بررسی گوشی سونی اکسپریا پرو ؛ انتخاب حرفه ای ها

امکانات گوشی Sony Xperia Pro
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گوشی سونی اکسپریا پرو محصول خاص و متفاوت سونی است که ویژگی‌های کاملا منحصر به فردی را نسبت به گوشی‌های پرچمدار سایر کمپانی‌ها شامل می‌شود. در این مقاله گوشی Sony Xperia Pro را زیر ذره‌بین خواهیم برد.

همچنین بخوانید :

گوشی سونی اکسپریا پرو یکی از آن محصولاتی است که شاید حتی تا چند سال بعد از عرضه آن بتوان از آن به عنوان یک محصول خاص یاد کرد. گوشی هوشمندی که نویدبخش بازگشت غول تولید‌کننده گوشی‌های هوشمند در سال‌های نه چندان دور، سونی، به عرصه رقابت بوده و قرار است که تعریفی جدید از لقب «پرو» را ارائه کند.

اما آیا در بازار بسیار رقابتی گوشی‌های هوشمند، گوشی اکسپریا پرو سونی توانایی عرض اندام دارد؟ این گوشی هوشمند که با هدف تحت تاثیر قرار دادن گروه خاصی از علاقمندان به گوشی‌های هوشمند به بازار عرضه شده چه قابلیت‌ها و امکاناتی را شامل می‌شود؟ در شرایطی که سامسونگ، اپل و شیائومی تقریبا جای پای محکمی در بازار برای خود ساخته‌اند آیا گوشی موبایل سونی اکسپریا پرو هر آنچه که لازم است را برای باز گرداندن نام «سونی» روی زبان‌ها دارد؟ من عباد رمضانزاده هستم و از شما دعوت می‌کنم که برای رسیدن به پاسخ این سوال‌ها بررسی تخصصی گوشی سونی اکسپریا پرو از مجله خبری تحلیلی پلازا را دنبال کنید.

در ویدیوی زیر نیز می‌توانید شاهد «بررسی موبایل اکسپریا پرو سونی» باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

بررسی گوشی Sony Xperia Pro در دو دقیقه

باتری اکسپریا پرو سونی

گوشی Sony Xperia Pro یک محصول نوآورانه، زیبا و قدرتمند از کمپانی سونی است که شاید استانداردها در گوشی‌های هوشمند را وارد مرحله‌ای جدید کند. این گوشی هوشمند به نمایشگری 6.5 اینچی از نوع OLED با رزولوشن 1644×3840 پیکسل مجهز بوده، قدرت پردازش خود را از تراشه هفت نانومتری Qualcomm SM8250 Snapdragon 865 گرفته، 12 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی را شامل می‌شود. سونی اکسپرا پرو از دوربینی چهارگانه در پشت خود میزبانی کرده و یک باتری 4000 میلی آمپری انرژی مورد نیاز برای روشن ماندن دستگاه را تامین خواهد کرد. روی هم رفته، با این قابلیت‌های سخت افزاری، اکسپریا پرو به خوبی از پس اجرای هر اپلیکیشن یا بازی بر آمده و دوربین آن نیز به خوبی تصاویری با کیفیت را به ثبت می‌رساند.

همچنین بخوانید :

اما یکی از امکانات گوشی Sony Xperia Pro که آن را از سایر گوشی‌ها متمایز می‌کند، وجود پورت HTMI در پایین آن است. با استفاده از این پورت، گوشی Sony Xperia Pro می‌تواند به عنوان نمایشگر اختصاصی برای دوربین فیلمبرداری عمل کرده، استریم‌ها با کیفت 4K را در زمان واقعی بر روی شبکه‌های اجتماعی آپلود کند و همچنین نمایشگر خود را با هر کامپیوتری که از HTMI پشتیبانی می‌کند به اشتراک بگذارد.

با این وجود، گوشی سونی اکسپریا پرو یک نقطه ضعف بزرگ دارد و آن‌ هم این است که شبیه به یک گوشی جدید که انتظار داریم آن را در سال 2020 یا 2021 ببینیم نیست. حاشیه‌های اطراف نمایشگر این دستگاه بیش از اندازه بزرگ هستند، خبری از شارژ بی‌سیم نبوده و همچنین گوشی به فیس آیدی یا حسگر اثر انگشت زیر نمایشگری مجهز نیست.

