هنرمندان موسیقی ایران که در جوانی درگذشتند ؛ از ناصر عبدالهی تا مرتضی پاشایی

هنرمندان موسیقی ایران که در جوانی فوت شدند
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

برخی از هنرمندان موسیقی ایران در اوج محبوبیت و جوانی چشم از جهان فروبستند. در این مقاله از پلازا با معرفی تعدادی از این هنرمندان موسیقی همراه ما باشید.

در صنعت موسیقی ایران، هنرمندانی هستند که در سنین جوانی چشم از جهان فروبستند و فرصت‌های خود را برای درخشش بیشتر از دست دادند. هنرمندانی که آثار و صدای آن‌ها در ذهن و قلب اغلب مردم جاودان شده است. در این مقاله از پلازا می‌خواهیم به معرفی هنرمندان موسیقی ایران که در جوانی فوت شدند بپردازیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

هنرمندان موسیقی ایران که در جوانی فوت شدند

در این قسمت با برخی از هنرمندان موسیقی ایران که در جوانی فوت ‌شدند آشنا می‌شویم.

1. واروژان (40 سالگی)

واروژان / بهترین هنرمندان موسیقی ایران

  • تاریخ تولد: 13 آذر 1315
  • تاریخ فوت: 26 شهریور 1356
  • علت فوت: بیماری قلبی

واروژان با نام کامل واروژ هاخباندیان موسیقی‌دان، آهنگساز و تنظیم‌کننده ارمنی‌تبار ایرانی بوده است. از او بیشتر با عنوان «پدر ترانه‌سازی نوین ایران» یاد می‌کنند؛ چرا که با بسیاری از خوانندگان مطرح پاپ در دوران خود مانند فرهاد و ویگن همکاری داشته است. واروژان نقش بسیار مهمی در پیشرفت موسیقی پاپ و موسیقی فیلم ایران ایفا کرده و آثار به‌نامی از خود در سینمای قبل از انقلاب به‌جای گذاشته است.

این هنرمند جوان که از بیماری قلبی رنج می‌برد در طول ضبط موسیقی فیلم «برفراز آسمان‌ها» محصول 1359 به کارگردانی محمدعلی فردین دچار حمله قلبی شد. واروژان پس از 13 روز بستری بودن در بیمارستان جم تهران، صبح روز شنبه 26 شهریور 1356 در سن 40 سالگی درگذشت. پیکر این هنرمند فقید در آرامگاه ارامنه تهران به خاک سپرده شده است.

قطعه «هفته خاکستری» با صدای فرهاد مهراد، آهنگسازی و تنظیم واروژان (دانلود)

2. مازیار (44 سالگی)

مازیار / هنرمندان محبوب قدیمی موسیقی ایران

  • تاریخ تولد: 1 تیر 1331
  • تاریخ فوت: 16 فروردین 1376
  • علت فوت: سکته قلبی و مغزی

مازیار با نام اصلی عبدالرضا کیانی‌نژاد از خوانندگان قدیم موسیقی پاپ ایران به حساب می‌آید. او اولین اثر خود را در سال 1352 با نام آرزوهای فردا منتشر کرد. مازیار در نوجوانی فرصت همکاری با جهانبخش پازوکی آهنگساز و ترانه‌سرا ایرانی را پیدا کرد. پازوکی برای هنرمندانی چون عارف، مهستی، گوگوش، معین و غیره به آهنگسازی و ترانه‌سرایی می‌پرداخته است. حاصل این همکاری ترانه‌های محبوبی چون ماهی‌گیر، کبوتر و قطعه‌ موسیقی‌های دیگری نیز شد. این هنرمند در سن 44 سالگی بر اثر سکته قلبی و مغزی درگذشت و پیکر او در امام‌زاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.

قطعه «ماهیگیر» با صدای مازیار(دانلود) :

3. ایرج بسطامی (46 سالگی)

ایرج بسطامی / هنرمندان موسیقی فوت شده ایرانی

  • تاریخ تولد: 1 آذر 1336
  • تاریخ فوت: 5 دی 1382
  • علت فوت: زلزله بم
همچنین بخوانید :

ایرج بسطامی با نام کامل حشمت الله بسطامی از خوانندگان موسیقی سنتی ایران بوده است. او در جوانی برای یادگیری آواز و ردیف‌هایش به کلاس‌های استاد محمدرضا شجریان می‌رفت و در آنجا با پرویز مشکاتیان آشنا شد. این آشنایی زمینه همکاری بین او با مشکاتیان و گروه موسیقی عارف را فراهم کرد و پس از آن ایرج بسطامی نخستین آلبوم‌هایش را منتشر کرد. از آثار به‌یاد ماندنی و معروف او می‌توان به تصنیف گل‌پونه‌ها و وطن من اشاره کرد.

