هدفون مانیتور یا هدفون استودیویی چیست؟ چه کاربردی دارد؟

خرید هدفون استودیویی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

هدفون مانیتور یا همان هدفون استودیویی نوعی حرفه‌ای از هدفون است که معمولا برای بازتولید واقعی، مانیتورینگ و میکس صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد هنگامی که یک آهنگ قدیمی را با هدفون با کیفیت‌تری گوشی می‌کنید، دریابید که در آن از یک یا چند آلت موسیقی دیگر هم استفاده شده بوده که تاکنون شما از آن‌‌‌‌‌‌ها بی خبر بودید. یک هدفون خوب می‌تواند جزئیاتی را برای شما نمایان سازد که به هیچ عنوان توسط هدفون‌های معمولی قابل شنیدن نیستند. اما آیا می‌دانستید نوعی هدفون تحت عنوان «هدفون مانیتور» وجود دارد که کیفیت و جزئیات صدا را به سطحی دیگر می‌برد؟ اگر پاسختان به این سوال منفی است مطالعه این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم؛ چرا که در ادامه قصد داریم هدفون مانیتور را زیر ذره‌بین برده و به قابلیت‌ها و کاربرد آن اشاره کنیم. با پلازا همراه باشید.

در ویدیوی زیر نیز به برخی سوالات درباره هدفون‌های استودیویی پاسخ داده می‌شود.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

هدفون مانیتور یا هدفون استودیویی چیست؟

هدفون مانیتور که به آن هدفون استودیویی یا هدفون مانیتورینگ نیز گفته می‌شود هدفون‌هایی هستند برای شناسایی طیف گسترده‌ای از فرکانس‌ها که بدون هرگونه اعوجاج یا تحریفی طراحی شده‌اند تا صدا را تا حد امکان دقیق بازتولید کنند. به بیان خیلی ساده، یک هدفون مانیتورینگ می‌تواند تقریبا تمام صدای اصلی که به آن انتقال داده می‌شود را بدون هیچ حذف یا اضافه‌ای به گوش شما برساند.

تفاوت هدفون مانیتور با هدفون معمولی

هدفون استودیویی ارزان

هر هدفون مانیتور یک سری از ویژگی‌ها را شامل می‌شود که آن را از هدفون‌ معمولی جدا می‌سازد. از مهم‌ترین تفاوت هدفون استودیویی با هدفون معمولی می‌توان به تفاوت در پاسخ دهی به فرکانس‌های مختلف، باس تقویت شده، راحتی استفاده و کیفیت ساخت اشاره کرد.

 

همچنین بخوانید :

تفاوت در پاسخ دهی به فرکانس های مختلف

پاسخ به فرکانس در هدفون به معنای دامنه باس، میدز و تربل است. فرکانس 20 تا 20 هزار هرتز  فرکانس قابل شنیدن برای گوش انسان است که در آن، عدد اول به عمقی ترین فرکانس باس مربوط شده و عدد دوم به بالاترین فرکانس (دامنه تربل) اشاره دارد.

پشتیبانی از دامنه فرکانس بالا به این معناست که هدفون‌های مانیتور قادر هستند کل فرکانس (و حتی بیشتر) دامنه 20 تا 20 هزار هرتز را پشتیبانی کنند. به عنوان یک قانون کلی، دامنه فرکانس تحت پوشش بالاتر تجربه گوش کردن صدا از طریق هدفون را بهتر کرده و به آن اجازه می‌دهد که باس عمقی‌تری تولید و فرکانس‌های واقعی تولید شده و دامنه‌های بالا را واضح‌تر بازتولید کند.

هدفون استودیویی

باس تقویت شده

تقریبا همه شنونده‌های معمولی گوش کردن به باس بالا و صداهای اصطلاحا پر باس را دوست دارند. اما باس زیاد همیشه خوب نیست و گاهی اوقات می‌تواند مضر باشد. تقویت باس و تحمیل باس مصنوعی به فرکانس‌‌های صدا باعث خواهد شد دامنه گسترده‌‌ای از فرکانس‌ها توسط باس دچار اختلال شده و عملا آن‌ها را غیر قابل شنیدن کند. همین مسئله باعث می‌شود که گوش دادن به صدای آلت‌های موسیقی مختلف از طریق هدفون سخت یا غیر ممکن شود و به همین دلیل، هدفون مانیتور باس تقویت شده را شامل نمی‌شود.

 

راحتی استفاده

هدفون مانیتورینگ akg

از آنجایی که هدفون مانیتورینگ برای افراد حرفه‌ای ساخته می‌شود، معمولا مدت زمان بیشتری نیز از آن‌ها استفاده می‌شود. به همین دلیل، در ساخت این هدفون‌ها از مواد درجه یک استفاده شده و در طراحی به گونه‌ای است که روی سر گذاشتنشان به هیچ عنوان خسته کننده نباشد.

