راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا + معرفی پرفروش ترین های بازار ایران

Air Purifier / خرید دستگاه تصفیه هوا
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

هوای تهران آلوده است؟ چرا از دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده نمی‌کنیم؟ خرید دستگاه تصفیه هوا بدون اطلاع از ویژگی‌های آن کاملا اشتباه است. در ادامه نکاتی که قبل از خرید دستگاه تصفیه هوا باید بدانید را بررسی می‌کنیم.

امروزه اگر برای خرید دستگاه تصفیه هوا سری به بازار بزنید، با انواع و اقسام مدل‌های مختلف این دستگاه‌ها روبه رو خواهید شد که بسیاری از تولیدکنندگان آن‌ها توضیحات نامفهوم و گنگی درباره‌شان به شما ارائه می‌کنند یا در برخی مواقع به بزرگنمایی فواید آن‌ها در بهبود کیفیت هوای محیط می‌پردازند. حقیقت این است که شما با خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی نمی‌توانید هوای خانه خود را به طور کامل از ذرات آلوده کننده پاکسازی کنید، اما در صورتی که مدل مناسب را خریداری کنید می‌توانید به کمک آن در هوای سالم‌تری تنفس کنید.

در ویدیوی زیر می‌توانید ببینید که «دستگاه تصفیه هوا دقیقا چه چیزی را تصفیه می‌کند؟» 

اما از کجا باید بدانیم بهترین دستگاه های تصفیه هوا برای منزل ما کدام مدل است؟ ما در این راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا به تمامی نکات مهمی که در خرید این محصولات باید در نظر داشته باشید پرداخته‌ایم تا به شما در خرید دستگاه تصفیه هوا و اکسیژن ساز کمک کنیم.

در ادامه می‌خوانید: 

دستگاه تصفیه هوا چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

امروزه پنجره‌ها و درب‌های مدرن که به صورت اصولی و با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی ساخته شدند می‌توانند مانع از ورود آلودگی به داخل خانه شوند، اما در عین حال بسیاری از ذرات مضر معلق در هوا را هم در داخل محیط حبس می‌کنند. به همین دلیل بر اساس تحقیقات میزان برخی از ذرات آلوده در محیط‌های بسته 2 تا 5 برابر بیشتر از هوای آزاد است.

این ذرات آلوده می‌توانند حاصل دود دخانیات، چوب در حال سوختن، غذایی که در حال پختن است و همچنین گازهای محصولات تمیزکننده و مواردی مانند گرد و خاک، قارچ‌ها و موی حیوانات خانگی باشند و همگی می‌توانند یک محیط آلوده را تشکیل دهند که برای سلامتی انسان مضر است. از میان آن‌ها ذرات کوچکتر از 10 میکرون که در گرد و خاک و دود یافت می‌شوند بیشتر از همه نگران کننده هستند؛ چرا که می‌توانند به اعماق ریه‌های شما نفوذ کنند.

نفس کشیدن در هوایی که شامل چنین ذراتی است، حتی برای چند ساعت یا چند روز، می‌تواند به ریه‌ها آسیب وارد کرده و منجر به حملات آسم شود. افزون بر این، این ذرات در افرادی که دچار بیماری‌های قلبی هستند نیز می‌توانند سبب حمله قلبی شوند. به گفته سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا، در صورتی که افراد برای مدت طولانی در چنین هوایی تنفس کنند احتمال بروز برونشیت، کاهش عملکرد ریه و مرگ زودرس در آن‌ها بالا خواهد رفت.

در این میان بهترین راهی که برای افزایش کیفیت هوای خانه یا محل کار پیش رویمان قرار دارد خرید دستگاه تصفیه هوا است تا با کمک آن بتوانیم ذرات مضر و آلوده را از هوای محیط پاکسازی کنیم.

نکات مهم در خرید دستگاه تصفیه هوا

هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی باید به چندین نکته مهم توجه داشته باشید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

1. دستگاه تصفیه هوا را متناسب با اندازه اطاق خریداری کنید

مشخص کردن بزرگی فضایی که می‌خواهید هوای آنجا را تصفیه کنید اولین قدم در زمان خرید دستگاه تصفیه هوا است. مدل‌های رومیزی و کوچک برای فضاهای بزرگ فایده‌ای ندارند و از طرف دیگر دستگاه‌های تصفیه هوای بزرگ هم مناسب اطاق فرزندتان نیستند. یکی از بهترین راهکارهایی که از طریق آن می‌توانید اندازه مناسب دستگاه را برای محیط پیدا کنید، سرعت تولید هوای پاک یا حجم هوای خروجی است که ممکن است در مشخصات دستگاه به آن اشاره شده باشد.

