مجریان تلویزیونی که وارد سینما شدند ؛ از آزاده نامداری تا احسان علیخانی !

مجریان تلویزیونی که وارد سینما شدند
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

عرصه سینما و تلویزیون به قدری جذاب و وسوسه‌کننده است که گاهی اوقات مجریان تلویزیونی معروف هم بازیگری را تجربه می‌کنند. در این مطلب از پلازا، به مجریان تلویزیونی که وارد سینما شدند پرداخته‌ایم.

هر ساله افراد زیادی در ده‌ها تست و آموزشگاه ثبت‌نام می‌کنند تا وارد دنیای اجرا و گویندگی شوند. مجری شدن و اجرا در تلویزیون یکی از جذاب‌ترین موقعیت‌های رسانه‌ای است که علاقه‌مندان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. اما تعدادی دیگر برای ورود به عرصه بازیگری این حوزه را برای شروع انتخاب می‌کنند. چه بسیارند بازیگران توانمندی که روزگاری مجری تلویزیون بوده‌اند و بعدها بازیگری و سینما را هم تجربه کرده‌اند. در ایران هم تعدادی از بازیگران محبوب و معروف ابتدا مجری بوده‌اند و سپس به بازیگری رو آورده‌اند. برخی از این مجریان آنچنان در بازیگری درخشیدند که دیگر به حوزه اجرا برنگشتند یا خیلی کم اجرا را تجربه کرده‌اند.

این روزها برنامه «همرفیق» در حال تولید است و مجری آن شهاب حسینی است. حسینی خود از کسانی بوده که ابتدا کار اجرا انجام داده و بعدها وارد بازیگری شده است. به همین مناسبت در این پرونده از پلازا می‌خواهیم به مجریان تلویزیونی که وارد سینما شدند بپردازیم. برخی از آنها بازیگری و برخی دیگر کارگردانی و تهیه‌کنندگی را دنبال کردند. با ما همراه باشید تا با مجریان تلویزیونی که وارد سینما شدند بیشتر آشنا شوید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

معرفی مجریان تلویزیونی که وارد سینما شدند

تعداد هنرمندانی که ابتدا کار اجرای تلویزیونی انجام می‌دادند و بعدها وارد سینما شدند خیلی زیاد نیست. ما در اینجا به مطرح‌ترین مجری‌های تلویزیون پرداخته‌ایم و آثارشان را بررسی کرده‌ایم.

شهاب حسینی

شهاب حسینی / مجریان تلویزیونی که وارد سینما شدند

  • متولد: 14 بهمن 1352 (46 ساله)
  • مجریگری در برنامه‌های: اکسیژن، برپا برپا، رنگ صبح و سایه روشن
  • آثار سینمایی و تلویزیونی: پلیس جوان، مدار صفر درجه، شوق پرواز، شهرزاد، سوپراستار، درباره الی، جدایی نادر از سیمین، فروشنده، برادرم خسرو، نبات و هزارتو

شهاب حسینی که بی‌شک یکی از ستارگان بزرگ سینمای ایران در سال‌های اخیر بوده است، حضورش در عرصه هنر را با اجرای تلویزیونی آغاز کرده است. افشین سنگ چاپ در یکی از برنامه‌های تلویزیون خاطره روزی که شهاب حسینی برای تست دادن آمده بود را تعریف کرد و گفت:

با اینکه ما در تیم تولید چند گزینه مطرح و چهره برای اجرا داشتیم ولی شهاب آنقدر سریع متن را حفظ کرد و آنقدر درست اجرا کرد که با اطمینان تصمیم گرفتیم اجرای برنامه «اکسیژن» را به او بسپاریم.

شهاب حسینی پس از برنامه اکسیژن چندین برنامه را اجرا کرد و با سریال پلیس جوان بطور جدی وارد دنیای بازیگری شد تا حالا یکی از سوپراستارهای سینمای ایران باشد. شهاب حسینی تنها بازیگر ایرانی است که جایزه نخل طلای جشنواره کن که معتبرترین جشنواره سینمایی جهان است را از آن خود کرده است. این بازیگر محبوب این روزها دوباره به عرصه اجرا برگشته و قرار است مجری برنامه اینترنتی تلویزیونی «همرفیق» باشد.

