علت روشن نشدن پاور کامپیوتر و حل مشکل کار نکردن آن

علت روشن نشدن پاور کامپیوتر
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

در این مقاله شما یاد خواهید گرفت که چه عواملی باعث کار نکردن پاور کامپیوتر می‌شوند، علائم رایج روشن نشدن پاور کامپیوتر چیست و چگونه می‌توان این مشکل را تشخیص داد.

گاهی ممکن است کامپیوتر شما گاه و بی‌گاه خراب شود و رفتارهای عجیب و غریبی از خود نشان دهد. در این صورت امتحان کردن پاور کامپیوتر باید بخشی از مراحل عیب‌یابی شما باشد. پاور کامپیوتر در هنگام تشخیص مشکلات کامپیوتر غالبا فراموش می‌شود. وقتی یک کامپیوتر بدون دلیل مشخصی ناگهان از کار می‌افتد، بررسی پاور کامپیوتر در ابتدا، باعث می‌شود تا خیلی زود مشکل مورد نظر را پیدا کنید. پاور خراب یا ضعیف شدن پاور کامپیوتر باعث بروز مشکلات متناوب برای کامپیوتر شما می‌شود. به همین دلیل است که تکنسین‌های باتجربه کامپیوتر معمولاً هنگام عیب‌یابی سخت افزاری کامپیوتر، ابتدا به PSU یا همان پاور کامپیوتر نگاه می‌کنند.

در ویدیوی زیر می‌توانید شاهد آموزش «عیب یابی مقدماتی پاور رایانه» باشید.

قبل از اینکه دلایل کار نکردن پاور کامپیوتر و راه حل برطرف کردن این مشکل را برای شما توضیح دهیم، اجازه دهید اول ببینیم که پاور کامپیوتر چیست و چه نقشی در سیستم شما ایفا می‌کند. پس با ما در پلازا همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

پاور کامپیوتر چیست؟

ضعیف شدن پاور کامپیوتر

منبع تغذیه یا همان پاور، یکی از عناصر تشکیل دهنده سخت افزاری است که برق دستگاه الکترونیکی را تامین می‌کند. پاور، برق را از پریز برق دریافت می‌کند و جریان را از AC (جریان متناوب) به DC (جریان مستقیم) تبدیل می‌‌کند، دقیقا همان چیزی که کامپیوتر به آن نیاز دارد. همچنین ولتاژ را به میزان کافی تنظیم می‌کند و به کامپیوتر اجازه می‌دهد تا بدون گرم شدن بیش از حد روان کار کند. منبع تغذیه بخشی جدایی‌ ناپذیر از هر کامپیوتر است و باید به درستی کار کند تا بقیه قطعات کار کنند. خود پاور با اینکه ممکن است ظاهری ساده داشته باشد، یک جعبه فلزی که داخل آن یک فن و چند کابل قرار داده شده، اما ساختاری به شدت پیچیده دارد.

علائم و نشانه های خراب شدن پاور کامپیوتر

دلایل کار نکردن پاور کامپیوتر

همچنین بخوانید :

چطور می‌توان تشخیص داد که پاور کامپیوتر شما خراب است؟ آیا روشن نشدن پاور کامپیوتر به این معناست که پاور مورد نظر شما خراب است؟ در اینجا چندین مورد از نشانه‌های خراب شدن پاور کامپیوتر را به شما معرفی خواهیم کرد. اگر یکی از این علائم را در سیستم خود پیدا کردید، شاید پاور شما در حال خراب شدن است. البته این فقط یک احتمال است و به این معنی نیست که واقعا خراب است. بعد از پرداختن به علت کار نکردن پاور کامپيوتر و نشانه‌های آن، با روش های حل مشکل کار نکردن پاور همراه شما خواهیم بود.

کامپیوتر به هیچ وجه بوت نمی شود

روشن نشدن کامپیوتر

اگر منبع تغذیه قطع شده باشد، به عنوان قطب مرکزی انرژی سیستم شما، کامپیوتر نمی‌تواند شروع به کار کند. اما یک کامپیوتر به اصطلاح مرده همیشه به معنای خراب بودن پاور آن نیست و شاید این مشکل از کابل برق یا مادربرد کامپیوتر باشد.

