6 نکته مهم کارنامه کنکور که باید بدانید + آخرین قبولی ها

کارنامه کنکور
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اطلاع کامل از مندرجات در کارنامه کنکور سراسری یکی از فاکتور های مهم جهت انتخاب رشته کنکور سراسری می باشد. پس از کنکور سراسری و تصحیح پاسخنامه های داوطلبان وضعیت علمی آنها توسط سازمان سنجش مشخص شده و کارنامه ی آنها منتشر می شود.

اطلاعات مهم در کارنامه کنکور:

داوطلبان با شناخت و آگاهی از توضیحان کارنامه کنکور سراسری و اینکه هر کدام چه معنی می دهد خیلی راحت می توانند از ابزارهای انتخاب رشته استفاده کنند. در کارنامه اولیه که برای داوطلبان منتشر می شود اطلاعات مهمی آورده شده است که این اطلاعات با عناوین مختلف و به شرح ذیل می باشد.

اطلاعات مهم کارنامه کنکور

1- اطلاعات ثبت نامی و آزمونی:

در قسمت اطلاعات ثبت نامی و آزمونی، اطلاعات شخصی، هویتی و اطلاعات تحصیلی داوطلب مانند سهمیه اعمال شده ، استان ، ناحیه و قطب بومی و… آورده شده است. داوطلبان می بایست تمامی اطلاعات درج شده در این قسمت را به دقت بررسی کنند و اگر مغایرتی را با اطلاعات حقیقی خود مشاهده کردند حتما این موضوع را به اطلاع سازمان سنجش آموزش کشور رسانده و آن را پیگیری کنند.

نکته دیگری که داوطلبان باید در آن دقت کنند اعمال شدن سهمیه آن هاست به این دلیل که سهمیه کنکور تاثیر بسزایی در پذیرفته شدن آنها در دانشگاه و رشته موردنظرشان دارد.

همانطور که می دانید منظور از استان ، ناحیه و قطب بومی شیوه ای برای پذیرش داوطلبان کنکور سراسری است که برای جذب دانشجو در دانشگاه های کشور اعمال می شود.  در این روش دانشگاه ها ملزم هستند تقریبا 20 درصد از ظرفیت رشته های خود را به داوطلبان آزاد (غیربومی) و مابقی ظرفیت (حدود 80 درصد) را به داوطلبان بومی خود اختصاص دهند. اگر متقاضیان، منطقه خود را با توجه به استان ، منطقه و قطب بومی خود انتخاب کنند ، قطعاً بیشتر از سایر متقاضیان شانس پذیرفته شدن دارند.

2- اعلام علاقه مندی بر اساس تقاضانامه:

این بخش از کارنامه کنکور شامل علایق داوطلبانی است که هنگام ثبت نام برای این گزینه ها درخواست داده اند. برخی از متقاضیان ممکن است علاقه ای به دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی هنگام ثبت نام نداشته باشند ، اما ممکن است با مراجعه به کارنامه شان، نظر خود را تغییر دهند ، در این صورت می توانند به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنند و نسبت به خرید کارت اعتباری با عنوان “سریال علاقه مندی به گزینش در رشته های پیام نور و غیرانتفاعی آزمون سراسری اقدام نمایند.

لازم به ذکر است داوطلبانی که در زمان ثبت نام، سهمیه کارمندی و بهیاری خود را انتخاب نکرده اند می توانند با اعلام تقاضای خود برای ثبت این سهمیه ها از طریق ارسال درخواست به سازمان سنجش یا از طریق لینک فعال شده در زمان انتخاب رشته ، اقدام کنند.

3- وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف در کارنامه کنکور:

در این بخش ، اطلاعاتی مانند شماره داوطلبی ،گروه آزمایشی، مجاز بودن داوطلب در دوره های روزانه و نوبت دوم – مجازی ، پردیس خودگران و مازاد ظرفیت – بهیاران – دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی – رشته های پیام نور و غیرانتفاعی و همچنین مشخص شدن پذیرش در رشته های بدون کنکور آمده است.  لازم به ذکر است که اگر عبارت “مجاز” در زیر هر یک از موارد بالا نوشته شده باشد ، به این معنی است که می توانید در این دوره یا دانشگاه رشته انتخاب کنید و اگر در زیر موارد فوق عبارت “غیر مجاز” نوشته شده باشد ، به این معنی است که نمی توانید در زمان انتخاب رشته، کد رشته آن دوره یا دانشگاه را انتخاب کنید.

4- وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب در هر زیرگروه از کارنامه کنکور:

در این قسمت از کارنامه کنکور، جدول دیگری نیز وجود دارد که در آن وضعیت رتبه و نمره کل شما در هر زیرگروه رشته امتحانی مشخص شده است. در واقع می توان گفت میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم شما در زیرگروه های مختلف، میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی شما در زیرگروه های مختلف، وضعیت رتبه در سهمیه شما بین افراد شرکت کننده در رشته امتحانی شما، رتبه کشوری شما بدون درنظر گرفتن سهمیه در بین تمامی افراد شرکت کننده در رشته امتحانی شما و وضعیت نمره کل نهایی شما در زیر گروه های مختلف رشته امتحانیتان درج گردیده است و همچنین مشخص شده که در هر زیر گروه سوابق تحصیلی شما تاثیر مثبت داشته و یا فاقد تاثیر مثبت بوده است.

