علت باز شدن خودکار برنامه ها در اندروید و جلوگیری از آن

باز شدن خودکار برنامه ها
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

راه اندازی خودکار برنامه در اندروید، ممکن است در خیلی از مواقع آزار دهنده باشد. در این مطلب پلازا قصد داریم ببینیم علت باز شدن خود به خود برنامه های گوشی چیست و چگونه می‌توانیم از این کار جلوگیری کنیم.

باز شدن خودکار برنامه ها در اندروید مشکلی است که می‌تواند عملکرد دستگاه را ضعیف کند. برای جلوگیری از اجرای اتوماتیک (Autostart) اپلیکیشن‌ها در اندروید لازم است بدانید که چگونه برخی اپلیکیشن‌ها را در گوشی یا تبلت غیرفعال یا به اصطلاح فریز (Freeze) کنید. در ادامه می‌توانید با مطالعه روش های جلوگیری از باز شدن خودکار برنامه ها در اندروید، این مشکل را برطرف کنید.

فهرست مطالب

راه اندازی خودکار برنامه چیست؟

راه‌اندازی خودکار همانطور که مشخص است به این معنی است که اپلیکیشن‌ها پس از بسته شدن توسط کاربر، به‌صورت اتوماتیک در پس‌زمینه مجددا راه‌اندازی می‌شوند. بسیاری از برنامه‌ها هستند که برای ارائه امکانات و سرویس‌های بهتر به کاربران، نیاز دارند که در بیشتر مواقع در پس‌زمینه گوشی اجرا شوند؛ برای مثال برنامه‌های گام‌شمار از جمله این موارد هستند. یک برنامه گام‌شمار برای این که بتواند تعداد قدم‌های شما را محاسبه و نشان دهد، باید حتما در پس‌زمینه گوشی فعال باقی بماند تا هر وقت شما شروع به‌حرکت کردید، تعداد قدم‌ها را بشمارد.

علاوه بر اپ‌های گام‌شمار، بسیاری از برنامه‌های دیگر مثل برنامه‌های پیام‌رسان و سرویس‌های مختلف خود گوشی نیز به همین شکل احتیاج دارند برای ارائه بهتر امکانات مختلف خود، به‌صورت مداوم در پس‌زمینه فعال باشند.

اما برنامه‌هایی هم هستند که واقعا نیازی نیست در پس‌زمینه فعال باشند. این نوع برنامه‌ها با باز شدن خودکار، علاوه بر این که بر شارژدهی گوشی تاثیر منفی می‌گذارند، عملکرد کلی خود دستگاه را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند. برای مقابله با این موضوع، جلوگیری از باز شدن خودکار برنامه ها در اندروید می‌تواند برای خیلی از کاربران، به‌خصوص کاربرانی که دارای گوشی‌های قدیمی یا اقتصادی هستند، مهم باشد.

جلوگیری از اجرای خودکار برنامه در اندروید

بالاتر به علت باز شدن خود به خود برنامه های گوشی پرداختیم اما آیا اصلا می‌شود جلوی این کار را گرفت؟ خوشبختانه در اندروید چندین روش مختلف وجود دارد که تا حد خیلی زیادی، امکان مدیریت و محدود کردن برنامه‌های اجرا شده در پس‌زمینه را به کاربر می‌دهد. در ادامه به این روش‌ها اشاره خواهیم کرد. به این نکته توجه داشته باشید که غیرفعال کردن اجرای خودکار برنامه در پس‌زمینه، ممکن است در عملکرد آن برنامه اختلال ایجاد کند و برای مثال نتوانید نوتیفیکیشن‌های مربوط به آن برنامه را دریافت کنید.

۱. فعال کردن حالت Adaptive Battery

قابلیت Adaptive Battery ابتدا در اندروید ۹ معرفی شد. این ویژگی با استفاده از هوش مصنوعی، الگوی استفاده شما از برنامه‌های گوشی را شناسایی کرده و به برنامه‌هایی که بیشتر از همه از آن‌ها استفاده می‌کنید، این امکان را می‌دهد تا در پس‌زمینه، همچنان اجرا شوند. از طرف دیگر برنامه‌هایی که استفاده نمی‌کنید، در پس‌زمینه اجرا نخواهند شد. در گوشی‌های شیائومی این ویژگی همیشه فعال و غیرقابل دسترسی است. اما در گوشی‌های سامسونگ امکان غیرفعال کردن آن وجود دارد. اگر قبلا آن را غیرفعال کره‌اید، برای فعال کردن مجدد به تنظیمات رفته و روی Device Care بزنید. در صفحه بعدی Battery را انتخاب کنید.

علت باز شدن خود به خود برنامه های گوشی

در صفحه بعدی گزینه Background usage limit را انتخاب کنید.

علت باز شدن خود به خود برنامه های گوشی

در صفحه باز شده، روی سه‌نقطه بالای سمت راست زده و Adaptive battery را انتخاب کنید.

اجرای خودکار برنامه در اندروید

در صفحه بعدی مطمئن شوید که این گزینه روی On قرار دارد.

