معرفی فیلم ابلق ؛ نگاهی بر جدیدترین اثر نرگس آبیار

تاریخ اکران فیلم ابلق
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم ابلق جدیدترین ساخته نرگس آبیار است که با تیم بازیگران جذاب خود توانست مخاطب جذب و با موضوعی جنجالی آنان را میخکوب کند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی کامل فیلم سینمایی ابلق بپردازیم.

در طی سال‌های اخیر کارگردانان زن جسارت بیشتری برای ساخت فیلم‌هایی با موضوعات متفاوت و گاها جنجالی پیدا کرده‌اند. آنها اکثرا به سراغ موضوعاتی که پیش از این به دلایل نامعلومی ممنوعه و مسکوت بودند می‌روند تا به مخاطب نشان دهند که دنیا از زاویه دید زنانه می‌تواند چگونه باشد و برخی مسائل نیازمند آن هستند که در جامعه به صورت عیان عنوان شوند تا از تبعات منفی آنها جلوگیری شود.

فیلم ابلق به کارگردانی نرگس آبیار در سال 1399ساخته شد. نویسندگی فیلمنامه این اثر طبق روال کارهای آبیار با خود او بود و پریسا کرزیان نیز در نگارش آن  همکاری کرد. این فیلم نخست در جشنواره فیلم فجر شرکت کرد و سپس در سال 1401 اکران سینمایی شد. در این مقاله پلازا با معرفی فیلم سینمایی ابلق همراه شما هستیم.

در ویدیوی زیر می‌توانید تیزر فیلم ایرانی ابلق را تماشا کنید.

فهرست مطالب:

زمان انتشار فیلم سینمایی ابلق

ژانر این اثر خانوادگی و درام است. تاریخ اکران فیلم ابلق در سینما 26 مرداد 1401 بود. از تاریخ 29 اردیبهشت 1402 نیز شاهد اکران آنلاین فیلم در نماوا هستیم. ممکن است کنجکاو باشید که فیلم ابلق چند دقیقه است که در جواب باید بگوییم دیدن این فیلم 120 دقیقه زمان می‌برد.

داستان فیلم ابلق

فیلم ابلق نرگس آبیار / داستان فیلم ابلق

حتما کنجکاو هستید تا بدانید که موضوع فیلم ابلق درباره چیست. داستان حول محور زنی جوان و زیبا به نام راحله می‌گردد که در محله‌ای به نام زورآباد در حاشیه شهر همراه همسر و فرزند دخترش زندگی می‌کند. راحله شوهر خواهری به نام جلال دارد که در ظاهر معتمد محل است و محصولات خانگی آنها را می‌گیرد تا برایشان بفروشد اما در باطن مردی ناپاک و هیز است. از بخت بد جلال به راحله چشم بد دارد و سعی می‌کند تا او را در عمل انجام شده قرار دهد. راحله نیز بخاطر آبروی خود اقدام به خودزنی می‌کند تا از چنگ جلال بگریزد. اما این وسط یک دوراهی بزرگ برای او به وجود می‌آید. آیا او باید از ترس آبرویش سکوت کند و زندگی آرام خود را با سایه نگاه ناپاک جلال ادامه دهد یا طغیان و از حقش دفاع کند؟ این خلاصه فیلم ابلق بود که برای شما بیان کردیم.

بازیگران فیلم ابلق

در این قسمت از مقاله به معرفی شخصیت‌ها و هنرپیشه های فیلم سینمایی ابلق و معرفی سایر آثار آنها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 بهرام رادن در نقش جلال

بازیگران فیلم ابلق / هنرپیشه‌های ابلق

  • سال تولد: 1358
  • محل تولد: تهران

بهرام رادان از بازیگران با استعداد و توانمند سینما و تلویزیون ایرانی است که با نقش آفرینی در بسیاری از آثار درخشان کارنامه هنری پرافتخاری را در ذهن مخاطبان خود حک کرده است. این بازیگر در آثار فراوانی ایفای نقش کرده که از جمله آنها می‌توان به شور عشق، آواز قو، آبی، طلوع تاریک، ساقی، گاوخونی، عطش، رز زرد، شمعی در باد، سربازهای جمعه، چهار انگشتی، سنتوری، بی پولی، چهارراه استانبول، گربه سیاه، آشفتگی، سونامی و… اشاره کرد. همچنین بهرام رادان در نخستین دوره از جشنواره بین‌المللی لاداخ برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم آدمکش شده است.

