بیوگرافی راجر واترز ؛ عضو سابق گروه پینک فلوید

راجر واترز
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

راجر واترز خواننده، ترانه‌سرا، نوازنده گیتار باس و آهنگساز انگلیسی است که شهرت زیادی در جهان و ایران دارد. برای خواندن بیوگرافی این هنرمند خلاق و آشنایی با آهنگ های راجر واترز با پلازا همراه باشید.

آیا می‌دانید راجر واترز کیست؟ جورج راجر واترز (George Roger Waters) متولد 6 سپتامبر 1943 (14 شهریور 1322)، ترانه‌سرا، خواننده، آهنگساز و نوازنده گیتار باس انگلیسی است. در سال 1965، وی یکی از بنیانگذاران گروه پراگرسیو راک Pink Floyd بود. راجر واترز در ابتدا فقط به عنوان نوازنده گیتار باس فعالیت می‌کرد، اما به دنبال جدا شدن سید برت خواننده و ترانه‌سرا از گروه، واترز به عنوان ترانه‌سرا و خواننده اصلی و همچنین رهبر ایده‌پرداز گروه فعالیت کرد.

پینک فلوید با آلبوم‌های مفهومی The Dark Side of the Moon، آلبوم Wish You Were Here، آلبوم Animals و The Wall به موفقیت بین‌المللی دست یافت. در اوایل دهه 1980، آن‌ها به یکی از تحسین برانگیزترین و موفق‌ترین گروه‌های موسیقی تبدیل شده بودند. تا سال 2013 آن‌ها بیش از 250 میلیون نسخه از آلبوم‌هایشان را در سراسر جهان فروختند.

در ویدیوی زیر می‌توانید یکی از «اجراهای بی نظیر راجر واترز» را تماشا کنید.

کارهای انفرادی راجر واترز شامل آلبوم‌های The Pros and Cons of Hitch Hiking، آلبوم  Radio K.A.O.S.، آلبوم Amused to Death و Is This the Life We Really Want است. در سال 1990، واترز با حضور 450 هزار نفر یکی از بزرگ‎ترین کنسرت‌های راک تاریخ یعنی The Wall را در برلین به روی صحنه برد. وی آلبوم The Dark Side of the Moon را برای تور جهانی خود در سال‌های 2006 تا 2008 به طور کامل اجرا کرد و تور آلبوم The Wall در سال‌های 2010 تا 2013 به عنوان بزرگ‌ترین تور یک هنرمند تک نفره در آن زمان بود. با بیوگرافی کامل راجر واترز و مرور آهنگ های او در این مقاله از پلازا همراه ما باشید.

فهرست مطالب:

بیوگرافی راجر واترز

راجر واترز کیست

در این قسمت به طور کامل به بیوگرافی Roger Waters می‌پردازیم.

اوایل زندگی

راجر واترز در 6 سپتامبر 1943 در گریت بوکام انگلیس به دنیا آمد. وی فرزند دوم ماری وایت و اریک فلچر واترز بود و یک برادر بزرگ‌تر داشت. پدرش معلم مدرسه و یک مسیحی معتقد و از اعضای حزب کمونیست بود. پدر واترز بعدا موضع خود را تغییر داد و به ارتش پیوست و در 18 فوریه 1944، در حالی که راجر تنها 5 ماه داشت در جنگ آنزیو کشته شد. در 18 فوریه 2014، واترز از بنای یادبودی که به یاد پدرش و سایر کشته‌شدگان جنگ آنزیو ساخته شده بود رونمایی کرد.

مادر راجر که او نیز یک معلم بود، پس از مرگ شوهرش، با دو پسرش به کمبریج نقل مکان کرد. واترز در دبیرستان پسرانه کمبریج شایر با سید برت (عضو گروه پینک فلوید) تحصیل می‌کرد و دیوید گیلمور، گیتاریست آینده پینک فلوید نیز در نزدیکی آن‌ها زندگی می‌کرد. راجر واترز در 15 سالگی در ورزش بسیار موفق بود و عضو مهم تیم‌های کریکت و راگبی دبیرستانش بود. واترز از مدرسه ناراضی بود و می‌گفت:

صرف نظر از بازی‌ها، من از هر ثانیه مدرسه متنفر بودم. جو بسیار ظالمانه‌ای حاکم بود. یک دانش‌آموز نه تنها مورد ظلم سایر همکلاسی‌هایش قرار می‌گرفت، بلکه معلم نیز به او ظلم می‌کرد.

