بررسی ریلمی 8 پرو و گوشی Realme 8 5G؛ مشخصات، تاریخ عرضه و قیمت

Realme 8 5G / Realme 8 5G / ریلمی 8 پرو 5G / گوشی ریلمی ۸ 5G
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گوشی ریلمی 8 پرو و Realme 8 5G دو گوشی ارزان و خوش ساخت دیگر از چین هستند. از مزایای گوشی Realme 8 5G  نسل پنجم اینترنت همراه است که می‌تواند کاربران را مجاب به خرید آن کند در حالی که مدل پرو نسبت به آن، نمایشگر و دوربین بهتری دارد و با قیمت کمتری به فروش می‌رسد.

شاید در هیچ دوره‌ای به اندازه این چند سال اخیر بازار گوشی‌های اقتصادی به این اندازه شلوغ و رقابتی نبوده باشد. از یک طرف شیائومی و وان‌پلاس را داریم که تجربه زیادی در این سال‌ها اندوخته‌اند و از طرف دیگر موتورولا و نوکیا هستند که سعی می‌کنند تا جای ممکن قیمت گوشی‌هایشان را پایین آورده و در عین حال تمام امکاناتی که مورد نیاز کاربران است را هم ارائه کنند.

در این میان ریلمی را داریم که سال‌ها است مشغول تولید گوشی‌های با کیفیت و ارزان است. گوشی‌های سال 2021 آن‌ها یعنی ریلمی 8 پرو و ریلمی 8 5G از بسیاری از جهات شبیه به گوشی‌های قبلی این کمپانی هستند. عملکرد قابل قبول و طراحی زیبا به همراه قیمت مناسب. در حقیقت در بسیاری از کشورها نمی‌توانید گوشی 5G با قیمتی کمتر از ریلمی ۸ پیدا کنید.

البته که برای خرید مدل 5G این گوشی با این قیمت باید قید خیلی از امکانات را بزنید و انتظار عملکرد بسیار خوب یا دوربین با کیفیت بالا را نداشته باشید. با این حال ریلمی 8 5G آنقدر قابلیت دارد که خیلی از کاربران را راضی کند. به خصوص آن‌هایی که قیمت گوشی برایشان بیشتر از ویژگی‌های اضافی مثل شارژ بی‌سیم اهمیت دارد. با بررسی این محصول همراه پلازا باشید.

در ویدیوی زیر می‌توانید شاهد «بررسی ریلمی 8 5G» باشید.

فهرست مطالب

مشخصات گوشی ریلمی ۸ پرو و Realme 8 5G

ویژگی‌هاگوشی Realme 8 5Gگوشی ریلمی 8 پرو
نمایشگر6.5 اینچی IPS LCD با رفرش‌ریت 90 هرتز و رزولوشن 1080p6.4 اینچی سوپر امولد با رزولوشن 1080p
پردازندهدیمنسیتی 700اسنپدراگون 720G
سیستم عاملاندروید 11 با رابط کاربری Realme UI 2.0اندروید 11 با رابط کاربری Realme UI 2.0
حافظه/رم4/6/8 گیگابایت رم | 64/128 گیگابایت حافظه با پشتیبانی از کارت حافظه6/8 گیگابایت رم | حافظه 128 گیگابایت با پشتیبانی از کارت حافظه
دوربین‌‌ها2 + 2 + 482 + 2 + 8 + 108
دوربین سلفی1616
باتری5000 میلی‌آمپر با شارژ 18 وات4500 میلی‌آمپر با شارژ 50 وات
قیمت

بررسی گوشی ریلمی 8 پرو و Realme 8 5G

ریلمی 8 در دو مدل پرو و 5G وارد بازار می‌شود. مدل 5G دارای پردازنده، نمایشگر و دوربین‌های ضعیف‌تری است در حالی که مدل پرو از 5G پشتیبانی نمی‌کند ولی در عوض از پردازنده اسنپدراگون 720G، نمایشگر سوپر امولد و دوربین 108 مگاپیکسلی بهره می‌برد. قیمت ریلمی 8 پرو نیز از مدل 5G کمتر است.

طراحی گوشی ریلمی ۸ پرو و Realme 8 5G

ریلمی چندین سال است که در صنعت ساخت گوشی مشغول است و با معرفی گوشی ریلمی 8 پرو و مدل 5G مشخص شد آن‌ها تجربیات زیادی در این چند سال کسب کردند. هردو گوشی کیفیت ساخت بالایی دارد و از نظر ظاهری نیز زیبا است. حتی با وجود قیمت پایینی که این دو گوشی دارند، در نگاه اول اصلا احساس نمی‌کنید با یک گوشی ارزان طرف هستید. البته شاید این نکته بیشتر در مورد مدل 5G صادق باشد چرا که بدنه مدل پرو از پلاستیک ساخته شده است.