نکته:  چنانچه رتبه شما نسبت به معدلی که در دوره دیپلم و پیش دانشگاهی کسب کرده اید وضعیت بدتری داشته باشد. در صورتی که سوابق تحصیلی خوبی داشته باشید تاثیر مثبتی بر رتبه شما خواهد داشت. و اگر سوابق تحصیلی خوبی نداشته باشید همانطور که گفته شد زیر عبارت تاثیر سوابق تحصیلی فاقد تاثیر مثبت نوشته می شود یعنی هیچ تاثیر خوب یا بدی بر رتبه شما نخواهد داشت.

5- نمرات خام دروس امتحانی گروه آزمایشی داوطلب:

در جدول آمده شده در این قسمت در این جدول درصد نمره دروس عمومی و اختصاصی شما به تفکیک هر درس مشخص شده است.

6- رتبه کل در سهمیه و آخرین رتبه مجاز شده در دوره های روزانه و نوبت دوم گروه آزمایشی داوطلب:

این جدول که آخرین جدول کارنامه کنکور داوطلب می باشد ، حداکثر رتبه کل داوططلب(تراز)، رتبه کل درسهمیه ، آخرین رتبه مجاز سهمیه (دوره های روزانه و شبانه) و رتبه کشوری داوطلب بدون سهمیه را نشان می دهد که مهمترین قسمت این جدول ، رتبه کل در سهمیه است.

رتبه در سهمیه کارنامه کنکور :

سهمیه های کنکور سراسری شامل سهمیه رزمندگان ،  ایثارگران 5 درصدی ، ایثارگران 25 درصدی و سهمیه منطقه می باشد. برای محاسبه رتبه در سهمیه  تراز داوطلبان دارای سهمیه مشابه را با یک دیگر مقایسه کرده و به داوطلب دارای تراز بالاتر رتبه 1 را اختصاص می دهند و بدین ترتیب رتبه سایر داوطلبان محاسبه می شود . به عبارت دیگر هر چه تراز داوطلب از تراز سایر داوطلبان دارای سهمیه مشابه بالاتر باشد رتبه بهتری کسب می کند.

کارنامه داوطلبانی که علاوه بر رشته اصلی در دو رشته هنر و زبان شرکت کرده اند:

اطلاعات کنکور هر کدام از گروه های آزمایشی امتحانی داوطلب به صورت جدا منتشر می شود و طبق توضیحات فوق است.

زمان انتشار کارنامه کنکور اولیه:

کارنامه اولیه کنکور سراسری که توسط سازمان سنجش منتشر می شود وضعیت داوطلب را در کنکور نمایش میدهد و فرد بر اساس این کارنامه می تواند وضعیت ( رتبه و تراز اکتسابی ) خود را برای انتخاب رشته کنکور سراسری و دانشگاه آزاد مشاهده نماید . معمولا هر ساله یک ماه پس از روز کنکور، کارنامه اولیه نیز منتشر می گردد. با این اوصاف از آن جایی که کنکور سراسری معمولا در نیمه تیرماه برگزار میشود باید منتظر انتشار کارنامه کنکور در نیمه مرداد ماه باشیم.

نمونه کارنامه های کنکور:

نمونه کارنامه کنکور

هر ساله پس از اعلام نتایج اولیه کنکور، موسساتی مانند قلمچی و آیدی نوین شروع به انتشار نمونه کارنامه کنکور می کنند. با مراجعه به این سایت ها میتوانید اطلاعات مفید در خصوص آخرین رتبه های لازم برای هر رشته و دانشگاه کسب کنید.

کارنامه کنکور تجربی:

بهترین رشته های کنکور تجربی شامل پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی می باشند. در زیر به آخرین رتبه ها و درصدهای لازم برای قبولی در این رشته می پردازیم.

آخرین رتبه قبولی پزشکی:

یکی از سوالاتی که همواره داوطلبان کنکور میپرسند این است که آخرین رتبه قبولی برای پزشکی چیست؟ در پاسخ باید گفت که بطور کلی آخرین قبولی های پزشکی تا حدود رتبه 12هزار کشوری شانس قبولی در این رشته را دارند. به عبارتی با کسب رتبه 3 هزار منطقه 3، 4 هزار منطقه 2 و 4 هزار منطقه 1 میتوانید به قبولی در رشته پزشکی امیدوار باشید.

آخرین رتبه قبولی دندانپزشکی:

از آن جایی که رشته دندان پزشکی به نسبت رشته پزشکی ظرفیت کمتری دارد برای قبولی در آن باید رتبه به نسبت بهتری داشته باشید. برای قبولی در این رشته باید رتبه کشوری شما زیر 9 هزار باشد.

آخرین رتبه قبولی داروسازی:

حدود رتبه کشوری لازم برای رشته داروسازی بر اساس نمونه کارنامه کنکور های سال گذشته باید زیر 14 هزار باشد.

برای کسب رتبه عالی در کنکور به چه درصدهایی نیاز است؟

در پاسخ به این سوال باید به یک نکته مهم اشاره کنیم. اینکه برای قبولی در هر رشته باید در هر درس چه درصدی کسب کنیم ارتباط مستقیم با سختی کنکور در آن سال دارد. به عنوان مثال در کنکور 98 با توجه به اینکه کنکور آسانی را در پیش داشتیم برای کسب رتبه زیر هزار باید درصدهای بالا کسب میکردیم اما برعکس در کنکور 99 و با بالاتر رفتن سطح سوالات و پایین آمدن میانگین درصد داوطلبان طبعا با کسب درصدهای کمتر ، کسب رتبه های بهتر امکان پذیر بود. به همین دلیل نمیتوان همیشه پاسخ دقیقی به این پرسش داد. چرا که پیش بینی میزان سطح سوالات کنکور سال آینده عملا امکان پذیر نبوده و نمیتوان نسبت به درصدهای کسب شده در کارنامه کنکور داوطلبان آینده آگاهی داشت.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402