معرفی و خلاصه کتاب «ملت عشق» / کتاب خیلی محبوب ایرانی ها

مفهوم کتاب ملت عشق
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

کتاب ملت عشق اثری بسیار پرفروش از نویسنده‌ای ترکیه‌ای است. در ادامه این مقاله به معرفی کتاب The Forty Rules of Love یا همان ملت عشق می‌پردازیم.

کتاب چهل قاعده و قانون در باب عشق (The Forty Rules of Love) که در ایران با نام ملت عشق ترجمه شده و به شهرت رسیده، اثری از الیف شافاک (Elif Shafak) نویسنده ترکیه‌ای است. این کتاب اولین بار در سال 2009 (1388) همزمان به دو زبان انگلیسی و ترکی منتشر شد. ملت عشق با 500 تجدید چاپ تبدیل به پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه شد و همچنین در ایران با ترجمه ارسلان فصیحی و در نشر ققنوس به بیش از 100 تجدید چاپ رسید. در ادامه این مقاله از پلازا با معرفی کتاب ملت عشق همراه ما باشید.

در ادامه می‌خوانید:

معرفی کتاب ملت عشق

کتاب The Forty Rules of Love پنج فصل با نام‌های خاک، آب، باد، آتش و خلا دارد که در هر کدام به تغییرات شخصیت‌ها می‌پردازد. این کتاب دو داستان موازی را روایت می‌کند. اولین داستان از زنی است با نام الا که در رشته ادبیات تحصیل کرده و در آرزوی منتقد ادبی شدن بوده است؛ اما حالا با گذر زمان از اهداف خود فاصله گرفته و زنی خانه‌دار و وسواسی است. الا به تازگی در یک انتشاراتی به عنوان ویراستار استخدام شده و کتابی که برای ویرایش به دست او سپرده‌اند کتابی است به نام ملت عشق که داستان دوستی مولانا و شمس تبریزی را روایت می‌کند و اینکه چطور عشق، شمس تبریزی را از ادیب و دانشمندی به یک سوفی مبدل می‌کند.

کتاب The Forty Rules of Love

جالب است بدانید که هر پنج فصل این کتاب که بالا به آن‌ها اشاره کردیم با حرف «ب» شروع می‌شوند که نمادی از «بسم الله الرحمن الرحيم» است و اشاره به افکار سوفیسم این کتاب دارد. این قاعده در ترجمه فارسی این کتاب هم رعایت شده است. همچنین در این کتاب به چهل قانون عشق اشاره می‌شود که در بخش‌های بعد به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

معرفی الیف شافاک

الیف شافاک نویسنده، مقاله‌نویس، سخنران و فعال حقوق زنان است که 48 سال دارد. او ترکیه‌ای-بریتانیایی است و در فرانسه به دنیا آمده است، اما پس از جدایی والدینش به همراه مادرش به ترکیه بازگشت و همان جا به تحصیل پرداخت. الیف شافاک تاکنون 17 کتاب به دو زبان ترکیه‌ای و انگلیسی نوشته که یازده تای آن‌ها رمان است. آثار او تاکنون به 53 زبان ترجمه شده است. الیف شافاک در سال 1377 برای رمان «پنهان» برنده جایزه Rumi برای بهترین اثر ادبیات عرفانی در ترکیه شد.

کتاب ملت عشق

الیف شافاک در سال 2006 به دلیل اشاره به نسل‌کشی ارمنیان در رمان حرام‌زاده استانبول، متهم به اهانت به ترک‌ها شد و امکان زندانی شدن او به مدت 3 سال وجود داشت. اما در همان سال پرونده او به دلیل کافی نبودن مدارک علیه‌اش بسته شد.

جملات تاثیرگذار کتاب ملت عشق

در این بخش به تعدادی از جملات کتاب ملت عشق می‌پردازیم که تعدادی از قواعد عشق و تعدادی از دیگر بخش‌های کتاب خواهد بود.

 

قواعد عشق

به هر سو که می‌خواهی برو اما هر سفری را که آغاز می‌کنی، سیاحتی به درون بدان. آن کس که به درون خود سفر می‌کند، سرانجام ارض را طی می‌کند.

قابله می‌داند که زایمان بی درد نمی‌شود و برای آن که تویی تازه و نو ظهور کند، باید برای تحمل سختی‌ها و دردها آماده باشی.

به هریک از ما صفاتی جداگانه عطا شده است. محترم نشمردن اختلاف‌ها و تحمیل عقاید صحیح خود به دیگران بی‌احترامی است نسبت به نظام مقدس خدا.

عشق سفر است. مسافر این سفر، چه بخواهد چه نخواهد، از سر تا پا عوض می‌شود. کسی نیست که رهرو این راه شود و تغییر نکند.