این عدد که با معیار متر مکعب در ساعت نشان داده می‌شود، ظرفیت دستگاه را به شما اطلاع می‌دهد. برای مثال یک دستگاه تصفیه هوا کوچک شاید بتواند در یک فضای 30 متر مربعی در هر ساعت 8 بار هوا را تصفیه کند، ولی در یک محیط 65 متر مربعی در هر ساعت این کار را تنها 4 بار انجام دهد. همچنین نکته مهم بعدی که می‌توانید در نظر داشته باشید آهنگ تحویل هوای پاک یا CADR است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

2. دستگاه تصفیه هوا و اکسیژن ساز چه نوع آلودگی هایی را فیلتر می ‌کنند؟

برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا نسبت به سایر مدل‌ها عملکرد بهتری در فیلتر کردن ذرات آلوده کننده دارند و برخی از آن‌ها نیز تنها برای برخی ذرات به خصوص کاربرد دارند. برای مثال اگر می‌خواهید دود سیگار را در محیط فیلتر کنید، به یک دستگاه تصفیه هوا به خصوص نیاز دارید و اگر حیوانات خانگی فراوانی دارید به یک مدل به خصوص دیگر.

Air Purifier / خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی

دستگاه‌های تصفیه هوا بر اساس نحوه عملکردشان در فیلتر کردن ذرات آلوده طبقه‌بندی می‌شوند. البته بیشتر آن‌ها عملکرد یکسانی دارند، ولی برخی مدل‌ها نیز هستند که گرد و غبار را بهتر از دود فیلتر می‌کنند یا برعکس. یا مثلا اگر از بابت عطر و بوهای مختلف نگرانی دارید، باید به سراغ دستگاهی بروید که دارای فیلتر کربن فعال باشد.

3. آهنگ تحویل هوای پاک یا CADR چیست؟

بیشتر دستگاه‌های تصفیه هوا دارای عددی به نام آهنگ تحویل هوای پاک هستند؛ استانداردی که سازمان تولیدکنندگان لوازم خانگی آمریکا آن را وضع کرده است. عددی که تحت عنوان آهنگ تحویل هوای پاک یا CADR در مشخصات یک دستگاه تصفیه هوا به آن اشاره می‌شود به خریداران نشان می‌دهد که هر دستگاه تا چه اندازه در فیلتر ذرات مختلف در یک فضای معین کارایی دارد.

برای مثال اگر نرخ CADR دستگاهی 200 باشد به این معنی است که آن دستگاه می‌تواند غلظت آلودگی‌ها را به اندازه افزودن 200 فیت مکعب (5.6 متر مکعب) هوای تازه در هر دقیقه کاهش دهد. به طور کلی هر چقدر این عدد بیشتر باشد، دستگاه علاوه بر اینکه می‌تواند ذرات آلوده بیشتری را پاکسازی کند، محیط بیشتری را هم پوشش می‌دهد.

اگر شما به دنبال خرید دستگاه تصفیه هوا ویروس کش برای فردی که مبتلا به کرونا است هستید، بهتر است دستگاهی با آهنگ تحویل هوای پاک 240 یا بیشتر برای فضایی که دستگاه پوشش می‌دهد خریداری کنید. سازمان محیط زیست آمریکا برای هر متر مکعب فضا دستگاهی با CADR زیر را توصیه کرده است:

متر مربعحداقل CADR پیشنهادی (متر مکعب در دقیقه)
9.301.7
18.53.6
27.85.52
37.17.3
46.49.2
55.711.04

البته به این نکته هم باید توجه داشته باشید که برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا عدد CADR مختلفی برای ذرات مختلف مثل دود یا گرد و غبار یا ذرات بزرگتر دارند، در حالی که برخی از آن‌ها تنها یک عدد CADR دارند. همچنین این مورد را با هم باید در نظر بگیرید که اعداد اعلام شده برای دستگاه در شرایط کنترل شده و آزمایشگاهی بدست آمدند و ممکن است متغیرهایی مثل رطوبت بر عملکرد دستگاه تاثیر منفی بگذارند.

4. مدل های مختلف دستگاه تصفیه هوا و اکسیژن ساز

دستگاه‌های تصفیه هوا از فناوری‌های مختلفی برای تصفیه هوا استفاده می‌کنند. برخی از این فناوری‌ها از سایرین بهتر هستند و برخی از آن‌ها نیز می‌توانند برای سلامتی شما مضر باشند. در ادامه به 2 نمونه از بهترین مدل‌ها اشاره می‌کنیم.

