اینترنت VDSL چیست؟ مقایسه با ADSL و تفاوت آن با فیبر نوری

اینترنت vdsl چیست
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

خرید و ثبت نام اینترنت VDSL برای هر کاربری وسوسه برانگیز است، اما آیا از ملزومات فنی و ویژگی‌های کلی اینترنت VDSL و یا حتی از بسته‌‌های وی دی اس ال آگاهی لازم را دارید؟ اگر شما می‌خواهید تفاوت اینترنت ADSL با VDSL را بهتر و دقیق‌تر بدانید، به شما پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

فناوری اینترنت VDSL از تکنولوژی به‌روزتری نسبت به ADSL برخوردار است. به دلیل دسترسی بالا و هزینه مقرون به صرفه، استانداردهای ADSL و VDSL، همچنان پرکاربردترین نوع اتصال به اینترنت در سراسر جهان هستند. به دلیل پخش مکرر HD یا اشتراک‌گذاری اینترنت در خانه یا محل کار، نیاز به اتصال اینترنت پرسرعت همیشه و همه‌جا احساس می‌شود. VDSL سرعت بسیار بالاتری نسبت به اتصال ADSL ارائه می‌دهد و تفاوت‌های زیادی بین ADSL و VDSL وجود دارد که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. برای دانستن فرق اینترنت ADSL با VDSL همراه پلازا باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

ADSL چیست؟

تفاوت اینترنت adsl با vdsl

ADSL مخفف (Asymmetric digital subscriber line) و به معنای خط مشترک دیجیتال نامتقارن است. خط مشترک، خط تلفنی است که امتداد آن در خانه‌ها یا دفاتر ما خاتمه می‌یابد و ما معمولاً برای برقراری تماس از آن خط استفاده می‌کنیم. در واقع این خط مشترک دیجیتال در وی دی اس ال هم همان نقش را دارا است، ولی نرخ بیت بسیار بالاتری را فراهم می‌کند. این خط تلفن شامل یک جفت سیم مسی است و سیگنال‌های صوتی ما را به انتهای دیگر اتصال تلفنی منتقل می‌کند. از یک لاین این سیم برای انتقال داده‌های اینترنت اما در فرکانس‌های مختلف و متفاوت‌تر استفاده می‌شود. کیفیت اتصال هر دو سیگنال صوتی و داده‌های اینترنتی تحت تأثیر وضعیت و میزان نویزی است که در سیم مسی وجود دارد.

همچنین بخوانید :

در بحث مقایسه ADSL و تفاوت آن با فیبر نوری باید اذعان داشت که اتصال ADSL نسبت به سایر اتصالات مانند فیبر نوری از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است؛ زیرا نیازی به کار گذاشتن و بسترسازی سیم جداگانه یا کابل نیست. از همان سیم تلفنی که برای تماس در اختیار داریم می‌توان برای اتصال به اینترنت استفاده کرد. در واقع + ADSL2 آخرین نسخه ADSL است و این سرویس برای کاربرانی طراحی شده است که در مجاورت سوئیچ‌های مدیریت شده توسط یک سرویس دهنده اینترنت زندگی می‌کنند. هرچه کاربر به این سوییچ‌ها نزدیکتر باشد، سرعت انتقال اینترنت نیز بهتر خواهد بود.

اینترنت VDSL چیست؟

VDSL برگرفته از عبارت Very-high-bit-rate Digital Subscriber Line است. در واقع VDSL (خط مشترک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا) فناوری جدیدتری نسبت به ADSL به شمار می‌رود. مانند ADSL، وی دی اس ال هم از بستر خط تلفن مسی شما استفاده می‌کند، اما سرعت اتصال سریع‌تری را ارائه می‌دهد. اتصال VDSL تقریباً دو برابر سریعتر از ADSL عمل می‌کند. این فناوری از همان خط مشترک دیجیتال برای انتقال سیگنال اینترنتی استفاده می‌کند.

VDSL تجربه کاربری بهتری را به کاربران برنامه‌های اینترنتی ارائه می‌دهد. در این فناوری اتصال به کاربر با نصب یک گره نوری در نزدیکی محل کاربر(ها) فراهم می‌شود. این گره با استفاده از کابل‌های فیبر نوری به ISP متصل می‌شود. مانند+ ADSL2، همچنین اتصال VDSL2 را برای کاربرانی که در محدوده 1.2 کیلومتر از محل سوئیچ‌های VDSL قرار دارند فراهم می‌کند. تفاوت بین ADSL و VDSL چیست؟ هنگام آنلاین شدن در اینترنت باند پهن، در اغلب موارد این سوالی بحث برانگیز است.