۲. قرار دادن برنامه در حالت Deep Sleep (گوشی‌های سامسونگ)

در گوشی‌های سامسونگ این امکان وجود دارد تا برنامه‌ها را در حالت Deep Sleep قرار دهید. هر برنامه‌ای که در این حالت قرار بگیرد، دیگر امکان باز شدن در پس‌زمینه را نخواهد داشت. البته که برخی برنامه‌های سیستمی را نمی‌توانید در این حالت بگذارید اما بسیاری از برنامه‌ها امکان قرار گرفتن در حالت Deep Sleep را دارند. برای انجام این کار، مانند بالا از تنظیمات به Device Care بروید و روی Battery بزنید. مجددا Background usage limit را انتخاب کرده و این بار روی Deep sleeping apps بزنید.

راه اندازی خودکار برنامه چیست

سپس روی آیکون + در بالای سمت راست صفحه بزنید و برنامه‌هایی که نمی‌خواهید در پس‌زمینه اجرا شوند را انتخاب کنید.

چرا گوشی خود به خود وارد برنامه ها می شود

با انتخاب Add از پایین صفحه، برنامه‌های انتخابی وارد این فهرست شده و دیگر هرگز در پس‌زمینه اجرا نمی‎‌شوند.

۳. محدود کردن میزان استفاده برنامه از باتری

راه دیگر، محدود کردن میزان استفاده برنامه مدنظر به باتری است. در اندروید می‌توانید برای هر برنامه تنظیمات مصرف باتری جداگانه‌ای تنظیم و کاری کنید که برنامه اصلا امکان اجرا در پس‌زمینه را نداشته باشد. برای انجام این کار در گوشی‌های شیائومی باید از تنظیمات به Battery بروید و سپس روی آیکون تنظیمات در بالای سمت راست صفحه بزنید.

چرا گوشی خود به خود وارد برنامه ها می شود

در صفحه بعدی روی گزینه App battery saver بزنید.

علت باز شدن خودکار برنامه ها در گوشی

حالا از فهرست، برنامه مدنظرتان را انتخاب کنید. در صفحه بعدی کافی است گزینه Restrict background activity را انتخاب کنید.

جلوگیری از باز شدن خودکار برنامه ها در اندروید

در گوشی‌های سامسونگ کافی است از تنظیمات به Apps رفته و برنامه مدنظر را انتخاب کنید. سپس روی Battery بزنید تا به صفحه زیر برسید.

علت باز شدن خودکار برنامه ها در گوشی

در اینجا با انتخاب Restricted می‌توانید مانع از اجرای برنامه در پس‌زمینه شوید.

۴. توقف سرویس‌ها از منو Developer Options

از منو Developer Options گوشی نیز می‌توانید به گزینه‌های زیادی برای توقف اجرای برنامه‌ها در پس‌زمینه دسترسی داشته باشید. اما پیش از هر چیز باید این منو را فعال کنید. برای انجام این کار به بخش About phone گوشی رفته و از قسمت Software information چندین بار گزینه Build number را لمس کنید تا در نهایت پیام You are now a developer را دریافت کنید.

حالا دوباره به صفحه تنظیمات رفته و روی Developer options بزنید. سپس گزینه Running services را انتخاب کنید.

باز شدن خودکار برنامه ها در اندروید

از صفحه بعدی، برنامه یا سرویس مدنظر خود را انتخاب کنید. سپس برای توقف برنامه یا سرویس، روی گزینه Stop بزنید.

علت باز شدن خودکار برنامه ها در گوشی

۵. بستن هر برنامه پس از خروج از آن

علاوه بر گزینه بالا، در منو Developer، به گزینه‌های دیگری نیز دسترسی دارید. یکی از این گزینه‌ها از قسمت Apps قابل دسترسی است.

باز شدن خودکار برنامه ها در اندروید

با فعال کردن Don’t keep activities، گوشی به‌صورت خودکار پس از این که از یک سرویس یا برنامه خارج شوید، آن را در پس‌زمینه نیز خواهد بست.

۶. محدود کردن پردازش‌های پس‌زمینه

گزینه دیگری که در بخش Developers وجود دارد و می‌تواند مانع از اجرای برنامه‌ها در پس‌زمینه شود، Background process limit است. این گزینه درست زیر گزینه بالا قرار دارد.

چرا گوشی خود به خود وارد برنامه ها می شود

با انتخاب آن و سپس انتخاب No background processes، دیگر فقط برنامه‌های سیستمی گوشی یا برنامه‌هایی که خودتان در حال استفاده از آن‌ها هستید، در پس‌زمینه اجرا خواهند شد.

۷. مشخص کردن برنامه‌های Autostart (گوشی‌های شیائومی)

در گوشی‌های شیائومی کاربر این امکان را دارد تا برنامه‌هایی که اجازه اجرا شدن در پس‌زمینه دارند را مشخص کند. برای دسترسی به این قابلیت، باید به تنظیمات رفته و روی Manage apps بزنید. سپس از بالای صفحه گزینه Permissions را انتخاب کنید.

