مقایسه LTE با 4G ؛ بررسی تفاوت نسل های مقایسه 4G با 5G و تفاوت lte با 5g

نسل چهارم شبکه تلفن همراه
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

امروزه ارائه خدمات متنوع و با کیفیتی از اینترنت را در اکثر نقاط دنیا شاهد هستیم. اتصالات شبکه ای مختلف مثل ال تی ای، 4 جی و 5 جی به روی کار آمده‌اند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. قصد داریم در ادامه در مورد هرکدام و تفاوت‌هایشان سخن بگوییم. در ادامه باما همراه باشید که قصد داریم مقایسه 4G با 5G و مقایسه LTE با 4G را مورد بررسی قرار دهیم که قطعا اطلاعات بسیار خوبی را از مقایسه 4G با 5G دریافت خواهید نمود. همچنین دانستن ویژگی های مربوط به مقایسه LTE با 4G نیز میتواند دانش شما در این زمینه را افزایش دهد.

در ایران، اینترنت در سال 1372 به صورت عمومی وارد کشور شد که بیشتر مورد استفاده دانشگاه‌ها قرار می‌گرفت. رفته رفته پوشش دهی اینترنت گسترده‌تر شد و پس از طی مقاطعی مثل استفاده از اینترنت دایل آپ، استفاده از اینترنت 2 جی، به پیشرفت امروز رسیدیم. امروزه در اکثر نقاط ایران اینترنت 3 جی ،LTE، اینترنت 4 جی و 5 جی پوشش دهی می‌شود. در این مقاله قصد داریم در مورد تکنولوژی‌های مختلف موجود برای اتصال به شبکه اینترنت صحبت کنیم. حتما نام ال تی ای، 4 جی و 5 جی را شنیده اید اما جواب سوالاتی مثل ال تی ای چیست و تفاوت 4G با 5G را شاید به صورت واضح و کامل ندانید. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا به پاسخ تمام سوالات خود در مقاله مقایسه 4G با 5G برسید.

difference between 4G 5G LTE/ مقایسه LTE با 4G

آنچه در ادامه می‌خوانید:


اینترنت LTE چیست؟


lte-a چیست

واژه ال تی ای که گاها 4 جی ال تی ای (4G LTE) گفته می‌شود، سرواژه عبارت Long Term Evolution به معنای تکامل بلند مدت است. 4 جی ال تی ای در حقیقت زمینه‌ای برای اتصال به شبکه 4 جی است. زمانی که اینترنت 4 جی وارد دنیای تکنولوژی شد، به وجود یک استاندارد برای تعریف سرعت آن به شدت احساس نیاز می‌شد. چرا که 4 جی تنها یک اتصال اینترنتی سریع‌تر از 3 جی نیست و برای خود مفهومی مستقل دارد. در نتیجه هیئت تنظیم شبکه‌های سلولی، ITU-R یا International Telegraph Union Radiocommunication، چند مورد قانون اساسی را در مورد سرعت اتصال به شبکه 4 جی بیان کرده است.

اما این استاندارسازی مشکل دیگری به وجود آورد. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی نمی‌توانستند به سرعت ایده آل تعریف شده برسند. تا زمانی که شرکت‌ها خدمات اینترنتی خود را دقیقا بر اساس آن چه تعیین شده بود ارائه نمی‌دادند، نباید سرویس ارائه شده را 4 جی می‌نامیدند. در عوض، فناوری ال تی ای یا همان طور که گفته شد، فناوری تکامل در بلند مدت به روی کار آمد. ال تی ای از 3 جی پرسرعت‌تر است اما به 4 جی نمی‌رسد.

سرعت lte چقدر است

اگر مطالب بالا درست باشد، پس 4 جی ال تی ای چیست. دلیل استفاده از واژه 4 جی توسط ال تی ای، کوتاه آمدن ITU-R برای استفاده‌های تبلیغاتی از واژه 4 جی است. با توجه به تلاش زیاد شرکت‌ها برای رسیدن به استاندارد 4 جی، هیئت تنظیم شبکه‌های سلولی با دیدن مدت زمان زیاد صرف شده توسط شرکت‌ها، تصمیمات جدیدی گرفت. اگر شبکه اینترنتی می‌توانست ثابت کند که سرعت اتصال آن به صورت قابل توجهی از 3 جی بیشتر است می‌توانست لقب 4 جی را برنده شود! ال تی ای با داشتن این شرایط به 4 جی ال تی ای تبدیل شد. به عبارت دیگر می‌توان گفت تفاوت LTE با 4G این است که شبکه 4GLTE پیش زمینه ورود اینترنت 4G به دنیا بود.