تفاوت اینترنت ADSL با VDSL

سرعت اینترنت vdsl

در این بخش از مقاله به تفاوت اینترنت ADSL و VDSL در بخش‌های مختلف می‌پردازیم.

سرعت

تفاوت اصلی بین این دو نوع اتصال به اینترنت عامل سرعت است. سرویس VDSL سرعت بالاتری نسبت به اتصال ADSL ارائه می‌دهد. وی دی اس ال سرعت دانلود تا 70 مگابایت بر ثانیه و سرعت آپلودی برابر با 10 مگابایت بر ثانیه را فراهم می‌کند. در طرف دیگر، ADSL حداکثر سرعت دانلودی معادل 24 مگابایت بر ثانیه را فراهم می‌کند و سرعت آپلود آن نیز بسیار کمتر از VDSL است. بعلاوه سرعت اینترنت VDSL نیز در شرایط مختلف همانند ADSL ممکن است تغییر یابد.

برنامه های کاربردی

با استفاده از VDSL، می‌توانید برنامه‌های با پهنای باند بالا مانند Skype و YouTube یا پشتیبان‌گیری آنلاین را به راحتی و بدون هیچ گونه تأخیری اجرا کنید.

دسترسی

در مقایسه با وی دی اس ال، ADSL نیز به راحتی در دسترس است. بیشتر ارائه دهندگان خدمات اینترنتی در سراسر جهان این سرویس‌ها را ارائه می‌دهند.

قیمت

در آيتم قیمت هر دو نوع اتصال به اینترنت تنوع زیادی وجود ندارد. از طرفی هزینه اینترنت VDSL بدلیل جدید بودن این فناوری برای کاهش به زمان بیشتری نیاز دارد. این در حالیست که تعدادی از ارائه دهندگان اینترنت، این سرویس‌ها را ارائه می‌دهند. شاید رقابت تنگاتنگ دلیل این امر باشد! لازم به ذکر است تعرفه های اینترنت VDSL با توجه به سرعتی که وی دی اس ال فراهم می‌آورد، نسبتا زیاد است.

کاهش سیگنال

درست است که با افزایش فاصله سیم مسی بین کاربر و ایستگاه سوئیچینگ، در هر دوی این سرویس‌ها در مناطق تحت پوشش VDSL و ADSL قدرت سیگنال کاهش می‌یابد، اما در مقایسه با ADSL، سیگنال VDSL با سرعت و شیب کمتری کاهش می‌یابد.

به دلیل سرعت بسیار بالایی که VDSL قادر به ارائه آن است، از آن به عنوان یک فناوری آینده‌نگر نیز یاد می‌شود که مناسب برای استقرار در بستر برنامه‌های پهنای باند بالا مانند VoIP telephony و حتی HDTV است که ADSL توانایی انتقال آن را ندارد. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مفید اینترنت VDSL از این واقعیت ناشی می‌شود که از 7 باند فرکانسی مجزا جهت انتقال داده استفاده می‌کند. به تبع آن، کاربر این توانایی را به دست می‌آورد که انتخاب کند کدام باند فرکانس برای دانلود یا آپلود مورد استفاده قرار گیرد. این نوع انعطاف پذیری در سفارشی سازی انتقال داده به میزبانی فایل‌های خاصی که قرار است توسط بسیاری از افراد دانلود شود، بسیار خوب و تحسین برانگیز است.

مهمترین ایرادی که بر اینترنت VDSL وارد است چیست؟ در توضیح این نکته باید متذکر شد که این اشکال در فاصله کاربر سرویس گیرنده از مرکز تلفن است. در فواصل 300 متری، ممکن است هنوز به حداکثر سرعت اینترنت دسترسی داشته باشید، اما در فواصل دورتر، کیفیت خط و سرعت خیلی زود تحت تاثیر قرار می‌گیرند. به همین دلیل ممکن است اینترنت ADSL هنوز ترجیح داده شود، مگر اینکه از نظر فاصله به مرکز تلفن شرکتی که در آن مشترک هستید، بسیار نزدیک باشید. بیشتر مشترکان وی دی اس ال شرکت‌هایی هستند که به سرور بسیار سریعی نیاز دارند و اغلب سرورهای خود را در مجاورت یکدیگر قرار می‌دهند.

