روش های برنزه شدن در تابستان + عوارض برنزه کردن

روش های برنزه شدن
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

برنزه کردن پوست یکی از ترندهای جذاب تابستانی است که محبوبیت بسیاری بین افراد مختلف دارد. اما برای این کار باید با روش های برنزه شدن به خوبی آشنا باشید و نحوه برنزه كردن با آفتاب را بدانید. بنابراین با آموزش برنزه کردن همراه ما باشید.

برنزه کردن پوست یکی از شیرینی‌ها و جذابیت‌های فصل تابستان محسوب می‌شود که طرفداران بسیاری دارد. افراد زیادی وجود دارند که برنزه شدن را یکی از فاکتورهای زیبایی در نظر می‌گیرند و در فصل تابستان از روش های برنزه شدن استفاده می‌کنن تا پوست خود را برنز کنند. برنزه کردن پوست در فرهنگ غربی نشانه جذابیت و فریبندگی یک شخص بوده و افراد برنزه عموما به عنوان قشر ثروتمند و مرفه جامعه تلقی می‌شوند. البته برنزه کردن پوست در تابستان امری کاملا سلیقه‌ای است. عده‌ای پوست سفید و عده‌ای نیز پوست برنز را می‌پسندند و به شیوه‌های مختلفی برای تغییر رنگ پوست خود متوسل می‌شوند. با این حال، روش های برنزه شدن متعددی وجود دارد که هریک از آنها مزایا و معایب خود را دارند. در این مقاله از پلازا با آموزش برنزه کردن و همچنین عوارض و نکات مهم برنزه کردن همراه شما هستیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید

برنزه کردن چیست و به چه روش هایی انجام می شود؟

آموزش برنزه کردن

برنزه کردن به معنای تغییر رنگ پوست بدن و یا صورت به رنگی تیره‌تر از پوست طبیعی است. این کار در میان خانم‌ها بسیار رایج و پرطرفدار است و البته برخی آقایان نیز به برنز کردن علاقه دارند و در فصل تابستان این کار را انجام می‌دهند. برنزه بودن پوست در جوامع امروزی به یکی از فاکتورهای زیبایی و جذابیت تبدیل شده و به همین دلیل در میان مردم محبوبیت بسیاری دارد. البته این باور به تدریج از فرهنگ غربی به فرهنگ ما وارد شد و در حال حاضر یکی از ترندهای جذاب تابستانی به حساب می‌آید.

شیوه‌های متعددی برای برنزه شدن پوست وجود دارد که هرکدام طرفداران خاص خود را دارند. به طور کلی سه روش اصلی برای برنز کردن پوست وجود دارد که هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه این بخش از مقاله آموزش برنزه کردن، روش های برنزه شدن را معرفی می‌کنیم.

1. برنزه شدن با نور خورشید

بهترین روغن برای برنزه شدن در آفتاب

برنز کردن با نور طبیعی خورشید بهترین و ایمن‌ترین شیوه برای انجام این کار است. هیچ شیوه‌ای به اندازه آفتاب طبیعی و مستقیم برای برنز کردن مناسب نیست، اما این روش اخیرا به لطف ظهور تکنولوژی کمی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. نور خورشید سرشار از ویتامین D بوده که برای سلامتی بسیار مفید است و از ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله سرطان و روماتیسم جلوگیری می‌کند. بنابراین بهترین روش برای برنز شدن در تابستان، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید است که البته اصول و قواعد خاص خود را دارد.

2. برنزه شدن با سولاریوم

نحوه برنزه كردن با آفتاب

دستگاه سولاریوم نیز یکی دیگر از شیوه‌های برنز شدن در تابستان بوده که چند سالی است وارد ایران شده و از محبوبیت خاصی در میان خانم‌ها برخوردار است. امروزه در بسیاری از آرایشگاه‌های زنانه و استخرها، دستگاه سولاریوم وجود دارد و افراد بسیاری برای برنز کردن از سولاریوم استفاده می‌کنند. دستگاه سولاریوم یک تخت است که در دیواره‌های اطراف آن لامپ‌های اشعه فرابنفش UV تعبیه شده است. این دستگاه در واقع نوعی اشعه خورشیدی مصنوعی تولید کرده و پس از گذشت چندین دقیقه پوست را برنز می‌کند. بسیاری از متخصصان استفاده از دستگاه سولاریوم را برای برنز کردن، خطرناک اعلام کرده‌اند.

