اختصاصی پلازامگ: نقد و بررسی بازی Katana Zero | نگاهی تازه به تجربه اکشن پلتفرمر دو بعدی

بررسی بازی Katana Zero
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

یکی از خلاقانه‌ترین و منحصربه‌فرد ترین بازی‌های اکشن پلتفرمر اخیر بازی Katana Zero محسوب می‌شود. در این مقاله به نقد اختصاصی بازی کاتانا زیرو می‌پردازیم. با ما باشید.

بازی Katana Zero یک بازی اکشن پلتفرمر دو بعدی است که توسط کمپانی بازی‌سازی Askiisoft ساخته شده و کمپانی Devolver Digital آن را برای پلتفرم‌های ویندوز، نینتندو سوییچ و ایکس باکس وان  این عنوان منتشر کرده است. زمان انتشار بازی Katana Zero پانزدهم اکتبر سال 2020 (24 مهر 1399) محسوب می‌شود. در مقاله‌ای که پیش رویتان هست قصد داریم علاوه بر تماشای تریلر و بررسی سیستم مورد نیاز بازی کاتانا زیرو این عنوان خلاقانه را به شکل اختصاصی مورد نقد و بررسی قرار دهیم. همراه پلازا بمانید.

بازی Katana Zero / بازی کاتانا زیرو

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 

تریلر بازی Katana Zero

در ابتدا قصد داریم تریلر بازی Katana Zero را با همدیگر مشاهده کنیم.

 

سیستم مورد نیاز بازی Katana Zero

در ادامه با بررسی سیستم مورد نیاز بازی Katana Zero همراه شما هستیم. با ما باشید.

 

حداقل سیستم مورد نیاز

  • سیستم عامل: ویندوز 7، 8، 8.1، 10 (64 بیت)
  • پردازنده اصلی: Intel Pentium E2180 (2 * 2000) or equivalent
  • رم: 1 گیگابایت
  • پردازنده گرافیکی: GeForece 7600 GT (256 MB)
  • دایرکت‌ایکس: ورژن 10
  • حافظه داخلی: 200 مگابایت حافظه داخلی مورد نیاز

گیم پلی بازی Katana Zero / گیم پلی بازی کاتانا زیرو

سیستم مورد نیاز پیشنهادی

  • سیستم عامل: ویندوز 7، 8، 8.1، 10 (64 بیت)
  • پردازنده اصلی: Intel Core i3-3240 (2 * 3400) or equivalent
  • رم: 2 گیگابایت
  • پردازنده گرافیکی: GeForce 8800 GTS (512 MB)
  • حافظه داخلی: 200 مگابایت حافظه داخلی مورد نیاز

 

نقد و بررسی بازی Katana Zero

در این بخش با نقد بازی Katana Zero و بررسی جنبه‌های مختلف این روایت خلاقانه با شما هستیم. همراه پلازا بمانید.

 

داستان بازی کاتانا زیرو

در ابتدا با بررسی داستان بازی Katana Zero همراه شما هستیم. در نگاه کلی می‌توان گفت بازی Katana Zero در میان عناوین مختلف اکشن پلتفرمر اخیر یکی از خلاقانه‌ترین و منحصربه‌فردترین داستان‌ها را داراست؛ چه از حیث محتوا و چه از حیث شیوه‌ای که ماجرای بازی برای ما روایت می‌شود. قهرمان داستان بازی Katana Zero سابجکت زیرو (Subject Zero) نام دارد؛ یک آدم کش حرفه‌ای مجهز به یک شمشیر کاتانا که قادر است دشمنان خود را با یک ضربه سلاح خود از پای درآورد.

هنگامی که بازی را شروع می‌کنید در صفحه نمایش بازی با روزشماری مواجه می‌شوید که در آن نوشته است: «10 روز باقی مانده است» و با همین نوشته پی می‌برید که داستان بازی احتمالا به شکل وارونه و از آخر به اول روایت خواهد شد. ابتدای بازی در یک پایگاه رسانه‌ای شروع می‌شود و قهرمان شما وظیفه دارد در مرحله اول یک دانشمند گروگان گرفته شده را از یک مکان متروکه نجات دهد.