در حالی که واترز از کودکی برت و گیلمور را می‌شناخت، نیک میسن و ریچارد رایت، اعضای آینده پینک فلوید را نیز در دانشگاه وست مینستر لندن ملاقات کرد. واترز در ابتدا حرفه‌ای مربوط به مهندسی مکانیک را انتخاب کرده بود.

سال های 1965 تا 1985: شکل گیری گروه پینک فلوید و دوران رهبری برت

بیوگرافی راجرز واترز

در سپتامبر 1963، واترز و میسن علاقه خود را به تحصیل از دست دادند و به همراه رایت کار موسیقی را شروع کردند. آن‌ها به همراه دو نفر دیگر گروهی تشکیل دادند که در ابتدا سیگما 6 و سپس Meggadeaths نام داشت. واترز گیتار ریتم، میسن درامز و رایت کیبورد می‎‌نواختند. با رفتن آن دو عضو دیگر، برت به گروه پیوست و گروه Abdabs نام گرفت. در اواخر 1964، گروه نام‌های دیگری مانند Leonard’s Lodger و Spectrum Five و Tea Set هم گرفت. تا بالاخره در اوایل 1966 نام Pink Floyd را انتخاب کردند.

در اوایل سال 1966 برت رهبر گروه و همچنین نوازنده گیتار و ترانه‌سرا بود. با وخیم شدن حال روحی برت در اثر استعمال مواد و رفتارهای عجیب او، اعضا توافق کردند که وی گروه را ترک کند و دیوید گیلمور را به جای او بیاورند. واترز نیز رهبری گروه را بر عهده گرفت.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
بیوگرافی گروه پینک فلوید ؛ اعضا، آلبوم ها و حقایق جالب
نگین قنبری05 بهمن 1399 16:00
thumbnail
بیوگرافی دیوید گیلمور ؛ ستاره راک و عضو گروه پینک فلوید
نگین قنبری30 دی 1399 14:00
thumbnail
بیوگرافی جف بریجز ؛ بازیگر آمریکایی برنده اسکار
نسترن امین زاده23 دی 1399 18:00
thumbnail
بیوگرافی نیکلاس کیج ؛ برادرزاده فرانسیس فورد کاپولا ...
بیتا هدایت پور18 دی 1399 08:15

دوران رهبری راجر واترز در پینک فلوید

راجر واترز با پر کردن جای برت در سال 1968، به مسیر هنری پینک فلوید جهت داد و به ترانه‌سرا و مغز متفکر گروه تبدیل شد. وی به همراه گیلمور و رایت خواننده گروه بود. او اکثر ترانه‌های مفهومی 5 آلبوم پینک فلوید را قبل از ترک گروه نوشت. آلبوم The Dark Side of the Moon با اشعار واترز یکی از موفق‌ترین آلبوم‌های راک در تاریخ موسیقی بوده است. این آلبوم به مدت 736 هفته در جدول بیلبورد قرار داشت و بیش از 40 میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رسید. این آلبوم، دومین آلبوم پرفروش جهان و بیست و یکمین آلبوم پرفروش در ایالات متحده است.

واترز در آثار خود به اثرات مخرب جنگ و همچنین به از دست دادن پدرش اشاره کرده است؛ مانند آهنگ های راجر واترز به نام‌های Corporal Clegg، آهنگ Free Four، آهنگ Us and Them و When the Tigers Broke Free. مضمون آلبوم The Wall تاثیر گرفته از رشد او در یک جامعه انگلیسی است که پس از جنگ جهانی دوم مردان خود را از دست داده بود. ترانه‌های آلبوم The Wall به طور کلی توسط راجر واترز نوشته شد و عمدتا بر اساس داستان زندگی خودش بود. این آلبوم با فروش بیش از 23 میلیون نسخه، یکی از سه آلبوم پرفروش تاریخ در آمریکا بود. راجر واترز در پینک فلوید با آلبوم The Wall در لس‌آنجلس، نیویورک، لندن و دورتموند تور اجرا کرد. آخرین اجرای این گروه با واترز در سال 1981 در لندن بود و پس از آن واترز از گروه جدا شد.