 

کیفیت ساخت

همانطور که عنوان شد، هدفون مانیتور مدت زمان بیشتری توسط افراد حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر این، امکان دارد که در اجراهای زنده یا کنسرت‌ها بین افراد مختلف دست به دست شود که به همین دلیل بهترین برندهای هدفون مانیتور هدفون‌های خود را با مقاومت بالایی خواهند ساخت تا در شرایط مختلف مثل رطوبت، ضربه یا گرما از کیفیت کار آن‌ها کم نشود.

کاربرد هدفون‌ مانیتور

هدفون مانیتورینگ چیست

کاربرد هدفون استودیویی معمولا برای دو کار تعریف شده است: مانیتورینگ هنگام ضبط و میکس کردن. مانیتورینگ یک اصطلاح است که به معنی گوشی دادن و آنالیز جنبه موزیکال و تکنیکی صدای تولید شده است. به همین دلیل، هنگام مانیتورینگ از هدفون مانیتورینگ نیز استفاده می‌شود؛ زیرا نیاز است که صدا تا حد امکان با کیفیت و دقیق انتقال پیدا کند. به همین دلیل، یک هدفون مانیتور خوب باید بتواند همه نوع صدایی که در امواج مختلف توسط آلت‌های موسیقی مختلف تولید می‌شوند را باز تولید کند.

در میکس کردن صدا اما شرایط کمی متفاوت است. از آنجایی که هدفون مانیتورینگ بر روی فرکانس‌های خاص تاکید نمی‌کند، فرکانس خنثی و بدون باس تقویت شده این نوع هدفون یک گزینه  بسیار مناسب برای میکس کردن صدا است. در واقع، هدفون مانیتور به کاربر اجازه می‌دهد که فارغ از هرگونه تقویت یا تضعیف در فرکانس‌های خاص، به باس، میدز و تربل گوش دهد.

آیا هدفون استودیویی و حرفه ای مناسب استفاده روزمره است؟

هدفون مانیتور

استفاده از هدفون مانیتور به عنوان یک هدفون برای گوش کردن به موسیقی یا شاید هم تماشای فیلم و سریال امکان پذیر است، اما اصلا ایده خوبی نیست. همانطور که عنوان شد، بیشتر شنوندگان غیر حرفه‌ای علاقه دارند که باس بیشتری به گوش آن‌ها برسد و هدفون مانیتورینگ استودیویی نیز باس تقویت شده را شامل نمی‌شود. بنابراین، صدایی که از این نوع هدفون دریافت خواهید کرد کاملا صاف، با باس معمولی و جزئیات بالا خواهد بود که شاید با سلیقه کم‌تر کسی جور در بیاید.

راهنمای خرید هدفون مانیتور

اما حالا که با هدفون مانیتور یا استودیویی و ویژگی‌های آن آشنا شدید، در این قسمت قصد داریم راهنمای خرید هدفون استودیویی را خدمت شما ارائه کرده و به نکات مهم در خرید هدفون استودیویی بپردازیم. در پایان نیز به چند مدل از بهترین هدفون‌ها و قیمت هدفون استودیویی در ایران اشاره خواهیم کرد.

نوع روگوشی

بهترین هدفون استودیویی

اولین چیزی که هنگام خرید هدفون استودیویی باید به آن دقت کنید وضعیت رو گوشی‌های آن است. روگوشی اکثر هدفون‌های مانیتور به شکل بسته طراحی شده است؛ این بدان معناست که صدای محیط و نویز کم‌تری می‌تواند به آن نفوذ کند. در بسیاری از موارد اشخاص هنگام ضبط در استودیو تنها نیستند و اگر روگوشی هدفون مدل بسته نباشد، امکان نفوذ صدای آن‌ها به یکدیگر بیشتر وجود دارد.

در مقابل، مدل روگوشی باز، اجازه جریان هوای بیشتری را در روگوشی می‌دهد که این مسئله سبب تولید صدای باز (Open sound) خواهد شد. صداهای باز به شما کمک خواهند کرد که صدای تولید شده توسط آلت‌های مختلف موسیقی را بهتر، طبیعی‌تر و دقیق‌تر بشنوید. بنابراین، با توجه به هدف خود از خرید هدفون مانیتور، یک هدفون با روگوشی باز یا بسته خریداری کنید.

هدفون یا هندزفری مانیتورینگ

خرید هدفون مانیتورینگ

نوعی از هدفون مانیتورینگ به صورت توگوشی طراحی شده است که اصطلاحا به آن هندزفری مانیتورینگ گفته می‌شود. هندزفری‌های مانیتورینگ نسبت به هدفون مانیتورینگ مدلی جمع و جورتر بوده و به نوعی یک مدل قابل حمل هستند، اما هدفون بهتر می‌تواند صدای اطراف را مسدود کرده و استفاده از آن با راحتی بیشتری نیز همراه خواهد بود.