از مهمترین نکات برنز کردن با دستگاه سولاریوم این است که برنزه شدن با این دستگاه‌ها خطرناک تر از برنزه شدن با آفتاب است. دلیلش هم مشخص است؛ اشعه‌های فرابنفش این دستگاه‌ها تقریبا سه برابر اشعه‌های خورشید است. دستگاه‌های سولاریوم مقدار زیادی اشعه را بر پوست بدن می‌تابند و این باعث می‌شود که پوست در معرض خطر قرار بگیرد.

3. کرم ها و لوسیون های برنزه کننده

برخی کرم‌ها و لوسیون‌های مختلف نیز وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید پوست خود را برنز کنید. این محصولات یکی از شیوه‌های خانگی برنز شدن محسوب می‌شوند که با استعمال آنها بر روی پوست خود می‌توانید برنز شوید. این کرم‌ها و لوسیون‌ها دارای طیف‌های رنگی مختلفی هستند که مطابق با سلیقه خود می‌توانید از آنها استفاده کنید. مسلما این محصولات شیمیایی نیز دارای ترکیباتی هستند که استفاده مکرر از آنها موجب آزردگی پوست خواهد شد.

اگر از این نوع محصولات استفاده می‌کنید، می‌توانید از وازلین نیز کمک بگیرید. برای برنزه شدن با وازلین و محصولات برنزه‌کننده، می‌توانید از وازلین در نقاط خشک‌تر پوستتان استفاده کنید تا با مرطوب شدن، بهتر بتواند لوسیون برنز کننده را جذب کند. وازلین را برای جلوگیری از برنز شدن برخی نقاط بدن نیز می‌توانید استفاده کنید. مثلا اگر حین استفاده از محصولات برنزه‌کننده به ناخن‌هایتان وازلین بمالید، دیگر ناخن‌هایتان رنگی نمی‌شوند.

نحوه برنز كردن با آفتاب ؛ نکات مهم قبل از برنزه کردن

نکات مهم برای برنزه کردن پوست

همانطور که اشاره کردیم، از میان روش های برنزه شدن، بهترین و امن‌ترین شیوه برای برنز کردن پوست، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. برای برنزه شدن هیچ گزینه‌ای ایمن‌تر از نور طبیعی خورشید وجود ندارد. البته برنز شدن با نور خورشید نیز به سادگی دراز کشیدن در آفتاب نیست. برنز شدن با آفتاب قواعد ویژه‌ای دارد که باید حتما رعایت شوند؛ زیرا در صورت عدم رعایت این اصول ممکن است پوستتان بسوزد یا به عبارتی آفتاب سوخته شوید.

اصول برنزه شدن با افتاب ساده اما مهم است و در صورت انجام دقیق هریک از این قواعد می‌توانید به صورت کاملا طبیعی، پوست خود را برنز کنید. بهترین روش برای برنزه شدن با آفتاب این است که پروسه برنزه کردن خیلی طولانی نباشد تا بیش از حد در معرض اشعه‌های خورشید قرار نگیرید. برای اینکه تجربه بهتری از برنزه شدن داشته باشید، بهتر است برخی نکات مهم برای برنزه کردن پوست را قبل از شروع در نظر بگیرید. در این بخش نکات مهمی که باید قبل از برنزه کردن بدانید را مرور می‌کنیم.

پوشیدن لباس مناسب

در ابتدا برای آماده ساختن بدن خود برای برنز کردن باید لباسی بپوشید که پوست بدن شما را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار می‌دهد. انتخاب نوع لباس کاملا به خودتان بستگی دارد، اما بهترین گزینه برای این کار، پوشیدن مایو شنا است. به خاطر داشته باشید که این موضوع کاملا سلیقه‌ای است و بستگی به آن دارد که قصد دارید کدام نقاط از بدن خود را برنز کنید. هر نقطه از بدن که در مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، برنزه خواهد شد.

انتخاب زمان مناسب

برنزه شدن با وازلین

در آموزش برنزه کردن باید بگوییم که بین ساعت‌های 12 ظهر تا 3 بعد از ظهر، نور خورشید قوی‌تر است و اگر در این ساعات آفتاب بگیرید، زودتر برنزه می‌شوید. اما نکته اینجاست که چون نور خورشید در این ساعات قوی‌تر است، بنابراین برای پوست مضرتر هم خواهد بود؛ چراکه اشعه‌های آن نیز در این بازه زمانی قوی‌تر هستند. این مسئله ریسک ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. پیشنهاد ما این است که اگر پوست خیلی حساس و روشنی دارید، در این ساعات روز به فکر آفتاب گرفتن نباشید. در اینصورت شما می‌توانید قبل از ساعت 10 صبح یا بعد از 4 بعد از ظهر آفتاب بگیرید.