در پاسخ به سوال « آیا lte همان 4g است » باید بگوییم خیر!
در واقع ال تی ای توانست با افزایش سرعت و کارایی خود با تکنولوژی موسوم به LTE-A یا ال تی ای پلاس، خود را به سرعتی نزدیک به سرعت 4 جی برساند. بنابراین اگر شما نیز از جمله کاربرانی هستید که سوال « ال تی ای بهتر است یا فورجی » ذهنتان را به خود مشغول کرده است، باید بگوییم که همانطور که پیشتر اشاره کردیم سرعت اینترنت LTE نزدیک به سرعت 4G و به طور کلی سرعت شبکه 4G اندکی بیشتر است.

difference between 4G 5G LTE/ تفاوت اینترنت LTE با 4G

حرف A در واژه LTE-A به کلمه Advance یا پیشرفته اشاره دارد و قدم بعدی ال تی ای در افزایش سرعت را نشان می‌دهد. فناوری 4G LTE-A توسط کمپانی‌های زیادی استفاده شد و تمام آن‌ها تنها به گفتن 4 جی بسنده کردند! در حالی که اتصال آن‌ها 4 جی نبود بلکه 4G LTE-A بود.


اینترنت 4G چیست؟


4g پلاس چیست

همچنین بخوانید :

پیشینه واژه 4 جی به نسخه‌های قبلی این فناوری برمی‌گردد. حرف G در واژه 4G به معنای نسل (Generation) است. نسل‌ چهارم ارتباطات همراه را 4G می‌نامند، چرا که نسل سوم را 3G نامیده بودند و نسل پنجم را نیز 5G می‌نامند. نسل چهارم اینترنت همراه یا همان 4G در اواخر دهه 2000 میلادی وارد دنیای تکنولوژی شد و سرعتی 500 برابر نسل پیشین خود یعنی اینترنت 3G دارد. در حال حاضر اینترنت 4G جدیدترین پشتیبانی کننده سیستم شبکه دستگاه‌های هوشمند در سراسر دنیا است و اکثر کاربران اینترنت همراه از این فناوری در گوشی‌های هوشمند خود بهره برده و استفاده می‌کنند.

شبکه 4G استاندارهای تعیین شده (100 مگابیت بر ثانیه در هنگام حرکت و 1 گیگابیت بر ثانیه در حالت سکون) را می‌طلبد. این در حالی بود که شبکه 4 جی ال تی ای از این استاندارها، عملکرد ضعیف‌تری داشت.  شبکه 4G با پهنای باند 20 گیگاهرتزی خود، قادر به انتقال 400 مگابیت اطلاعات در هر ثانیه را دارا است. از آنجا که با افزایش ورود دستگاه‌های هوشمند به بازار و همچنین افزایش روز افزون کاربران اینترنت همراه، مواجه هستیم، تخمین زده می‌شود که تا پایان سال 2024 ظرفیت پشتیبانی شبکه اینترنت همراه باید افزایش یابد و این دقیقا همان سالی است که اینترنت 5G وارد میدان خواهد شد.


اینترنت 5G چیست؟


همانطور که احتمالاً حدس زده اید، شبکه 5 جی نسخه بعدی 4 جی است. پیش از اینکه به معرفی اینترنت 5G و قابلیت‌های آن بپردازیم، لازم است تا در مورد نام آن توضیحی اجمالی ارائه دهیم. به طور کلی نام‌های 4G و 5G به منظور شناسایی و استفاده نوع سیستم شبکه سلولی به کار رفته در گوشی‌های موبایل هوشمند به کار می‌رود و کاربرد این اسامی در روترها و مودم‌های اینترنت خانگی یا همان WiFi تغییر می‌کند.

difference between 4G 5G LTE/ مقایسه 4G با 5G

به عنوان مثال فناوری 5G در روترها و مودم‌های وای‌فای به معنی دریافت و انتقال فرکانس 5 گیگاهرتزی می‌باشد و حرف G در این حالت مخفف Gigahertz است. تکنولوژی 5 گیگاهرتزی روترها از سال 1999 وجود داشت و در سال 2008 با تولید و عرضه مودم‌های نسل جدید به شناخت و کارآیی بیشتری دست یافت. اینترنت 5G که این روزها بحث و سخن‌های فراوانی پیرامون آن وجود دارد نسل پنجم سیستم شبکه سلولی اینترنت‌های همراه است. به عبارت دیگر در اینجا حرف G مخفف کلمه نسل (Generation) است و ارتباطی با شبکه 5G مودم‌های خانگی ندارد.

