اختصاصی پلازامگ: نقد و بررسی بازی Mafia Definitive Edition | سیگاری که خاموش نشد

سیستم مورد نیاز بازی Mafia: Definitive Edition
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بلاخره بعد از مدت‌ها بازسازی نسخه اول بازی Mafia تحت عنوان Mafia Definitive Edition عرضه شد. با نقد و بررسی بازی Mafia: Definitive Edition با پلازا همراه باشید تا نگاهی جامع به آن داشته باشیم.

بازی Mafia در سال 2002 برای پلتفرم‌های ویندوز، Playstation 2 و Xbox عرضه شد. سازنده بازی Illusion Softworks بود که تا قبل عرضه بازی، کارنامه درخشانی نداشت. بازی زیبای Mafia  توانست متای 91 را کسب کند و تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های داستانی تاریخ شد. هنوز هم که سال‌ها از انتشار این بازی می‌گذرد، فضای خاص و نویر بازی بازی مافیا را در کم‌تر عنوانی می‌توانید پیدا کنید. سال قبل نسخه بازسازی شده این عنوان و معرفی و بازی Mafia Definitive Edition در 25  سپتامبر 2020 برای هر سه پلتفرم PC،PS4 و Xbox One عرضه شد؛ تفاوت مهم این بازی با نسخه اصلی‌اش، تغییر سازنده بود. این بار باید مافیا را با دستپخت استودیو جدید 2K، یعنی Hanger 13 تجربه می‌کردیم.

کافیست نسخه سوم بازی Mafia یا ریمستر Mafia 2 را تجربه کرده باشید تا با سطح عناوین قبلی این استودیو آشنایی کامل داشته باشید. متاسفانه به قطع می‌توان گفت بازی Mafia 3 ضعیف‌ترین نسخه این مجموعه است و ریمستر نسخه دوم هم اصلا تعریفی ندارد. این که چنین استودیویی بخواهد نسخه اول این مجموعه هم بعد از دو بازی ضعیف، بازسازی کند قطعا خبر خوبی برای طرفداران بازی نبود و امیدها به این که بازی Mafia Definitive Edition واقعا به یک بازی درخور نام این سری تبدیل شود، خیلی کم بود؛ اما در عمل چه اتفاقی افتاد؟ آیا بازی Mafia Definitive Edition مانند Mafia 3 یک بازی ضعیف و مملو از مشکلات است یا این بار با یک بازی زیبا از Hanger 13 مواجه هستیم؟

بازی mafia definitive edition

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


سیستم مورد نیاز بازی Mafia: Definitive Edition


حداقل سیستم مورد نیاز:

  • سیستم عامل: ویندوز 10، 64 بیتی
  • پردازنده: Intel Corei5-2500K یا AMD FX-8120
  • حافظه رم: 6 گیگابایت
  • پردازنده گرافیکی: Nvidia GeForce GTX 770 2GB یا AMD Radeon R9 280X 2GB
  • فضای مورد نیاز: 50 گیگابایت

بازی Mafia: Definitive Edition

سیستم پیشنهادی:

  • سیستم عامل: ویندوز 10، 64 بیتی
  • پردازنده: Intel Corei7-3770 یا AMD FX-8350 4.0GHZ
  • حافظه رم: 16 گیگابایت
  • پردازنده گرافیکی: Nvidia GeForce GTX 1080 4GB یا AMD Radeon RX 5700 4GB
  • فضای مورد نیاز: 50 گیگابایت

 


نقد و بررسی بازی Mafia: Definitive Edition


در ادامه با با بررسی بازی Mafia Definitive Edition با پلازا همراه باشید.

داستان بازی Mafia Definitive Edition

داستان و نوع روایت در بازی Mafia Definitive Edition به مانند یک الماس می‌درخشد. داستان بازی از همان ابتدا طوفانی شروع می‌شود، در مواقع اندکی آرام می‌گیرد و باز هم به اوج می‌رسد. یک نوسان دوست‌داشتنی و هنرمندانه در نحوه روایت داستان به کار رفته که شما را به دنبال خود می‌کشاند. هرچقدر هم طرفدار داستان‌های گنگستری و خشن نباشید، داستان این بازی با شما کاری می‌کند که عاشق این گونه داستان‌ها شوید. داستان بازی Mafia Definitive Edition روند تکامل یک فرد معمولی به یک آدم‌کش حرفه‌ای را نشان می‌دهد و البته در والاترین هدف خود، نابودی بر اثر طمع را به زیباترین شکل ممکن نشان می‌دهد.

