بیوگرافی رسول آزادانی ؛ ایرانی موفق در والت دیزنی!

رسول آزادانی کیست؟
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

رسول آزادانی از ایرانیان موفقی است که سال‌ها قبل از ایران مهاجرت کرد. او در رشته انیمیشن فعالیت دارد و در استودیو والت دیزنی مشغول به کار است. در این مقاله بیشتر با این انیماتور ایرانی والت دیزنی آشنا می‌شویم.

رسول آزادانی (Rasoul Azadani)، انیماتور ایرانی موفقی است که بیشتر بخاطر فعالیتش در استودیوی والت دیزنی که از برترین‌های این زمینه است، شناخته می‌شود. او پس از مهاجرت خود از ایران، در انیمیشن‌های مشهور و پرفروش زیادی همکاری داشته که اکثر ما با آنها خاطره داریم. در این مقاله از پلازا با زندگینامه رسول آزادانی همراه شما خواهیم بود.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


بیوگرافی رسول آزادانی


آزادانی در سال 1344 در شهر اصفهان متولد شد. او بعد از دریافت دیپلم در شهر خود، برای یادگیری انیمیشن وارد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد. این کانون گسترده‌ترین شبکه کتابخانه‌ای برای کودکان و نوجوانان را دارد و از برجسته‌ترین ناشران مربوط به این قشر است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تلاش است تا بنیان فرهنگی نوجوانان را تقویت کند. آزادانی بعدها در همین موسسه به تدریس انیمیشن پرداخت.

او سپس به ایالات‌متحده مهاجرت کرد و در انستیتوی هنر کالیفرنیا مشغول به تحصیل شد و در نهایت در سال 1364 وارد استودیو انیمیشن سازی والت دیزنی شد.

رسول آزادانی والت دیزنی

 


آثار رسول آزادانی


رسول آزادانی در تولید انیمیشن ‌های زیادی از سال 1986 تا به امروز، با عنوان‌های مختلفی از جمله دستیار هنرمند طرح، سرپرست طرح و طراح نور فعالیت داشته است. کارآگاه موش بزرگ، ماجراجویی سنجاب‌ها، گارفیلد‌ و دوستان، الیور و دوستان، پری دریایی ‌کوچولو، دیو و دلبر، علاءالدین، پوکوهانتس، سیمپسون‌ها، پو و موآنا از جمله فیلم‌هایی هستند که آزادانی در تولید آنها نقش داشته است. در ادامه به معرفی تعدادی از مهم‌ترین آثار رسول آزادانی می‌پردازیم:

 

علاءالدین (1992)

علاءالدین / آثار رسول آزادانی

Aladdin، انیمیشن 90 دقیقه‌ای به کارگردانی ران کلمنتس (Ron Clements)، قطعا یکی از برجسته‌ترین انیمیشن‌های بلند تاریخ سینما است که در کنار «دیو و دلبر» و «شیر شاه» جزو آخرین شاهکارهای این استودیو پیش از نزول کیفی بود. این فیلم بر اساس افسانه‌های قومی و نژادی عرب در کتاب هزار و یک شب ساخته‌شده و سی‌‌ویکمین پروژه‌ی استودیو دیزنی است. از صداپیشگان این اثر اسکات وینگر (Scott Weinger)، رابین ویلیامز (Robin Williams) و لیندا لارکین (Linda Larkin) هستند. انیمیشن علاءالدین که با بودجه 28 میلیون دلاری تولید ‌شده بود، به فروش جهانی 504 میلیون دلاری رسید.

علاءالدین / آثار رسول آزادانی

رسول آزادانی به عنوان سرپرست طرح در تولید این فیلم پرفروش حضور داشت. او در سال 1991 (1370)، به اصفهان سفر کرد تا از معماری زادگاه خود و فضای شهری آن برای طراحی‌های فیلم الهام بگیرد. آزادانی از فضای شهر، ساختمان‌ها، نماهای بیرونی و داخلی حدود 1800 عکس گرفت تا فضای علاءالدین را هرچه بیشتر به فضای قرن پانزدهم خاورمیانه نزدیک کند. شخصیت رازول در انیمیشن علاءالدین، نام خود را از رسول آزادانی گرفته است. جالب است بدانید کلمه «رسول آزادانی» توسط شخصیت جعفر، برای باز کردن غار شگفتی‌ها استفاده شده بود اما این بخش در تدوین برداشته شد.

سریال و فیلم‌های دیگری در ادامه یا بازتولید این فیلم ساخته شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به بازگشت جعفر (1994)، مجموعه تلویزیونی علاءالدین (1994 تا 1995)، علاءالدین و شاه دزدان (1996) و فیلم علاءالدین (2019) اشاره کرد.

 

دیو و دلبر (1991)

دیو و دلبر / آثار رسول آزادانی

Beauty And The Beast به کارگردانی مشترک گری تروزدیل (Gary Trousdale) و کرک ویس (Kirk Wise) یکی دیگر از محصولات پرفروش والت دیزنی است که رسول آزادانی در تولید آن همکاری ‌داشته است.

فیلم در مورد شاهزاده‌ای جوان است که تقاضای یک پیرزن جادوگر را رد می‌کند و توسط این پیرزن نفرین شده و به دیوی زشت تبدیل می‌شود. زن جادوگر به او یک آینه و یک گل رز می‌دهد. با پژمردن و افتادن آخرین برگ از گل رز، زندگی شاهزاده هم به پایان می‌رسد. شاهزاده قصه زمانی از این طلسم نجات پیدا ‌می‌کند که عشق یک زن را بدست بیاورد.