معرفی ماهیت و  قابلیت‌های اینترنت همراه نسل پنجم (5G)

نسل پنجم اینترنت همراه تلکام با نام 5G در سال 2018 به جهان تکنولوژی معرفی شد و پس از آن عده بسیاری در انتظار منتشر شدن این نسل از سیستم شبکه تلفن همراه و استفاده از آن بودند. اما قابلیت‌های نسل جدید اینترنت همراه چیست؟ تفاوت 5G و 4G در چیست؟ در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.

سرعت اینترنت 5g

همچنین بخوانید :

نسل پنجم اینترنت همراه با هدف افزایش سرعت انتقال و دریافت داده به وجود آمده است، علاوه بر این، تکنولوژی 5G قابلیت خدمات رسانی به طیف وسیع‌تری از کاربران را به طور همزمان دارد. در این تکنولوژی حداقل یک میلیون کاربر در پهنه باند 1 کیلومتر مربع قادر به اتصال به شبکه و در بدبینانه‌ترین قادر به انتقال 100 مگابیت بر ثانیه اطلاعات خواهد بود. از جمله سایر ویژگی‌های اینترنت 5G  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت انتقال  و دریافت حداکثر 10 گیگابایت اطلاعات در هر ثانیه ( این سرعت 10 تا 100 درصد بیشتر از سرعت انتقال داده در اینترنت‌های 4G و 4.5G است)
  • پهنای باند 100 برابری نسبت به اینترنت 4G به ازای هر واحد منطقه
  • افزایش ظرفیت اتصال همزمان 100 برابری نسبت به اینترنت 4G
  • دسترسی با احتمال بیش از 99.999 درصد
  • پوشش دهی 100 درصدی
  • صرفه‌جویی 90 درصدی در استفاده از انرژی شبکه
  • اضافه کردن حداکثر 10 سال به عمر دستگاه‌های شبکه کم مصرف
  • افزایش سرعت اتصال به شبکه دستگاه‌های متحرک ( برای مواقعی که در خودروی در حال حرکت، قطار و سایر وسایل حمل و نقل در حال حرکت و استفاده همزمان از اینترنت همراه هستید)

سرعت 5g

اکنون که با ویژگی‌های اینترنت 5G و اهداف توسعه آن آشنا شدیم، سوالی که پیش خواهد آمد این است که، تاریخ عرضه اینترنت 5G چه زمانی خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تا کنون 87 اپراتور تلفن همراه در 39 کشور جهان زیرساخت‌های پشتیبانی از شبکه 5G را مهیا کرده‌اند و انتظار می‌رود تا سال 2025 میلادی بخش اعظمی از مردم جهان به این فناوری دسترسی داشته و از آن استفاده کنند.


مقایسه سرعت 4G LTE با 4G و 5G


یکی از اصلی ترین سوالات پیش آمده بعد از اینکه ال تی ای چیست و چه تفاوتی با 4 جی و 5 جی دارد، تفاوت سرعت اتصال آن‌ها به شبکه اینترنت است. برای داشتن یک مقایسه صحیح بین سرعت این فناوری‌ها، نباید به آمار و ارقامی که شرکت‌های اینترنتی به ما نشان می‌دهند توجه کنیم! بلکه سایت‌ها و شرکت‌هایی هستند که این مقایسه‌ها را بدون هیچ جانب داری انجام می‌دهند که یکی از آن‌ها OpenSignal، یک شرکت تحلیلی موبایل است. در ادامه این مطلب به بررسی تفاوت 5G و 4G و تفاوت آنان با LTE خواهیم پرداخت.

difference between 4G 5G LTE/ال تی ای چیست

اگر بدنبال پاسخ تفاوت lte با 5g هستید باید بدانید که پاسخ در سوال نهفته است. در ابتدا LTE با ارائه یک اینترنت ثابت همراه توانست به محبوبیت برسد که بعد از آن 4 جی وارد دنیای اینترنت شد و در نهایت 5 جی آمد که توانست به تمام ضعف های قبلی قلبه کند. اگر بدنبال تفاوت lte با 5g هستید باید بدانید که شبکه 5 جی بهترین و جدیدترین نسل اینترنت همراه بوده که سرعت چند برابری نسبت به LTE و 4 جی در اختیار دارد که میتوانید نظر خودرا نسبت به این موضوع در نظرات برای ما ارسال کنید.