تصنیف وطن من با آهنگ پرویز مشکاتیان و شعر ملک‌الشعرا بهار به افتخار بزرگی دست یافت. این قطعه از طرف سازمان یونسکو به عنوان سرود ملی اعلام شد. این هنرمند در پی سانحه زمین‌لرزه‌ای که در 5 دی 1382 واقع در شهر بم اتفاق افتاد در زیر آوار ماند و جان خود را در سن 46 سالگی از دست داد.

تصنیف گلپونه‌ها با صدای ایرج بسطامی (دانلود):

4. مرتضی پاشایی (30 سالگی)

مرتضی پاشایی / هنرمندان موسیقی ایران

  • تاریخ تولد: 20 مرداد 1363
  • تاریخ فوت: 23 آبان 1393
  • علت فوت: بیماری سرطان معده

مرتضی پاشایی خواننده، آهنگساز و تنظیم‌کننده در سبک موسیقی پاپ بوده است. او با انتشار قطعه «یکی هست» به صورت تک آهنگ در سال 1389 با استقبال بی‌نظیری از طرف مردم مواجه شد و بعد از مدتی اولین آلبوم رسمی خود را با همین نام منتشر کرد. مرتضی پاشایی با انتشار آلبوم یکی هست محصول 1391 به شهرت فراوانی رسید و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین هنرمندان موسیقی ایران شد.

مرتضی پاشایی فعالیت‌های خود را در زمینه موسیقی دنبال می‌کرد تا اینکه بیماری مجالی برای او نگذاشت. او در آذر سال 1392 با تشخیص پزشکان به بیماری سرطان معده مبتلا شد و پس از گذراندن دوره‌ای سخت و چندین روز بستری بودن در بیمارستان بهمن صبح روز جمعه 23 آبان 1393 در سن 30 سالگی به دیار باقی شتافت. پس از فوت این هنرمند واکنش‌های خودجوشی در سراسر ایران ایجاد شد و مردم در تجمع‌هایی به همخوانی ترانه‌های او ‌پرداختند.

آهنگ «جاده یک طرفه» از مرتضی پاشایی (دانلود):

5. بهنام صفوی (35 سالگی)

بهنام صفوی / هنرمندان موسیقی ایران

  • تاریخ تولد: 15 تیر 1362
  • تاریخ فوت: 23 اردیبهشت 1398
  • علت فوت: بیماری ضایعه مغزی

بهنام صفوی خواننده، آهنگساز و تنظیم‌کننده در سبک موسیقی پاپ بوده است. او با انتشار قطعه تمنا در سال 1385 مورد استقبال فراوانی از جانب مردم قرار گرفت و همین مسئله برای او انگیزه‌ای شد تا اولین آلبوم رسمی خود را به نام «عشق من باش» در سال 1388 منتشر کند. او در دوران فعالیت خود موفقیت‌های چشم‌گیری را کسب کرد. بهنام صفوی در سال 1388 به عنوان پدیده موسیقی سال معرفی شد و اولین آلبوم رسمی او جزء پرفروش‌ترین‌ها قرار گرفت. او در سال 1397 دکترای افتخاری در زمینه موسیقی و آهنگسازی را کسب کرد. قطعا می‌توان از او به عنوان یکی از موفق‌ترین هنرمندان موسیقی ایران در زمینه پاپ یاد کرد.

متاسفانه بهنام صفوی در سال 1392 دچار بیماری ضایعه مغزی شد و به مدت 6 سال درگیر این بیماری بود. او پس از 27 روز بستری بودن در بیمارستان میلاد شهر اصفهان در تاریخ 23 اردیبهشت 1398 در سن 35 سالگی چشم از جهان فروبست. پیکر بهنام صفوی به علت سکونت خانواده‌اش در شهر اصفهان در قطعه هنرمندان بهشت معصومه شاهین شهر به خاک سپرده شد.