در سال 1983 آخرین همکاری نیک میسن، راجر واترز و دیوید گیلمور، یعنی آلبوم The Final Cut ساخته شد. واترز تمام ترانه و آهنگ‌های این آلبوم را نوشت. در اشعارش از دولت محافظه کار زمان انتقاد می‌کرد و نام نخست وزیر مارگارت تاچر را ذکر کرده بود. مجله Rolling Stone به این آلبوم پنج ستاره داد و این آلبوم به یک دستاورد فوق‌العاده و تاج سر هنر راک شهرت یافت. مجلات آن زمان، این آلبوم را اساسا آلبوم انفرادی راجز واترز می‌دانستند. در آن زمان اختلافات میان اعضای گروه به خصوص واترز و گیلمور شدت گرفت. دیوید گیلمور می‌گوید:

من فکر می‌کنم آهنگ Comfortably Numb از گروه Pink Floyd آخرین توان من و راجر برای همکاری مشترک بود.

زندگینامه راجر واترز

ترک گروه و دادخواست قانونی

با بالا رفتن اختلافات میان اعضای گروه، واترز، پینک فلوید را در سال 1985 ترک کرد و به علت استفاده از نام خود و محتوای آثارش در گروه، کار را به دادگاه و شکایت کشاند. اما گیلمور و میسن قصد داشتند با نام پینک فلوید کار هنری خود را ادامه دهند. در دسامبر 1987 واترز و پینک فلوید به توافق رسیدند و او حق کپی رایت ایده The Wall و عروسک بادی خوک را برای خود حفظ کرد.

پینک فلوید سه آلبوم بدون او منتشر کرد: A Momentary Lapse of Reason (1987)، آلبوم The Division Bell (1994) و The Endless River (2014). در سال 2005 واترز در رابطه با خصومت 20 ساله‌شان گفت:

فکر نمی‌کنم هیچ کدام از ما در آن‌ سال‌ها وجهه خوبی از خودش به جای گذاشته باشد… آن زمان جو بد و منفی حاکم بود و من به سهم خودم از این موضوع و ماجرای دادخواست قانونی پشیمانم.

سال های 1984 تا 2004: آثار تک نفره راجر واترز

همسر راجر واترز

در سال 1984، واترز اولین آلبوم انفرادی خود را منتشر کرد: The Pros and Cons of Hitch Hiking. در این آلبوم نوازندگان بزرگی مانند اریک کلپتون و دیوید سانبورن با واترز همکاری کردند. واترز و کلپتون تور این آلبوم را با یکدیگر و با گروه و محتوایی جدید اجرا کردند. در تور سال 1984 استکهلم سوئد بلیت‌های زیادی فروش نرفت و برخی از اجراها در مکان‌های بزرگ‌تر لغو شدند. واترز تخمین زد که 400 هزار پوند در این تورها ضرر دیده است. در مارچ 1985 واترز در آمریکای شمالی در مکان‌های کوچک‌تری کنسرت را برگزار کرد و علاوه بر آلبوم تکی خودش، تعدادی از آهنگ‌های قدیمی پینک فلوید را نیز اجرا کرد.

در سال 1987 راجر واترز آلبوم مفهومی Radio K.A.O.S را منتشر کرد. این آلبوم درباره یک مرد لال به نام بیلی بود که توانایی دستکاری امواج رادیویی را در سرش داشت. بیلی موفق شد با رادیو دیجی ارتباط برقرار کند و کامپیوترهای جهان را کنترل کند. بیلی که از وضعیت جهان ناراضی بود، یک حمله هسته‌ای را شبیه سازی کرد. واترز تور این آلبوم را نیز در سال 1987 برگزار کرد.