 الناز شاکردوست در نقش راحله

فیلم سینمایی ابلق / بازیگران فیلم ابلق

  • سال تولد: 1368
  • محل تولد: تهران

الناز شاکردوست یکی از بازیگران خوش چهره و موفق سینما و تلویزیون ایرانی است. این بازیگر که با سبک بازی و استایل خاصش در بیشتر آثاری که در آنها حضور داشته درخشیده است، امسال با فیلم ابلق در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. الناز شاکردوست که قبلا نیز با نرگس آبیار همکاری داشته است، سال 97 با بازی در فیلم شبی که ماه کامل شد موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر شد.

همچنین از دیگر آثار این هنرمند که بسیار عالی در آنها نقش آفرینی کرده است، می‌توان به من می‌ترسم، مطرب، سراسر شب، خفگی، اسب سفید پادشاه، مبارک، تابو، آتش بازی، رسوایی، سلام بر عشق، شرط اول، چراغ قرمز، فاصله، پوسته و… اشاره کرد. همچنین از جوایزی که الناز شاکردوست تا به امروز کسب کرده می‌توان به تندیس بهترین بازیگر زن برای فیلم مبارک در جشن حافظ، بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم تابو از جشنواره فیلم سان فرانسیسکو آمریکا و… اشاره کرد.

هوتن شکیبا در نقش علی

نقد و بررسی فیلم ابلق / فیلم سینمایی ابلق

  • سال تولد: 1363
  • محل تولد: تهران

هوتن شکیبا از بازیگران نامی و مطرح سینما، تلویزیون و تئاتر ایرانی است. این بازیگر را با آثار پرافتخار سینمایی و تلویزیونی می‌شناسیم. هوتن شکیبا که با سریال لیسانسه‌ها بیشتر میان مردم و هنر دوستان چهره شد با بازی در فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد توانست رتبه بسیار بالایی در کارنامه هنری خود ثبت کند.

از جمله آثاری که این بازیگر در آنها نقش آفرینی کرده می‌توان به تی تی، عامه پسند، شبی که ماه کامل شد، هلن، طبقه حساس، حق سکوت، فوق لیسانسه‌ها، لیسانسه‌ها و… اشاره کرد. همچنین از جوایز این بازیگر می‌توان به جایزه بهترین بازیگر مرد درام برای فیلم شبی که ماه کامل شد از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، جایزه بهترین بازیگر نقش مرد کمدی از جشنواره حافظ برای سریال لیسانسه‌ها، دریافت جایزه اولین بازیگری برای نمایش مترسک در نوزدهمین دوره جشنواره کودک و نوجوان و… اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

 مهران احمدی در نقش رحیم

بازیگران فیلم ابلق / داستان فیلم ابلق

  • سال تولد: 1352
  • محل تولد: تهران

مهران احمدی از بازیگران با سابقه و مطرح سینما و تلویزیون ایرانی است. این بازیگر که در بیشتر آثار درام و کمدی ایفای نقش کرده، جزو بهترین بازیگرانی است که کارنامه هنری مطلوبی دارد. اکثر مخاطبان این هنرمند را با بازی در آثاری چون آوای باران و پایتخت به یاد دارند.

همچنین از دیگر آثاری که این بازیگر در آنها به ایفای نقش پرداخته می‌توان به کوسه، سگ بند، بی صدا حلزون، مطرب، من می‌ترسم، قسم، زیر نظر، هزارپا، شاید عشق نبود، مصادره، سیزده 59، خواب‌های دنباله دار و… اشاره کرد. همچنین این هنرمند برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم آلزایمر شده است.