آهنگ «عشق من باش» از بهنام صفوی (دانلود):

6. ناصر عبداللهی (35 سالگی)

مرحوم ناصر عبداللهی / بهترین هنرمندان موسیقی ایران

  • تاریخ تولد: 10 دی 1349
  • تاریخ فوت: 29 آذر 1385
  • علت فوت: مرگ مغزی

ناصر عبداللهی خواننده نسل اول پاپ ایران اهل بندرعباس بوده است. او با انتشار قطعه ناصریا به محبوبیت فراوانی دست یافت. ترانه‌های او اغلب مضامین اجتماعی، حماسی، مذهبی و عاشقانه داشته است. ناصر عبداللهی نیز از دیگر هنرمندان موسیقی ایران بود که در جوانی و اوج محبوبیت درگذشت. او سوم آذر 1385 به دلایل مشکوکی به کما رفت و پس از 27 روز در بیمارستان هاشمی‌نژاد تهران در تاریخ 29 آذر 1385 در سن 36 سالگی دار فانی را وداع گفت. پیکر او نیز در بندرعباس به خاک سپرده شده است. پس از گذشت سه سال از مرگ ناصر عبداللهی مجری مراسم سومین سالگرد او رسما ادعا کرد که ناصر عبداللهی به قتل رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان حادثه را اینگونه بیان کرده است: «بعد از جر و بحثی که بین ناصر عبداللهی و همسرش صورت گرفت، همسر او به حالت قهر به خانه پدری‌اش می‌رود. ظهر همان روز ناصر به قصد بازگرداندن همسرش به محله پدرزن‌ خود می‌رود. از آنجایی که مدت‌ها خانواده همسر عبداللهی با او بر سر اجرا «یا فاطمه» اختلاف داشتند، درگیری شدیدی بین آن‌ها و ناصر عبداللهی رخ می‌دهد و افراطیون مذهبی نیز او را مورد حمله قرار می‌دهند. متاسفانه با ضرباتی که به سر او وارد شد جمجمه‌اش می‌شکند. این جوان ناکام پس از چند روز در کما بودن فوت می‌کند».

در ویدیوی بالا می‌توانید اجرا «یا فاطمه» از این مرحوم را که حواشی بسیاری داشته است را ببینید و بشنوید.

7. حامد هاکان (34 سالگی)

حامد هاکان / هنرمندان موسیقی فوت شده

  • تاریخ تولد: 17 مرداد 1362
  • تاریخ فوت: 12 مهر 1396
  • علت فوت: ایست قلبی

حامد هاکان با نام اصلی حامد ذاکری، خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا و تنظیم‌کننده در سبک موسیقی پاپ بوده است. او بیش از 100 تک‌آهنگ و 4 آلبوم منتشر کرد که تنها آخرین آلبوم او پس از حیاتش موفق به گرفتن مجوز رسمی شد. این هنرمند جوان در اواخر عمر خود با بیماری سرطان درگیر بود و متاسفانه در چهارشنبه 12 مهر 1396 در سن 34 سالگی بر اثر سکته قلبی ناشی از بیماری سرطان چشم از جهان فرو بست. پیکر او در بهشت زهرا تهران دفن شده است.

آهنگ «چیکه چیکه» با صدای فرزاد فرزین و حامد هاکان (دانلود):

8. افشین یداللهی (48 سالگی)

هنرمندان مرحوم ایران/ افشین یداللهی

  • تاریخ تولد: 21 دی 1347
  • تاریخ فوت: 25 اسفند 1395
  • علت فوت: تصادف

افشین یداللهی ترانه‌سرا و روانپزشک (متخصص اعصاب و روان) بوده است. او ترانه‌سرایی را از سال 1376 شروع کرد. یداللهی در طول فعالیت خود در حوزه موسیقی برای بسیاری از خوانندگان مطرح پاپ و سريال‌های تلویزیونی به ترانه‌سرایی پرداخته است. از آخرین آثار او می‌توان به ساخت ترانه برای سریال «معمای شاه» محصول 1395 نیز اشاره کرد که ترانه آن توسط سالار عقیلی خوانده شد. افشین یداللهی در سال 1380 با همکاری ترانه‌سرایان دیگری «خانه‌ ترانه» را راه‌اندازی کرد. او چندین سال اداره انجمن «خانه ترانه» را برعهده داشت و جلسات و کارگاه‌های اختصاصی در زمینه ترانه‌نویسی و نقد آن را برگزار می‌کرد.