داستان بازی Katana Zero / داستان بازی کاتانا زیرو

پس از آنکه مرحله اول را طی کردید صفحه‌ای برای شما باز می‌شود و شما خود را کنار روانشناس خود می‌یابید. روانشناس شما در بازی Katana Zero دو وظیفه مهم دارد که به ترتیب عبارتند از تزریق آمپول کرونوس (Chronos) به شما و مشخص کردن هدف بعدی برای از میان بردن. کارکرد آمپول کرونوس آن است که به شما برای مدتی محدود قابلیت کند کردن زمان و همچنین تخمین آینده را می‌دهد. پس از آنکه روانشناس خود را ملاقات کردید نوبت رفتن به خانه است؛ چرا که برای ادامه روایت داستانی و پیگیری آن باید هر شب قبل از رفتن به روز و ماموریت بعدی بخوابید.

در همین نقطه است که به ابعاد دیگری از شخصیت داستان بازی Katana Zero پی‌ می‌بریم؛ چرا که پس از خوابیدن او ما وارد خواب و یا به عبارت دیگر کابوس‌هایش می‌شویم. قهرمان بازی کاتانا زیرو در کابوس‌هایش کودکی را می‌بیند که در یک کلبه قرار دارد؛ به همراه مردی با پوشش آزمایشگاهی که لحظاتی قبل از کشته شدنش توسط یک سرباز مخوف به کودک اخطار می‌دهد که قایم شود. به زودی و با دیدن چند کابوس متوالی این فکر در ذهنمان القا می‌شود که این کودک احتمالا خود قهرمان بازی در دوران بچگی باشد.

تریلر بازی Katana Zero / بررسی بازی Katana Zero

داستان بازی Katana Zero از نظر محتوای داستانی قابل تامل است؛ اما می‌توان گفت این نحوه روایت این داستان و تعلیق موجود در لایه‌های آن است که عنصر اصلی جذابیت روایت بازی را در خود نهفته دارد و سبب می‌شود برای پی بردن به سرنوشت قهرمان بازی و سر در آوردن از پیشینه او تا آخر بازی به پیش رویم. علاوه بر این عنصر انتخاب نیز در این روایت داستانی سهم خود را در افزودن به جذابیت آن داراست.

در بازی کاتانا زیرو می‌توانید هنگام مراوده با شخصیت‌های دیگر از بین چند دیالوگ موجود یکی را انتخاب کنید و انتخاب شما در رویدادهای کوتاه مدت و بلندمدتی که برای شما رخ خواهد داد تاثیرگذار خواهد بود. هنگامی که این عامل را با شخصیت پردازی‌های منحصربه‌فرد بازی و موارد دیگری که به آن‌ها اشاره کردیم ترکیب کنید با یک روایت داستانی خوب مواجه می‌شوید که تا انتها شما را درگیر خود نگه می‌دارد و توجهتان را تا انتهای بازی جلب می‌کند.

دانلود بازی katana zero / بازی katana zero برای اندروید

گیم پلی بازی Katana Zero

به بررسی دومین و شاید جذاب‌ترین عنصر بازی کاتانا زیرو که همان گیم پلی آن است فرا می‌رسیم. می‌توان گفت سازندگان بازی Katana Zero در زمینه خلق یک گیم پلی منحصربه‌فرد و دارای امضا برای بازی اکشن پلتفرمر دو بعدی خود موفق عمل کرده‌اند. اولین نکته‌ای که در رابطه با گیم پلی بازی کاتانا زیرو باید به آن اشاره کنیم آن است که در این بازی خبری از نوار یا متر جان (Health) نیست و یک ضربه کافی است تا قهرمان شما از پای درآید و به ابتدای مرحله بازی بازگردد.

این امر سبب می‌شود گیم پلی بازی کاتانا زیرو تفاوت عمده‌ای با عناوینی همانند شنک (Shank) و یا بازی‌های Beat ‘em up داشته باشد. به بیان ساده‌تر در بازی Katana Zero قادر نخواهید بود که بدون فکر و برنامه‌ریزی قبلی به میان دشمنان خود بروید و دکمه ضربه را آنقدر فشار دهید تا آنکه دشمنانتان یک به یک هلاک شوند!