Realme 8 Pro / ریلمی 8 پرو
ریلمی 8 پرو

ضخامت ریلمی 8، 8.5 میلی‌متر و اندکی کمتر از گوشی‌هایی با قیمت مشابه مثل نوکیا 5.4 و موتو جی 50 است. مدل پرو از این هم نازک‌تر است چرا که از باتری کوچکتری استفاده می‌کند. در زمان عرضه و در این بازه قیمتی شاید گوشی ریلمی ۸ 5G و ریلمی 8 پرو یکی از شیک‌ترین و جذاب‌ترین گوشی‌های بازار بودند. در سمت چپ گوشی، دکمه‌های کنترل صدا قرار دارند و در سمت راست نیز دکمه پاور تعبیه شده که به عنوان حسگر اثرانگشت در مدل فایو جی عمل می‌کند، در حالی که در مدل پرو، این حسگر زیر نمایشگر قرار گرفته است.

همچنین بخوانید :

تنها نکته آزاردهنده در طراحی گوشی ریلمی ۸ ۵ جی و بسیاری از دیگر گوشی‌ها هم همین موضوع یعنی ادغام سنسور اثرانگشت با دکمه پاور است. زیرا با این کار فشار دادن دکمه سخت‌تر و حتی باز کردن قفل گوشی هم مشکل‌تر می‌شود. به همین دلیل بهتر است سنسور در پشت گوشی یا زیر نمایشگر باشد.

Realme 8 5G / گوشی Realme 8 5g / ریلمی 8 5g / گوشی ریلمی ۸ 5G
گوشی Realme 8 5G

حالا که حرف از پشت گوشی شد باید به این مورد هم اشاره کنیم که پشت گوشی Realme 8 5G دارای طراحی براق و صیقلی است که حسی مشابه گوشی‌های گران‌قیمت را به شما می‌دهد. ماژول دوربین در بالای سمت چپ این قسمت قرار گرفته و برجستگی آن هم به اندازه قابل توجهی زیاد است.

به طور کلی از نظر ظاهری اگر گوشی ریلمی ۸ 5G را در کنار سایر گوشی‌ها با قیمت مشابه و حتی کمی قیمت بالاتر قرار دهید تفاوت چندانی بین آن و سایر گوشی‌ها از نظر کیفیت و جذابیت ظاهری پیدا نخواهید کرد. البته نه به گونه‌ای که آن را با یک پرچمدار اشتباه بگیرید، اما گوشی آنقدر کیفیت خوبی دارد که به راحتی تا چند سال دوام خواهد آورد.

نمایشگر ریلمی 8 5G و گوشی Realme 8 Pro

نمایشگر 6.5 اینچی LCD با رزولوشن 2400×1080 گوشی ریلمی 8 5 جی آنقدر بزرگ است که فضا و پیکسل‌های کافی در اختیار شما قرار دهد. این پنل در حقیقت بهتر از آن چیزی است که از یک گوشی در این بازه قیمتی انتظار دارید. مورد بعدی که از ویژگی های گوشی Realme 8 5G است، پشتیبانی از نرخ‌تازه‌سازی 90 هرتز است که شاید در سال 2023 خیلی قابلیت خاصی نباشد، اما برای بسیاری از کاربران کافی است.

نمایشگر عملکرد بسیار خوبی در کاربری‌های روزمره مانند اسکرول کردن در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها دارد. ریلمی می‌گوید حداکثر روشنایی این پنل 600 نیت است که برای بازی‌ها و تماشای فیلم کاملا کافی است. این روشنایی همچنین در محیط‌های خارج از خانه نیز کاربردی است. به طوری که برای استفاده از گوشی زیر نور آفتاب هیچ مشکلی نخواهید داشت. همچنین زوایای دید عالی هستند و انیمیشن‌ها و ویدیوها نیز کاملا روان اجرا می‌شوند. نکته قابل توجه این است که شما از طریق رابط کاربری ریلمی که در گوشی نصب شده می‌توانید میزان گرمای رنگ‌ها را به دلخواه خودتان تنظیم کنید.

پس از جعبه گشایی ریلمی 8 پرو شما با یک نمایشگر 6.4 اینچی رو‌به‌رو خواهید شد. اما نرخ تازه‌سازی آن تنها 60 هرتز است که شاید در این بازه قیمتی خیلی چیز غیرعادی نباشد اما این روزها اکثرا دنبال گوشی‌هایی هستند که نرخ تازه‌سازی 120 هرتز دارند و اگر این موضوع برایتان مهم است باید به سراغ گوشی‌های دیگر بروید.