دیو و دلبر / آثار رسول آزادانی

این فیلم کمدی موزیکال عاشقانه، سی‌اُمین فیلم از استودیو پویانمایی دیزنی است که بر اساس افسانه فرانسوی با همین نام ساخته شده است. ژنی ماری لی پرنس دی بیومونت (Jeanne-Marie Leprince de Beaumont) این افسانه را در سال 1756 نوشت. دیو و دلبر موفق به کسب سه جایزه گلدن گلوب برای بهترین پویانمایی کمدی و عاشقانه، دو جایزه اسکار در بخش موسیقی، جایزه گرمی و بسیاری جوایز دیگر شد.

 

موآنا (2016)

موآنا / آثار رسول آزادانی

Moana یک درام ماجراجویی و پنجاه‌وششمین فیلم برجسته والت دیزنی است. ران کلمنتس و جان ماسکر کارگردانی این فیلم را برعهده داشتند.

فیلم داستان تنها دختر رئیس قبیله را روایت می‌کند که عاشق رفتن به اقیانوس است؛ درحالی‌که پدرش برای محافظت از او و مردم جزیره، دریانوردی را ممنوع کرده است. موآنا با تلاش و احساس مسئولیت و دانشی که از مادربزرگ خود یاد گرفته، به جنگ با ناشناخته‌ها می‌رود.

 

پری دریایی کوچولو (1989)

پری دریایی کوچولو / جوایز رسول آزادانی

همچنین بخوانید :

The Little Mermaid انیمیشن موزیکال فانتزی بیست‌وهشتمین فیلم برجسته دیزنی است و بر اساس افسانه دانمارکی، به همین نام، نوشته هانس کریستیان آندرسن (Hans Christian Andersen) در سال 1837 ساخته شده است. این فیلم توسط ران کلمنتس و جان ماسکر نوشته و کارگردانی شده است. پری دریایی کوچولو با بودجه 40 میلیون دلاری، 233 میلیون دلار فروخت. رسول آزادانی به عنوان ناظر لی‌اوت‌ها نقش دارد. جودی بنسون (Judi Benson)، کریستوفر دانیال بارنز (Christopher Daniel Barnes) و پت کرول (Pat Carol) از جمله صداپیشگان این انیمیشن هستند.

داستان فیلم در مورد پری دریایی پرنسسی به‌نام آریل (Ariel) است که رویای انسان شدن دارد. او از جادوگر درخواست می‌کند تا او را به انسان تبدیل کند تا با مرد مورد علاقه‌اش، پرنس اریک، بیشتر آشنا شود.

 


جوایز رسول آزادانی


رسول آزادانی در سال 1995 (1374) در انیمیشن Pocahontas (پوکاهانتوس)، در بخش چیدمان هنرمند همکاری کرد. او برای این فیلم توانست نامزدی جایزه آنی در بخش بهترین دستاورد فردی برای طراحی تولید انیمیشن را دریافت کند. این فیلم با بودجه 55 میلیون دلاری، حدود 340 میلیون دلار فروش داشت. مل گیبسون (Mel Gibson)، آیرین بدارد (Irene Bedard) و کریستین بیل (Christian Bale) از جمله صداپیشگان آن هستند.

پوکوهانتس / بیوگرافی رسول آزادانی

پوکاهانتس فیلمی در سبک رمانتیک، موزیکال و کمدی-درام بوده و توسط مایک گابریل (Mike Gabriel) و اریک گلدبرگ (Eric Goldberg) کارگردانی شده است. داستان این فیلم زیبا و پرطرفدار در مورد سربازی به نام «جان اسمیت» است که برای تصرف مناطق بکر آمریکای جنوبی، همراه با دیگر انگلیسی‌ها راهی سفر می‌شود. او در سفر خود با دختری به‌نام «پوکوهانتس» که از قبایل بومی و سرخپوستی است آشنا می‌شود و آن دو برخلاف تفاوت‌های فرهنگی و رسوم قبیله‌ای به یکدیگر دل می‌بندند.

رسول آزادانی تنها یکی از ایرانیان موفقی است که مهاجرت کرده و به موفقیت رسیده است. حضور و همکاری با استودیو والت دیزنی که از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده انیمیشن است، برای بسیاری از فعالان این زمینه صرفا یک آرزو و رویاست و اغلب در حد آرزو نیز باقی می‌ماند، اما با تلاش و اراده، هرکسی می‌تواند مثل رسول آزادانی جایگاه خود را پیدا کند؛ هرچند که سخت به نظر برسد. در این مقاله با بیوگرافی رسول آزادانی، انیماتور ایرانی والت دیزنی همراه شما بودیم. نظر شما درباره این انیماتور و آثاری که در تولید آنها نقش داشته است چیست؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
ناشناس
.
01 اسفند 1401، 22:06
پاسخ
1
0
والا من سال ۹۶ تو دایرکت اینستاگرام ايشون که resoul azadani watercolor بود پیام دادم و از ايشون تشکر کردم و گفتم که مایل هستم به دیزنی بپیوندم و حتی گفتم که عاشق علاالدین و موانا که شما طراحی های خاصشو انجام دادین هستم ولی ايشون بجای تشکر گفتن من در دیزنی کار نمیکنم و نمیکردم. من تو موانا و علاالدین هم نبودم. شما میتونین مستقیم با دیزنی ارتباط بر قرار کنین و بعد بلاک کردن. ظاهرا از موفقیتی که شما میگین بدست آورده اصلا راضی نبوده وگرنه بلاک نمی‌کرد
avatar
ترانه ۴
.
23 اردیبهشت 1400، 12:29
پاسخ
0
2
بهت افتخار میکنم آقای رسول. یکی از دوستان منم میخواهد انیمیشن در هنرستان بخواند . تا به جایگاه شما برسد
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402