مقایسه سرعت 4 جی با 4 جی ال تی ای

همان طور که در بالا گفتیم، یک شبکه برای بدست آوردن لقب فور جی، باید سرعت 100 مگابیت بر ثانیه را برای کاربر خود ارائه کند. گزارش OpenSignal با عنوان The State of Mobile Network Experience با هدف ثبت کم و کیف سرعت اینترنت 4G قبل از انقلاب 5G تدوین شده است. اگر بخواهیم در مورد مقایسه LTE با 4G و تفاوت اینترنت LTE با 4G صحبت کنیم، بهتر است به صفحه پنجم این گزارش که در آن جدولی وجود دارد مراجعه کنیم.

در این جدول میانگین سرعت دانلود را در هر کشور نشان داده می‌شود. در صدر این جدول، کره جنوبی با سرعت دانلود 50 مگابیت در ثانیه قرار دارد اما این عدد نصف استاندارد 100 مگابیت بر ثانیه است! کشورهای دیگر، خیلی سرعت مناسب تری نسبت به کره جنوبی ندارند. مثلا ایالات متحده با ثبت رکورد 21.3 مگابیت بر ثانیه رده‌های بعدی را در اختیار دارد و کشورهای پرجمعیت دیگر نیز سرعتی در بین 10 الی 20 مگابیت بر ثانیه را برای خود ثبت کرده‌اند. برای دانستن تفاوت اینترنت LTE با 4G و مقایسه LTE با 4G به جدولی که در قسمت‌های بعدی مقاله درج شده، توجه کنید.

حال این سوال پیش می آید که 4g بهتر است یا lte ؟ اگر با توجه به توضیحات فوق این سوال هنوز برای شما وجود دارد در ادامه همراه ما باشید که به اطلاعات خوبی در این زمینه اشاره شده است و بی تردید میتواند اطاعات شما در این زمینه را افزایش دهد.

difference between 4G 5G LTE/تفاوت بین 4 جی 5 جی و ال تی ای

مقایسه سرعت 5 جی با 4 جی ال تی ای | مقایسه LTE با 4G

گزارش‌های OpenSignal همچنین تفاوت 4G با 5G و مقایسه 4G با 5G را نیز نشان می‌دهند. البته این اعداد حداکثر سرعت قابل دسترسی این شبکه‌ها را نشان می‌دهد و به هیچ عنوان نشان دهنده میانگین سرعت اتصال در مناطق مختلف نیست. در گزارش OpenSignal می‌توانیم به این واقعیت پی ببریم که سرعت دانلود در شبکه 5G نسبت به شبکه 4G در دنیای واقعی حدود 2.7 برابر می‌شود. البته این عدد در مناطق مختلف فرق می‌کند. در تست‌های انجام شده در ایالات متحده در مقایسه 4G با 5G، سرعت اتصال 5 جی 2.7 برابر سرعت اتصال 4 جی بود. این در حالی است که در استرالیا تفاوت 4G با 5G چنان محسوس نبود و حتی سرعت دانلود اتصال 5G از 4G کمتر هم گزارش شد!

difference between 4G 5G LTE/تفاوت بین 4 جی 5 جی و ال تی ای

البته این اعداد اصلا در دنیای واقعی قابل استناد نیستند و تنها برای ایجاد یک قدرت مقایسه 4G با 5G و درک تفاوت 4G با 5G گفته می‌شود. در هر صورت برای پی بردن به تفاوت اصلی این دو اتصال، باید به آزمایش‌های واقعی در دنیای واقعی رجوع کنیم. بدین منظور OpenSignal مطالعه‌ای را در کره جنوبی انجام داد. این کشور در مناطقی شبکه 5 جی را راه اندازی کرده و مردم آن منطقه از آن استفاده می‌کنند. عنوان این گزارش نشان می‌دهد که کاربران این مناطق سرعت دانلود 111.8 مگابیت در ثانیه را تجربه می‌کنند. این سرعت در حال حاضر بیش‌تر از عدد سخت گیرانه استاندارد 4 جی یعنی 100 مگابیت در ثانیه است.

برای دانستن فرق 4جی با ال تی ای با پلازا همراه باشید که در ادامه قصد داریم یک جدول کاربردی و مفید را برای شما عزیزان ترسیم کنیم. این جدول سرعت داده و دریافتی نسبت به ویژگی های مختلف را برای شما بازگو میکند که با خواندن آن متوجه تفاوت و ویژگی شبکه های نامبرده خواهید شد که اگر سوال و یا ابهامی در این زمینه داشتید میتوانید در نظرات باما همراه باشید که کارشناسان پلازا آمادگی پاسخگویی به هر سوالی در این زمینه را دارند.

