ویندوز پاورشل چیست؟ کاربردها، دستورات و آموزش PowerShell

ویندوز پاورشل چیست
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

حتما تا به حال از Command prompt استفاده کرده‌اید. محیط ساده‌ای که با نوشتن چند خط دستور، به راحتی کارتان را راه می‌اندازد و شما را از مراجعه به یک متخصص کامپیوتر، بی‌نیاز می‌کند. اما درباره ویندوز پاورشل چقدر می‌دانید؟ با آموزش پاورشل همراه ما باشید.

ویندوز پاورشل یک ابزار خودکارسازی Task (وظیفه) است که توسط شرکت مایکروسافت ایجاد شده‌ است. PowerShell به کاربران کامپیوتر کمک می‌کند تا بار کاری‌شان را کاهش دهند. در واقع وظیفه اصلی ویندوز پاورشل این است که Taskها و پردازش‌های ساده را در ویندوز، به طور خودکار درآورد. این کار به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت روی کارهای مهم‌تر و پیچیده‌تر تمرکز کنید. در این مقاله از پلازا با آموزش پاورشل همراه ما باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

ویندوز پاورشل چیست؟

پیش از این که وارد بخش آموزش پاورشل بشویم، بیایید به یک سوال ساده بیندیشیم. شل (Shell) به چه معناست؟ شل (Shell) در واقع یک برنامه کامپیوتری است که دستورها را از طریق صفحه کلید دریافت کرده و تفسیرشان می‌کند. سپس آنها را برای سیستم عامل می‌فرستد تا آنها را اجرا کند. Shell اساسا به عنوان یک رابط میان شما و سیستم عامل عمل می‌کند. در سال 2006 بود که ویندوز یک تحول اساسی در مفهوم Shell ایجاد کرد و راه حل جدیدی به نام ویندوز پاورشل را به دنیای فناوری، عرضه کرد. حال که متوجه شدید پاورشل چیست، بیایید نگاهی به تاریخچه آن بیندازیم.

تاریخچه PowerShell

در بخش قبلی با تعریف شل آشنا شدید. Shellها از زمانی که سیستم عامل مولتیکز در سال 1969 روی کار آمد، وجود داشته‌اند. ویندوز نسخه Shell خود را در نوامبر سال 1985 ارائه کرد. این نسخه از شل، یک Shell پایه بود که برای مدیریت فایل‌ها، کارایی داشت و MS-DOS اجرایی نام داشت. توسعه‌هایی روی این نسخه از شل انجام شد، اما همیشه نیاز به چیزی قدرتمندتر احساس می‌شد. پیش‌تر از این‌ها در تاریخ ویندوز، کاربران از ابزارهای متفاوتی برای مدیریت سیستم و خودکارسازی استفاده می‌کردند. نهایتا در سال 2006 ویندوز PowerShell ارائه شد.

آموزش پاورشل

کاربرد ویندوز پاورشل چیست؟

قبل از این که وارد بخش آموزش پاورشل بشویم، می‌خواهیم ببینیم که کاربرد ویندوز پاورشل چیست. پاورشل شما را قادر می‌سازد تا عملیات‌های متفاوتی را اجرا کنید؛ از خودکارسازی taskهای تکراری، مدیریت شبکه و… گرفته تا taskهایی مانند انتشار محتوای وب‌سایت و… که نیاز به خلاقیت و توجه بیشتری دارند. بهره‌گیری از پاورشل نه تنها باعث صرفه‌جویی در وقت شما می‌شود، بلکه موجب می‌شود کنترل بیشتری روی سیستم عامل و فرآیندهایش داشته‌ باشید.

چه تفاوتی بین PowerShell و Command Prompt وجود دارد؟

تفاوت پاورشل با CMD در چیست؟ پاورشل محیطی مشابه با Command prompt دارد، اما این تنها ظاهر قضیه است و این دو در اصل، تفاوت‌های زیادی با هم دارند. کاربران Command prompt در بسیاری از موارد، نیاز به دانش تخصصی خاصی ندارند و با وارد کردن مجموعه‌ای از دستورهای ساده در Command prompt، کار خود را راه می‌اندازند. اما کاربران پاورشل، حرفه‌ای‌تر هستند. ویندوز پاورشل یک ابزار حرفه‌ای و کارآمد است که با استفاده از زبان برنامه نویسی C# کار می‌کند. در واقع، دستورات پاورشل، به زبان C# نوشته‌ می‌شوند.

آموزش پاورشل

چگونه ویندوز پاورشل را اجرا کنیم؟

برای اجرای ویندوز پاورشل، منوی استارت را باز کرده و در قسمت جستجو، عبارت Windows PowerShell را تایپ کرده و روی نتیجه جستجو، کلیک کنید. سپس Run as administrator را بزنید. به این ترتیب، برنامه ویندوز پاورشل روی کامپیوتر شما اجرا می‌شود. راه دیگری هم برای این کار وجود دارد. روی صفحه کلید، کلید ویندوز را به همراه R فشار دهید و PowerShell را تایپ کنید. سپس اینتر را بزنید تا ویندوز پاورشل باز شود. از اینجا به بعد، وارد آموزش اسکریپت نویسی پاورشل می‌شویم.

آموزش پاورشل به زبان ساده

در این مطلب سعی کرده‌ایم یک آموزش مقدماتی پاورشل داشته‌ باشیم تا با نحوه اجرای اسکریپت در پاورشل آشنا شوید. ادامه مطلب شامل گلچینی از مفیدترین شیوه‌های استفاده از پاورشل برای هر کاربری است.