جدول مشخصات گوشی اکسپریا پرو سونی

مشخصاتگوشی سونی اکسپریا پرو
ساختبدنه آلومینیومی، پنل پشتی و جلویی از شیشه

وزن: 225.1 گرم

ابعاد: 170.2×76.2×10.2 میلی‌متر

نمایشگرنوع: OLED

اندازه: 6.5 اینچ

رزولوشن: 1644×3840 پیکسل

تراکم پیکسلی: 643 پیکسل بر اینچ

نرخ رفرش: 60 هرتز

حداکثر روشنایی: 1000 نیت

تراشهتراشه هفت نانومتری Qualcomm SM8250 Snapdragon 865

پردازنده مرکزی هشت هسته متشکل از:

  • یک تراشه Kryo 585 با فرکانس 2.84 گیگابایت
  • سه تراشه Kryo 585 با فرکانس 2.42 گیگابایت
  • چهار تراشه Kryo 585 با فرکانس 1.8 گیگابایت

پردازنده گرافیکی: Adreno 650

حافظهحافظه داخلی: 512 گیگابایت

رم: 12 گیگابایت

پشتیبانی از کارت حافظه: بله

سیستم ‌عاملAndroid 10
دوربین اصلیپکیج چهارگانه متشکل از:
  • لنز 12 مگاپیکسلی واید، دیافراگم f/1.7، اندازه 24 میلی‌متری، تشخیص فاز فوکوس اتوماتیک، تثبیت‌سازی نوری
  • لنز 12 مگاپیکسلی تله فوتو، دیافراگم f/1.7، اندازه 70 میلی‌متر، تشخیص فاز فوکوس اتوماتیک، تثبیت‌سازی نوری، زوم اپتیکال 3X
  • لنز 12 مگاپیکسلی اولتراواید، دیافراگم f/2.2، زاویه دید 124 درجه‌ای، تشخیص فاز فوکوس اتوماتیک با پیکسل دوگانه
  • حسگر عمقی TOF 3D

قابلیت‌ها: Zeiss optics، قابلیت LED flash، پانوراما، HDR و تشخیص چشم

کیفیت ویدئو: قابلیت فیلمبرداری 4k در 60 فریم بر ثانیه

دوربین سلفیلنز 8 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/2.0، اندازه 24 میلی‌متری، HDR

کیفیت ویدئو: فیلمبرداری 1080 پیکسل در 30 فریم بر ثانیه

ارتباطات و پورت‌هاWLAN, Bluetooth, GPS, NFC

USB Type-C 3.1

پورت HTMI

سنسورهااثر انگشت (جانبی)، شتاب سنج، ژیرو، مجاورت، فشار سنج، قطب نما، طیف رنگی
باتری4000 میلی آمپر ساعت

شارژ سریع 21 واتی

رنگ‌هامشکی
قیمت2500 دلار

بررسی تخصصی گوشی سونی اکسپریا پرو

گوشی Sony Xperia Pro دقیقا همان محصولی است که کاملا از سونی انتظار می‌رفت. مسئله‌ای که شاید اشاره به آن در مورد کمپانی سونی خالی از لطف نباشد این است که این کمپانی همیشه به دنبال ساخت یک ویژگی و نوآوری خاص در گوشی‌های هوشمند خود بوده و تقریبا زیاد به مسیری که سایر گوشی‌های هوشمند طی می‌کنند اهمیت نمی‌دهد. این مسئله چه در شکل ظاهری و چه مشخصات فنی گوشی سونی اکسپریا پرو نیز تکرار شده است و بار دیگر شاهد تلاش سونی برای ساخت یک استاندارد جدید و متفاوت برای گوشی‌های هوشمند هستیم؛ اما چگونه؟ اجازه دهید با ساخت و طراحی آغاز کنیم.