سید جواد یحیوی

سید جواد یحیوی / مجریان تلویزیونی که وارد سینما شدند

  • متولد: 3 تیر 1353 (46 ساله)
  • مجریگری در برنامه‌های: طعم آفتاب و رد پا
  • آثار سینمایی و تلویزیونی: ترش و شیرین، قلب یخی 2، شاهگوش، گلشیفته، خوابم می‌آد، برادرم خسرو، مارموز و مهمانخانه ماه نو

سید جواد یحیوی از مجریان باسابقه تلویزیون جمهوری اسلامی ایران است که برنامه‌های زیادی را در شبکه تهران و رادیو اجرا کرده است. این مجری توانمند، با فیلم «شوخی» به کارگردانی همایون اسعدیان وارد دنیای بازیگری شد و بعدها با حضور در آثاری همچون «بچه‌های خیابان»، «ترش و شیرین»، «رستاخیز»، «باغ فردوس، پنج بعد ازظهر» و «خوابم می‌آد» بازیگری را جدی‌تر دنبال کرد. یحیوی پس از انتخابات سال 88 چندسالی ممنوع الفعالیت بود و پس از بازگشت بیشتر در تئاتر و سینما حضور داشته و آنچنان سمت اجرا نرفته است.

هومن حاجی عبداللهی

هومن حاجی عبداللهی / مجریان تلویزیونی که وارد سینما شدند

  • متولد: 23 تیر 1354 (45 سال)
  • مجریگری در برنامه‌های: درصد ثانیه، مار و پله، گوی طلایی، مثلث، جشن رمضان و راه شب
  • آثار سینمایی و تلویزیونی: سری مجموعه پایتخت، علی البدل، بیمار استاندارد، نون خ، چند می‌گیری گریه کنی، گینس، اختاپوس، پیشونی سفید و سامورایی در برلین

رحمتِ معروف و محبوب این روزهای سریال «پایتخت» روزگاری با اجرای مسابقات تلویزیونی در سیما ظاهر می‌شد. هومن حاجی عبداللهی سال‌ها مجری برنامه‌ها و مسابقات تلویزیونی بود و بیشتر در شبکه تهران برنامه اجرا می‌کرد. حضور حاجی عبداللهی در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی خیلی محدود بود و کسی او را بازیگر نمی‌دانست. اولین فیلمی که حاجی عبداللهی در آن نقشی ویژه بازی کرد، «چند می‌گیری گریه گنی» بود که در آن نقش یک مداح بامزه را بازی می‌کرد. اما قطعا مهم‌ترین اتفاق کارنامه کاری حاجی عبداللهی آشنایی با تیم «پایتخت» بود که از سری دوم این مجموعه اتفاق افتاد و با بازی در نقش رحمت آنقدر دیده شد و مورد استقبال قرار گرفت که دیگر با این گروه همکاری را ادامه داد و در سری ششم آن هم حضور داشت.

فرزاد حسنی

فرزاد حسنی / مجری تلویزیونی که بازیگر شد

  • متولد: 21 شهریور 1356 (43 ساله)
  • مجریگری در برنامه‌های: نیم‌رخ، کوله‌پشتی، جزر و مد و اکسیر
  • آثار سینمایی و تلویزیونی: مسافری از هند، کمکم کن، برای آخرین بار، مسیر انحرافی، در امتداد شهر، آمین خواهیم گفت و آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند

یکی از برترین و توانمندترین مجریان تاریخ تلویزیون ایران بدون تردید، فرزاد حسنی است. کسی که تمامی ویژگی‌های یک مجری درجه یک را با هم دارد و زمانی هم برنامه‌هایش جزو پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون می‌شدند. حسنی در همان روزگاری که در تلویزیون اجرا می‌کرد، در دو عرصه ترانه‌سرایی و بازیگری هم فعال بود و چند سریال تلویزیونی هم بازی کرد. اما مهم‌ترین نقش کارنامه فرزاد حسینی به عنوان بازیگر، نقشی بود که در فیلم سینمایی «آمین خواهیم گفت» با شکل و شمایلی متفاوت بازی کرد. حسنی درحالیکه روز به روز محبوب‌تر و پرکارتر می‌شد با ورود به دنیای بی‌انتهای حاشیه هرازگاهی ممنوع التصویر و مجبور به دوری از سیما می‌شد. تیر خلاص حاشیه‌ها هم ازدواجش با آزاده نامداری دیگر مجری این لیست بود که باعث ایجاد حواشی بسیاری شد و عملا او را از فعالیت دور کرد.

رضا رشیدپور

رضا رشیدپور / مجریان تلویزیونی که وارد سینما شدند

  • متولد: 19 مرداد 1357 (42 ساله)
  • مجریگری در برنامه‌های: مثلث، شب شیشه‌ای، مثلث شیشه‌ای، عبور شیشه‌ای، دید در شب، صفر صفر، حالا خورشید، شب آرام و اتفاق
  • آثار سینمایی و تلویزیونی: بی‌پولی، سوپراستار، در امتداد شهر، شیش و بش، شرف خانواده فاضل و قاتل اهلی

یکی از مجریان پرکار سال‌های اخیر تلویزیون قطعا رضا رشیدپور بوده است. رضا رشیدپور نیز همچون فرزاد حسنی از بادانش‌ترین و کاربلدترین مجریان تلویزیونی که وارد سینما شدند محسوب می‌شد. رضا رشیدپور همواره در دوران فعالیت خود محبوب‌ترین تاک‌شو‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را تولید و اجرا کرده، اما این برایش هیچگاه کافی نبوده است. رشیدپور که لیسانس کارگردانی دارد، پس از اولین اجراهای تلویزیونی خیلی زود وارد عرصه سینما هم شد و هرازگاهی در فیلم‌های سینمایی یا سریال‌های تلویزیونی نقش‌های کوتاهی بازی کرده است. اما کماکان همه رضا رشیدپور را به عنوان یک مجری تلویزیونی می‌شناسند. آخرین برنامه رضا رشیدپور برنامه «اتفاق نود و نو» در نوروز بود که پربیننده‌ترین برنامه نوروزی تلویزیون هم شناخته شد.

احسان کرمی

احسان کرمی / مجری تلویزیونی که بازیگر شد

  • متولد: 20 تیر 1359 (40 سال)
  • مجریگری در برنامه‌های: نقره، وقت خواب، امضا، رادیو هفت، چارگوش و خندوانه
  • آثار سینمایی و تلویزیونی: کلاه‌قرمزی، 360 درجه، عالیجناب، اژدهای سرخ، هیئت مدیره و هم‌گناه

بازیگر محبوب این روزهای سریال همگناه هم سال‌ها قبل از شروع بازیگری و تجربه بازی روی صحنه تئاتر، اجراهای تلویزیونی را برعهده داشته است. اولین برنامه‌ای که احسان کرمی اجرا کرده است برنامه «نقره» به کارگردانی منصور ضابطیان است. کرمی بعدها با اجرای برنامه‌های فاخر ادبی فرهنگی همچون «رادیو هفت» و «امضا» نوع جدیدی از برنامه‌های تلویزیونی را در سیمای جمهوری اسلامی ایران اجرا کرد.

احسان کرمی بعدها با پیوستن به گروه «کلاه قرمزی» صداپیشگی شخصیت عزیزم ببخشید را برعهده داشت و با هنر خود این عروسک را به یکی از عروسک‌های جذاب این برنامه تبدیل کرد. آخرین برنامه‌ای که کرمی در تلویزیون اجرا کرد برنامه «خندوانه» به کارگردانی رامبد جوان بود و پس از آن به دلیل اختلاف با مدیران تلویزیون دیگر برنامه‌ای در تلویزیون نداشت. چندین سال است که احسان کرمی به سمت بازیگری و تئاتر و سینما کشیده شده و عمده فعالیتش در این زمینه بوده و عملا عطای اجرا در تلویزیون را به لقایش بخشید!