استفاده از کرم های ضد آفتاب

نحوه برنز كردن با آفتاب

در ادامه مقاله روش های برنزه شدن باید به اهمیت ضدآفتاب اشاره کنیم. حداقل 20 دقیقه پیش از قرار گرفتن در معرض نور خورشید باید از یک کرم ضد آفتاب با SPF حدود 15 الی 30 استفاده کنید. SPF یک معیار اندازه‌گیری برای نشان دادن میزان مقاومت ضد آفتاب مورد نظر در برابر اشعه‌های فرابنفش نور خورشید است. این معیار نشان می‌دهد آن ضد آفتاب تا چه اندازه می‌تواند از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کند. SPF در واقع از برنز شدن پوست جلوگیری نمی‌کند، بلکه از پوست شما در برابر آسیب‌های اشعه فرابنفش محافظت می‌کند. استفاده از ضد آفتاب، بخش مهمی از فرآیند برنزه شدن بدن محسوب می‌شود. برای خرید کرم ضد آفتاب می‌توانید از این راهنمای خرید کمک بگیرید.

استفاده از روغن

اگر از روغن برای برنزه کردن استفاده می‌کنید، باید بدانید که بهترین روغن برای برنزه شدن در آفتاب، روغنی است که به طور طبیعی از شما در برابر نور خورشید محافظت می‌کند. لازم به ذکر است که روغن به تنهایی برای برنزه کردن کافی نیست و حتما باید در کنار آن از ضدآفتاب هم استفاده کنید. پیشنهاد ما برای بهترین نحوه برنزه كردن با آفتاب، استفاده از ضدآفتاب به همراه روغن‌هایی مانند روغن آووکادو، روغن نارگیل، روغن تمشک یا روغن هویج است. این روغن‌ها باعث آب‌رسانی به پوست شما می‌شوند و همچنین از آن در برابر پرتوهای مضر خورشید محافظت می‌کنند.

عدم استفاده از لوسیون های برنز کننده

در هنگام برنزه کردن در مقابل آفتاب به هیچ عنوان نباید از لوسیون‌های کمکی برای برنزه شدن استفاده کنید. زیرا تنها کاری که این کرم‌ها و لوسیون‌ها انجام می‌دهند این است که احتمال سوزاندن پوست شما را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهند و همچنین موجب ابتلا به سرطان پوست می‌شوند. برنز شدن آرام آرام در زیر نور آفتاب، بهترین شیوه برای برنز کردن است و نیاز به لوسیون‌های اضافی و کمکی ندارد.

بهترین روش برنزه شدن در آفتاب

بعد از مطالعه مهم‌ترین نکات مربوط به برنزه کردن، در این بخش از مقاله آموزش برنزه کردن، روش صحیح برنزه شدن با آفتاب و نکاتی که حین آفتاب گرفتن باید رعایت شود را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

به مدت 20 الی 30 دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید دراز بکشید

روش صحیح برنزه شدن با آفتاب

در مرحله اول آموزش برنزه کردن، پس از آنکه ضد آفتاب را بر روی بدن خود استعمال کردید، برای شروع فرآیند برنزه شدن باید در مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرید. به یاد داشته باشید که در ساعت 12 ظهر، نور خورشید بسیار قوی است؛ زیرا پرتوها با زاویه 90 درجه به زمین برخورد می‌کنند. بنابراین در این ساعت طلایی نباید بیشتر از 20 دقیقه در مقابل نور خورشید قرار بگیرید.

مجددا ضد آفتاب بزنید و به طرف دیگری از بدن دراز بکشید

آموزش برنزه کردن

پس از گذشت 20 دقیقه باید ضد آفتاب خود را تجدید کنید و برای برنز شدن کل بدن، به سمت دیگری دراز بکشید. به عنوان مثال اگر ابتدا رو به خورشید دراز کشیدید، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از شروع فرآیند برنزه سازی باید بر روی شکم دراز بکشید. حواستان باشد که تغییر حالت دراز کشیدنتان باعث سرعت بخشیدن به روند برنزه شدن و همچنین جلوگیری از آفتاب‌سوختگی می‌شود. پس این مرحله را جدی بگیرید.

تجدید ضدآفتاب

ضد آفتاب برای تأثیرگذاری باید هر 30 دقیقه یک بار، تجدید شود. حتی لوسیون‌های ضد آب نیز پس از شنا کردن، خاصیت اولیه و موثر خود را از دست می‌دهند. بنابراین پس از تعریق، بدن خود را خشک کرده و مجددا از ضد آفتاب استفاده کنید تا پوستتان نسوزد.