دانلود بازی کاتانا زیرو برای کامپیوتر / ترینر بازی Katana ZERO

همین مقوله سبب می‌شود قبل از اقدام به هر عملی جهت از میان بردن دشمنان در بازی Katana Zero کمی فکر و برنامه‌ریزی قبلی داشته باشید. برای از بین بردن دشمنان در بازی کاتانا زیرو دو راه پیش رو دارید که عبارتند از استفاده از شمشیر کاتانا و یا استفاده موردی از تله‌های محیطی. اگر با کامپیوتر این بازی را تجربه می‌کنید کلیک کردن سبب ضربه شمشیر و راست کلیک سبب برداشتن اشیای مختلف و پرتاب‌ آن‌ها به سوی دشمنان می‌شود.

به غیر از این دو مورد از مکانیزم‌های دیگر گیم پلی بازی می‌توان به جاخالی دادن از طریق غلت خوردن (Roll) اشاره کرد که برای انجام آن کافی است کلید پایین و راست و چپ را همزمان فشار دهید. جا دارد اشاره کنیم که برای موفقیت در رویارویی دشمنان به ویژه هنگامی که دشمنان شما اسلحه داشته باشند نیازمند استفاده موثر از این مکانیزم خواهید بود. اما شاید کلیدی ترین مکانیزم بازی توانایی کند کردن زمان (Slow time) قهرمان شما باشد که باید بدانید در کدام مقطع از بازی و چگونه از آن استفاده کنید.

راهنمای بازی Katana Zero / سیستم مورد نیاز بازی Katana Zero

ترکیب مکانیزم‌های کند کردن زمان با غلت خوردن به شما اجازه خواهد داد در محیط‌هایی که دشمنانتان زیاد هستند از گلوله‌ها در امان بمانید و همچنین از لیزرهای بازی نیز صحیح و سالم رد شوید. البته گیم پلی بازی Katana Zero صرفا به مبارزه و رویارویی مستقیم با دشمنان ختم نمی‌شود و مخفی کاری نیز در برخی از مراحل این بازی نقشی کلیدی ایفا می‌کند. در برخی مراحل بازی برای پشت سر گذاشتن دشمنان خود نیازمند مخفی کاری خواهید بود که این امر از طریق فشار دادن دکمه کنترل (Ctrl) در نسخه کامپیوتر جهت آهسته راه رفتن و مخفی شدن در اتاق‌ها و یا میان مردم انجام می‌گیرد.

به غیر از موارد گفته شده جا دارد به دوربین بازپخش بازی اشاره کنیم که از عناصر اصلی گیم پلی بازی Katana Zero محسوب می‌شود. در بازی کاتانا زیرو پس از اتمام موفقیت آمیز هر بخش از یک مرحله عملکرد شما توسط یک دوربین بازپخش نشان داده خواهد شد که می‌توانید از طریق آن با نحوه عبور از برخی موانع بازی و رویارویی با دشمنان مختلف آشنا شوید.

نقد بازی katana zero / زمان انتشار بازی katana zero

گرافیک بازی Katana Zero

در رابطه با گرافیک بازی Katana Zero نظرگاه‌های مختلفی می‌توان ارائه داد. عموما می‌توان گفت در عناوینی از این دست طراحی هنری کلیدی ترین نقش را در موفقیت یک بازی از منظر گرافیک آن ایفا می‌کند و در یک کلام می‌توان گفت سازندگان بازی کاتانا زیرو در زمینه طراحی هنری بازی خود سنگ تمام گذاشته‌اند.

رنگبندی‌های استفاده شده به همراه نورپردازی مراحل بازی کاتانا زیرو به خوبی فضایی را که سازندگان در پی انتقال آن بوده‌اند برای ما می‌نمایانند؛ فضایایی نئو-نوآر (Neo-noir) که به خوبی با روایت داستانی بازی و شیوه گفتن ماجرای آن ترکیب شده است و به همراه موسیقی و جلوه‌های صوتی مجموعه‌ای تمام عیار را در اختیارمان قرار داده است.