مقایسه اینترنت با استاندارد فیبر نوری و VDSL

بدیهی است زمانی که صحبت از اتصال اینترنت پرسرعت می‌شود، سریعترین سرعت دانلود را ترجیح می‌دهید. اگرچه برخی از سرویس‌های باند پهن از سایر سرویس‌ها سریعتر هستند، اما همه این‌ها به نوع تکنولوژی اتصال شما بستگی دارد. در دنیای امروز، باند پهن فیبر نوری فوق سریع (UFB) بهترین گزینه اینترنت برای سرعت‌های قابل اطمینان و بالا در اینترنت است. تا ماه مه 2018 تقریباً 200000 خانه، شغل، مرکز درمانی و مدرسه در سراسر کشور نیوزیلند به شبکه فیبر نوری فوق سریع متصل بودند. گفته می‌شود اینترنت پهنای باند بالا چشم‌اندازی برای آینده نیوزیلند است. در این کشور از کابل‌های نوری پرسرعت استفاده می‌شود تا سرعت بیشتری نسبت به سایر سرویس‌های باند پهن ارائه دهند. با برنامه‌ریزی‌های دولت این کشور برای برقراری ارتباط خانه‌ها با فیبرنوری تقریبا 80% از مردم نیوزیلند تا سال 2019 به شبکه فیبر نوری دسترسی خواهند داشت.

سرویس فیبر نوری فوق‌ سریع یا همان (UFB) نه تنها سریعتر از اینترنت VDSL یا ADSL است، بلکه مزایای بسیار دیگری را نیز به کاربر خود ارائه می‌دهد. بیایید نگاهی بیندازیم به سرعت UFB و ببینیم که دقیقا چقدر سریعتر از رقبای خود است و مزایای دیگر شبکه کابل فیبر نوری نسبت به شبکه سیم مسی چیست؟

در ارائه این سرویس، داده‌ها از طریق کابل کشی مناسب و از طریق یک ماده شفاف ساخته شده از پلاستیک یا شیشه منتقل می‌شوند. این استاندارد ظرفیت ارسال اطلاعاتی نزدیک به سرعت نور را دارا است. UFB یا همان فیبر نوری فوق سریع، می‌تواند سرعتی تا حداکثر 200 مگابایت بر ثانیه ارائه دهد. این سرعت را با میزان پهنای باند ADSL مقایسه کنید که در نهایت فقط می‌تواند تا 24 مگابایت بر ثانیه سرعت داشته باشد. VDSL نیز می‌تواند دو برابر سریعتر از اتصال ADSL عمل کند. با این وجود هر دو سرویس هنوز هم در مقایسه با سرعت فیبر نسبتا ضعیف عمل می‌کنند.

در جدول زیر نمایی از سرعت فیبر فوق سریع و مقایسه آن با سایر سرویس‌های باند پهن در دانلود فیلم و آهنگ ارائه داده‌ایم:

Fibre (100Mbps)VDSL (20Mbps)ADSL (10Mbps)حجم فایلنوع فایل
0.3 ثانیه1.5 ثانیه3 ثانیه4 مگابایتآهنگ 4 دقیقه‌ای
50 ثانیه4 دقیقه8.5 دقیقه600 مگابایتفیلم اچ دی 45 دقیقه‌ای
4.5 دقیقه32 دقیقه60 دقیقه4 گیگابایتفیلم اچ دی 2 ساعته

جمع بندی

در پایان باید گفت که سرویس اینترنت VDSL قبل از هر چیز به دلیل سرعت بالای اتصال به اینترنت که دانلود و آپلود فایل‌های رسانه را به صورت روان‌تری انجام می‌دهد، برنده واضح در رقابت با اینترنت ADSL لقب می‌گیرد. این سرعت‌ها هیچ ارتباطی با اتصال از نوع فیبر نوری ندارند، اما لازم به ذکر است می‌تواند رقابت سختی را برای خدمات‌دهندگان اینترنت کابلی فراهم کند. از طرفی نیز اگر بخواهیم در سطح بین‌المللی به بررسی این دو سرویس بپردازیم، باید این را نیز بپذیریم که با توجه به محدودیت‌های VDSL و تعرفه اینترنت VDSL که چندان هم مقرون به صرفه نیست، گسترش آن به اندازه ADSL فراگیر نیست.

این نکته را باید در نظر داشت که در حال حاضر اینترنت VDSL فقط در کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن گسترده شده است. در حالی که سایر کشورها نیز دارای پیشنهاداتی جهت اجرای VDSL هستند و در این سطح فقط یک یا دو شرکت محدود وجود دارند تا آن را پیاده‌سازی و اجرا کنند. از این منظر می‌توان گفت در مقایسه، ADSL بسیار پرکاربردتر جلوه می‌کند و همه کشورهایی که اینترنت پرسرعت ارائه می‌دهند می‌توانند سرویس ADSL را ارائه کنند. اگر از ADSL یا VDSL استفاده می‌کنید، نظرات و تجربه خود را در پلازا به اشتراک بگذارید و اعلام کنید که بین دو سرویس مذکور کدام‌ یک را ترجیح می‌دهید؟ نظرات شما مثل همیشه برای ما ارزشمند است.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402