ساخت و طراحی

تاریخ عرضه گوشی سونی اکسپریا پرو

از نظر طراحی، شاهد به کار گیری یک گارد محافظ پلاستیکی در سراسر پنل پشتی شیشه‌ای گوشی سونی اکسپریا پرو هستیم که یکی از دلایل عدم پشتیبانی دستگاه از شارژ بیسیم است. در اطراف نمایشگر دستگاه حاشیه‌های نسبتا بزرگی که اصلا امروزی به نظر نمی‌رسند به چشم می‌خورند، اما گوشه‌های گرد و ظاهر بلند گوشی Sony Xperia Pro نمای شیکی به آن داده‌اند. در سمت راست دستگاه دکمه پاور که حسگر اثر انگشت بر روی آن تعبیه شده قرار گرفته و همانطور که احتمالا متوجه شدید خبری از احراز هویت تصویری یا حسگر اثر انگشت زیر نمایشگری نیست.

همچنین بخوانید :

علاوه بر دکمه پاور، در سمت راست شاهد قرار گیری یک شاتر اختصاصی، دکمه اپ لانچر و همچنین دکمه‌های کنترل صدا هستیم. خبر خوب برای علاقمندان به استفاده از هدفون سیمی این است که در بالای گوشی سونی اکسپریا پرو یک پورت سه و نیم میلیمتری هدفون تعبیه شده است. سمت چپ دستگاه از اسلات سیم کارت دوگانه میزبانی می‌کند که قابل تبدیل به اسلات کارت حافظه نیز هست. در پایین نیز پورت ‏USB C و همچنین‏ HTMI دستگاه تعبیه شده است؛ بله درست است، HTMI بر روی یک گوشی هوشمند! در واقع، سونی اکسپریا پرو نخستین گوشی هوشمندی است که به پورت HTMI مجهز شده که در بخش‌های بعد به تمام قابلیت‌های آن اشاره خواهیم کرد.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
آموزش جامع برنامه اسپاتیفای ؛ نحوه ساخت پلی لیست و ...
تیم پلازا24 مهر 1402 06:30
thumbnail
آموزش تنظیم نور لپ تاپ در ویندوزهای 7، 8، 10 و 11
تیم پلازا21 شهریور 1402 09:30
thumbnail
تبلت مایکروسافت سرفیس پرو ۸ | مشخصات، تاریخ عرضه و ...
لعیا خیام باشی23 شهریور 1400 15:00
thumbnail
معرفی بهترین پاور بانک های لپ تاپ (2020 و 2021)
تیم پلازا12 اسفند 1399 08:00

نمایشگر

گوشی سونی اکسپریا پرو در پنل جلویی خود از یک نمایشگر ال ای دی 6.5 اینچی میزبانی می‌کند. این نمایشگر حدود 76 درصد از بدنه دستگاه را اشغال کرده است و همانطور که در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم، در اینجا هم به خوبی مشخص است که اطراف آن حاشیه‌های نسبتاً بزرگی وجود دارد. تصاویر در این نمایشگر با رزولوشن 1644×3840 پیکسل در می‌آیند و نسبت تصویر 21:9 نیز سبب می‌شود که ظاهری بلند را در دستگاه شاهد باشیم. به لطف تراکم پیکسلی 643 پیکسل بر اینچ و رزولوشن بالا، کیفیت تصاویر در نمایشگر سونی اکسپریا پرو بی‌نقص است. البته، شاید از نظر حداکثر روشنایی سونی کمی کم کاری کرده است، اما در کل به نظر نمی‌رسد که این کم کاری حتی در محیط‌های فضای باز برای کاربر مشکل خاصی ایجاد کند.