گلاره عباسی در نقش شهلا

هنرپیشه‌های ابلق

  • سال تولد: 1362
  • محل تولد: تهران

گلاره عباسی از بازیگران فیلم ابلق و هنرپیشه‌های خوب ایرانی است که در زمینه‌های بازیگری، صداپیشگی، کارگردانی و رمان‌نویسی فعالیت می‌کند. او بازیگری را در کلاس‌های مرحوم امین تارخ شروع کرد و در سال 1380 و با فیلم نگین وارد دنیای بازیگری شد. او سپس تقش فاطمه ایرانی را در سریال پرطرفدار در چشم باد بازی کرد. اما نقطه عطف بازیگری خانم عباسی که باعث شناخته شدن او شد، سریال شیدایی بود که این بازیگر را با شمار گسترده‌‌تری از مخاطبان روبه‌رو کرد. او تاکنون برنده جوایزی همچون جایزه بهترین بازیگر از جشنواره اسب نقره‌ای روسیه، بهترین بازیگر از فستیوال فیلم زنان فرانسه و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فیلم فجر شده است. در سال 1401، خانم عباسی اولین فیلم نیمه بلند خود یعنی هما را کارگردانی کرد.

از جمله آثار معروف این هنرپیشه باید به سریال‌های مهرآباد، تکیه بر باد، کیمیا، شهرزاد، درآکولا، آکتور، فیلم‌های پدران، اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند، شیار 143، نفس و… اشاره کنیم.

سایر هنرپیشه‌های ابلق عبارتند از:

  • فاطمه کریمیان در نقش مبینا
  • گیتی معینی در نقش عشرت
  • شادی کرم رودی در نقش فیروزه
  • امین میری در نقش حسن

کارگردان و عوامل فیلم سینمایی ابلق

در ادامه به معرفی کارگردان و سایر عوامل این فیلم می‌پردازیم.

نرگس آبیار (کارگردان فیلم ابلق)

موضوع فیلم ابلق / فیلم ابلق در کجا بازی شده

  • سال تولد: 1350
  • محل تولد: تهران

نرگس آبیار از کارگردانان با استعداد و مطرح سینما و تلویزیون ایرانی است. این بانوی موفق که با آثار خود سر و صدای بسیاری را در عرصه هنر به پا کرده، جزء معدود کارگردانانی‌ست که بیشتر آثار او موفق به دریافت جوایز در جشنواره‌های مختلف شده‌اند. از جمله فیلم‌های او که توانست در جشنواره فیلم فجر سال‌های قبل بیشتر جوایز را به نام خود کند فیلم «شبی که ماه کامل شد» است. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های سینمای ایران محسوب می‌شود.

از جمله جوایز او می‌توان به جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره کرتل فرانسه برای فیلم سینمایی شیار 143، دریافت سیمرغ بلورین هیئت داوران از سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، جایزه بهترین فیلمساز زن از جشنواره داکا بنگلادش، جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره شب‌های سیاه تالین، برنده جایزه ویژه بهترین کارگردانی از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و… اشاره کرد. در جدول زیر می‌توانید فهرست فیلم‌های نرگس آبیار را مشاهده کنید.

نام فیلمسال تولید
اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند1391
شیار 1431392
نفس1394
شبی که ماه کامل شد1397
ابلق1399

سایر عوامل این فیلم عبارتند از:

  • تهیه‌کننده: محمدحسین قاسمی
  • نویسندگان: نرگس آبیار و پریسا کرزیان
  • موسیقی: مسعود سخاوت دوست
  • فیلمبردار: سامان لطفیان
  • تدوین‌گر: حمید نجفی‌راد
  • توزیع کننده: بانو فیلم

جوایز فیلم ایرانی ابلق

ماجرای فیلم ابلق / فیلم ابلق کجا فیلمبرداری شده

در جدول زیر می‌توانید فهرست جوایز و افتخارات فیلم سینمایی ابلق را مشاهده کنید.