اما داستان از چه قرار است؟ یک راننده تاکسی به نام تامی آنجلو، در شبی که فکر می‌کند مانند همه شب‌های خسته‌کننده زندگی‌اش است، ماشینش را کنار می‌زند تا سیگاری روشن کند. در این حین دو فرد ناشناس به سمتش می‌آیند و با تهدید، او را مجبور می‌کنند آن‌ها را از شر تعقیب‌کنندگانشان نجات دهد؛ تامی به ناچار درخواست سم و پائولی را قبول می‌کند اما نمی‌داند همین اتفاق سرنوشتش را به کل عوض می‌کند. فردای آن روز، همان افرادی که به دنبال سم و پائولی بودند، تامی را پیدا کرده و ماشینش را تا حد نابودی می‌زنند؛ تامی که تاکسی‌اش را هم از دست داده به دنبال انتقام، نزد سم می‌رود و از سالیاری( رئیس گروه مافیایی) تقاضای انتقام از آن افراد می‌کند و سالیاری هم که خود را مدیون تامی می‌داند، خیلی زود قبول می‌کند.

از قرار معلوم، آن افراد جزئی از گنگ بزرگ Morello بوده‌اند که بزرگترین رقیب سالیاری به شمار می‌رود و نفوذی بسیار بیش‌تر از او در پلیس، نیروهای امنیتی، قاضی‌ها و به طور کلی در کل منطقه Lost Heaven (محل وقایع بازی) دارد. بعد از انجام این کار، تامی به فرد قابل اعتمادی برا سالیاری تبدیل می‌شود و سالیاری به او پیشنهاد کار در مافیا را می‌دهد و آنجلو هم که وضعیت مالی خوبی ندارد، قبول می‌کند. این شروعی بر سیه روزی تامی و یک جنگ گنگستری تمام عیار و زیبا بین سالیاری و مورلو می‌شود. تمام داستان بازی Mafia Definitive Edition از زبان تامی روایت می‌شود و مدام بین گذشته و حال در حرکت است که روند به شدت دل‌پذیری را برای گیمر ایجاد می‌کند.

بررسی بازی Mafia Definitive Edition

خوشبختانه استودیو Hanger 13  تغییر اساسی در داستان ایجاد نکرده و داستان بازی همان لذت نسخه اصلی را به شما خواهد داد؛ تنها یک تفاوت در داستان بازی با نسخه اصلی وجود دارد که البته تغییر مثبتی است. در نسخه اصلی شما به مقدار زیادی باید کارهای خسته‌کننده و بی‌اهمیت در داستان بازی را انجام می‌دادید که در این نسخه یا به کلی حذف شده‌اند یا خیلی خلاصه‌‌تر.

مثلا اگر یادتان باشد در بازی Mafia، در قسمتی که باید مسافرها را برسانید، تا 5 یا 6 مسافر با مسافت‌های طولانی و زمان اندک به شدت وقت شما را می‌گرفت و حتی باید چنین ماموریت بی‌اهمیتی را بارها تکرار می‌کردید.  خب در بازی Mafia Definitive Edition چنین نیست و این ماموریت به دو مسافر خلاصه شده است. چنین ماموریت‌هایی در بازی اصلی واقعا زیاد بود و این کار سازندگان مبنی بر خدف یا خلاصه‌سازی آن‌ها واقعا لطف بزرگی در حق بازی‌بازان بود.

آن چه که داستان بازی را از هرچیزی زیباتر می‌کند، باورپذیر بودن آن است. بسیار پیش می‌آید که شما خود را جای تامی آنجلو می‌گذارید و فکر می‌کنید اگر شما هم جای او بودید این کار را می‌کردید یا خیر. این نشانه همذات‌پنداری گیمر با بازی است و چه بسا در بسیاری از مواقع به این سوال پاسخ مثبت خواهید داد. تامی یک فرد معمولی با درآمدی معمولی بود که ناگهان هزارها دلار پول سر راهش قرار گرفت و زندگی‌اش تحت تاثیر یک اتفاق به کلی تحت تاثیر قرار گرفت. این اتفاقی است که بسیار در دنیای واقعی ما رخ می‌دهد و شاید هرکسی جای تامی بود، دست به چنین اعمالی می‌زد و نمی‌توانست تصمیم درست را بگیرد. حتی اگر هیچ موردی از بازی Mafia Definitive Edition را دوست نداشته باشید، عاشقانه داستانش را دوست خواهید داشت.