در سال 1989 با فروپاشی دیوار برلین، راجر واترز یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین کنسرت‌های راک تاریخ موسیقی را در برلین اجرا کرد: The Wall. بیش از 200 هزار نفر در کنسرت شرکت کردند و یک میلیارد نفر از تلویزیون آن را تماشا کردند. واترز در این کنسرت از گروه ارکستر سمفونیک آلمان شرقی، یک گروه راهپیمایی اهل شوروی و یک جفت هلیکوپتر استفاده کرد. دیواری که در کنسرت استفاده شده بود 25 متر ارتفاع و 170 متر طول داشت. عروسک‎‌های بادی در اندازه‌های بزرگ‌تری نسبت به کنسرت‌های قبلی طراحی شدند و از شخصیت‌های بزرگ راک برای شرکت در این کنسرت دعوت به عمل آمد؛ اما از گیلمور، میسن و رایت دعوت نشد.

در سال 1992 واترز همچنین سومین آلبوم خود یعنی Amused to Death را منتشر کرد. این آلبوم تحسین برانگیز‌ترین آلبوم انفرادی واترز است. واترز این آلبوم خود را یک «اثر هنری خیره کننده» توصیف کرده است. فروش این آلبوم به یک میلیون نسخه در سراسر جهان رسید.

سال های 2005 تا 2010: پیوستن دوباره به پینک فلوید و تورهای کنسرت

زندگی نامه راجرواترز

بالاخره پس از سال‌ها اجرای انفرادی، راجر واترز در جولای 2005 در کنسرت Live 8 هاید پارک لندن به پینک فلوید پیوست. واترز در رابطه با این کنسرت به اسوشیتد پرس گفت:

با وجود این‌که تجربه اجرای دوباره با پینک فلوید مثبت بود، اما با توجه به اختلافات نظر با گیلمور، احتمال پیوستن به این گروه بسیار کم است.

در سال 2006 واترز تور کنسرت زنده‌ی Dark Side of the Moon (نیمه تاریک ماه) را آغاز کرد. این تور دو سال به طول انجامید و از اروپا آغاز شد و سپس به آمریکای شمالی رفت. واترز در سال 2008 در فستیوال کوچلا به عنوان خواننده حضور داشت و در همین سال نیز از احتمال انتشار یک آلبوم جدید به نام Heartland خبر داد.

از 2010 تا کنون

بیوگرافی کامل راجر واترز

در سال 2010 واترز یک تور کنسرت جدید آغاز کرد. کنسرت The Wall Live در واقع نسخه آپدیت شده اجراهایی با همین نام و توسط گروه پینک فلوید بود. راجرز نیز اعلام کرد که این تور احتمالا آخرین تورش باشد. او در این باره گفت:

«من دیگه مثل قبل جوان نیستم. مثل B. B. King یا Muddy Waters نیستم. یک خواننده یا نوازنده بزرگ نیز نیستم اما هنوز آتشی در وجودم زبانه می‌زند و هنوز حرفی برای گفتن دارم. احتمالا این آخرین اجرای من باشد.»

در سال 2017 واترز پس از حدود 25 سال، یک آلبوم انفرادی جدید منتشر کرد. این آلبوم با نام Is This the Life We Really Want? منتشر شد. در سال 2020 راجر واترز اعلام کرد که تور کنسرت This Is Not a Drill را اجرا خواهد کرد. قرار بود این تور از آمریکای شمالی برگزار شود و یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری 2020 به اتمام برسد اما به دلیل شیوع کرونا، این اجرا به تعویق افتاد. این کنسرت قرار است از جولای تا اکتبر 2022 و فقط در آرناها اجرا بشود.

زندگی خصوصی راجر واترز

راجر واترز خواننده

راجر واترز پنج بار در زندگی‌اش ازدواج کرده و چهار ازدواجش به طلاق ختم شده است. در سال 1969 واترز با عشق دوران کودکی خود جودیت تریم که یک سفالگر موفق بود ازدواج کرد. آن‌ها فرزندی نداشتند و در سال 1975 از یکدیگر جدا شدند. تریم در سال 2001 درگذشت.