عدد 111.8 مگابیت در ثانیه، افزایش قابل توجهی نسبت به بیشترین سرعت ثبت شده در گوشی‌های هوشمند پرچم دار 4G یعنی 75.8 مگابیت در ثانیه داشت. این پرش، حتی بسیار بلندتر از گوشی‌های هوشمند معمولی است که عدد 47.7 مگابیت در ثانیه را ثبت کرده‌‌اند. با توجه به این که میانگین سرعت اتصال به اینترنت در کره جنوبی 50 مگابیت در ثانیه گزارش شده بود، می‌توان نتیجه گرفت که اکثر مردم این کشور از گوشی‌های معمولی هوشمند با 4G استفاده می‌کنند. پس اگر مردم کشور کره جنوبی اتصال خود را به 5G ارتقا دهند، میانگین سرعت اتصال آن‌ها افزایش 134 درصدی را از خود نشان می‌دهد. نظر شما نسبت به تفاوت lte با 5g چیست باما در نظرات همراه باشید.

مقایسه LTE با 4G و 5G

نوع اتصالحداکثر سرعت دانلودسرعت متوسط نظریسرعت متوسط در دنیای واقعی
4 جی ال تی ای100 مگابیت در ثانیه30 الی 60 مگابیت در ثانیه2 الی 50 مگابیت در ثانیه
4 جی1 گیگابیت بر ثانیه100 مگابیت در ثانیهدر دسترس نیست
5 جی20 گیگابیت بر ثانیه200 الی 1000 مگابیت در ثانیه111.2 مگابیت در ثانیه
با انجام مقایسه 4G با 5G و دانستن تفاوت اینترنت LTE با 4G و مقایسه LTE با 4G، تا حدودی درکی از تفاوت بین این اتصالات مختلف و تفاوت سرعت آن‌ها داریم. حداکثر سرعت 4 جی ال تی ای چیزی حدود 100 مگابیت در ثانیه است، اما قطعا سرعت واقعی که عاید کاربران می‌شود از این عدد کمتر است. سرعت‌های واقعی نوشته شده در ستون سوم جدول، دقیقا همان سرعت‌هایی است که کاربران آن را حس کرده‌اند. همان طور که می‌بینید، 4 جی ال تی ای هنوز با آنچه استاندارد آن تعریف شده است، فاصله زیادی دارد. تعریف استاندارد اینترنت 4G یعنی اتصالی که در حالت سکون و حرکت به ترتیب سرعتی معادل 1 گیگابیت بر ثانیه و 100 مگابیت در ثانیه را برای کاربر فراهم می‌سازد. برای فهمیدن مهمترین تفاوت lte با 5g باما همراه باشید.
در جدول فوق میتوانید اصلی ترین مقایسه LTE با 4G را بررسی کنید که اطلاعات خوبی اعم از سرعت نظری و حداکثر سرعت دانلود در اختیار شما قرار گرفته است اما همانطور که ذکر شده است برای این بخش باید مقایسه LTE با 4G را درنظر داشته باشید که امروزه گوشی های بسیاری از فناوری 4G پشتیبانی میکنند اما این 5G است که توانسته سرعت بهتری را ارائه دهد. در ادامه میتوانید مقایسه LTE با 4G را مطالعه کنید.
با بررسی و مشاهده جدول فوق متوجه تفاوت 4.5g با 4g+ خواهید شد که در این زمینه وجود ویژگی های 5 جی میتواند به تمامی آنها غلبه کند زیرا این فناوری برگرفته از جدیدترین روش های روز دنیا شکل گرفته است که با عرصه آن دنیای اینترنت تکان عجیبی خواهد خورد که پیشنهاد میشود نظر خودرا نسبت به این موضوع در نظرات برای ما ارسال کنید. همچنین در صورت داشتن سوالی اعم از تفاوت 4g و 5g میتوانید اطلاعاتی که در این زمینه دارید را برای ما به اشتراک بگذارید. همچنین در ادامه میتوانید تفاوت lte با 5g را مطالعه کنید که در این زمینه اطلاعات خوبی عرضه شده است.
difference between 4G 5G LTE/تفاوت بین 4 جی 5 جی و ال تی ای
با این وجود، اتصال 5G با وجود نو بودن تکنولوژی آن، عملکرد بسیار خوبی دارد. حداکثر سرعتی که 5G از لحاظ تئوری می‌تواند برای کاربران فراهم کند 20 گیگابیت بر ثانیه است. شرکت‌های مختلف ارائه دهنده خدمات اینترنت ادعا می‌کنند که شما می‌توانید با خدمات آن‌ها به سرعت بین 200 مگابیت در ثانیه و 1 گیگابیت بر ثانیه بر روی اتصال 5G خود برسید. البته این سرعت در شرایط آزمایشی و در زمان خلوت بودن شبکه رخ می‌دهد. در کشورهایی که 5 جی به صورت گسترده‌تر وجود دارد، احتمالا کاربران می‌توانند با سرعتی بیش از 100 مگابیت بر ثانیه به اینترنت متصل شوند. گر چه این عدد با استانداردهای 5G فاصله دارد، اما در نهایت ما در حال اتصال به اینترنتی هستیم که سرعت آن از استاندارد و حداکثر شبکه 4 جی بیشتر است.
اگر سوال آیا lte همان 4g است در ذهن شما شکل گرفته است پیشنهاد میشود کمی به بالاتر بروید و جدولی که از داده های اینترنت در اختیار شما قرار گرفته است را بار دیگری مشاهده کنید که بطور کامل پاسخ این سوال را دریافت خواهید نمود.