اسکریپت‌ نویسی با استفاده از ویندوز پاورشل

اسکریپت، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها است. در واقع، اسکریپت برنامه‌ای کوتاه است که در دل یک برنامه بزرگ‌تر قرار دارد و هنگام اجرای آن برنامه، اجرا می‌شود. با استفاده از ویندوز پاورشل، می‌توانید به آسانی یک اسکریپت بنویسید و در آینده هم از آن استفاده کنید. در ادامه، با آموزش اسکریپت نویسی پاورشل همراهمان باشید.

ساده‌ترین راه برای اسکریپت‌نویسی در ویندوز پاورشل، استفاده از Notepad است. دستورهای زیر را قدم به قدم، دنبال کنید. ابتدا برنامه Notepad را باز کرده، سپس اسکریپت‌تان را در آن جایگذاری کنید. برای مثال، کد زیر:

Write-Host  “I make memes; Therefore I am.”

حالا روی گزینه File کلیک کرده و Save as را بزنید. سپس نام را وارد کنید و Save را بزنید. برای اجرای اسکریپت، ویندوز پاورشل را به عنوان Administrator اجرا کنید. سپس دستور زیر را نوشته و Enter را بزنید:

Set-ExecutionPolicy RemoteSigned

این کار باعث می‌شود سیاست اجرا در رایانه شما تغییر کرده و اسکریپت‌ها به وسیله ویندوز پاورشل، اجرا شوند. نهایتا، حرف A را تایپ کرده و Enter را بزنید. سپس دستور زیر را بنویسید تا اجرا شود. به جای mshaa، باید نام کاربری‌تان را بنویسید.

“C:\Users\mshaa\Desktop\script.txt” &

اگر به صورت گام به گام این کارها را انجام داده‌ باشید، اسکریپت شما به طور موفقیت‌آمیز روی پاورشل اجرا شده‌ است.

پاک کردن محتوای یک فایل خاص

تا به حال در موقعیتی بوده‌اید که دلتان بخواهد تمام محتویات قدیمی یک فایل را پاک کنید، اما خود فایل، دست نخورده باقی بماند؟ در این صورت می‌توانید از دستور Clear-content در ویندوز پاورشل استفاده کنید.

Clear-Content C:\Temp\TestFile.txt

دقت داشته‌ باشید که در قسمت مسیر فایل، باید آدرس فایلی که می‌خواهید پاک شود را بنویسید.

استفاده از ویندوز پاورشل برای اسکن بدافزارها

با استفاده از ویندوز پاورشل می‌توانید برای شناسایی بدافزارها روی سیستم‌تان، اسکن انجام دهید. برای اجرای یک اسکن سریع، دستور زیر را در ویندوز پاورشل تایپ کرده و Enter را بزنید.

Start-MpScan -ScanType QuickScan

اما گاهی اوقات، اسکن ساده کارساز نیست. در این موارد، با استفاده از دستور زیر، یک اسکن کامل انجام دهید.

Start-MpScan -ScanType FullScan

انجام عملیات روی فایل ها و پوشه ها

به کمک ویندوز پاورشل، می‌توانید مدیریت فایل‌ها و پوشه‌هایتان را از یک مکان واحد، انجام دهید. کارهای بسیار زیادی هستند که می‌توانید انجام دهید. مثلا انتقال، باز کردن، تغییر نام و غیره. دستورهای زیر را مدنظر قرار داده و به جای mshaa، نام کاربری‌تان را قرار دهید.

چگونه نام یک فایل را در دو ابزار سنتی و مدرن تغییر دهیم؟

حتما می‌دانید که تغییر نام فایل به صورت سنتی چگونه است: کلیک راست روی فایل و انتخاب گزینه Rename. اما شیوه مدرن انجام این کار، استفاده از دستور زیر در ویندوز پاورشل است:

Rename-Item c:\Users\mshaa\Desktop\MemesAreLame.xls MemesAreCool.xls

 انتقال فایل ها و پوشه ها

نحوه انتقال فایل‌ها توسط ویندوز پاورشل، به سادگی وارد کردن این دستور است:

Move-Item c:\Users\mshaa\Desktop\MemesAreLame.xls c:\Users\mshaa\Documents

باز کردن فایل ها

برای باز کردن هر فایلی که می‌خواهید، دستور زیر را استفاده کنید:

Invoke-Item c:\MakeUseOf\HelloWorld.txt

با اعمال تغییرهای اندکی روی دستور بالا، می‌توانید چندین فایل را به طور همزمان، باز کنید:

Invoke-Item c:\MakeUseOf\*.txt

کلام آخر

امیدواریم که این آموزش پاورشل، برایتان مفید واقع شده‌ باشد. در این مطلب سعی کردیم نحوه کار با ویندوز پاورشل را در سطح مبتدی، ارائه دهیم. شما چه تجربه‌ای از کار با ویندوز پاورشل دارید؟ چه کاربردهای دیگری برای آن سراغ دارید؟ تجربیات ارزشمند خود را حتما با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
hashemi
.
08 تیر 1402، 11:40
پاسخ
0
0
سلام ... مطالب مفیدی بود ... فقط یه سوال دارم من تا اون مرحله که میگید run as adminstration بزنید پیش رفتم ولی پاورشل رو باز میکنه و یه دفعه میره ( حتی از راه دوم هم رفتم فقط میاد و میره و نمیتونم کاری روش انجام بدم و کدی توش بنویسم ........) لطفا راه حل بدید
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402