بازی Katana Zero / بازی کاتانا زیرو

در واقع می‌توان گفت جلوه‌های بصری بازی Katana Zero به شکل تمام و کمال در خدمت روایت داستانی و عناصر بازی قرار گرفته است و با وجود آن‌که به شکل مستقل می‌توانیم از تنوع موجود در نورپردازی، رنگ بندی، فضاسازی و عناصر دیگر گرافیک بازی لذت ببریم به خوبی قادر هستیم چفت و بست شدن این عناصر با گیم پلی، روایت داستانی و موسیقی را مشاهده کنیم.

منوی آغازین بازی کاتانا زیرو از همان ابتدا دقت طراحان در پرداخت به جزئیات مربوط به جلوه‌های بصری را برای ما نشان می‌دهد. پس از دیدن لوگوی Katana Zero وارد این منو می‌شویم و تلویزیونی را می‌بینیم که در میان یک شمشیر کاتانا و یک نوشابه قرار گرفته است. در پایین قفسه تلویزیون یک سری نوار ویدیویی قرار دارند که هر کدام از آن‌ها مراحل بازی را نشان می‌دهند که البته در ابتدا صرفا با یک نوار مواجه خواهید شد و همین طراحی از همان ابتدا شما را با خلاقیت سازندگان رودررو می‌کند.

گیم پلی بازی Katana Zero / گیم پلی بازی کاتانا زیرو

نکته دیگر در رابطه با دقت سازندگان بازی کاتانا زیرو در پرداخت به جزئیات مختلف است؛ به طوری که هر از گاهی واقعا احساس می‌کنیم که در حال مشاهده یک فیلم نوآر با تمام زیروبم‌های مختلف آن هستیم. این ساختار فیلم گونه هنگامی بیشتر به چشممان می‌آید که در بازپخش هر بخش از هر مرحله رنگ‌بندی مراحل سیاه و سفید می‌شود و از این فیلتر سیاه و سفید عملکرد قهرمان را در بخش مورد نظر مشاهده می‌کنیم.

علاوه بر این اگر زمان شما در هر مرحله به پایان برسد صفحه‌نمایش بازی به نوعی بنفشی می‌گراید که در واقع نشان از دسترسی ما به دید ذهنی قهرمان نسبت به وقایع بازی دارد. این دید ذهنی هنگامی تشدید می‌شود که در مقطع‌های خاصی از بازی (همانند لحظات تزریق آمپول کرونوس به قهرمان) شاهد تعویض رنگ‌بندی صفحه‌نمایش و اعوجاج رنگ‌ها می‌شویم که برای تاثیرگذاری بیشتر با اعوجاج موسیقی نیز همراه می‌شود.

در واقع می‌توان گفت با وجود آن‌که در بازی کاتانا زیرو قهرمان بازی را از دید سوم شخص مشاهده می‌کنیم بوسیله برخی تمهیدات توامان با فضای ذهنی قهرمان نیز رودررو می‌شویم؛ امری که سبب می‌شود خلاقیت سازندگان را در زمینه طراحی هنری این بازی منحصربه‌فرد تحسین کنیم.

دانلود بازی کاتانا زیرو برای کامپیوتر / ترینر بازی Katana ZERO

موسیقی بازی Katana Zero

تا کنون در رابطه با عالی بودن قسمت‌های مختلف بازی کاتانا زیرو نظرگاهمان را ارائه کردیم و آخرین قسمتی که در رابطه با این بازی می‌خواهیم تحت بررسی قرار دهیم موسیقی آن است. در یک کلام می‌توان گفت همانطور که گرافیک، گیم پلی و روایت داستانی این بازی هر یک به نوبه خود عالی هستند، موسیقی این عنوان خلاقانه نیز شما را برای مدت‌ها درگیر خود می‌کند.

موسیقی‌هایی که در بازی Katana Zero از ابتدا تا انتها می‌شنوید اثر هنرمندان مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به لودوویک (LudoWic)، بیل کایلی (Bill Kiley)، تونچ چاکیر (Tunc Cakir)، جاستین استندر (Justin Stander) و دی جی الکتروهد (DJ Electrohead) اشاره کرد. ریتم گیم پلی بازی Katana Zero اغلب اوقات خشن و سریع محسوب می‌شود؛ اما گاهی اوقات نیز برای پیمودن مراحل نیازمند برنامه ریزی و فکر حساب شده خواهید بود.