در سال 1976 واترز با بانو کارولین کریستی، خواهرزاده سومین مارکز زتلند ازدواج کرد. حاصل ازدواج آن‌ها یک پسر به نام هری و یک دختر به نام ایندیا بود. هری واترز مانند پدرش موزیسین شد و از سال 2002 در تورهای پدرش کیبورد می‌نواخت. دخترش نیز مشغول به کار مدلینگ بوده است. کریستی و واترز در سال 1992 از یکدیگر جدا شدند.

راجر واترز در پینک فلوید

در سال 1993 واترز با پریسیلا فیلیپس ازدواج کرد و صاحب پسری به نام جک فلچر شدند. ازدواج آن‌ها نیز در سال 2001 پایان یافت. تصویر راجر واترز جک فلچر را در بالا مشاهده می‌کنید. در سال 2014 واترز با لوری دورنینگ، بازیگر و فیلمساز نامزد کرد و آن‌ها در ژانویه 2012 ازدواج کردند. اما در سپتامبر 2015 دادخواست طلاق دادند.

واترز در سال 2021 برای پنجمین بار ازدواج کرد. همسر راجر واترز کامیلا چاویس (Kamilah Chavis) است و این دو در اکتبر 2021 باهم ازدواج کردند.

ویدئو های مرتبط
thumbnail
بیوگرافی هایائو میازاکی (زیرنویس فارسی)
00:07:1625 فروردین 1402، 21:30
thumbnail
بیوگرافی جیمز کمرون: از تایتانیک تا آواتار (زیرنویس ...
00:04:4922 مرداد 1401، 17:30

بهترین آهنگ های راجر واترز

در این قسمت از زندگی نامه راجرواترز 10 عدد از بهترین آهنگ های این هنرمند را معرفی می‌کنیم:

  • Three Wishes (1992)
  • Home (1987)
  • Watching TV (1992)
  • 5: 06 AM: Every Strangers’ Eyes (1984)
  • What God Wants, Part 1 (1992)
  • The Power That Be (1907)
  • Each Small Candle (2000)
  • The Bravery of Being Out of Range (1992)
  • Folded Flags (1986)
  • Smell the Roses (2017)

نکات جالب درباره راجر واترز

راجر واترز جک فلچر

در این قسمت از بیوگرافی راجرز واترز نگاهی داریم به حقایقی در مورد این هنرمند که شاید قبلا هیچ کجا نخوانده‌اید:

  • همه فکر می‌کنند اختلافات بین راجر واترز خواننده پینک فلوید و دیوید گیلمور هنگام ساخت آلبوم The Wall به وجود آمده است؛ اما در حقیقت این اختلافات بر سر ساخت Ummagumma (1969) بود. وظیفه ساخت هر قسمت بر عهده عضوی جداگانه بود و هرگاه گیلمور برای قسمت‌های دیگر ایده‌ای می‌داد، با جواب نه واترز مواجه می‌شد.
  • ایده کلی The Wall در یک دقیقه در ذهن راجر واترز زمانی شکل گرفت که در کانادا، یکی از طرفداران به روی سن آمد و به صورت راجر تف کرد.
  • وی در 15 سالگی مدیر کمپین جوانان خلع سلاح هسته‌ای در کمبریج بود.
  • راجر با دارایی کل 230 میلیون دلار، یکی از 10 نوازنده گیتار باس ثروتمند در کل دنیا است.
  • واترز یک آتئیست است.
  • واترز در یک جلسه عنوان کرد که حتی اگر یک میلیون پوند به او بدهند، حاضر نیست Atom Heart Mother را اجرا کند. وی اضافه کرد که به شدت از ملودی آن متنفر است.
  • واترز یک ورزشکار قدر و یک عضو مورد احترام تیم کریکت و راگبی در دبیرستانش بود.

کلام آخر

اینستاگرام راجر واترز

در این مقاله به شرح زندگینامه راجر واترز، مغز متفکر گروه پینک فلوید پرداختیم و مروری نیز بر آهنگ های راجر واترز داشتیم. آیا شما هم از طرفداران راجر واترز عضو گروه پینک فلوید هستید؟ به نظر شما بهترین آهنگ های راجر واترز کدام آثار او هستند؟ نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402