این دنیا به کوه می‌ماند، هر فریادی که بزنی، پژواک همان را می‌شنوی. اگر سخنی خیر از دهانت برآید، سخنی خیر پژواک می‌یابد. اگر سخنی شر بر زبان برانی، همان شر به سراغت می‌آید.

جملات تاثیرگذار کتاب ملت عشق

متن کتاب ملت عشق

اگر یکی را که دوستش داری از دست بدهی، بخشی از وجودت همراه با او از دست می‌رود. مانند خانه‌ای متروکه اسیر تنهایی‌ای تلخ می‌شود؛ ناقص می‌مانی. خلا محبوب از دست رفته را همچون رازی در درونت حفظ می‌کنی. چنان زخمی است که با گذشت زمان، هر قدر هم طولانی، باز تسکین نمی‌یابد. چنان زخمی است که حتی زمانی که خوب شود، باز خون‌چکان است. گمان می‌کنی دیگر هیچ‌گاه نخواهی خندید، سبک نخواهی شد. زندگی‌ات به کورمال‌کورمال رفتن در تاریکی شبیه می‌شود؛ بی‌آن‌که پیش رویت را ببینی، بی‌آن‌که جهت را بدانی، فقط زمان حال را نجات می‌دهی، شمع دلت خاموش شده، در شب ظلمات مانده‌ای.

 

اندیشیدن به پایان راه کاری بیهوده است. وظیفه تو فقط اندیشیدن به نخستین گامی است که بر می‌داری. ادامه‌اش خود به خود می‌آید.

 

خدای متعال غم را آفریده تا از ضدش سعادت بزاید. بیهوده نیست که به این دنیا عالم کون و فساد می‌گویند. در اینجا همه چیز با ضدش پدید می‌آید و با ضدش ساخته می‌شود. تنها پروردگار است که ضد ندارد. از این رو همیشه راز می‌ماند.

نقد و بررسی کتاب ملت عشق

کتاب ملت عشق داستان روان و پرکششی دارد. خانم الیف شافاک به خوبی از پس نوشتن داستانی با تم عرفانی و سوفسطایی برآمدند. اگرچه انتقاداتی هم به آن وارد است. کتاب ملت عشق ماجرای دوستی شمس تبریزی و مولانا را روایت می‌کند و اینکه چطور این ارتباط قوی ما بین شمس و مولانا، مولانا را به سمت تصوف می‌کشاند. اگرچه شخصیت‌های داخل داستان واقعی هستند، اما اتفاقات بیان شده در کتاب سندیت ندارند و صرفا زاده ذهن خلاق نویسنده است؛ پس به این کتاب و داستانش نمی‌شود به چشم تاریخ و واقعیت نگاه کرد که همین مسئله موجب انتقاد و اعتراض برخی از خوانندگان و منتقدین شده که چرا نویسنده از نام این دو شخص استفاده کرده‌ است.

رمان ملت عشق

هرچه مطالعه کتاب چهل قانون عشق را پیش ببرید ممکن است احساس کنید که عشق و ایمان مولانا به شمس خیلی پر رنگ است و این با آیین یگانه پرستی‌ای که در کتاب از آن صحبت می‌کنند همخوانی ندارد و گاهی اینطور به نظر می‌رسد که ارزش خداوند و شمس در نظر مولانا برابر است که این مسئله یکی دیگر از مواردی است که خوانندگان به آن خرده گرفته‌اند. با وجود این‌ها کتاب ملت عشق کتابی‌ست که نه فقط در ترکیه بلکه در سراسر جهان مورد توجه خوانندگان قرار گرفته است؛ چراکه ماجرایی متفاوت و در عین حال جذاب را بیان می‌کند.

سخن پایانی

نقد کتاب ملت عشق

در این مقاله از پلازا به معرفی و نقد و بررسی کتاب ملت عشق پرداختیم. همانطور که پیشتر مطالعه کردید این کتاب در سراسر دنیا به شهرت زیادی دست یافته است و علاقه‌مندان زیادی دارد. اغلب کاربران سایت GoodReads از مطالعه کتاب ملت عشق اثر الیف شافاک راضی بوده‌اند، اما در میانشان پیام‌های منفی هم به چشم می‌خورد. آیا شما کتاب The Forty Rules of Love را مطالعه کرده‌اید؟ نظر شما راجع به این کتاب چیست؟ شما می‌توانید نظراتتان را در پایین همین صفحه برای ما بنویسید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران3 دیدگاه
avatar
الناز
.
30 مهر 1399، 10:14
پاسخ
0
0
رمان ملت عشق رو خوندم خوبه
avatar
گواه
.
25 مهر 1399، 18:14
پاسخ
0
1
خیلی زیبا و روان توضیح داده شده من که عاشق این کتاب شدم و حتما تهیه اش میکنم?
avatar
Maryamemami
.
23 مهر 1399، 17:51
پاسخ
0
1
خیلی جاالب بود ?خسته نباشید
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402