راهنمای خرید جی پی اس (GPS) + قیمت در بازار ایران

راهنمای خرید مکان یاب /handheld-GPS
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اگر اهل کوهنوردی و یا گردش در طبیعت به صورت حرفه‌ای هستید، مطمئنا همراه داشتن یک دستگاه جی پی اس با خود از ضروریات سفرتان تلقی می‌شود. در ادامه راهنمای خرید جی پی اس را با هم مرور خواهیم کرد.

جی پی اس یا همان Global Positioning System یک سیستم موقعیت یاب جهانی است که امروزه تاثیرات مثبت بسیاری بر زندگی ما گذاشته است. این روزها استفاده از اپلیکیشن‌های ناوبری و جهت‌یابی نظیر گوگل مپ، ویز و… اجتناب ناپذیر است و معمولا کاربران برای مسیریابی، مکان‌یابی، تخمین فاصله مبدا از مقصد و مواردی از این دست به این گونه برنامه‌ها متوسل می‌شوند.

امروزه فناوری جی پی اس در دستگاه‌های مختلفی دیده می‌شود، اما این سوال پیش می‌آید که آیا باید حتما یک دستگاه اختصاصی جی پی اس خریداری کرد؟ آیا استفاده از جی پی اس گوشی کافی نیست؟ در پاسخ باید گفت نوع دستگاه جی پی اس بسته به نیاز شما دارد. آیا اهل کوهنوردی و طبیعت گردی هستید یا تنها به جی پی اس برای پیدا کردن مقصد و یا خیابان موردنظر خود نیاز دارید؟

مشخص است که اگر کوهنورد حرفه‌ای هستید، استفاده از دستگاه جی پی اس دستی بر به کارگیری جی پی اس موجود در دستگاه‌های دیگر نظیر گوشی و یا خودرو ارجحیت داشته و توصیه می‌شود؛ چراکه جی پی اس دستی معمولا ضدآب است و از آنجا که فقط برای جهت‌یابی و نه عکس گرفتن استفاده می‌شود، طول عمر شارژ آن نیز بهتر است.

چنانچه قصد خرید جی پی اس دستی و استفاده از امکانات آن را دارید، پیشنهاد می‌شود با پلازا همراه باشید تا در ادامه همه نکات و ویژگی‌های مربوط به این محصول را با هم مرور کنیم. علاوه براین تعدادی از بهترین دستگاه‌های جی پی اس موجود در بازار ایران و قیمت فعلی آنها را با هم بررسی خواهیم کرد؛ پس با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


نکاتی که قبل از خرید جی پی اس باید بدانیم


جی پی اس یک سامانه مکان‌یاب جغرافیایی است که با بهره‌گیری از 24 ماهواره در پنج ایستگاه زمینی قادر است موقعیت جغرافیایی کاربر را مشخص کند. هر 24 ماهواره جی پی اس در فاصله 2400 متری زمین قرار دارند و مجهز به شش مدار هستند که هر 12 ساعت یکبار به دور زمین می‌چرخند. درواقع به بیان ساده‌تر موقعیت دقیق کاربر توسط 24 ماهواره جی پی اس به صورت دقیق به گیرنده‌های جی پی اس خودرو و یا دیگر دستگاه‌های ردیاب و مکان‌یاب ارسال می‌شود که کاربر می‌تواند این اطلاعات را از روی دستگاه و یا به واسطه گوشی و سایت مشاهده کند.

چنانچه تمایل دارید اطلاعات بیشتری در خصوص جی پی اس و بهترین اپلیکیشن‌های جی پی اس گوشی کسب کنید پیشنهاد می‌شود این مقاله را حتما مطالعه کنید. در ادامه با راهنمای خرید جی پی اس همراه شما خواهیم بود.

خرید جی پی اس/handheld-GPS

 

راهنمای خرید دستگاه جی پی اس

فاکتورهای متعددی وجود دارد که می‌توانید با استناد به آنها تصمیم بگیرید کدام نوع جی پی اس مناسب با نیاز شما است. این فاکتورها عبارتند از قیمت، ویژگی‌ها و امکانات دستگاه، اندازه صفحه نمایش و قابلیت حمل. به عنوان مثال چنانچه قصد دارید موقعیت خود را در شرایط اضطراری پیدا کنید و یا از نقشه‌های کاغذی خود بکاپ بگیرید و از قطب‌نما استفاده کنید، خرید جی پی اس معمولی کفایت می‌کند. اما اگر می‌خواهید که جی پی اس را به صورت کامل جایگزین نقشه کاغذی خود بکنید، بهتر است جی پی اسی را انتخاب کنید که نقشه‌ها را با بهترین مقیاس روی صفحه نمایش خود به خوبی نمایش دهد. به دیگر نکات مهم در خرید جی پی اس که می‌بایست در نظر داشته باشید در ادامه خواهیم پرداخت:

 

نمایش موقعیت جی پی اس

برخی از دستگاه‌های جی پی اس تنها طول و عرض جغرافیایی را گزارش می‌کنند. این در حالی است که نمونه‌های دیگر قادر به شناسایی یک مرجع شبکه، ارتفاع و مسافت نیز هستند.

 

نقشه خوانی روی صفحه نمایش

اگر قصد خرید یک جی پی اس دستی را دارید که نقشه‌ها را روی خود نمایش دهد، اطمینان حاصل کنید که دستگاه موردنظر، نقشه‌ها را در مقیاس مناسب و صحیح نمایش دهد.

 

حافظه و طول عمر شارژ

طبیعتا هر چه اندازه صفحه نمایش دستگاه جی پی اس بزرگ‌تر باشد و از ویژگی‌های متنوع‌تری استفاده کنید، شارژ دستگاه زودتر تمام خواهد شد. علاوه براین نمایشگر بزرگتر منجر به بیشتر شدن وزن نهایی دستگاه نیز خواهد شد. پس به خاطر داشته باشید که حتما جی پی اسی را انتخاب کنید که طول عمر شارژ آن متناسب با استفاده و نیازهای شما باشد.

این در حالی است که باتری‌های استاندارد قابل تعویض همواره ارزان‌تر و در دسترس‌تر هستند و خود یک مزیت بزرگ برای دستگاه جی پی اس محسوب می‌شوند. علاوه براین نقشه‌ها، مقدار زیادی از حافظه جی پی اس را اشغال می‌کنند. این در حالی است که برخی از دستگاه‌ها از کارت حافظه‌های جانبی پشتیبانی می‌کنند، در صورتی که جی پی اس‌های دیگر تنها یک کارت حافظه داخلی دارند. البته دستگاه‌هایی هم در بازار موجود است که همزمان هر دو نوع کارت حافظه داخلی و جانبی را پوشش می‌دهند.

راهنمای خرید جی پی اس/handheld-GPS

 

استحکام دستگاه

اکثر دستگاه‌های جی پی اس می‌توانند به خوبی با باران کنار بیایند و اصطلاحا ضدآب هستند. جنس روکش دستگاه نیز نقش مهمی در حفاظت از جی پی اس در ضربه دیدن دارد. علاوه براین خوش دست بودن خود جی پی اس نیز نکته مهمی است که می‌بایست در نظر گرفته شود.

 

دکمه های فیزیکی یا صفحه نمایش لمسی

امروزه اغلب دستگاه‌های جی پی اس از نمایشگرهای لمسی و تاچ بهره می‌برند که کار کردن با آنها را ساده‌تر کرده است. البته در نظر داشته باشید چنانچه دست کاربر خیلی سرد بوده و یا دستکش‌های خیلی ضخیم پوشیده باشد، کار کردن با جی پی اس لمسی خیلی مشکل خواهد بود.

 

قطب نمای مغناطیسی، فشارسنج و ارتفاع سنج

دستگاه‌های جی پی اس بسیاری وجود دارد که از قطب‌نمای مغناطیسی بهره می‌برند. این ویژگی به کاربر کمک می‌کند تا در هر حالتی که دستگاه را در دست گرفته، مسیر موردنظر خود را به آسانی چک و بررسی کند. بدون وجود قطب‌نمای مغناطیسی کاربر می‌بایست مسیر کوتاهی جابه‌جا شود تا دستگاه جی پی اس بتواند محاسبه کند که کاربر در چه مسیری حرکت کند. علاوه بر قطب نمای مغناطیسی دو ویژگی فشارسنج و ارتفاع سنج موجود در دستگاه به کاربر کمک می‌کند که ارتفاع مکانی که در آن قرار دارد را به صورت تخمینی تشخیص دهد.

