روز ملی سینما ؛ عجیب ترین آمارهای سینمای 120 ساله ایران

روز ملی سینما
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

21 شهریور به عنوان روز ملی سینما در تقویم ایرانی ثبت شده و برای اهالی فرهنگ و هنر ایرانی، روز مهم و قابل توجهی است. در این مطلب به بهانه روز ملی سینما شما را با آمارهای عجیب و جالب سینمای ایران از گذشته تا به امروز آشنا خواهیم کرد.

21 شهریور ماه به عنوان روز ملی سینما ایران نامگذاری شده است. بدون شک سینما یکی از حوزه‌های فرهنگی حائز اهمیت در جوامع مختلف است که در واقع نقطه عطف و تکامل تمامی هنرها در کنار یکدیگر است. سینما در هفتگانه هنر به عنوان هنر هفتم شناخته می‌شود و در معنای لغوی نیز به معنی «حرکت» است. سینما در اصطلاح مدرن به معنای ترکیب تصاویر متحرک و جان بخشی به داستان و شخصیت‌ها است که به موجب آن یک اثر هنری خلق می‌شود.

روز ملی سینما

سینما از زمان ورود به فرهنگ و هنر ایرانی، نقش مهمی در زندگی بشر داشته و به همین دلیل است که در تقویم روزی به عنوان روز ملی سینما در نظر گرفته شده است. به بهانه روز ملی سینما در ادامه این مقاله فرهنگی و هنری از پلازا شما را با تاریخچه ظهور سینما و آمارهای عجیب سینمای ایران آشنا خواهیم کرد.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


روز ملی سینما و تاریخچه نامگذاری


21 شهریور ماه به عنوان روز ملی سینما به صورت رسمی در تقویم فارسی ثبت شده است. ظهور سینما در ایران به سال 1279 شمسی و زمان حکومت مظفرالدین شاه بازمی‌گردد. مظفرالدین شاه باعث و بانی ورود اولین دوربین فیلمبرداری (دستگاه سینماتوگراف) به ایران بود که در یکی از سفرهایش از تهران به اروپا با سینما آشنا شد.

او در این سفر به همراه میرزا ابراهیم خان عکاس ‌باشى به تماشای دستگاه سینموفتوگراف و لانترن ماژیک رفت و بسیار مجذوب آن شد. عکاس باشی در این سفر مشغول عکس برداری سینموفتوگراف‌اندازى از شاه شد. مظفرالدین شاه پس از آن تصمیم گرفت این دستگاه را به ایران وارد کند تا مردم کشورش نیز با این پدیده آشنا شوند.

روز ملی سینما ایران

اولین سالن سینمای ایران در سال 1279 در شهر تبریز و با نام «سینما سولی» تاسیس شد، اما این سینما به دلیل عدم دسترسی به فیلم‌های روز دنیا در سال 1295 خورشیدی تعطیل شد. جالب است بدانید که ظهور سینما در ایران تنها 5 سال پس از اختراع سینما در اروپا اتفاق افتاد و طولی نکشید که به واسطه تاسیس سینما در ایران، مردم عامه نیز به فرهنگ و هنر علاقه‌مند شدند.

اما علت اصلی نامگذاری 21 شهریور به عنوان روز ملی سینما به سال 1379 مربوط می‌شود. در این سال، چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران مصادف شد و 21 شهریور ماه به عنوان روزی نمادین و تحت عنوان «روز ملی سینما ایران» وارد تقویم فارسی شد. هر ساله در این روز و به مناسبت سالگرد ورود سینما به ایران، جشن برگزار می‌شود و اهالی هنر این روز را گرامی می‌دارند. به این ترتیب بود که 5 سال پس از اختراع سینما در اروپا، این هنر وارد کشور ایران شد و به تدریج مورد توجه و علاقه مردم قرار گرفت. در روز ملی سینما تمامی بلیط‌های سینما نیم بها هستند و مردم هنر دوست در این روز به سینماها می‌روند و فیلم‌های مورد علاقه خود را تماشا می‌کنند.