استفاده از گوشی سونی اکسپریا پرو به عنوان نمایشگر دوربین

گوشی هوشمند اکسپریا پرو سونی

در حقیقت، تنها ویژگی که باعث شده هم لقب پرو به خوبی برازنده سونی اکسپریا پرو باشد و هم این گوشی را یک انتخاب مناسب برای افراد حرفه‌ای که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنند ارزیابی کنیم اتصال این گوشی به دوربین‌های فیلمبرداری از طریق پورت HTMI است. با استفاده از این پورت HTMI می‌توانید گوشی سونی اکسپریا پرو را به هر دوربینی که از HTMI پشتیبانی می‌کند متصل کنید و از نمایشگر 6.5 اینچی ‏HDR این دستگاه به‌ عنوان یک نمایشگر دوربین استفاده کنید. البته بسیاری از دوربین‌ها، امکان چنین فناوری را از طریق وای فای برای سایر گوشی‌ها نیز فراهم می‌آورند، اما نکته مهم این است که گوشی سونی اکسپریا پرو می‌تواند فیلمبرداری با کیفیت 4K ضبط شده توسط دوربین فیلمبرداری را به لطف تکنولوژی 5G بر روی شبکه‌های اجتماعی آپلود کند.

یک مزیت دیگر که سونی اکسپریا پرو نسبت به نمایشگرهای دوربین دارد این است که نمایشگرها عمر باتری محدودی حدودا بین نیم ساعت تا 90 دقیقه را ارائه می‌کنند، در حالی که سونی اکسپریا پرو می‌تواند ساعت‌ها به عنوان نمایشگر دوربین شما عمل کرده و همچنین در مواردی که شارژ خود دوربین نیر رو به اتمام باشد، از طریق پورت USB C و فناوری شارژ معکوس، به عنوان یک پاور بانک برای دوربین شما عمل کند. یک مزیت دیگر که پورت HDMI گوشی سونی اکسپریا فراهم می‌آورد این است که می‌توانید با اتصال این دستگاه به کامپیوتر به راحتی نمایشگر گوشی را با کامپیوتر به اشتراک بگذارید.

عملکرد و عمر باتری

گوشی سونی اکسپریا پرو قدرت پردازش خود را از تراشه 7 میلیمتری اسنپدراگون 865 تامین می‌کند. با توجه به تاریخ عرضه اکسپریا پرو که به سال 2020 برمی‌گردد، نمی‌توانیم انتظار تجهیز اکسپریا پرو به جدیدترین تراشه حال حاضر را داشته باشیم، اما در مجموع به کارگیری یک تراشه 7 میلیمتری در گوشی پرچمداری که بخواهیم از آن در سال 2021 استفاده کنیم کمی ناامید کننده است. البته، این بدان معنا نیست که این تراشه از نظر قدرت پردازش و سرعت کارکرد گوشی سونی اکسپریا پرو را با مشکل مواجه خواهد کرد و در واقع، تراشه به کار رفته روی این دستگاه قدرت لازم برای اجرای هر پروسه‌ای را داشته و هیچ مشکلی از نظر تاخیر یا بروز خطا در عملکرد گوشی وجود نخواهد داشت.

رم 12 گیگابایتی، 512 مگابایت حافظه داخلی و همچنین قابلیت کاربرپسند پشتیبانی از کارت حافظه، مشخصات گوشی اکسپریا پرو سونی را تشکیل می‌دهند. از نظر باتری و عمر آن، سونی گوشی پرچمدار خود را به یک باتری 4000 میلی آمپری مجهز کرده است که از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. همانطور که در بخش‌های قبل به آن اشاره کردیم سونی اکسپریا پرو از شارژ بی سیم پشتیبانی نمی‌کند و این مسئله نیز یکی دیگر از ویژگی‌های ناامید کننده این دستگاه است. با یک شارژ کامل این باتری خیلی راحت به مدت یک روز گوشی را برای شما روشن نگه داشته و در صورت استفاده سبک‌تر، این مدت زمان حتی تا دو روز نیز قابل افزایش است.