سالمراسمبخش نامزد شدهنامزدنتیجه
1399جشنواره فیلم فجربهترین بازیگر نقش مکمل زنگلاره عباسیبرنده
1399جشنواره فیلم فجربهترین چهره‌پردازیایمان امیدواریبرنده
1399جشنواره فیلم فجربهترین جلوه‌های ویژه بصریفرید ناظرفصیحیبرنده
1399جشنواره فیلم فجربهترین فیلم از نگاه تماشاگرانمحمدحسین قاسمیبرنده
1399جشنواره فیلم فجربهترین فیلممحمدحسین قاسمینامزد شده
1399جشنواره فیلم فجربهترین کارگردانینرگس آبیارنامزد شده
1399جشنواره فیلم فجربهترین بازیگر نقش اول زنالناز شاکردوستنامزد شده
1399جشنواره فیلم فجربهترین بازیگر نقش مکمل زنگیتی معینینامزد شده
1399جشنواره فیلم فجربهترین صدابردارطاهر پیشوایینامزد شده
1399جشنواره فیلم فجربهترین طراحی صحنهمحمدرضا شجاعینامزد شده

نقدها و نظرات درباره فیلم سینمایی ابلق

ابلق با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. عده‌ای این فیلم را تحسین کردند و عده‌ای نقدهای تندی نسبت به آن داشتند. در ادامه بخش می‌توانید بخشی از نقدهای منتقدان سینمایی درباره فیلم ایرانی ابلق را بخوانید. امتیاز این فیلم در IMDb‌ برابر با 5.9 از 10 است و 87 درصد از کاربران گوگل آن را پسندیده‌اند.

فاطمه قاسم‌پور (رئیس فراکسیون زنان مجلس):

«فیلم ⁧‫ابلق‬⁩ را در جمع فعالان حوزه رسانه دیدم؛ علاوه بر فرم مناسب روایت، نگاه زنانه خانم آبیار به مسئله ⁧‫تأمین امنیت زنان‬⁩ و ارائه نقش صلح‌آفرین و آرامش‌بخش زن در این فیلم قابل تقدیر است. ‏تأمین امنیت زنان از اولویت‌های ماست، در این زمینه بیشتر خواهم نوشت».

مهدی تهرانی (روزنامه نگار و منتقد):

«در فیلم آبیار به لحاظ بصری موش‌ها با آدم‌ها مقایسه می‌شوند و معلوم نیست از خودگذشتگی، محافظه کاری، مصلحت و غیرت و ناموس کدامیک سهم زن است؟ ابلق یک فیلم حراف است. به کمک دوربین نرگس آبیار از در و دیوار حرف و سخن و حدیث برمی‌خیزد. داستانک‌ها در بلبشویی غریب تعریف شده و سریعاً در همان جغرافیا ناپدید می‌شوند. کفتر، موش و مار نمادهای فیلم شده‌اند. جدای از این انگاره‌ها دوربین آبیار با چرخش‌ها و پروازهای زیاد، نمادهای گل درشت به مخاطب هدیه می‌دهند. جان مایه فیلم درباره تعرض جنسی به زنان و تحمل رنج و مصیبت و سکوت آن‌هاست. اما وی حین روایت پایانی، فرم و محتوا را کنار می‌گذارد و سراغ شعارهای سیاسی می‌رود».

لوکیشن فیلم ابلق / معنی فیلم ابلق

هوشنگ گلمکانی (منتقد و مترجم):

«نرگس آبیار باز هم گام بلند دیگری برداشته است؛ بلندتر از فیلم بلندپروازانه قبلی‌اش. ابلق فیلمی تکان‌دهنده و تأثیرگذار است با یک کارگردانی ماهرانه و پرزحمت و بازی‌های چشمگیر. هرچند که به دلایلی شخصی، من نفس را همچنان بیش‌تر دوست دارم».