 


آمارهای عجیب سینمای ایران


از زمان ورود سینما به ایران حدود 120 سال می‌گذرد و این هنر در طول این سال‌ها با چالش‌ها و فراز و نشیب‌های بسیاری دست و پنجه نرم کرده است. در واقع تاریخ سینمای ایران را می‌توانیم به دو دوره قبل و بعد از انقلاب تقسیم کنیم. سینما در طول این مدت افتخارات بسیاری را در سطح بین‌المللی برای ایران به ارمغان آورده است و تاکنون هیچکدام از شاخه‌های فرهنگی دیگر مانند سینما نتوانسته‌اند به این اندازه برای کشورمان افتخار آفرینی کنند. سینما بدون شک یکی از سالم‌ترین و بهترین تفریحات مردم ایران محسوب می‌شود که متاسفانه در این روزهای کرونایی این تفریح فرهنگی و جذاب نیز از مردم دریغ شده است.

روز ملی سینما

به مناسبت روز ملی سینما ایران در این بخش آمارهای جالبی از سینمای ایران در 40 سال اخیر جمع‌آوری کرده‌ایم که دانستن آنها مطمئنا برایتان جذاب خواهد بود.

 

پر فروش ترین فیلم های سینمای ایران

برای اعلام پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران معیارهای متفاوتی وجود دارد. پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بدون در نظر گرفتن سال تولید آن و قیمت بلیط سینما، فیلم مطرب به کارگردانی مصطفی کیایی است که حدود 39 میلیارد تومان فروش داشته است. 5 فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران بر حسب میزان فروش در گیشه و بدون در نظر گرفتن سال تولید و قیمت بلیط به شرح زیر است:

سال تولیدنام فیلمکارگردانمیزان فروش
1398مطربمصطفی کیایی38.546.456.000
1397هزارپاابوالحسن داوودی38.0638.848.000
1397متری شیش و نیمسعید روستایی27.720.239.000
1398تگزاس 2مسعود اطیابی25.088.112.000
1396نهنگ عنبر 2سامان مقدم20.991.898.500

اما اگر بخواهیم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را با در نظر گرفتن میزان تورم سالیانه و تعداد مخاطبین هر فیلم اعلام کنیم، این جدول تغییر پیدا می‌کند. پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بر این اساس فیلم «عقاب‌ها» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان است که حدود 10 میلیون و 150 هزار مخاطب داشته است. پس از عقاب‌ها، رتبه دوم و سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران به ترتیب در اختیار فیلم‌های «افعی» به کارگردانی محمدرضا اعلامی و فیلم «اخراجی‌ها 2» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی است.

پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما

کم فروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران

در مقابل پرفروش‌ترین فیلم‌ها، کم فروش‌ترین فیلم‌ها قرار دارند که در کمال ناباوری فروش بسیار پایینی در گیشه داشتند و این فروش کم دلایل متعددی دارد. یکی از علل اصلی فروش کم یک فیلم در گیشه، تقسیم ناعادلانه زمان اکران است که موجب می‌شود یک فیلم نتواند در مسیر درست خود برای دیده شدن توسط مخاطبان قرار گیرد. بسیاری از فیلم‌های کم فروش حاصل اکران در زمان‌های نامناسب مانند صبح‌ها و ظهرها است که این زمان‌ها کمتر مخاطبی را برای تماشای یک فیلم به سینما می‌کشاند.

کم فروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، فیلم «قلب سفید قاصدک‌ها» به کارگردانی افشین محمودی و بازی زنده یاد ماهچهره خلیلی است. این فیلم در سال 1396 در سینماها به اکران درآمد و تنها 8 بلیط از آن فروخته شد. با احتساب هر بلیط به قیمت 10 هزار تومان، این فیلم تنها 80 هزار تومان در گیشه فروش داشت که یک رکورد بی سابقه در سینمای ایران و البته آماری مایوس کننده برای عوامل آن است. در جدول زیر می‌توانید کم فروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را مشاهده کنید.

سال ساختنام فیلمکارگردانمیزان فروش
1396قلب سفید قاصدک‌هاافشین محمودی80 هزار تومان
1387آن سوی رودخانهعباس احمدی مطلق532 هزار تومان
1394تا آمدن احمدصادق صادق‌دقیقی 900 هزار تومان
1391گام‌های شیداییحمید بهمنی3٬553٬000 هزار تومان

کم فروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران

پرکارترین بازیگران سینما

در میان بازیگرانی که در سینما فعالیت می‌کنند، تعدادی از بازیگران نسبت به سایر همکاران خود پرکارتر بوده و در فیلم‌های بسیاری به ایفای نقش پرداخته‌اند. در میان بازیگران مرد، پرکارترین بازیگر با اختلاف چشمگیر استاد جمشید هاشم‌پور است که از سال 1347 فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را آغاز کرده و تاکنون در 110 فیلم حضور داشته است که 103 مورد از این فیلم‌ها مربوط به بعد از انقلاب است.