گیم پلی بازی mafia definitive edition

گیم پلی بازی Mafia Definitive Edition

اگر فکر می‌کنید بازی Mafia: Definitive Edition فقط داستان خوبی دارد و به بقیه جنبه‌ها توجهی نشده، در اشتباهید. گیم‌پلی بازی Mafia Definitive Edition هرچند به بی‌نقصی داستانش نیست، واقعا لذت‌بخش و در سطح بازی‌های خوب نسل هشتم است. قبل از هرچیز باید بگویم نباید از جهان و گیم‌پلی بازی، انتظار یک GTA را داشته باشید. گیم‌ پلی مافیا همواره کاملا متفاوت از عناوین جهان بازی چون GTA  و Watch Dogs بوده و تمرکز اصلی این سری از ابتدا روی روایت داستان بوده نه فعالیت‌های متنوع. شما در داستان اصلی بازی و مد داستانی، نمی‌توانید آزادانه در جهان بازی بچرخید و باید ماموریت‌ها را به مانند یک بازی خطی دنبال کنید و هدف‌ها را در نقشه بازی پیدا کنید. اگر تعریف‌تان از بازی جهان باز، دقیقا المان‌های GTA است، فکر کنید این بازی تنها یک عنوان سندباکس( نیمه جهان باز) است.

در قسمت Story که با داستان فوق‌العاده بازی همراه می‌شوید، باید ماموریت‌ها را دنبال کنید و مدام باید در حال انجام فعالیتی مربوط به روند داستانی باشید. البته کارهایی مثل عوض کردن لباس در بار سالیاری( که Safe House شماست) یا سفارش نوشیدنی، غذا خوردن و… را می‌توانید انجام دهید اما غیر از کارهایی که در این مکان برای شما در دسترس هستند، فعالیت دیگری جز دنبال کردن داستان ندارید و این اصلا یک ضعف نیست، بازی مافیا دفینیتیو ادیشن در این مورد کاملا به بازی اصلی وفادار بوده و اصلا ادعای رقابت با عناوین جهان باز پر جزئیات را هیچ‌گاه نداشته است.

همچنین بخوانید :

خطی بودن گیم‌پلی بازی را حتی از چک‌پوینت‌ها هم می‌توانید متوجه بشوید؛ در بازی‌های جهان باز، معمولا ابتدای هر ماموریت یک نقطه Save است و شما نمی‌توانید از میانه یک Mission آن را ذخیره کنید، اما در بازی Mafia Definitive Edition  این گونه نیست و بازی ئر هر نقطه‌ای ذخیره می‌شود.

بازی مافیا دفینیتیو ادیشن

تنوع مراحل بازی بسیار بالاست. شما به عنوان یک عضو مافیا واقعا هیجان عضویت در چنین گروه‌هایی را تجربه می‌کنید و مداما هیجان زده می‌شوید. شاید سخت باشد که بتوانید حتی دو ماموریت بسیار شبیه به هم را در بازی پیدا کنید و در مواردی هم که حس کنید یک مرحله شبیه به مراحل قبلی است، آن‌قدر جزئیات اضافه می‌شود که شکلی متفاوت به خود می‌گیرد. مسابقات قهرمانی، دزدی، کتک زدن، شرط‌‌‌بندی، تهدید، آدم‌کشی، اعتراف گرفتن، گروگان‌گیری، آزاد کردن یک نفر از یک مکان، مخفی‌کاری، تیراندازی‌های عظیم و…. نمونه مراحلی است که در بازی تجربه می‌کنید و بعضی از آن‌ها هم اصلا آسان نیستند. بازی Mafia Definitive Edition در کنار تنوع بالای خود، واقعا هم سخت است و باید برای به سرانجام رساندن بازی تلاش زیادی کنید.