کامپیوتر به صورت ناگهانی خاموش یا روشن می شود

علت کار نکردن پاور

روشن نشدن کامپیوتر یا خاموش شدن ناگهانی آن می‌تواند یکی از نشانه‌های خرابی پاور کامپیوتر باشد. اگر در طول روشن شدن کامپیوتر یا استفاده از آن کامپیوتر شما به ناگهان خاموش شود، به احتمال خیلی زیاد پاور کامپیوتر شما از کار افتاده است. اگر خاموش شدن کامپیوتر شما در صورت فشار شدید، به عنوان مثال در هنگام بازی یا رمزگذاری ویدیو اتفاق بیافتد، باید بسیار مراقب و هوشیار باشید. این اتفاق زمانی می‌افتد که منبع تغذیه یا پاور نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای کامپیوتر شما باشد. اما گاهی اوقات این نشانه داغ شدن بیش از حد پاور است. مطمئن شوید که بر روی Heat Sink یا همان خنک کننده آلومینیومی هیچ گرد و غباری نیست.

به صورت ناگهانی و مکرر صفحه آبی مرگ بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود

علت سوختن فیوز پاور کامپیوتر

خراب شدن پاور ممکن است شما را با ارور صفحه آبی یا اصطلاحا صفحه آبی مرگ مواجه کند. اما در نظر داشته باشید که صفحه آبی مرگ می‌تواند ناشی از درایورهای سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر، مشکلات مربوط به هارد دیسک، حافظه معیوب و همچنین وجود نقص در سخت افزار و غیره باشد. اگر با ارور صفحه آبی مواجه شدید، در قدم اول به پاور مشکوک نشوید. اما چک کردن آن را هم به هنگام عیب یابی کامپیوتر خود در نظر داشته باشید.

وقتی که بوی سوختگی حس کردید یا از کامپیوتر شما دود بلند می شود

روشن نشدن کامپیوتر بدون بوق

اگر پاور شما از کار بیافتد، ممکن است شروع به انتشار بوی سوختنی کند. حتی ممکن است از آن دود بلند شود که در این حالت شما باید فورا آن را تعویض کنید. تا زمانی که پاور را تعویض نکرده‌اید از آن استفاده نکنید.

اگر برخی از این علائم را مشاهده کردید، کار نکردن پاور کامپیوتر ممکن است یکی از دلایل آن باشد. اما نمی‌توانند مهر تاییدی بر خرابی قطعی پاور کامپیوتر شما باشند. بنابراین نیاز به انجام یک سری تست و آزمایش دارید تا متوجه شوید که آیا پاور شما واقعا خراب شده است یا خیر.

علت روشن نشدن پاور کامپیوتر

علت کار نکردن پاور کامپيوتر

پردازنده مرکزی دارای دستگاهی به نام SMPS (منبع تغذیه سوئیچینگ) است که هرچه بیشتر آن را خنک نگه دارید، سیستم شما عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. از منبع تغذیه سوئیچینگ برای تامین و انتقال ولتاژ برق خانگی و مناسب ساختن آن برای روشن شدن کامپیوتر استفاده می‌شود. اگر منبع تغذیه سوئیچینگ تحت فشار زیاد قرار بگیرد و مقدار زیادی گرما مصرف کند، ممکن است گاهی اوقات باعث ترکیدن آن شود. اما در این بخش چهار عامل مهم در علت کار نکردن پاور کامپیوتر را با هم بررسی می‌کنیم.