در میان بازیگران زن نیز پرکارترین بازیگر نیکی کریمی است که فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را از سال 1368 آغاز کرد و تاکنون در 65 فیلم بازی کرده است. البته گوهر خیراندیش نیز در زمره پرکارترین بازیگران زن قرار دارد که در 69 فیلم ایفای نقش کرده است که بسیاری از آنها نقش‌های کوتاه بودند. در این مطلب می‌توانید با پرکارترین بازیگران مرد ایرانی در دهه 90 سینمای ایران آشنا شوید. در جدول زیر می‌توانید پرکارترین بازیگران زن و مرد سینمای ایران را مشاهده کنید.

نام بازیگرتعداد فیلم‌ها
جمشید هاشم‌پور110
اکبر عبدی84
امین حیایی75
مرحوم جمشید مشایخی73
محمدرضا شریفی‌نیا73
نیکی کریمی65
پژمان بازغی63
فرامرز قریبیان62
محمدرضا فروتن62
فاطمه معتمدآریا57
مهناز افشار54
باران کوثری53
افسانه بایگان52

روزملی سینمای ایران

پرکارترین کارگردانان سینمای ایران

در میان کارگردانان ایرانی از گذشته تاکنون، کارگردانانی وجود دارند که نسبت به سایر همکاران خود آثار بیشتری را خلق کرده‌اند و حضور مستمری در سینمای ایران داشته‌اند. اما پرکارترین کارگردان سینمای ایران زنده یاد ساموئل خاچیکیان است که با سابقه 5 دهه فیلمسازی در سینمای ایران، 34 فیلم بلند در ژانرهای مختلف و جذاب ساخته است. این تعداد فیلم، آماری فوق‌العاده برای یک کارگردان است که نشان‌دهنده ذوق و انگیزه او نسبت به فیلمسازی است. در این مطلب می‌توانید با بهترین کارگردانان دهه 90 سینمای ایران آشنا شوید. در جدول زیر می‌توانید پرکارترین کارگردانان سینمای ایران را مشاهده کنید.

نام کارگردانتعداد فیلم‌ها
مرحوم ساموئل خاچیکیان34
مسعود کیمیایی29
داریوش مهرجویی23
کامران قدکچیان22
مهدی صباغ‌زاده22
علیرضا داوونژاد21
عباس کیارستمی20
ابراهیم حاتمی‌کیا20
کیومرث پوراحمد20
کمال تبریزی20

پرکارترین کارگردانان ایرانی

جوایز بین المللی

سینمای ایران از گذشته تا به امروز در سطح بین‌المللی بسیار خوش درخشیده است و هر ساله در جشنواره‌های متعدد شاهد درخشش آثار ایرانی در رقابت با فیلم‌های خارجی بوده‌ایم. خوشبختانه سینمای ایران در سطح جهانی همیشه حرفی برای گفتن داشته و در اکثر جشنواره‌های بین‌المللی با دست پر بازگشته است. تعداد جوایز سینمایی ایرانی در جشنواره‌های خارجی، بی‌شمار است اما در جدول زیر می‌توانید بخشی کوچکی از این جوایز ارزنده را مشاهده کنید.

نام فیلمجشنوارهعنوان جایزه
طبیعت بی جانجشنواره فیلم برلینخرس نقره‌ای بهترین کارگردانی
دایرهجشنواره فیلم ونیزنخل طلای جشنواره فیلم کن
درباره الیجشنواره بین‌المللی فیلم برلینخرس نقره‌ای بهترین کارگردانی
جدایی نادر از سیمینمراسم اسکار 2012 اسکار بهترین فیلم خارجی زبان
فروشندهمراسم اسکار 2017 اسکار بهترین فیلم خارجی زبان
وقتی لیموها زرد شدندجشنواره بین‌المللی فیلم مونترالبهترین فیلم اول
من ترانه 15 سال دارمجشنواره فیلم لندنجایزه منتقدین
زمانی برای مستی اسب‌هاجشنواره فیلم کندوربین طلایی
دایرهجشنواره فیلم ونیزشیر طلایی
طعم گیلاسجشنواره فیلم کننخل طلا