احسان علیخانی

احسان علیخانی / مجریهای تلویزیون

  • متولد: 15 آبان 1361 (37 ساله)
  • مجریگری در برنامه‌های: پسرای ایرونی، صبح‌ بخیر ایران، صبح آمد، جزر و مد، ماه عسل، بهار نارنج، سه‌ستاره و عصر جدید
  • آثار سینمایی و تلویزیونی: پرونده‌های مجهول و بدون تاریخ، بدون امضا

احسان علیخانی ستاره بی‌چون‌و‌چرای این روزهای تلویزیون که یکی دو سال است با «عصر جدید» وجه تازه‌ای از اجرای خود را به نمایش گذاشته است هم از حضور در سینما و تلویزیون بی‌نصیب نبوده است. علیخانی سال‌ها قبل در سریال «پرونده‌های مجهول» در نقش یک توزیع‌کننده مواد مخدر بازی کرده و از این تجربه خود اینگونه یاد می‌کند:

نقش خیلی بدی داشتم و به عنوان موادفروش پارک نقش اول‌های سریال را معتاد می‌کردم!

البته مهم‌ترین حضور علیخانی به تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «بدون تاریخ بدون امضا» برمی‌گردد که با استقبال مخاطبان و منتقدان مواجه شد و جوایز زیادی هم دریافت کرد. احسان علیخانی تاکنون در هیچ اثری بازیگری را تجربه نکرده است. شاید اگر این مجری محبوب پیشنهاد بازی در سریال «آقازاده» را می‌پذیرفت، الان احسان علیخانی تجربه بازیگری هم داشت!

آزاده نامداری

آزاده نامداری / مجریهای تلویزیون

  • متولد: 9 آذر 1363
  • مجریگری در برنامه‌های: تازه‌ها، غیرمنتظره، جمع ما، یک برش زندگی، صبحی دیگر، خانومی که شما باشی
  • آثار سینمایی و تلویزیونی: مالاریا

آزاده نامداری از معدود مجریان زن مولف و متفاوت تلویزیون ایران پس از انقلاب بود که اجرای صمیمانه و لحن برنامه‌هایش به شدت مورد استقبال مخاطبان به ویژه نسل جوان و بانوان قرار گرفت. نامداری با قدرت و سرعت جلو می‌رفت تا اینکه یک انتخاب اشتباه و ازدواج با فرزاد حسنی حواشی زیادی برای زندگی حرفه‌ای او ایجاد کرد. اما بیشترین ضربه را آزاده نامداری نه از حاشیه‌های زندگی خصوصی‌اش، بلکه از ماجرای کشف حجابش در خارج از کشور دید.

هجمه سنگینی که به یکباره از طرف مردم و رسانه‌ها بر سر مجری مروج حجابی که همیشه با چادر در انظار ظاهر می‌شد فروریخت و شاید ناجوانمردانه اعتبار هنری و حرفه‌ای یک ستاره مهم اجرای تلویزیونی را نابود کرد. آزاده نامداری بعد از این اتفاقات دیگر سمت اجرا نرفت و سعی کرد تمرکز خود را روی تئاتر و بازیگری بگذارد. شروع کارش با پرویز شهبازی بود و در فیلم «مالاریا» خوش درخشید، اما نامداری بازیگری را هم ادامه نداد و متاسفانه در فروردین 1400 به دلایل مشکوکی جان خود را از دست داد.