دوربین

موبایل اکسپریا پرو سونی

دوربین گوشی سونی اکسپریا پرو از یک لنز 12 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/1.7، یک لنز دوازده مگاپیکسلی تله فوتو با دیافراگم f/1.7، یک لنز دوازده مگاپیکسلی اولتراواید با دیافراگم f/2.2 و همچنین یک حسگر عمقی TOF 3D تشکیل شده است. اما کمپانی که دوربین تقریبا نصف گوشی‌های هوشمند جهان را تولید می‌کند و حدود نصف دوربین‌های بدون آینه‌ای که در بازار وجود دارد توسط آن ارائه می‌شوند، چگونه عملکرد دوربین سونی اکسپریا پرو را مدیریت کرده است؟

همچنین بخوانید :

با اینکه هدف اصلی ارائه سونی اکسپریا پرو استفاده از آن به عنوان دوربین نمایشگر است، اما دوربین خود دستگاه نیز عملکردی کاملا بی‌نقص را از خود به نمایش می‌گذارد. تصاویر در دروبین سونی اکسپریا پرو کاملا واضح، با کنتراست و جزئیات بالا به ثبت رسیده و بجز زاویه دید نسبتا کم لنز اولترا واید، هیچ انتقاد دیگری به عکاسی این دستگاه وارد نیست.

از نظر کیفیت فیلمبرداری، دورین اکسپریا پرو قابلیت فیلمبرداری 4K در 60 فریم بر ثانیه را داشته و چه برای انسان و چه برای حیوانات به فوکوس شناسایی چشم مجهز است. لرزشگیر اپتیکال دستگاه نیز کار خود را به خوبی انجام داده و می‌تواند حتی در نا مساعد‌ترین شرایط کنترل ویدئو را حفظ کند.

ارزش خرید و قیمت گوشی هوشمند سونی اکسپریا پرو

قیمت گوشی هوشمند اکسپریا پرو سونی

قیمت گوشی سونی اکسپریا پرو برای بازارهای جهانی 2500 دلار تعیین شده است که حدود 1500 دلار از آیفون 12 پرو مکس و سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا گرانتر است. اما با توجه به ویژگی‌های گوشی اکسپریا پرو سونی، پرداخت این مبلغ بالا در ازای آن خوب است؟ همانطور که در اول این بررسی اشاره کردم سونی علاقه‌ای به گسترش قابلیت‌هایی که کاربران به آن عادت دارند نداشته و همیشه سعی می‌کند روی یک قابلیت خاص تمرکز کند. به همین دلیل خرید گوشی هوشمند سونی در حال حاضر شاید انتخاب خوبی برای همه کاربران تلقی نشود و اکسپریا پرو نیز از این قاعده مستثنا نیست.

این دستگاه قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی مثل شارژ بی سیم، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگری و طراحی بدون حاشیه که امروزه به یک استاندارد مشترک برای گوشی‌های پرچمدار تبدیل شده‌اند را شامل نمی‌شود، اما در عوض، اتصال به دوربین فیلمبرداری یا کامپیوتر را از طریق پورت HTMI امکان‌پذیر می‌کند. صرف نظر از عدم تجهیز به چندین قابلیت، گوشی سونی اکسپریا پرو با عمر باتری مناسب، عملکرد سریع، طراحی نسبتاً خوب و دوربین با کیفیت، یک گوشی عالی است، اما خرید آن به هیچ عنوان به کاربران عادی پیشنهاد نمی‌شود؛ چرا که سونی در ازای آن مبلغی نزدیک به دو برابر یک آیفون را درخواست کرده است. اما به همان اندازه که خرید محصول پرچمدار سونی به افراد عادی توصیه نمی‌شود این کار به تولیدکنندگان محتوا و کسانی که زیاد از دوربین فیلمبرداری خود استفاده می‌کنند توصیه می شود.

در واقع، سونی اکسپریا پرو چیزی فراتر از یک گوشی هوشمند است و می‌تواند کار شما را برای فیلمبرداری، اشتراک نمایشگر و یا یک استریم بسیار با کیفیت خیلی آسوده‌تر کند. بنابراین همانطور که در عنوان این مقاله اشاره کردیم گوشی سونی اکسپریا پرو انتخابی برای حرفه‌ای‌ها است. امیدوارم این مطلب که در آن به بررسی گوشی سونی اکسپریا پرو پرداختیم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. نظر شما درباره این گوشی چیست؟ آیا فکر می‌کنید که این دستگاه با قیمت 2500 دلاری ارزش خرید کردن را دارد؟ با ما در بخش نظرات همراه باشید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402