فیلترهای مکانیکی

بیشتر این دستگاه‌ها از فیلترهای مکانیکی استفاده می‌کنند. این مدل‌ها با کمک یک یا چندین فن، هوا را از بین شبکه متراکمی از الیاف مختلف که ذرات را جذب می‌کنند عبور می‌دهند. از میان فیلترهای مکانیکی آن‌هایی که بهترین کیفیت را دارند از فیلترهای HEPA بهره می‌برند. این فیلترها می‌توانند 99.97 درصد از ذرات 0.3 میکرون مثل دود یا رنگدانه‌های رنگ را فیلتر کنند. فیلترهای HEPA همچنین ذرات بزرگتر مثل غبار، گرده گل و برخی‌ هاگ‌ها را تا زمانی که در هوا معلق باشند جذب می‌کنند.

افزون بر این ممکن است به دستگاه‌هایی بر بخورید که دارای برچسب HEPA-type باشند. این برچسب به این معنی است که فیلترهای آن‌ها مورد سنجش قرار نگرفته و دارای استاندارد HEPA نیستند. فیلترهایی که دارای این استاندارد باشند با برچسب HEPA یا True HEPA به فروش می‌رسند. فیلترهای مکانیکی برای فیلتر گازها یا عطر و بو کارایی ندارند. همچنین هزینه نگه‌داری از آن‌ها نیز زیاد است؛ چرا که شما باید فیلترهای آن‌ها را هر 6 تا 12 ماه تعویض کنید.

Air Purifier / راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا

فیلترهای کربن فعال

فیلترهای جذبی برخلاف نمونه‌های مکانیکی از کربن فعال برای جذب مولوکول‌های عطر و بو استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند برخی از گازها را نیز فیلتر کنند، ولی تاثیر چندانی در جذب گازهایی مثل فرمالدهید، آمونیاک و نیتروژن اکسید ندارند. همچنین از آنجایی که این فیلترها نمی‌توانند ذرات معلق هوا را فیلتر کنند بسیاری از تولیدکنندگان در کنار فیلترهای مکانیکی از این فیلترها نیز در دستگاه خود استفاده می‌کنند. با این حال عمر فیلترهای کربن فعال بسیار کوتاه است و باید زودتر از فیلترهای مکانیکی و هر 3 ماه یک بار تعویض شوند. این فیلترها بیشتر برای کسانی که با افراد سیگاری زندگی می‌کنند یا حیوانات خانگی دارند مفید است، اما آن‌ها توانایی محدودی دارند و زیاد نباید رویشان حساب باز کنید.

برخی دیگر از جدیدترین مدل تصفیه کننده هوا مانند چندین مدل از دستگاه تصفیه هوا نئوتک از نور فرابنفش یا یونیزه کردن هوا برای تصفیه استفاده می‌کنند، مانند دستگاه تصفیه هوا پلاسما. با این وجود تا به امروز موثر بودن آن‌ها اثبات نشده است. همچنین برخی دیگر نیز فیلتراسیون هوا را با تولید گاز ازن انجام می‌دهند که برای ریه انسان مضر است و می‌تواند هر مشکل تنفسی را بدتر از قبل کند.

بهترین دستگاه های تصفیه هوا

در انتهای این راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی نوبت به معرفی مدل‌های مختلف ساخته شده توسط برندهای معتبر می‌رسد. اکثر این مدل‌ها در بازار موجود هستند. با این حال اگر قیمت آن‌ها برایتان بالا است، می‌توانید با خرید دستگاه تصفیه هوا از بانه یا دیگر مناطق آزاد در هزینه‌هایتان صرفه جویی کنید.

دستگاه تصفیه هوا شیائومی مدل Mi Air Purifier 3H

Air Purifier / بهترین دستگاه های تصفیه هوا

فضای تحت پوشش: 32.1 تا 40 متر مربع | فیلترها: فیلتر هپا و کربن فعال | حجم هوای خروجی: 162 متر مکعب بر ساعت | قیمت: بین 7 تا 9 میلیون تومان

دستگاه تصفیه هوا شیائومی مدل Mi Air Purifier 3H یکی از پرطرفدارترین دستگاه‌های بازار ایران است که با توجه به آلودگی شدید هوای تهران در این ماه‌ها به فروش بالایی رسیده است. این دستگاه که از سه جهت هوا را فیلتر می‌کند به نمایشگر لمسی مجهز است و پس از خارج کردن گرد و خاک از هوای خانه، آن را از فیلتر هپا و کربن فعال می‌گذارند تا هم ذرات بسیار ریز حذف شوند و هم بوی نامطبوع هوا از آن جدا شود.