سختی مذکور، حاصل مشکلات گیم‌پلی نیست بلکه کاملا عمدی و البته منطقی است. به عنوان مثال شما باید یک ماشین را به آن سوی شهر برسانید، اما برای این کار تنها دو دقیقه زمان دارید؛ در بازی Mafia Definitive Edition برخلاف دیگر بازی‌های این سبک، پلیس‌های بسیار سخت‌گیری دارد و اگر یک نیروی پلیس شما را با سرعتی بیش از 40 کیلومتر بر ساعت ببنید، سریعا مجرم شناخته شده و باید برای پرداخت جریمه اقدام کنید؛ اگر به جز سرعت بالا عملی چون زیرگرفتن شهروندان، به هم ریختن نظم یا تیراندازی هم انجام داده باشید، به سرعت می‌خواهند شما را دست‌گیر کنند. خب با احتساب این موارد، رساندن یک ماشین ظرف دو دقیقه اصلا کار ساده‌ای نیست چون باید قانون را هم زیر پا بگذارید. از این دست ماموریت‌های چالش برانگیز به وفور در بازی یافت می‌شود.

حجم عظیمی از گیم ‌پلی بازی Mafia Definitive Edition شامل مبارزات با سلاح سرد یا گرم می‌باشد. مبارزات تن به تن، خیلی ساده راحی شده و به دفاغ کردن و مشت زدن خلاصه شده است. شما باید در موقع لازم دفاع کنید و در زمان مناسب با چند مشت کار دشمن را تمام کنید. اما گان‌پلی بازی جزئیات زیادی دارد. سیسم نشانه‌گیری تقریبا ساده است؛ اما اگر نخواهید از Aim Assist استفاده کنید یا آن را روی Low قرار دهید، باید سعی کنید مهارت نشانه‌گیری خود را با تمرین بالا ببرید. احتمالا در ماموریت‌های ابتدایی چندین بار شکست خواهید خورد، اما پس از مدتی کاملا با نشانه‌گیری بازی آشنا می‌شوید و حتی سختی‌اش را دوست خواهید داشت.

بازی مافیا دفینیتیو ادیشن

 در طی نبردها می‌توانید کاور بگیرید یا در کاور جابه‌جا شوید، نکته جذاب بازی Mafia: Definitive Edition این است که کاورگیری به معنای مصونیت از شلیک دشمنان نیست و شما ممکن است در کاور هم به دلیل موقعیت مناسب دشمن و بیرون بودن نسبی شما، بازهم تیر بخورید و زخمی شوید. اگر قابلیت جابه‌جایی بین کاورها هم مانند بازی مافیا 2 در بازی وجود داشت، لذت‌ تیراندازی بازی بیش‌تر هم می‌شد که سازندگان این مورد را به بازی اضافه نکرده‌اند. همچنین می‌توانید ماموریت‌ها را به صورت مخفی‌کاری هم انجام دهید؛ اما نیاز به صبر و حوصله زیادی خواهید داشت و احتمالا در نهایت همان هیجان درگیری مستقیم را ترجیح خواهید داد.

اما گیم پلی بازی مشکلاتی هم دارد. باگ‌های نسبتا زیادی در گوشه کنار بازی Mafia Definitive Edition دیده می‌شود که نمای بدی به بازی می‌دهند. باگ در قسمت‌های مختلف گیم‌پلی وجود دارد و صرفا شامل چیزهای ساده نمی‌شود. ممکن است شما یک ماموریت را انجام دهید، اما بازی دچار باگ شده و همچنان همان ماموریت را برای شما نشان دهد. یا در حین یک ماموریت مکان اشتباهی به شما نشان داده شود و یا یک اتفاق خاص برای پیش‌برد بازی نیافتد و مجبور به بارگذاری مجدد بازی شوید. از این دست اتفاقات قطعا برای شما پیش خواهد آمد و بازی نیاز به پولیش و تست بیش‌تری داشته است. اگر سازندگان می‌توانستند اثر باگ در گیم‌پلی را کاهش دهند می‌توانستیم لفظ عالی را برای گیم‌ پلی هم همانند داستان به کار ببریم.

