گذشته خود دچار تغییرات اساسی شده و با استفاده از سیستم نورپردازی یکپارچه RGB، علاوه بر ارائه کارایی و عملکرد خیره کننده، نمای ظاهری بسیار زیبا و چشم نوازی را برای سیستم های کامپیوتری PC به ارمغان می آورند. استفاده از هیت‌سینک کارآمد با قابلیت انتخاب از میان رنگ‌های زیبای مشکی و سفید و ارائه بازه فرکانسی 2133 تا 4133 مگاهرتز، امکان مونتاژ انواع مختلف سیستم‌های رایانه‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. رم GEIL Super Luce RGB DDR4 8GB 2400MHz CL16 یکی از بهترین رم‌های موجود در بازار است که با قیمت حدودی 1 میلیون تومان در بازار عرضه شده.

 

منبع تغذیه کامپیوتر سیلوراستون مدل Essential SST-ET650-HG

راهنمای اسمبل کردن کامپیوتر گیمینگ

با توجه به اینکه از سخت افزارهای قدرتمندی در این بخش استفاده کردیم، پاور SilverStone Essential SST-ET650-HG از ضروری‌ترین اقلامی است که باید برای کامپیوتر گیمینگ خود خریداری کنید که با قیمت 4 میلیون تومان در دسترس قرار دارد. از مزایای این منبع تغذیه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • پاور نیمه ماژولار
  • راندمان 90 درصد همراه با گواهی 80plus Gold
  • استفاده از مدارات الکترونیکی DC-DC به منظور تثبیت و ارائه ولتاژ پایدار در دمای 40 درجه سانتیگراد
  • طراحی منحصربفرد با قابلیت روغنکاری خودکار و مقاومت فوق العاده در برابر نفوذ گرد و غبار (استاندارد IPX6)
  • فن 140 میلیمتری همراه با موتور محفظه ای Silent running و تیغه های حرفه ای با تولید حداقل نویز صوتی
  • استفاده از چیپ اختصاصی به منظور کاهش محسوس نویز صوتی حاصل از لرزش تیغه های خنک کننده 18dBA

 

سیستم خنک کننده بادی ترمالرایت مدل TRUE Spirit 120M BW Rev.A

راهنمای خرید کامپیوتر رده حرفه ای

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در ساخت تراشه‌ها و مخصوصا پردازنده‌های مرکزی که در ابعاد کوچک و قدرت پردازش بالا عرضه می‌شوند، تعبیه یک سیستم خنک کننده مناسب نیز کاملا ضروری است. خنک کننده‌ها در حالت کلی به دو دسته بادی (Air Cooling) و آبی (Water Cooling) تقسیم می‌شوند. خنک‌کننده پردازنده مرکزی TRUE Spirit 120M(BW) Rev.A شرکت گرین (GREEN)، یک خنک‌کننده بادی است که از یک فن 120 میلی‌متری از نوع Enhanced Hyper-Flow Bearing با سرعت چرخش 600 تا 1300 دور بر دقیقه، چهار عدد لوله حرارتی (Heat Pipe) مسی با پوشش نیکل به قطر 6 میلی‌متر همراه با هیت‌سینک آلومینیومی تشکیل شده است. فن خنک‌کننده TRUE Spirit 120M(BW) Rev.A می‌تواند جریان هوای 46.19 فوت مکعب بر دقیقه را از پردازنده به هیت‌سینک انتقال دهد.

سیستم خنک کننده Thermalright TRUE Spirit 120M با قیمت حدودی 1 میلیون تومان در بازار موجود است. با توجه به سخت افزارهای قدرتمندی که در این بخش انتخاب کردیم، داشتن این سیستم خنک کننده بسیار ضروری و حیاتی است.

 


مقایسه سه سیستم پیشنهادی


حالا وقت آن رسیده که هر کدام از سیستم‌های پیشنهادی را آزمایش کنیم تا ببینیم خروجی واقعی آن چقدر خواهد بود.

ابتدا با اولین سیستم شروع می‌کنیم که مشخصات آن بدین شرح است:

  • مادربرد ایسوس مدل PRIME H310M-K
  • پردازنده مرکزی اینتل سری Coffee Lake مدل Core i3-9100F
  • کارت گرافیک بایوستار مدل RX560
  • رم دسکتاپ DDR4 تک کاناله 2400 مگاهرتز CL16 تیم گروپ مدل Elite Plus ظرفیت 4 گیگابایت
  • پاور گرین مدل GP530A-HED

با کلیک بر روی هرکدام از تصاویر بالا می‌توانید بزرگنمایی کنید.

همانطور که در تصاویر نیز شاهد هستید، این سیستم توانسته بازی‌های سنگینی نظیر Fortnite و Rainbow Six و GTA V را به ترتیب با نرخ فریم 126، 113 و 88 اجرا کند. ضعف این سیستم در مقابل بازی پر قدرتی مانند Red Dead Redemption 2 مشاهده می‌شود که روی تنظیمات Low، بازی را با فریم ریت 42 نمایش می‌دهد.

مقایسه دوم را با کارت گرافیک ایسوس یعنی Dual GTX1650 O4G انجام می‌دهیم. مشخصات سیستم دوم نیز بدین شرح است:

  • پردازنده مرکزی اینتل سری Coffee Lake مدل Core i5-8400
  • کارت گرافیک ایسوس Dual GTX1650 O4G
  • رم کروشال بالستیک اسپورت ال تی 8 گیگابایت سینگل دی دی آر4 2400 مگاهرتز سی ال 16
  • منبع تغذیه کامپیوتر سیلوراستون مدل Essential SST-ET550-HG

همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، این سیستم بازی‌هایی مانند Fortnite و Battlefield V و PUBG را با فریم ریت 164 ، 82 و 111 اجرا می‌کند. نرخ فریم بازی Red Dead Redemption 2 نیز 56 است و بازی سنگینی مانند Call of Duty Warzone به راحتی با فریم ریت 82 خروجی می‌دهد.