تفاوت 5G و 5GE

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که شبکه 5G و 5GE تفاوتی با یکدیگر ندارند اما اینطور نیست. پیش از این در بخش قبلی درمورد تفاوت شبکه 4G و 4GLTE برای شما صحبت کردیم و گفتیم پیش از عرضه شبکه 4G، شبکه ال تی ای آن برای فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب 4G با سرعت پایینتری از آن عرضه شد. در مورد شبکه‌های 5G و 5GE نیز داستان همین است با این تفاوت که سرعت شبکه 5GE که برای ایجاد زیرساخت 5G توسعه یافته است، از سرعت 4GLTE بیشتر و برابر با سرعت شبکه 4G فعلی است. اگر بدنبال اطلاعات بیشتری از تفاوت lte با 5g هستید باما همراه باشید که در ادامه میتوانید اصلی ترین تفاوت lte با 5g را مشاهده کنید.

تفاوت 5G و 5GE


آیا ارتقای سرعت به 4G مقرون به صرفه است؟


difference between 4G 5G LTE/تفاوت بین 4 جی 5 جی و ال تی ای

اگر در حال حاضر از شبکه 3 جی استفاده می‌کنید، ممکن است قصد مهاجرت به 4 جی را داشته باشید. ارتقا به شبکه 4 جی دیگر یک مزیت نیست! بلکه تا سال‌های آینده حتی یک ضرورت برای استفاده کنندگان از اینترنت خواهد بود. در حال حاضر برخی شرکت‌های خدمات دهنده در حال حذف تدریجی شبکه 3 جی از خدمات خود هستند تا زمان و انرژی خود را بر روی 4 جی و 5 جی بگذارند که قطع به یقین امری منطقی است. در گزارشی، نشان داده شده که چطور اپراتورهای ورایزون و AT&T شبکه های 3G خود را قطع کرده و گوشی‌های پشتیبانی کننده از 3G را بدون سیگنال رها می‌کنند! پس اگر از یک گوشی که صرفا اتصال 3 جی برقرار می‌کند استفاده می‌کنید، بهتر است که به فکر ارتقا گوشی تلفن همراه خود به یک گوشی هوشمند پشتیبانی کننده از 4 جی بیفتید.

البته شما با خریدن یک گوشی جدید، یک ارتقا بسیار بزرگ در سرعت دانلود و سرعت اینترنت خود مشاهده می‌کنید. به جدول OpenSignal نگاه کنید. سرعت دانلود شبکه 3 جی در حالت واقعی، چیزی در حدود 8 مگابیت در ثانیه است. این در حالی است که 4 جی ال تی ای پلاس سرعت دانلودی بیش از 11 برابر برای شما، یعنی 90 مگابیت در ثانیه به ارمغان می‌آورد. متاسفانه تغییرات سخت افزاری لازم است تا بتوانید گوشی خود را از دریافت 3 جی به 4 جی ارتقا دهید و صرفا با نصب یک نرم افزار این ارتقا اتفاق نمی‌افتد.

 


آیا ارتقا به 5G مقرون به صرفه است؟


difference between 4G 5G LTE/تفاوت بین 4 جی 5 جی و ال تی ای

در سال 2019 هنوز گوشی‌های هوشمندی که از شبکه 5 جی پشتیبانی می‌کنند آن قدر گسترده نشده‌اند که خرید یکی از آن‌ها ضروری باشد. اما اگر در فکر این تعویض باشید، سوال مهم این است که آیا ارتقا به 5G مقرون به صرفه است!؟ در حال حاضر به نظر می‌رسد که برای مهاجرت از 4 جی به 5 جی کمی زود باشد. نه تنها گوشی‌ها پشتیبانی کننده از 5G گران‌تر هستند، بلکه هزینه اتصال به این شبکه در معدود نقاط دنیا می‌تواند جیب شما را تا حد زیادی خالی کند! اکنون سرعت اتصال به اینترنت از طریق شبکه 5 جی حدودا 2 برابر 4 جی است که به نظر می‌رسد هزینه‌های گزاف مهاجرت به 5G را توجیه نمی‌کند.