مسعود فراستی (منتقد):

«فیلم ابلق داستان ندارد و شخصی به شخصی نظر دارد و ظاهراً فیلم درباره جنبش اخیر مد شده در اروپا به نام «می تو» است اما در فیلم بیشتر «یو تو» است. اگر معنی و کارکرد دوربین روی دست در یک گزارش ملتهب در حال انجام خبری مثل جنگ نباشد، ادا و اطوار و بی‌معنی و غیرسینمایی است. دوربین روی دست برخلاف مدعیانش از قدیمی‌ها تا امروزی‌ها گرفته، مطلقاً التهاب درون را نشان نمی‌دهد بلکه رو به بیرون دارد. دوربینی که التهاب ما را نشان دهد، دوربین ایستاست که هیچ تکانی ندارد چون در حال کار کردن بر التهاب درونی ماست. دوربین روی دست، رویش یا کارکردش رو به بیرون است و تمام کسانی که این موضوع را متوجه نمی‌شوند یعنی ۹۹ درصد دوربین روی دستی‌های دنیا و ایران، شوخی می‌کنند».

نظرات و سوال های مخاطبان درباره ابلق

این اثر ابتدا در جشنواره اکران شد و سپس به طور عمومی بر پرده سینماها رفت. در آخر نیز شاهد اکران آنلاین اثر بودیم و در مرحله آخر قرار است که از فیلم ابلق نظرات مردم درباره شما بگوییم. در ادامه پله به پله با چیزهایی از فیلم که مردم را درگیر کرد همراه شما هستیم.

فیلم ابلق کجا فیلمبرداری شده است؟

اولین سوالی که پس از دیدن فیلم به ذهن مخاطب می‌رسد این است که فیلم ابلق در کجا بازی شده؟ در پاسخ این سوال کارگردان فیلم خانم آبیار به دلایل مختلف چندان تمایلی برای پاسخ به این سوال نشان نداد. اما کارشناسان محله خیالی زورآباد را با توجه به فضای آن بررسی کرده‌اند و لوکیشن فیلم ابلق را حاشیه تهران یا به طور دقیق‌تر یکی از محله‌های کرج می‌دانند.

معنی فیلم ابلق

خب اصلا ابلق یعنی چه و چرا فیلم با این عنوان شناخته می‌شود؟ ابلق در معنای لغوی همان ابلک پارسی یا پیسه معنی می‌شود. در معنای عام ابلق جانوری است که دو رنگ سیاه و سفید داشته باشد. در فیلم اما ابلق استعاره از آدم‌ها هستند. آدم‌هایی که در ابتدای فیلم با چهره‌ای خوب نشان داده می‌شوند و مردم نیز گمان می‌کنند خوب هستند تا اینکه ذات حقیقی آنان را می‌بینیم.

نظرات مخاطبان

ابلق فروشی بیش از 20 میلیارد تومان داشت و این نشانگر استقبال مخاطبان از این اثر است. فیلم دردی را توصیف می‌کند که شاید زنان زیادی در زندگی خود آن را تجربه کرده‌اند. مخاطبان اکثرا بازی آقای رادان، خانم شاکردوست و همچنین آقای شکیبا را تحسین کردند اما نسبت به پایان فیلم اعتراض داشتند.

کلام آخر

فیلم ابلق کجا فیلمبرداری شده / موضوع فیلم ابلق

ما در این مقاله ماجرای فیلم ابلق را تعریف و نظر منتقدان را نیز باهم مرور کردیم. ما در قسمت نظرات منتظر انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم. بعد از دانلود فیلم ابلق و تماشای آن نظرات خود را در مورد این مقاله و فیلم با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی شما ممنونیم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران4 دیدگاه
avatar
سام
.
10 مرداد 1402، 22:14
پاسخ
0
0
فیلم عالی بود ولی کاش حال رادان گرفته میشد توی داستان و. اینکه بگین کجا ساخته شده کدوم منطقه بود
avatar
اسما
.
05 خرداد 1402، 03:22
پاسخ
1
3
آخر فیلم خیلی بی مزه شد اگر اون مرده معلول که اونارو دید زبون باز می‌کرد و می‌گفت خیلی باحال میشد
avatar
لیاس
.
01 آبان 1401، 07:04
پاسخ
1
2
عالی بود
avatar
.
14 اردیبهشت 1400، 12:07
پاسخ
0
5
الناز شاکر دوست متولد 1363 هستشا
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402