و اما می‌رسیم به غول اصلی این مقایسه یعنی کارت گرافیک ایسوس مدل Rog Strix GTX1660S A6G Gaming. مشخصات این سیستم نیز به شرح زیر است:

  • مادربرد گیمینگ ایسوس ASUS ROG Strix X570 F
  • پردازنده مرکزی ای ام دی مدل Ryzen 9 3950X
  • کارت گرافیک ایسوس Rog Strix GTX1660S A6G Gaming
  • رم کامپیوتر ژل سری Super Luce RGB با حافظه 8 گیگابایت و فرکانس 2400 مگاهرتز
  • منبع تغذیه کامپیوتر سیلوراستون مدل Essential SST-ET650-HG
  • سیستم خنک کننده بادی ترمالرایت مدل TRUE Spirit 120M BW Rev.A

همانطور که از تصاویر نیز مشخص است، کارت گرافیک ایسوس مدل Rog Strix GTX1660S A6G Gaming به راحتی تمامی بازی‌ها را با نرخ فریم‌هایی مانند 230 ، 180 و 127 اجرا کرده و حتی بازی سنگینی مثل Red Dead Redemption 2 نیز حریف آن نمی‌شود.

 


جمع بندی


سیستم پیشنهادی برای بازی

بطور کلی در این مطلب سعی کردیم تا مشخصات یک کامپیوتر خوب گیمینگ را با یکدیگر مرور کرده و بهترین قطعه را از بین سخت افزارهای موجود در بازار انتخاب کنیم. مشخصات یک کامپیوتر خوب برای بازی می‌تواند از دیدگاه هر شخص متفاوت باشد؛ مخصوصا با توجه به گرانی سرسام آوری که همه‌چیز تحت تاثیر آن قرار گرفته، امروزه به سختی می‌توان حتی با بودجه 10 میلیون تومانی نیز سیستم متوسط گیمینگ بست. با این حال ما سعی کردیم مطلبی کاربردی و مفید در این زمینه ارائه دهیم تا هر گیمری از هر قشری از جامعه بتواند بازی مورد علاقه خود را تجربه کند. تلاش بر این بوده تا راهنمای خرید کامپیوتر رده حرفه ای ، متوسط و پایین‌تر در کنار هم آورده شود.

نظر شما درمورد این مقاله و بستن کامپیوتر گیمینگ چیست؟ آیا این مطلب توانست انتظاراتتان را از مشخصات یک سیستم کامپیوتر خوب برآورده کند؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران3 دیدگاه
avatar
پارسا
.
16 مهر 1399، 09:24
پاسخ
0
1
من چیز های بهتری دیدم این زیاد باحال نبود من خودم جی‌میل فوت و پابج. هستم
avatar
Nas sear
.
12 مهر 1399، 12:32
پاسخ
0
0
سیستم های که انتخاب کردید بسیار بد هستن بجز اولی تو سیستم سوم مادربرد با cpu نمیخوره CPU انتخابی شما خیلی رده بالاست و اصلا بدرد بازی نمیخوره که بخوایم این قدر خرج کنیم کارت گرافیک 1660sهم اصلا یک کارت گرافیک حرفه ای نیست و مدل های خیلی بهتری میشه انتخاب کرد درباره رم هم که حرف نزنم بهتره
avatar
معین نسیم دوست
.
14 مهر 1399، 13:04
پاسخ
0
0
@Nas sear
با سلام. اول اینکه تمامی این قطعات تست شدن و همه با هم همخوانی دارن. مادربرد مخصوص همین CPU انتخاب شده. دوم اینکه کارت گرافیک هم پیشنهادی و تا حدی اقتصادی هست و ما بهترین خروجی رو درنظر گرفتیم موقع نوشتن. مدل‌های بهتر قطعا داریم. مثلا کارت گرافیک ایسوس TFU RTX 3090 O24G هست که 75 میلیون تومنه. اگر سری به بازار زده باشید متوجه می‌شید که قیمت‌ها از چند شروع می‌شن. سوم اینکه این رم جزو بهترین مارکهای بازار هست و مورد تایید شرکت‌های معتبر و خودمون. شما مختار هستی که هر سیستمی که دوست داری برای خودت جمع کنی.
avatar
Arian
.
11 مهر 1399، 22:42
پاسخ
0
0
سلام سیستم اولی که پیشنهاد کردید چند تومن میشود. و اینکه بازی هایی مثل جی تی ای وی و فورتنایت و غیره را بالا میاورد با تشکر
avatar
معین نسیم دوست
.
14 مهر 1399، 12:54
پاسخ
0
0
@Arian
سلام. سیستم اول درواقع اقتصادی‌ترین سیستم این مقاله هست؛ اما قیمت‌ها به طرز عجیبی در حال بالا رفتن هستن. فکر میکنم الان این مجموعه حدود 12 میلیون هزینه داشته باشه. با سرچ کردن اسم هرکدوم می‌تونید از آخرین قیمتها باخبر بشید. و اینکه اره می‌تونید این بازی‌ها رو هم اجرا کنید. بخش پایانی این مقاله بهتون خروجی فریم ریت رو هم نشون میده.
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402