  • طول عمر: یشتر پاورها بین 5-10 سال کار می‌کنند، اما این هیچ تضمینی نیست. عمر آن‌ها به تعداد دفعات استفاده از کامپیوتر شما بستگی دارد.
  • تداخل الکترومغناطیسی: مانند رعد و برق، سه راهی برق و غیره
  • آلودگی: مواد خارجی مانند دود سیگار، گرد و غبار خانه و غیره
  • کاهش جریان برق: مانند افت عمدی یا غیر عمدی ولتاژ. این کاهش بار گاهی در مواقع اضطراری استفاده می‌شود، مانند فصل گرما که همه از تهویه هوا استفاده می‌کنند.
  • گرمای بیش از حد و یا خرابی سیستم تهویه

رایج ترین دلایل کار نکردن پاور کامپیوتر گرم شدن بیش از حد و رعد و برق است. با این حال اگر سیگاری هستید یا کامپیوتر شما در محیط غبارآلود است، مطمئن باشید که دیر یا زود مجبور به تعویض پاور خود می‌شوید. 

حل مشکل کار نکردن پاور

روشن نشدن کامپیوتر

با توجه به علائمی که کامپیوتر مورد نظر نشان می‌دهد، مراحل زیر برای عیب یابی سیستم کمک می‌کند تا متوجه شوید آیا مشکل از پاور است یا خیر. توجه داشته باشید که اگر خودتان نمی‌توانید پاور را جدا کنید یا عوض کنید، حتما با یک تکنسین کامپیوتر مشورت کنید. در این بخش به روش‌های حل مشکل کار نکردن پاور و روشن نشدن کامپیوتر می‌پردازیم.

سیستم روشن نمی شود

  • کابل برق پاور را به یک پریز برق سالم وصل کنید.
  • کابل برق پاور را با یک کابل سالم عوض کنید.
  • مطمئن شوید کابل برق پاور و آداپتورهای برق داخلی هیچ مشکلی ندارند و به خوبی به هم وصل شده‌اند.
  • پاور را از لحاظ هرگونه آسیب ناشی از گرم شدن یا فرسایش بیش از حد بررسی کنید.
  • سیستم را با پاور سالم با ولتاژ برابر یا بیشتر امتحان کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که دکمه بیرونی پشت پاور تصادفا خاموش نشده باشد.

کامپیوتر هنگ می کند یا ریست می شود

حتما برای شما این اتفاق افتاده که کامپیوتر شما به طور ناگهانی و خود به خود ریست شود. در چنین صورتی این احتمال وجود دارد که چیزی در داخل کامپیوتر بیش از حد داغ شده است. اکثر کامپیوترهای امروزی در صورت مشاهده دمای غیر عادی زیاد به طور خودکار ریست و یا خاموش می‌شوند. یا این کار مانع آسیب رساندن به باقی قطعات داخلی به خاطر تولید گرمای زیاد می‌شوند. با فرض اینکه شما یک کاربر معمولی ​​هستید و به سرعت فن پاور دست نزدید و هیچ مشکلی به وجود نیاوردید، قدم بعدی این است که متوجه شوید کدام یک از قطعات بیش از حد گرم شده است.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که در کیس کامپیوتر خود را باز کنید تا بتوانید به راحتی همه فن‌ها از جمله فن هیت سینک روی پردازنده یا CPU و فن‌های روی کارت گرافیک خود را ببینید. اکنون کامپیوتر خود را روشن کنید و اطمینان حاصل کنید که همه فن‌ها در حال چرخش هستند. در صورت مشاهده گرد و غبار زیاد در فن‌ها، می‌توانید آنها را با استفاده از یک اسپری ضد گرد و غبار فشرده هوا پاک کنید. همچنین مطمئن شوید که کابل‌های زیاد یا دیگری هیچ ممانعتی در ورود جریان هوا به فن‌ها ایجاد نکرده است.

کلام آخر

ناگفته نماند که یک پاور معیوب می‌تواند به تمام اجزای سالم کامپیوتر شما آسیب برساند. در نهایت توصیه می‌کنیم که اگر به دنبال راحتی کار خود هستید، بهتر است پاور خود را با یک پاور سالم تعویض کنید. در این صورت می‌توانید متوجه شوید که آیا پاور شما ایراد دارد یا خیر. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402