در کل اگر پول اضافی دارید و دیوانه استفاده از فناوری‌های جدید هستید، ارتقا به 5G به شما پیشنهاد می‌شود در غیر اینصورت منتظر بمانید تا شبکه 5G جایگاه خود را در بین کشورهای مختلف از نظر پوشش دهی پیدا کند و همچنین گوشی‌های هوشمندی که از این شبکه پرسرعت پشتیبانی می‌کنند، تعدادشان بیشتر شود!

 


سرعت مناسب خود را انتخاب کنید | مقایسه 4G با 5G


difference between 4G 5G LTE/تفاوت بین 4 جی 5 جی و ال تی ای

همان طور که متوجه شدید، زمانی که از شبکه 4 جی ال تی ای در مقابل شبکه‌های 4 جی و 5 جی صحبت می‌کنیم، این شبکه در حال تبدیل شدن به یک 4 جی واقعی با استانداردهای سخت گیرانه آن است. این موضوع تا جایی پیش رفته است که عملا تفکیک دو شبکه 4 جی و 4 جی ال تی ای این روزها غیرممکن شده و داشتن هرکدام فرقی نمی‌کند. اینترنت 5G می‌تواند سرعت دوبرابری نسبت به 4G برایتان فراهم کرده و زمینه را برای استفاده شما از فناوری اینترنت اشیا هم آماده کند، با این حال 5G هنوز گران است. در نهایت این نیازهای شماست که تعیین می‌کند گوشی هوشمند و اتصال شما از کدام نوع باشد.

 


TD-LTE چیست؟ مقایسه 4G با 5G ؟


سرعت lte چقدر است

پیش از اینکه به توضیح اصطلاح TD-LTE بپردازیم، لازم است تا نگاهی اجمالی به پیشینه اینترنت ثابت بیندازیم و پس از آن به سوال TD-LTE چیست، پاسخ دهیم. برای اینکه بدانید تفاوت lte با 5g در چیست باما همراه باشید.

شاید برخی از شما خوانندگان عزیز، زمان اینترنت‌های ثابت دایل آپ متصل به خط تلفن‌های ثابت را به خاطر بیاورید. اینترنت Dial Up را می‌توان اولین نسل از اینترنت ثابت دانست که پای خود را به خانه‌های مردم باز کرد. مشکلات اتصال به این اینترنت بسیار زیاد بودند. از جمله مهم‌ترین مشکلات اینترنت‌های Dial Up، می‌توان به اتصال نامطمئن به همراه قطعی فراوان، قطع شدن خط تلفن ثابت در هنگام استفاده و سرعت بسیار پایین ( 56 کیلو بایت بر ثانیه) اشاره کرد. پس از آن ورود اینترنت‌های ADSL انقلابی در عرصه شبکه اینترنت‌های خانگی به وجود آورد.

سرعت اینترنت 4g

هرچند که این فناوری نوظهور ابتدا در کافی‌نت‌ها قابل دسترس بود اما به مرور راه خود را به خانه کاربران اینترنت نیز باز کرد. در این مسیر شرکت‌های عرضه کننده اینترنت ثابت با همکاری شرکت مخابران قادر به ارائه اینترنت روی کابل‌ها و سپس فیبرهای تلفن ثابت شدند و سرعت بیشتری را برای اینترنت‌های خانگی به ارمغان آوردند. به موزات رشد و پیشرفت اینترنت‌های ثابت، شبکه اینترنت همراه نیز در حال توسعه بود. در همین هنگام به ترتیب شبکه‌های GPRS و پس از آن اینترنت Edge به فناوری شبکه اینترنتی گوشی‌های هوشمند اضافه شدند. با پیشرفت بیشتر شبکه اینترنت همراه، نسل سوم و چهارم این فناوری نیز به تکنولوژی گوشی‌های همراه اضافه شدند.