جوایز خارجی سینمای ایران

فیلم های توقیف شده سینمای ایران

در سینمای ایران فیلم‌های بسیاری وجود دارند که بنا بر دلایل متعدد و گاهی اوقات نیز بنا بر دلایل مبهم و نامعلوم، از اکران جا ماندند و توقیف شدند. برخی از این فیلم‌ها به دلیل ممیزی‌های ارشاد، محتوای ضد سیاسی و حتی بدحجابی بازیگران زن، پروانه نمایش دریافت نکردند و پخش آنها ممنوع اعلام شد. توقیف فیلم‌ها ضرر هنگفتی برای عوامل یک فیلم به دنبال دارد و متاسفانه این موضوع همیشه در سینمای ایران وجود داشته است.

با این حال، بسیاری از فیلم‌ها پس از چندین سال توقیف، سرانجام بعد از مدتی وقفه در سینماها اکران شدند و فروش خوبی نیز در گیشه داشتند. در جدول زیر می‌توانید برخی از فیلم‌های مطرحی که در سینمای ایران توقیف شدند را مشاهده کنید. البته بعضی از این فیلم‌ها پس از چندین سال، رفع توقیف شدند و در سینماها به اکران درآمدند.

سال ساختنام فیلمکارگردان
1360خط قرمزمسعود کیمیایی
1369در مسلخ عشقکمال تبریزی
1370بانوداریوش مهرجویی
1380خانه‌ای روی آببهمن فرمان‌آرا
1382مارمولککمال تبریزی
1383به رنگ ارغوانابراهیم حاتمی‌کیا
1386تسویه حسابتهمینه میلانی
1389خانه پدریکیانوش عیاری
1392عصبانی نیستمرضا درمیشیان
1397رحمان 1400منوچهر هادی

روز ملی سینما

استان های دارای کمترین سالن سینما

شهرهای بسیاری در ایران وجود دارند که علیرغم ظهور چندین و چند ساله سینما به ایران، دارای سالن‌های سینمایی محدودی هستند. در برخی از کلان شهرها با وجود جمعیت بالا، سالن‌های سینمایی کمی دارند و تعداد زیادی از ساکنین این شهرها، لذت تماشای فیلم در سینما را تجربه نمی‌کنند. استان کهکیلویه و بویر احمد به عنوان کم برخوردارترین استان ایران به لحاظ دارا بودن سالن سینما اعلام شده است که تنها یک سینمای تک سالنه دارد. استان‌های دیگری نیز وجود دارند که دارای تعداد سالن‌های سینمایی معدودی هستند که اسامی برخی از آنها به شرح زیر است:

نام استانتعداد سینماتعداد سالنتعداد صندلی
کهکیلویه و بویر احمد11220
اردبیل221000
زنجان22473
سیستان و بلوچستان22707
بوشهر24845
قزوین24552
ایلام33547
چهار محال و بختیاری341364
کردستان351375
خراسان جنوبی441048

روز ملی سینما ایران

 


جمع بندی


ما در این مقاله به مناسبت گرامیداشت روز ملی سینما ایران، پیشینه سینما و نحوه ورود آن به کشورمان را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که خواندید، 21 شهریور ماه به عنوان روز ملی سینما به صورت رسمی در تقویم فارسی ثبت شده است. ظهور سینما در ایران به سال 1279 شمسی و زمان حکومت مظفرالدین شاه بازمی‌گردد که در یک سفر به اروپا با دستگاه سینموفتوگراف آشنا شد و پس از آن یعنی در سال 1279 شمسی، این دستگاه را به ایران آورد.

سینما به عنوان هنر هفتم، یکی از جنبه‌های هنری مهم و جذاب است که اکثر مردم به آن علاقه بسیاری دارند و یکی از تفریحات سالم و البته فرهنگی ما محسوب می‌شود. سینمای ایران یکی از حوزه‌های هنری موفق کشور است که تاکنون در سطح بین‌المللی بسیار خوش درخشیده و افتخارات بسیاری کسب کرده است.

در این روزها نیز به علت شیوع ویروس کرونا، چراغ سینماها خاموش شده و آثار سینمایی مدتی است که به صورت اینترنتی و آنلاین اکران می‌شوند. مطمئنا تماشای یک فیلم در سالن سینما لذت دیگری دارد که متاسفانه چند صباحی است که از این لذت محروم شده‌ایم. 21 شهریور ماه روز ملی سینما را به تمام دوست داران و علاقه‌مندان سینما تبریک می‌گوییم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402