سارا رسول زاده

سارا رسول زاده / مجریان تلویزیونی که وارد سینما شدند

  • متولد: 17 شهریور 1368 (31 ساله)
  • مجریگری در برنامه‌های: ترمه و طلا، آفتابگردان، دوستان، سپید پررنگ و مثبت من
  • آثار سینمایی و تلویزیونی: سریال عاشقانه، سریال پرده‌نشین، سریال نجلا

سارا رسول زاده جوان‌ترین مجری این لیست و جزو جوان‌ترین و بااستعداد‌ترین مجریان تلویزیونی که وارد سینما شدند به شمار می‌آید. رسول‌زاده که تحصیلاتش در زمینه سینما و تئاتر است، با اجرای برنامه «ترمه و طلا» وارد دنیای اجرای تلویزیونی شد و بعدها با «دوستان»، «سپید پررنگ» و «مثبت من» اجرای گروهی و اجرای زنده را هم تجربه کرد. رسول‌زاده در برنامه «دوستان» به همراه نوید محمدزاده و کیوان ساکت‌افت بخش‌های مختلف برنامه را اجرا می‌کرد و این برنامه جزو برنامه‌های پرمخاطب نوجوانان محسوب می‌شد.

اما اثری که سبب شد سارا رسول‌زاده بیشتر دیده شود، دو سریال «عاشقانه» و «پرده‌نشین» بود که به نوعی به شکل رسمی سارا رسول‌زاده را به عنوان بازیگر معرفی کردند. سارا رسول زاده در این دو سریال دو نقش کاملا متفاوت برعهده داشت. این روزها این بازیگر و مجری در حال بازی در سریال «نجلا» است که به زودی روی آنتن شبکه یک خواهد رفت.

دیگران

نوید محمدزاده

علاوه بر مجریان مذکور که به صورت جدی به دنبال بازیگری بوده و هستند، تعدادی از مجریان تلویزیونی که وارد سینما شدند هم هستند که کمتر مطرح شده‌اند یا به دلیل حضور کمرنگشان از خاطرمان فراموش شده‌اند. برای مثال حسین پاکدل خود ابتدا مجری تلویزیونی بود و بعدها بازیگری را جدی‌تر دنبال کرده است و این روزها به عنوان یک بازیگر شناخته می‌شود، نوید محمدزاده ستاره این روزهای سینمای ایران دو سال در برنامه تلویزیونی دوستان سابقه اجرا داشته است یا داریوش فرضیایی (عمو پورنگ) اجرای تلویزیونی خود را چندسالی است در قالب بازیگری درآورده و در سریال‌های ویژه کودک حضور دارد.

در کنار این هنرمندان می‌توان به محمدرضا حیاتی، جواد خیابانی، امیرعلی نبویان و ژیلا صادقیان هم اشاره کرد که حضوری کوتاه در آثار سینمایی و تلویزیونی داشته‌اند و اغلب هم نقش خودشان را ایفا کرده‌اند.

کلام آخر

در این مطلب به مجریان تلویزیونی که وارد سینما شدند پرداختیم. البته برخی از مجریان تلویزیونی را نیز می‌توانستیم در این لیست بیاوریم، اما هم تجربه اجرا و هم تجربه بازیگری آنها خیلی کم بوده و به همین دلیل دیگر به آنها اشاره‌ای نکردیم. از بین مجریان مهم ده سال اخیر تلویزیون تعداد کمی وجود دارند که هنوز وارد فضای سینما و تلویزیون نشده‌اند. محمدرضا شهیدی‌فرد، عادل فردوسی‌پور، علی ضیا، منصور ضابطیان، مژده لواسانی و نجمه جودکی کسانی هستند که با وجود توانمندی بالا در اجرا، اما پا در کفش سینماگران و بازیگران نکرده‌اند و تاکنون در اثری سینمایی یا تلویزیونی به عنوان بازیگر یا کارگردان حضور نداشته‌اند.

در انتهای این مقاله، از شما مخاطبان عزیر پلازا می‌خواهیم تا نظرات خود را درباره مجریان برتر سیما و مجریان تلویزیونی که وارد سینما شدند با ما در میان بگذارید. به نظرتان کدامیک از مجریان تلویزیونی که وارد سینما شدند عملکرد بهتری در عرصه سینما و بازیگری داشته‌اند؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402