جلوگیری از باز شدن خودکار برنامه ها در اندروید

در صفحه بعدی روی گزینه Autostart بزنید. حالا می‌توانید فهرستی از برنامه‌هایی که اجازه باز شدن خودکار در پس‌زمینه دارند را ببینید.

اجرای خودکار برنامه در اندروید

برای این که مانع از اجرای هر کدام شوید، گزینه مربوط به آن‌ها را غیرفعال کنید.

۸. استفاده از گزینه Force Stop

روش‌های بالا شاید برای خیلی از کاربران بیش از اندازه سخت‌گیرانه به‌نظر برسند. یک روش دیگر که بسیار ساده‌تر است، Force Stop کردن برنامه‌ها است. با این کار برنامه در پس‌زمینه متوقف خواهد شد و تنها در صورتی که خودتان آن را باز کنید، دوباره فعال می‌شود.

باز شدن خودکار برنامه ها در اندروید

برای استفاده از این قابلیت، از تنظیمات گوشی به فهرست برنامه‌ها رفته و برنامه مدنظر را انتخاب کنید. سپس روی گزینه Force Stop بزنید.

تفاوت میان توقف (Force stop) و غیرفعال کردن (Disable)

وقتی برنامه‌ای را با گزینه «Force stop» متوقف می‌کنید، اگر در پس‌زمینه یا گوشی شما باز باشد، فوراً بسته خواهد شد. بعداً وقتی برنامه را باز کنید، دوباره مثل همیشه شروع به کار خواهد کرد.

وقتی اپ را غیرفعال (Disable) کنید، آیکون آن در اپلیکیشن‌های گوشی ناپدید خواهد شد و نمی‌توانید دوباره آن را باز کنید، مگر اینکه مجدد از قسمت تنظیمات آن را فعال (Enable) کنید.

اگر نمی‌خواهید دوباره از اپلیکیشن مورد نظر خود استفاده کنید، می‌توانید آن را با استفاده از گزینه «Disable» غیرفعال کنید. بنابراین برای برنامه‌هایی که نمی‌خواهید دوباره استفاده یا باز کنید و همچنین نمی‌خواهید آن‌ها را حذف (Uninstall) کنید، می‌توانید از این گزینه استفاده کنید و آن‌ها را غیرفعال کنید.

اما اگر می‌خواهید دوباره از اپلیکیشن مورد نظر خود استفاده کنید و باز شدن یا فریز شدن آن زمان زیادی می‌برد، می‌توانید با استفاده از گزینه «Force stop» برنامه را به صورت موقتی متوقف کنید.

سوالات متداول

۱. چرا گوشی خود به خود وارد برنامه ها می شود؟

بسیاری از اپلیکیشن‌های گوشی برای ارائه بهتر امکانات خود نیاز دارند در پس‌زمینه فعال باشند. اما اگر یک اپلیکیشن به‌صورت مداوم روی خود صفحه نمایش گوشی باز می‌شود، احتمالا ایراد از آن برنامه است یا گوشی به یک ویروس آلوده شده است. بهترین کار حذف کردن برنامه و نصب مجدد آن از منابع مطمئنی مثل گوگل‌پلی است.

۲. چرا باید مانع از اجرای خودکار برنامه‌ها شد؟

با وجود این که بسیاری از برنامه‌ها برای نمایش نوتیفیکیشن‌ها و ارائه بهتر امکانات خود، احتیاج دارند در پس‌زمینه اجرا شوند، اما برخی برنامه‌ها نیز واقعا نیازی به انجام این کار ندارند. در خیلی از مواقع ممکن است باتری یا عملکرد دستگاه به علت باز شدن خودکار برنامه ها در گوشی، صدمه ببیند. محدود کردن این برنامه‌ها می‌تواند تا حدودی در مصرف باتری و بهبود عملکرد گوشی تاثیر گذار باشد.

جمع بندی

از آنجا که باز شدن خودکار اپلیکیشن ها باعث تضعیف عملکرد دستگاه شده و همچنین میزان بیشتری از شارژ باتری گوشی را مصرف می‌کند، لازم است که به روش‌های مدیریت برنامه‌های گوشی آشنا باشید و این مشکل را به راحتی رفع کنید. در این مقاله چند روش برای جلوگیری از باز شدن خودکار برنامه ها معرفی شد که با دنبال کردن مراحل آن‌ها و با کمی دقت به راحتی می‌توان از این مشکل پیشگیری کرد.

اگر سوالی یا ایده‌ای در مورد رفع مشکل باز شدن اتوماتیک برنامه‌ها در گوشی دارید، لطفاً نظرات خود را در بخش دیدگاه‌های پلازا با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
کیوان
.
17 تیر 1402، 09:06
پاسخ
0
0
درود بر شما خیلی خوب بود ممنون از آموزش هاتون من به دلیل اشراف نداشتن به زبان انگلیسی نمی تونستم از بیشتر امکانات وسایلم استفاده کنم که با وجود شما ها این مشکلم تا حد زیادی کم شده
avatar
اعظم شعبانی
.
17 تیر 1402، 15:34
پاسخ
1
0
@کیوان
ممنون از حسن نظر شما
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402