بررسی Mafia Definitive Edition

گرافیک بازی Mafia Definitive Edition

مهم‌ترین کار سازندگان در ریمیک یک بازی، به روز کردن گرافیک بازی است. قطعا که گیم‌پلی هم اهمیت زیادی دارد، اما وقتی از کلمه ریمیک استفاده می‌‌شود،خواه و ناخواه ذهن‌ها سمت یک بازی با گرافیک فک‌برانداز می‌رود. خوشبختانه احیای گرافیکی بازی به شکل خوبی انجام شده و شاهد یک کیفیت بصری کاملا راضی‌کننده هستیم. طراحی چهره‌ها و در واقع به روز کردنشان به بهترین شکل ممکن انجام شده و افرادی مانند سالیاری، تامی آنجلو، سم، پائولی و سارا بسیار خوب طراحی شده‌اند. کیفیت تکسچرها بسیار خوب است و حتی از نزدیک‌ترین فاصله هم کیفیت بالای خود را از دست نمی‌دهند. قطعا بالاترین گرافیک ممکن از بازی را در نسخه PC شاهد خواهید بود؛ در نسخه PC و کنسول‌های میان نسلی از Ray-Tracing نرم‌افزاری هم استفاده شده و شاهد بازتاب نور در آب و شیشه‌ها هستیم.

نورپردازی مورد درخشان دیگری در بحث گرافیک بازی است. بازتاب نور بسیار زیبا در صفحه مانیتور به چشم می‌خورد و تنوع آب و هوایی بالای بازی، باعث شده شما در مدت زمان‌های کوتاه افکت‌های گرافیکی مختلفی ببینید و چشم‌تان حتی یک لحظه هم از بازی خسته نشود. باران و برف در بازی به زیبایی طراحی شده‌اند و اگر از سیستم نسیتا قدرتمندی بهره ببرید خواهید توانست Volumetric Lighting زیبای بازی که در واقع وظیفه حجیم کردن نورپردازی و زیباتر کردنشان را بر عهده دارد، به وضوح مشاهده کنید و لذت ببرید. در شب هم شاهد سایه‌های اشیا و حرکتشان خواهید بود که همه و همه در خدمت خلق یک تصویر زیبا و درخور برای نام مافیا بوده و با جرات می‌گویم بازی Mafia Definitive Edition گرافیک فوق‌العاده‌ای دارد.

Mafia Definitive Edition

صداگذاری و موسیقی بازی Mafia Definitive Edition

واقعا حیف است نام بازی Mafia Definitive Edition در میان باشد و صحبتی از صداگذاری و موسیقی فراتر از عالی آن نشود. موسیقی نوستالژیک و فوق‌العاده زیبای بازی اصلی در این نسخه هم با کمی بهبود پیاده شده است و همچنین قطعات جدیدی را هم در بازی می‌شنویم. موسیقی Main Theme بازی یا همان آهنگ اصلی تا مدت‌ها در خاطرتان خواهد ماند و شاید تبدیل به یک دلیل برای ادامه بازی برایتان باشد. حتی اگر دل و دماغ بازی کردن نداشته باشید، باز کردن منوی بازی و گوش کردن موسیقی زیبای آن در کنار نغمه باران، لحظات دل‌انگیزی برایتان رقم می‌زند. موسیقی متن بازی در لحظات هیجانی اوج می‌گیرد و در لحظات گشت و گذار ریتم آرامی می‌گیرد که حقیقتا قطعات آرام، کیفیت بهتری دارند.

قبل از سخن پایانی، پیشنهاد ما به شما برای تجربه بهتر بازی‌ها، تهیه ست‌های گیمینگ مانند دسته بازی، هدفون گیمینگ، کیبورد گیمینگ، ماوس گیمینگ، موس پد گیمینگ، پایه شارژر دسته PS4، اسکین PS4، کاور دسته بازی PS4، کیف پلی استیشن، برچسب ایکس باکس و … از فروشگاه اینترنتی پلازا است.


سخن نهایی


بازی Mafia Definitive Edition یکی از بهترین بازسازی‌هایی است که صنعت ویدئوگیم به خود دیده است. با وجود آن که بازی از باگ‌های متعددی رنج می‌برد، آن‌قدر نکته مثبت در خودش دارد که آن‌ها چندان دیده نخواهند شد. داستان فوق‌العاده زیبا و آموزنده بازی در کنار یک گیم‌پلی و البته گرافیک عالی، یک تجربه زیبا را برای شما رقم می‌زند. بازی Mafia Definitive Edition را به هیچ وجه از دست ندهید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
مهدی رضایی
.
02 آبان 1399، 20:48
پاسخ
0
1
فوق العادس
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402