 

مزایای استفاده از جی پی اس های دستی در برابر اپلیکیشن های جی پی اس گوشی های هوشمند

سال‌ها است که با ظهور انواع اپلیکیشن جی پی اس گوشی‌های هوشمند، بازار جی پی اس‌های دستی کساد شده است. درواقع از آنجا که می‌توان علاوه بر برقراری تماس و گرفتن عکس‌های متنوع، همه اطلاعات موردنیاز را در یک گوشی همراه خود داشت، سبب می‌شود که کاربران بسیاری به این اپلیکیشن‌ها روی آورند.

جی پی اس دستی/handheld-GPS-vs-application-smartphone

اما باید گفت از نظر دقت و نقشه‌برداری هنوز جی پی اس‌های دستی سازگاری بهتری با طیف وسیعی از سیستم‌های ماهواره‌ای دارند و از این نظر یک سر و گردن بالاتر از اپلیکیشن‌های جی پی اس گوشی‌های همراه قرار می‌گیرند. در نتیجه جی پی اس‌های دستی قابلیت پوشش‌دهی نقاط کور و دورافتاده را دارند که این نکته برای کوهنوردها و گردشگران می‌تواند مزیت بزرگی باشد. آخرین نکته‌ای که می‌توان به عنوان مزیت استفاده از جی پی اس‌های دستی عنوان کرد، دوام و ماندگاری بیشتر شارژ آنها است. درواقع این دستگاه‌ها برخلاف گوشی‌های هوشمند قابلیت بیشتری در نگهداری شارژ خود دارند.

 


قیمت خرید جی پی اس دستی در بازار ایران


در بخش اول با ویژگی‌ها و نکاتی که می‌بایست یک جی پی اس داشته باشد، آشنا شدیم. در ادامه چند نمونه از انواع جی پی اس موجود در بازار ایران را با هم بررسی خواهیم کرد.

 

جی پی اس گارمین مدل eTrex 10

جی پی اس گارمین/Garmin-eTrex-10

  • سایز صفحه نمایش: 2.2 اینچ
  • صفحه نمایش لمسی: ندارد
  • منبع تغذیه: باتری قلمی
  • قیمت حدودی: 2,500,000 تومان

کمپانی گارمین (Garmin) حرف اول را در بازار جی پی اس می‌زند. جی پی اس گارمین مدل eTrex 10 یکی از محصولات میان‌رده این شرکت است که البته قابلیت‌ها و توانایی‌های خوبی دارد. این جی پی اس از باتری‌های NiMH یا لیتیومی بهره برده و قادر است برای 25 ساعت، روشن بماند. این محصول علاوه بر امواج GPS، قابلیت پشتیبانی از امواج گلوناس (Glonas) را نیز دارد که موجب می‌شود جهت‌یابی و مکان‌یابی را خیلی بهتر پوشش دهد.

گارمین جی پی اس eTrex 10 خود را مزین به استاندارد IPX7 کرده است که کاربر می‌تواند در هوای بارانی بدون هیچ نگرانی از آن استفاده کند. در حقیقت این جی پی اس قادر است در عمق یک متری آب برای 30 دقیقه دوام آورد. ابعاد، سایز صفحه نمایش و وزن کم eTrex 10 موجب می‌شود که کاربر آن را به آسانی حمل کند. علاوه براین نمایشگر مونوکروم این جی پی اس به کاربر کمک می‌کند که در زیر تابش شدید نور نیز اطلاعات روی نمایشگر را به راحتی ببیند. این محصول قابلیت ثبت 1000 نقطه در نقشه را داشته و از ویژگی ژئوکشینگ نیز پشتیبانی می‌کند. گارمین برای این محصول تقویم ماهیگیری و شکار و اطلاعات مربوط به ماه و خورشید را در نظر گرفته است که برای گردشگران بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

 

جی پی اس گارمین مدل Montana 680

جی پی اس دستی گارمین/ Garmin Montana 680

  • سایز صفحه نمایش: 4 اینچ
  • صفحه نمایش لمسی: دارد
  • منبع تغذیه: باتری قلمی
  • قیمت حدودی: 4,000,000 تومان

جی پی اس گارمین مدل Montana 680 یکی از محصولات رده بالای این شرکت محسوب می‌شود. این جی پی اس از صفحه نمایش رنگی و لمسی 4 اینچی بهره برده و توسط باتری قلمی تغذیه می‌شود. این محصول از استاندارد IPX7 پشتیبانی کرده و خاصیت ضد آب دارد. علاوه براین انتقال اطلاعات از این دستگاه به کامپیوتر به دو روش درگاه USB و WiFi قابل انجام است.

