قابلیت لایو کپشن (Live Caption) چیست؟ چطور فعالش کنیم؟

لایو کپشن چیست
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

یکی از قابلیت‌هایی که در زمان معرفی اندروید 10 خیلی سر و صدا کرد قابلیت لایو کپشن (Live Caption) یا زیرنویس زنده آن بود؛ بطوریکه با فعال‌سازی آن توسط کاربر، برای محتواهای صوتی و تصویری بصورت خودکار زیرنویس درج خواهد شد.

قابلیت Live Caption برای افراد ناشنوا و کم‌شنوا مزیت بزرگی است. برای سایر افراد نیز در مواقعی که در محیط‌های آرام و بی‌صدا مثل سالن کنفرانس هستند و نمی‌توانند صدای بلندگوی گوشی خود را زیاد کنند و یا بالعکس در محیط‌های پرسروصدا و شلوغ مثل عروسی‌ها که هرچه صدای بلندگوی گوشی را زیاد می‌کنند افاقه نمی‌کند، به درد می‌خورد. در چنین شرایطی با فعال کردن قابلیت لایو کپشن حداقل از موضوع فایل صوتی و تصویری که می‎‌بینند آگاه خواهند شد. پس با ما در پلازا همراه باشید تا کمی بیشتر راجع به قابلیت Live Caption صحبت کنیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

لایو کپشن چیست؟ و چگونه عمل می‌کند؟

یکی از حرفه‌ای‌ترین و جذاب‌ترین ویژگی‌های سیستم عامل اندروید قابلیت Live Caption است. این ویژگی بصورت خودکار برای تمامی محتواهای صوتی و تصویری که از گوشی پخش می‌شوند زیرنویس درج می‌کند. مثلا زمانیکه یک فایل ویدئویی پخش شود با فعال کردن Live Caption زیرنویس ظاهر شده و برای تمامی جملات گفتاری، محتوای متنی ارائه می‌کند. حتی وقتی که مشغول بازی هستید و از صدای مغشوش کاراکترهای آن سر در نمی‌آورید با فعال سازی این قابلیت می‌توانید مشکل را رفع کنید. علاوه بر این، شرکت گوگل در زمان معرفی گوشی گوگل پیکسل 4a اعلام کرد که به زودی قابلیت Live Caption برای تماس تلفنی هم خواهد آمد. البته هنوز آثاری از وجود چنین ویژگی‌ای را نمی‌بینیم، اما انتظار می‌رود به زودی این ویژگی هم به دنیای فناوری افزوده شود.

لایو کپشن چیست / live caption

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
چگونه بهترین ویژگی های اندروید 10 را روی گوشی های قدیمی ...
تیم پلازا11 مهر 1398 12:00
thumbnail
برای دانلود و نصب اندروید 10 باید چه کار کنیم؟
تیم پلازا17 شهریور 1398 14:00

اما لایو کپشن چطور عمل می‌کند؟ جالب است بدانید که برای فعال سازی قابلیت لایو کپشن به هیچ عنوان نیاز به اینترنت ندارید. این یعنی هیچ داده‌ای از گوشی شما خارج نمی‌شود تا مثلا به سروری ارائه شود و سپس جواب آن بصورت زیرنویس برای شما نشان داده شود. تولید زیرنویس بصورت لحظه‌ای و با استفاده از تجزیه و تحلیل اطلاعات محلی خود گوشی بدون نیاز به منابع آنلاین انجام می‌شود. این یعنی نگرانی از بابت فرستاده شدن اطلاعات محرمانه و شخصی گوشی شما به هیچ سروری وجود ندارد و حریم خصوصی شما حفظ خواهد شد.

همه این اتفاقات با بهره گیری از الگوریتم‌های پیچیده برنامه نویسی بر پایه استفاده از هوش مصنوعی بر روی سیستم عامل اندروید 10 قرار گرفته است. به همین دلیل قابلیت لایو کپشن اندروید 10، این نسخه از اندروید را منحصربه‌فردتر از سایر نسخه‌ها کرده است. شرکت گوگل نیز در وبسایت رسمی خود جزئیات دقیق‌تری از نحوه عملکرد قابلیت لایو کپشن با استفاده از هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و Machine Learning ارائه کرده است.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
اندروید ۱۱ ؛ ویژگی ها و لیست گوشی هایی که اندروید 11 ...
رضوان بهمن27 تیر 1400 12:30
thumbnail
اندروید 11 بتا ؛ آشنایی با ویژگی های تازه جدیدترین نسخه ...
محمد علی‌محمدی27 خرداد 1399 16:00

چه گوشی هایی از قابلیت لایو کپشن پشتیبانی می کنند؟

همانطور که گفته شد قابلیت Live Caption با استفاده از تجزیه و تحلیل الگوریتم‌های پیچیده کار می‌کند و این یعنی گوشی شما باید سخت افزار قدرتمندی برای پشتیبانی از آن را داشته باشد. به علاوه همانطور که می‌دانیم نسخه اندروید 10 نیز لازمه وجود قابلیت لایو کپشن بر روی گوشی شما است. با همه این تفاسیر حتی گوشی‌هایی که بعد از معرفی ویژگی لایو کپشن به بازار آمدند با وجود بهره‌مندی از سخت افزار قدرتمند و وجود نسخه 10 و حتی 11 سیستم عامل اندروید هنوز از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند و فهرست گوشی‌هایی که دارای این قابلیت هستند بسیار محدود است.