دستگاه تصفیه هوا هانی ول مدل Air Touch

Air Purifier / راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی

فضای تحت پوشش: 32.1 تا 40 متر مربع | فیلترها: فیلتر گرد و خاک، هپا- H11، کربن اکتیو ( HiSiv) | قیمت: 8 تا 10 میلیون تومان

بیشتر مدل‌های دستگاه تصفیه هوا هانیول توانستند نظر مثبت خریداران را به خود جلب کنند و این مدل نیز از این قاعده مستثنی نیست. این دستگاه جز دستگاه‌هایی است که بیشترین آهنگ تحویل هوای پاک را برای دود، گرده و غبار ارائه می‌کنند و می‌تواند اطاق‌های نسبتا بزرگ را نیز به شکل قابل قبولی تصفیه کند. این دستگاه فرایند فیلتر کردن هوا را در سه مرحله انجام می‌دهد. در مرحله اول گرد و خاک را از محیط حذف می‌کند، در مرحله بعد که هپا نام دارد، ذرات معلق در هوا تا قطر 2.5 میکرون را حذف می‌کند و در مرحله آخر هوا را از فیلتر کربن اکتیو می‌گذارند که علاوه بر خارج کردن ذرات سمی، می‌تواند بوی نامطبوع را هم فیلتر کند.

 

دستگاه تصفیه هوا پارس خزر سایا 602

Air Purifier / نکات مهم در خرید دستگاه تصفیه هوا

فضای تحت پوشش: 25 متر مربع | فیلترها: HEPA به همراه پیش فیلتر، فیلتر کربن فعال، فیلتر فرابنفش، فیلتر یونیزه و فیلتر الکترواستاتیک | آهنگ تحویل هوای پاک: 1 متر مکعب در دقیقه | قیمت: 2 میلیون و پانصد هزار تومان

دستگاه تصفیه هوای پارس خزر سایا 602 یکی از گزینه‌های ایرانی است که می‌توانید برای خرید دستگاه تصفیه هوا در نظر داشته باشید. این مدل دارای چندین فیلتر مختلف از جمله فیلتر HEPA و کربن فعال است. از جمله دیگر امکانات این محصول می‌توان به تایمر قابل برنامه‌ریزی و تنظیم سه مرحله‌ای سرعت فن اشاره کرد.

دستگاه تصفیه هوا ال جی / جی پلاس GAP-J670I

Air Purifier / دستگاه تصفیه هوا چیست

فضای تحت پوشش: 48 متر مربع | فیلترها: HEPA به همراه پیش فیلتر، فیلتر کربن فعال، فیلتر یونیزه | آهنگ تحویل هوای پاک: 6.6 متر مکعب در دقیقه | قیمت: 7 میلیون تومان

دستگاه تصفیه هوا جی پلاس GAP-J670I دارای آهنگ تحویل هوای پاک 6.6 متر مکعب در دقیقه در فضای 48 متر مربعی است. این دستگاه همچنین دارای تایمر، بخور و حالت تشخیص هوشمند کیفیت هوای محیط است. افزون بر این در این دستگاه خبری از فیلترهای اضافی یونیزه و فرابنفش نیست و تنها از دو فیلتر HEPA و کربن فعال استفاده شده است.

 

دستگاه تصفیه هوا وایرس زیرو مدل SP-PA4W

Air Purifier / بهترین دستگاه های تصفیه هوا

فضای تحت پوشش: 16 تا 24 متر مربع | فیلترها: تصفیه هوا با فناوری نانو (یونیزه کننده هوا spi)| قیمت: بین 1 تا 1.5 میلیون تومان

دستگاه تصفیه هوای وایرس زیرو مدل SP-PA4W از نوع قابل حمل بوده و می‌توانید آن را در جای لیوان خودروی خود قرار بدهید. این دستگاه به فندک خودرو متصل می‌شود و هوای محیط خودرو را تصفیه می‌کند.   همچنین فیلترهای این دستگاه قادرند گرد و غبار، گازهای سمی و برخی باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین ببرند. از دیگر مزایای این دستگاه فیلتر کننده هوا می‌توان به خنثی کردن دود، بوی سیگار، مواد شیمیایی سمی، ترکیبات آلی فرار و رادیکال‌های هیدروکسیل اشاره کرد.

هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا باید این نکته را در نظر داشته باشید که دستگاهی که مناسب تمام نیازهای شما باشد در بازار وجود ندارد. برای همین ابتدا به نرخ CADR و فیلترهای دستگاه نگاه کنید تا ببینید پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود یا خیر و سپس به سراغ ویژگی‌های اضافی بروید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
موسی پورعلی
.
05 آذر 1399، 02:45
پاسخ
0
0
جدیدترین مدل تصفیه کننده هوا امکاناتی چون ضد عفونی هوا رو هم داره؟
avatar
مریم
.
03 آذر 1399، 10:35
پاسخ
0
1
این نوع از جدیدترین مدل تصفیه کننده هوا که معرفی کردید چقدر خوشگلن .
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402