جی پی اس گارمین مدل Montana 680 مجهز به یک دوربین 8 مگاپیکسلی و حافظه داخلی 4 گیگابایت است و قابلیت اضافه کردن کارت حافظه خارجی MicroSD را نیز دارد. این محصول از امواج گلوناس نیز پشتیبانی کرده و قابلیت ثبت 4000 نقطه در نقشه، 10000 نقطه در 200 ردپا و 200 مسیر را نیز دارد. این جی پی اس قدرتمند گارمین برای ژئوکشینگ مناسب است و از جداول جذر و مد، اطلاعات ماه و خورشید و تقویم ماهیگیری و شکار نیز بهره می‌برد.

 

جی پی اس گارمین مدل eTrex 30x

جی پی اس دستی گارمین/ Garmin-GPS-etrex-30

  • سایز صفحه نمایش: 2.2 اینچ
  • صفحه نمایش لمسی: ندارد
  • منبع تغذیه: باتری قلمی
  • قیمت حدودی: 4.500.000 تومان

این محصول علاوه بر کیفیت ساخت و بدنه مستحکمی که دارد از استاندارد IPX7 نیز پشتیبانی می‌کند و خاصیت ضدآب دارد. صفحه نمایش این جی پی اس 2.2 اینچ و رنگی است و علاوه بر کیفیت بالای نمایش نقشه‌ها، امکان خواندن اطلاعات از روی نمایشگر در زیر تابش شدید نور آفتاب نیز برای کاربر فراهم شده است.

این محصول به مدد گیرنده فوق حساس و قابلیت پشتیبانی از امواج گلوناس، مکان‌یابی دقیقی دارد. این دستگاه از باتری NiMH یا لیتیومی تغذیه می‌شود و تا 25 ساعت روشن می‌ماند. جی پی اس گارمین مدل eTrex 30x برای ژئوکشینگ مناسب است و می‌توان روی آن 200 مسیر مختلف را ثبت کرد. این محصول از درگاه USB پشتیبانی کرده و اطلاعات مربوط به ماه و خورشید را نمایش می‌دهد، اما متاسفانه از تقویم ماهیگیری و اطلاعات مربوط به جذر و مد بی‌بهره است.

 

جی پی اس گارمین مدل Oregan 750

جی پی اس گارمین/Garmin-Oregon-750

  • سایز صفحه نمایش: 3 اینچ
  • صفحه نمایش لمسی: دارد
  • منبع تغذیه: باتری قلمی
  • قیمت حدودی: 9.000.000 تومان

یکی دیگر از محصولات فوق‌العاده کمپانی گارمین جی پی اس مدل Oregan 750 است. این محصول از سه حالت بلوتوث، وای فای و درگاه USB پشتیبانی کرده و توسط باتری قلمی قابل شارژ تغذیه می‌شود. حافظه داخلی این جی پی اس 4 گیگابایت است و البته قابلیت افزودن کارت حافظه جانبی میکرو SD تا 32 گیگابایت را نیز دارد. این دستگاه از یک دوربین 8 مگاپیکسلی بهره برده و قابلیت اتصال به تلفن هوشمند را دارد.

جی پی اس مدل Oregan 750 شرکت گارمین مجهز به دریافت کننده امواج گلوناس، استاندارد ضدآب IPX7، تقویم ماهیگیری و شکار و همچنین اطلاعات مربوط به ماه و خورشید است و از ویژگی ژئوکشینگ نیز پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که با قابلیت Active Weather این جی پی اس می‌توان پیش‌بینی آب و هوا را نیز مشاهده کرد. شما می‌توانید با این جی پی اس 250 مسیر را روی نقشه ثبت کرده و در مجموع روی تمامی مسیرها 10000 نقطه را به عنوان راهنما یا ردپا ثبت کنید.

 


جمع بندی


راهنمای خرید ردیاب/ handheld-GPS

در این مقاله به نکاتی پرداختیم که در هنگام خرید جی پی اس دستی باید در نظر گرفته شوند و همچنین با تعدادی از بهترین جی پی اس‌های موجود در بازار ایران آشنا شدیم. اگر اهل کوهنوردی و یا گردش در طبیعت هستید، احتمالا تا به حال از جی پی اس‌های دستی استفاده کردید. نظر شما درباره این نوع جی پی اس‌ها چیست؟ به نظر شما هزینه کردن برای خرید جی پی اس با وجود اپلیکیشن‌های جی پی اس گوشی تا چه اندازه ضروری و لازم است؟ نظرات خود را در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402