در واقع تا اینجای کار فقط گوشی‌های ساخته شده خود کمپانی گوگل یعنی سری پیکسل (Pixel) از آن پشتیبانی می‌کنند. البته شرکت گوگل اذعان داشته که در حال همکاری مشترک با سایر کمپانی‌های تولیدکننده گوشی موبایل است تا هرچه زودتر این قابلیت را برای سایر دستگاه‌ها نیز ارائه کند. در هر صورت باید صبر کنیم تا ببینیم که چه موقع این امکان فرا می‌رسد.

چطور لایو کپشن را فعال کنیم؟

فعال‌ سازی قابلیت لایو کپشن کار بسیار ساده‌ای است. اگر گوشی مناسبی که از لایو کپشن پشتیبانی می‌کند را دارید کافی است مسیر زیر را بروید. در اینجا ما از گوشی گوگل پیکسل 4 استفاده کرده‌ایم:

قابلیت لایو کپشن اندروید 10

  • فایل صوتی یا تصویری مدنظر خود را اجرا کنید.
  • دکمه افزایش یا کاهش صدا را فشار دهید.
  • اکنون آیکون مربوط به لایو کپشن را زیر نوار صدا مشاهده می‌کنید. با لمس آن باکس زیرنویس بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود. اگر پس از فشردن کلید صدا آیکون مربوط به لایو کپشن را مشاهده نکردید به تنظیمات مربوطه از طریق مسیر Settings > Sound > Live Caption بروید و وضعیت Live Caption in volume control را به حالت On تغییر دهید.
  • به راحتی با لمس و حرکت دادن باکس مربوط به لایو کپشن می‌توانید جای آن را روی صفحه نمایش تغییر دهید.
  • اگر تمایل به تغییر نوع فونت، اندازه و رنگ آن و رنگ پس زمینه باکس دارید با دستیابی به منوی Caption preferences از مسیر Settings < Accessibility < Caption preferences این کار قابل انجام است.
  • برای غیرفعال کردن آن هم کافی است دوباره کلید تنظیمات صدا را بفشارید و آیکون لایو کپشن را لمس کنید.

افرادی هم که علاقه دارند قابلیت Live Caption همواره فعال باشد از مسیر Settings > Sound > Live Caption وضعیت Live Caption را در حالت On قرار دهند.

زمانی هم که برای اولین بار از قابلیت لایو کپشن بر روی گوشی خود استفاده می‌کنید پیغامی به مانند شکل زیر برایتان نمایش داده می‌شود که توضیحاتی درباره نحوه عملکرد، مصرف باتری، حفظ حریم خصوصی و اجرای آن به زبان انگلیسی خواهد بود.

قابلیت Live Caption

نکات تکمیلی که در مورد Live Caption باید بدانید

قابلیت لایو کپشن به دلیل عملکرد پیچیده‌ای که همگی آنها فقط در داخل گوشی شما بصورت محلی انجام می‌شود، مصرف انرژی زیادی دارد و فعال بودن همیشگی آن شارژ گوشی را زود تخلیه می‌کند؛ از این رو در زمان فعال شدن Battery saver mode بطور اتوماتیک غیرفعال می‌شود. همچنین در زمان اجرا به دلیل درگیر کردن اکثر فضای رم و پردازنده، کمی عملکرد گوشی را سنگین کرده و سرعت عمل آن را پایین می‌آورد. البته مثل همه برنامه‌های کاربردی دیگر به مرور زمان و با بروز رسانی‌های متعدد قطعا این مشکلات کمتر و کمتر خواهند شد.

نکته قابل ذکر دیگر این است که قابلیت لایو کپشن در مواقعی که صداهای پخش شده شفاف و عاری از نویزهای پس‌زمینه باشد بهتر عمل می‌کند. ضمنا این قابلیت در زمان پخش موسیقی غیرفعال است؛ دلیل آن هم احتمالا موسیقی پس زمینه در زمان اجرای یک قطعه باشد.

به علاوه در حال حاضر لایو کپشن فقط از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند. قطعا به مرور زمان و با اضافه شدن زبان‌های دیگر هم به جذابیت و هم موارد استفاده آن افزوده خواهد شد.

جمع بندی

پس از خواندن این مقاله دریافتیم که لایو کپشن چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد. احتمالا شما هم اکنون وسوسه شده‌اید که حداقل برای یکبار قابلیت لایو کپشن را تست کنید و نتیجه را روی گوشی خود ببینید؛ اینکه چقدر می‌تواند درست عمل کند و آیا پا به پای همه جملات در همه اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی بدون خطا عمل می‌کند یا خیر. پس نظرات و پیش‌بینی‌های خود را با ما در پلازا به اشتراک بگذارید و اگر تا به حال از آن استفاده کرده‌اید مشتاقیم که نظرات شما را درباره قابلیت لایو کپشن بخوانیم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402