افشین یداللهی و همسرش

مرگ ناگوار و تلخ او در صبح چهارشنبه 25 اسفند 1395 در سن 48 سالگی اتفاق افتاد. افشین یداللهی هنگام بازگشت از هشتگرد به سمت تهران بر اثر تصادف اتوموبیل خود با یک دستگاه کامیون درگذشت. در این سانحه همسر و برادر همسرش نیز با او بودند که متاسفانه چند روز بعد همسر افشین یداللهی نیز فوت می‌شود.

9. نیما وارسته (36 سالگی)

نیما وارسته /هنرمندان موسیقی ایران

  • تاریخ تولد: 16 بهمن 1357
  • تاریخ فوت: 29 اردیبهشت 1393
  • علت فوت: نارسایی قلبی

نیما وارسته نوازنده، آهنگساز و تنظیم‌کننده از دیگر هنرمندان موسیقی ایران است که در جوانی فوت شد. او در کارنامه هنری خود همکاری‌های بسیاری را با هنرمندان موسیقی پاپ کشور از قبیل گروه آریان، بنیامین بهادری، حمید عسکری و غیره داشته است. نیما وارسته بنیان‌گذار استودیو اولین خانه هنر بود و جز اولین کسانی محسوب می‌شود که استودیو دیجیتال را در ایران راه‌اندازی کرد. او در تاریخ 29 اردیبهشت 1393 به علت نارسایی قلبی هنگام شنا در استخر جان خود را از دست داد و در 31 اردیبهشت 1393 به خاک سپرده شد.

آهنگ «ستاره» حمید عسکری با تنظیم نیما وارسته (دانلود آهنگ)

10. هادی پاکزاد (33 سالگی)

هنرمندان موسیقی که در جوانی فوت شدند/ هادی پاکزاد

  • تاریخ تولد: 3 دی 1361
  • تاریخ فوت: 6 خرداد 1395
  • علت فوت: خودکشی با قرص‌های آرامش‌بخش و مسکن
همچنین بخوانید :

هادی پاکزاد آهنگساز، خواننده و ترانه‌سرای سبک موسیقی آلترنتیو راک بوده است و از او به عنوان یکی از اولین‌ خواننده‌های این سبک در ایران نام‌برده می‌شود. پاکزاد فعالیت‌های خود را از سال 1381 در زمینه موسیقی آغاز کرد و خیلی زود به‌خاطر سبک منحصر به فردی که داشت معروف شد. آثار او عموما معنا و مفهوم خاصی را در بر داشت و اغلب توسط خودش نوشته می‌شد. این هنرمند در سن 33 سالگی با میل خود زندگی‌اش را پایان داد و درگذشت.

آهنگ «Miss Your Face» از هادی پاکزاد (دانلود آهنگ)

11. امید جعفری (43 سالگی)

امید جعفری / خواننده ترانه بر طبل شادانه بکوب

  • تاریخ تولد: 27 تیر 1354
  • تاریخ فوت: 29 اسفند 1397
  • علت فوت: بیماری

امید جعفری فارغ‌التحصیل رشته حقوق در سال 1376 با مرکز موسیقی صدا سیما همکاری کرد و فعالیت رسمی خود را شروع کرد. اغلب او را با نام خواننده ترانه «بر طبل شادانه بکوب» که در پیروزی‌های ورزشی پخش می‌شود می‌شناسند. از دیگر آثار محبوب او می‌توان به سمفونی ایران، دعا، دخترک قالیباف و مهر میهن نیز اشاره کرد. از امید جعفری به عنوان «راوی موفقیت‌ها و شادی‌های ورزشی» یاد می‌شود. او در سن 43 سالگی در آخرین لحظات سال 1397 قبل از تحویل سال به علت بیماری درگذشت و در 1 فروردین 1398 به خاک سپرده شد.

آهنگ «بر طبل شادانه بکوب» از امید جعفری (دانلود):

 

در این مطلب مروری بر هنرمندان موسیقی ایران که در جوانی فوت شدند داشتیم. هنرمندانی که آثار یا آوایشان را به یادگار گذاشتند و چشم بر این جهان بستند. نظر شما درباره این عزیزان در موسیقی چیست؟ چه آثاری از این هنرمندان را همچنان گوش می‌دهید؟ لطفا نظرات خود را برای ما در پایین همین صفحه به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402