نوع اتصال

قیمت هدفون استودیویی

کاربران معمولی علاقه دارند از اتصال یک هشتم مینی برای اتصال هدفون به گوشی هوشمند خود استفاده کنند. کاربران حرفه‌ای‌تر اما معمولا از یک اتصال یک چهارم استفاده می‌کنند. انتخاب نوع اتصال کاملا به نوع تجهیزات شما بستگی دارد و توصیه می‌شود نوعی از اتصال را انتخاب کنید که مناسب تجهیزات شما باشد.

بهترین هدفون های استودیویی در ایران

پیدا کردن بهترین هدفون استودیویی در بازار ایران کمی دشوار است، اما با این حال هدفون‌های موجود نیز می‌توانند برطرف کننده نیاز کاربرهای معمولی یا حرفه‌ای باشند.

هدفون مانیتورینگ سنهایزر مدل HD 25

قیمت هدفون مانیتور

نوع روگوشی: بسته | فرکانس پاسخگویی: 16 تا 22kH | حساسیت: 115 دسی بل | امپدانس: 32 اهم | طول کابل: 1.2 متر | حدود قیمت: 6 میلیون و 500 هزار تومان

هدفون مانیتورینگ سنهایزر مدل HD 25 یکی از بهترین هدفون های مانیتورینگ موجود در بازار ایران است که با توانایی پاسخ به فرکانس 16 تا 22 هزار هرتزی، فرکانس‌های صوتی فراتر از شنیدار انسان را نیز باز تولید می‌کنید. کیفیت ساخت بالا و طراحی مناسب نیز از دیگر ویژگی‌های این هدفون مانیتورینگ هستند.

هدفون مانیتورینگ AKG مدل K267 Tiesto

هدفون مانیتورینگ akg

نوع روگوشی: بسته | فرکانس پاسخگویی: 5Hz تا 30kHz | حساسیت: 120 دسی بل | امپدانس: 70 اهم | طول کابل: 3 متر | حدود قیمت: 4 میلیون تومان

K267 Tiesto یک محصول با کیفیت از برند مشهور AKG است. قیمت هدفون مانیتور AKG مدل K267 Tiesto در بازار ایران حدود 4 میلیون تومان است که این تگ قیمتی مناسب باعث شده این دستگاه به یکی از پرطرفدارترین هدفون‌های مانیتور بازار کشور تبدیل شود. هدفون استودیویی K267 Tiesto به دامنه فرکانس 5 هرتز تا 30 هزار هرتز پاسخ داده و این توانایی را دارد که یک صدای دقیق و واضح و همچنین خالی از نویز را بازتولید کند.

هدفون استودیو آدیو-تکنیکا مدل ATH-PRO5MK3 WH

بهترین هدفون های مانیتورینگ

نوع روگوشی: بسته | فرکانس پاسخگویی: 100Hz تا 10kHz| حساسیت: 100 دسی بل | امپدانس: 38 اهم | طول کابل: 1.2 متر | حدود قیمت: 2 میلیون و 700 هزار تومان

هدفون آدیو-تکنیکا مدل ATH-PRO5MK3 WH با قیمت زیر سه میلیون تومان، یک هدفون استودیویی ارزان به حساب آمده، اما با این وجود ویژگی‌ها و امکانات قابل قبولی را ارائه می‌کند. روگوشی این هدفون همانند اکثر هدفون‌های مانیتورینگ بسته بوده و دامنه فرکانس پاسخگویی بین 10 هرتز تا 10 هزار هرتز است که این میزان، برای دریافت فرکانس تقریبا گسترده‌ای از صدا مناسب است.

کلام آخر

هدفون مانیتورینگ سنهایزر

هدفون مانیتور مناسب افرادی است که تمایل دارند صدایی دقیق و جزئیات بالا به گوش آن‌ها برسد. این هدفون‌ها شاید نتوانند رضایت همه را جلب کنند، اما بدون شک به منظور استفاده‌های حرفه‌ای مثل مانیتورینگ و میکس صدا و یا حتی ساخت پادکست، حتما بهره‌گیری از یک هدفون مانیتور خوب نیاز خواهد بود.

در این مقاله تلاش کردیم تا با اشاره به ویژگی‌ها و قابلیت‌های هدفون مانیتورینگ به سوال هدفون مانیتورینگ چیست پاسخ داده و همچنین بهترین هدفون های مانیتورینگ موجود در بازار ایران را نیز خدمتتان معرفی کردیم که امیدواریم مورد توجهتان قرار گرفته باشد. نظر شما در مورد این هدفون‌ها چیست؟ آیا تا کنون از هدفون مانیتور استفاده کرده‌اید؟ دیدگاه و تجربه خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402