به مرور با افزایش تعداد کاربران اینترنت ثابت،محدودیت‌های مخابراتی مربوط به زیرساخت‌های اینترنت کابلی و فیبر نوری، بیشتر شدند و نیاز به کمک اپراتورهای تلفن همراه در حل این مشکل پررنگ‌تر شد. اپراتورهای تلفن همراه با ارائه مودم‌ها و گیرنده‌های بی‌سیمی که امکان دریافت و بازنشر فرکانس‌های اینترنتی را داشته باشند، قادر به حل این مشکل بودند. اولین نمونه از این نوع مودم‌ها، مودم‌های وایمکس بودند که قادر بودند اینترنت را برای محل‌هایی که امکان دریافت اینترنت کابلی مخابرات را نداشتند، فراهم سازند. با عرضه وایمکس نسل جدیدی از اینترنت به نام، اینترنت ثابت بدون سیم متولد شد.

با خواندن توضیحات فوق باید متوجه تفاوت lte با 4g شده باشید اما اگر هنوز این سوال برای شما چابرجاست میتوانید در ادامه باما همراه باشید. امروزه با ظهور فناوری اینترنت همراه یعنی 5 جی شرکت های بسیاری در زمینه ساخت گوشی های خود از این فناوری پشتیبانی میکنند که متاسفانه این فناوری بطور کامل در کشورما پیاده سازی نشده است زیرا نیاز به زیرساخت های قوی خواهد بود که فعلا از آن بی بهره هستیم.

TD-LTE

تفاوت 4G و LTE چیست؟

TD-LTE را می‌توان نسل جدیدی از اینترنت ثابت است که تجربه سرعت بالاتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در واقع TD-LTE مخفف کلمه Time Division Duplexing – Long Term Evolution است. همان‌طور که از نام آن پیدا است، این فناوری بر پایه نسل چهارم اینترنت (4G-LTE) یا همان تکامل بلندمدت می‌باشد. در فناوری TD-LTE به جای تقسیم پهنای فرکانسی، دریافت و ارسال را بر روی یک پهنای باند فرکانسی انجام می‌شود. علاوه بر این، انتقال این اطلاعات در بازه‌های زمانی متفاوت انجام می‌شود. با این کار دیگر نیازی به باند محافظ بین بازه‌های فرکانسی دانلود و آپلود وجود ندارد و می‌توان از تمامی‌ظرفیت پهنای باند برای ارسال یا دریافت اطلاعات استفاده کرد. با استفاده از این روش سرعت انتقال اطلاعات، افزایش یافته و ظرفیت انتقال داده را نیز می‌توان در بازه‌های زمانی مختلف کنترل کرد.

در این زمینه شاید سوال سرعت lte بیشتره یا 4g برای شما نیز پیش بیاید که برای پاسخ به این سوال باما همراه باشید. نسخه 4g را میتوان یک نسل پایدار از سری چهارم اینترنت دانست که LTE برای افزایش کیفیت و ثبات بهتر از ویژگی های 4 جی در خود استفاده نموده است که برای افزایش سرعت و کارایی بهتر میتوان 4 جی را گزینه ای مناسب دانست. اما در این بین مواردی نظیر موقعیت مکانی نیز در سرعت و ویژگی های مربوط به اینترنت تاثیرگذار خواهند بود زیرا مکان مربوط باید توان ارائه کیفیت و پهنای باند مناسب را داشته باشد که گوشی مربوط بتواند از آن استفاده کند.

نظر شما در مورد مقاله lte بهتر است یا 4g چیست ؟ شما عزیزان میتوانید نظر خودرا نسبت به این مقاله در نظرات برای ما به اشتراک بگذارید. لازم به ذکر است بدانید نظرات شما میتواند در دانش سایر کاربران نیز تاثیر خوبی داشته باشد. نظر شما در مورد تفاوت lte با 5g چیست میتوانید در نظرات همراه ما باشید.


سخن پایانی


مقاله ای تحت عنوان تفاوت lte با 5g به پایان رسید که در این میان به اصلی ترین دلایل تفاوت lte با 5g اشاره شد که میتوانید آنهارا مطالعه کنید. در این مقاله به اطلاعات خوبی اعم از مقایسه 4G با 5G اشاره شد که میتوانید نظر خودرا نسبت به مقایسه 4G با 5G در نظرات برای سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

در این مطلب به بررسی انواع شبکه‌های اینترنت همراه پرداختیم. علاوه بر این به تفاوت lte با 4g و تفاوت عملکرد 4g و 5g نیز اشاره کرده و به مزایا و معایب تبدیل گوشی 4g به 5g نیز سخن گفتیم. در پایان نیز نگاهی به تاریخچه اینترنت‌های ثابت بدون سیم و نسل جدید آن به نام TD-LTE انداختیم. نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ سوالات و نظرات خود را در مورد مقایسه LTE با 4G پایین همین صفحه و در بخش نظرات با پلازا به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402