دانلود بازی کاتانا زیرو برای کامپیوتر / ترینر بازی Katana ZERO

بر همین اساس موسیقی بازی نیز بسته به نوع مراحلی که درگیر آن هستید تغییر می‌کند و شدت ریتم آن متناسب با فضای مرحله‌ای می‌شود که در آن قرار دارید. به طور کلی 34 ترک موسیقی مختلف در بازی کاتانا زیرو وجود دارد که برای یک ساعت و 34 دقیقه گوش‌های شما را نوازش خواهد داد. ژانر موسیقی‌های بازی دامنه‌های مختلفی را تحت پوشش قرار می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به تکنو (Techno)، الکترونیک (Electronic)، هاوس (House) و… اشاره کرد.

البته شاید حائز اهمیت‌ترین نکته که نباید از اشاره به آن بگذریم قطعه‌های خاصی باشد که در برخی لحظات بازی از جمله هنگام تزریق آمپول کرونوس به قهرمان شاهد پخش شدن آن‌ها هستیم؛ قطعاتی که به خوبی جنبه‌های فراطبیعی بازی و اعوجاج ذهنی موجود در آن را برای ما به نمایش می‌گذارند. در یک کلام می‌توان گفت که از موسیقی بازی Katana Zero و هماهنگی آن با تجربه گیم‌ پلی، جلوه‌های بصری و دیگر جوانب بازی نهایت لذت را خواهید برد.

قبل از سخن پایانی، پیشنهاد ما به شما برای تجربه بهتر بازی، تهیه ست‌های گیمینگ مانند دسته بازی، هدفون گیمینگ، کیبورد گیمینگ، موس مخصوص بازی، پایه شارژ دسته PS4، برچسب PS4، کاور دسته PS4، کیف PS4، برچسب xbox و … از فروشگاه اینترنتی پلازا است.

سخن پایانی

بازی Katana Zero / بازی کاتانا زیرو

با راهنمای بازی Katana Zero در زمینه گیم پلی و نقد و بررسی اختصاصی این عنوان منحصربه‌فرد همراه شما بودیم. ترینر بازی Katana Zero را نیز می‌توانید از طریق این لینک دریافت کنید. در یک کلام می‌توان گفت بازی کاتانا زیرو یکی از موفق‌ترین عناوین اکشن پلتفرمر دو بعدی سال‌های اخیر محسوب می‌شود که در تمامی زمینه‌ها اعم از روایت داستانی، گرافیک، گیم پلی، جلوه‌های صوتی و موسیقی امضای خاص خود را برای مخاطبان این ژانر برجای گذاشته است. توصیه می‌کنیم حتی اگر جزو طرفداران ژانر پلتفرمر دو بعدی نیستید، بازی کاتانا زیرو را امتحان کنید؛ چرا که دنیای این بازی می‌تواند برای مدت‌ها بر ذهن و روح شما تاثیر خاص خود را داشته باشد.

نظر شما در رابطه با بازی Katana Zero چیست؟ آیا این بازی را امتحان کرده‌اید؟ نظرات خود را از بخش پایین و از طریق قسمت کامنت‌های سایت ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران4 دیدگاه
avatar
سیما
.
10 دی 1399، 01:37
پاسخ
0
0
بی صبرانه منتظرم تا دانلودش کنم
avatar
حسین
.
01 دی 1399، 07:45
پاسخ
0
0
دانلود بازی karana zero برای اندروید از گوگل پلی ممکنه؟
avatar
نیایش
.
26 آذر 1399، 12:37
پاسخ
0
0
بین مقایسه گلکسی s20 الترا با شیائومی می 10 پرو ، بنظرم سامسونگ بهتره
avatar
پیمان
.
26 آذر 1399، 12:30
پاسخ
0
0
دانلود بازی کاتانا زیرو برای کامپیوتر فک کنم خیلی باحال باشه
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402