در هنگام برنزه کردن، آب بنوشید

بهترین روش برای برنزه شدن با آفتاب

همیشه در هنگام برنز کردن، یک بطری پر از آب در کنار خود داشته باشید و مرتبا از آن بنوشید. آب سلول‌های پوست را سالم نگه می‌دارد و این امر می‌تواند از آسیب‌های ناشی از نور خورشید جلوگیری کند. به جای آب از سایر مایعات دیگر مانند آب پرتقال طبیعی نیز می‌توانید استفاده کنید.

گاهی زیر سایه قرار بگیرید

در مقاله راهنمای روش های برنزه شدن باید اشاره کنیم که نیاز نیست به‌طور مداوم زیر نور آفتاب قرار بگیرید. گاهی نیز در سایه بمانید تا پوستتان کمی استراحت کند. این کار باعث کاهش احتمال آفتاب‌سوختگی می‌شود.

در آفتاب گرفتن زیاده‌روی نکنید

مهم‌ترین نکته در نحوه برنزه كردن با آفتاب این است که نباید بیش از حد توان پوستتان در تولید ملانین، زیر آفتاب بمانید. ملانین نوعی رنگدانه در پوست است که سبب برنزه شدن می‌شود. بدن هر فرد در هر روز می‌تواند تا حد مشخصی برنزه شود. معمولا بعد از اینکه در یک روز 2 الی 3 ساعت زیر آفتاب بمانید، پوستتان دیگر تیره‌تر نمی‌شود و اگر همچنان در معرض نور خورشید قرار بگیرید، باعث آسیب دیدن پوستتان می‌شوید.

ماندن بیش از حد در مقابل نور مستقیم خورشید باعث سوختگی پوست خواهد شد. زمانی که پوست شما به تدریج برنزه شود، دیگر نیازی نیست برای هر مرتبه برنز کردن، 30 دقیقه و یا بیشتر در مقابل نور خورشید قرار بگیرید. برای تجدید رنگ برنز پوست، 15 دقیقه کفایت می‌کند.

خوراکی های مناسب برای برنزه کردن

همه چیز در مورد برنزه شدن

شاید در نگاه اول عجیب به‌نظر بیاید که یک ماده غذایی در برنزه کردن به ما کمک کند. اما حقیقت این است که طبق برخی تحقیقات انجام شده، میل کردن برخی مواد غذایی سبب محافظت از پوست می‌شود.

در ادامه راهنمای نحوه برنزه كردن با آفتاب باید اشاره کنیم که خوردن خوراکی‌های غنی از لیکوپن را فراموش نکنید. لیکوپن نوعی آنتی‌اکسیدان است که به‌طور طبیعی از پوست انسان در برابر اشعه‌ی خورشید محافظت می‌کند. این آنتی‌اکسیدان در گوجه فرنگی، هندوانه، هویج و به‌طور کلی در سبزیجات و میوه‌های قرمز رنگ وجود دارد.

بتاکاروتن نیز یک رنگدانه مهم دیگر است که وجودش در مواد غذایی باعث محافظت از پوست می‌شود. برخی از خوراکی‌های حاوی بتا-کاروتن عبارتند از: هویج، اسفناج، کاهو، گوجه، بروکلی و …

عوارض برنزه شدن در تابستان

اصول برنزه شدن با افتاب

برنزه شدن و آفتاب گرفتن، احساس خوبی به انسان می‌دهد و حتی به دلیل قرار گرفتن در معرض ویتامین D موجب بهبود خلق و خو می‌شود. با این حال برنزه کردن و قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید و عدم استفاده از ضد آفتاب، خطرات و عوارض احتمالی را نیز به دنبال خواهد داشت. برخی عوارض برنزه شدن در تابستان شامل موارد زیر است:

  • ابتلا به بیماری پوستی ملانوما و سایر عارضه‌های پوستی
  • کم آب شدن بدن
  • آفتاب سوختگی
  • عرق سوز شدن
  • پیری زودرس پوست
  • آسیب به چشم‌ها
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

کلام آخر

بهترین روش برنزه شدن در آفتاب

ممنون از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید. در این مقاله سعی کردیم همه چیز در مورد برنزه شدن را با شما به اشتراک بگذاریم و درباره مهم‌ترین نکات آن صحبت کنیم. آیا شما نیز به برنزه کردن پوست خود علاقه دارید؟ می‌توانید نظرتان درباره نحوه برنزه كردن با آفتاب یا آموزش برنزه کردن را در قسمت دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402