صفحه نمایش مدل پرو همانطور که اشاره کردیم سوپر امولد است و مطابق انتظارات دارای رنگ‌های غنی و سرزنده است. اما در بحث روشنایی برخلاف مدل 5G عملکرد جالب توجهی ندارد و در خیلی از مواقع مجبور می‌شوید روشنایی را به صورت دستی تنظیم کنید. اما جالب‌ترین نکته‌ای که در مورد این گوشی می‌توان به آن اشاره کرد قرار گرفتن حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر است. معمولا در این بازه قیمتی چنین چیزی را کمتر می‌بینیم.

دوربین گوشی ریلمی ۸ پرو و Realme 8 5G

مشخصات گوشی ریلمی 8 5 جی در بخش دوربین شامل یک دوربین 16 مگاپیکسلی سلفی است که بدون تردید حداقل از نظر مگاپیکسل بسیار بزرگتر از چیزی است که از یک گوشی اقتصادی انتظار داشتید. دوربین گوشی ریلمی ۸ 5G در پنل پشتی دارای 3 لنز 48 مگاپیکسلی به همراه لنز 2 مگاپیکسلی ماکرو و یک سنسور 2 مگاپیکسلی عمق‌سنج است.

دوربین گوشی ریلمی ۸ 5G فاقد لنز فوق‌عریض است و از زوم اپتیکال هم خبری نیست. تمام وظیفه عکاسی بر عهده همان لنز 48 مگاپیکسلی است. این دوربین به لطف لنز 48 مگاپیکسلی بسیار کاربردی است و می‌تواند تصاویر را با کیفیت و وضوح بالا ثبت کند. شاید فقط در صورتی که بخواهید با استفاده از دوربین گوشی ریلمی ۸ 5G به صورت حرفه‌ای عکاسی کنید از آن راضی نشوید، در غیر این صورت و برای کاربری عادی، دوربین گوشی کارتان را راه می‌اندازد.

البته این موضوع در مورد بسیاری از گوشی‌های اقتصادی صادق است. چون فناوری ساخت دوربین‌ها آنقدر پیشرفت کرده که حتی در گوشی‌های ارزان قیمت هم شما دوربین‌هایی با کیفیت قابل قبول در اختیار خواهید داشت. در اینجا گرچه نبود زوم اپتیکال و لنز فوق‌عریض کمی آزاردهنده است و مورد بعدی هم این است که هرچقدر نور محیط کمتر شود کیفیت تصاویر نیز پایین‌تر می‌رود.

Realme 8 5G / گوشی ریلمی ۸ پرو 5G / ریلمی 8 5g

البته بازهم می‌توانید در شب و با حفظ بیشتر جزییات عکاسی کنید، به خصوص اگر حالت شب را فعال کنید. اگر بتوانید هنگام عکاسی گوشی را برای مدت کمی بیشتر ثابت نگه دارید با کمک این حالت روشنایی تصاویر بیشتر خواهد شد، اگر چه در بیشتر مواقع تصاویر یا تار هستند یا نویز دارند.

همچنین بخوانید :

به طور کلی بخش دوربین یکی از آن بخش‌هایی است که عملکرد ریلمی 8 5G درست همانطوری است که از یک گوشی در این بازه قیمتی انتظار دارید. با توجه به اینکه بیشتر کسانی که این گوشی را خریداری می‌کنند بیشتر به دلیل 5G بودن و قیمت پایین آن به سراغش می‌روند، زیاد نمی‌توان به این موارد ایراد گرفت.

فیلمبرداری هم خیلی تعریفی ندارد. شما با گوشی ریلمی ۸ 5G می‌توانید با کیفیت 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنید که به جز فیلمسازان حرفه‌ای تقریبا برای بقیه راضی کننده است. افزون بر این حالت‌هایی مثل فیلمبرداری اسلوموشن و حالت فیلمبرداری حرفه‌ای نیز وجود دارد که کنترل بیشتری بر مواردی مثل تعادل نور سفید به شما می‌دهد. به طور کلی دوربین گوشی ریلمی ۸ 5G همانطور که گفتیم برای استفاده روزمره کاملا جوابگو است.

دوربین گوشی ریلمی ۸ پرو 108 مگاپیکسلی است. در کنار آن یک دوربین فوق‌عریض 8 مگاپیکسلی، سنسور عمق‌سنج و دوربین ماکرو قرار گرفته‌اند. به طور کلی بالا بودن مگاپیکسل دوربین الزاما به این معنی نیست که تصاویر گوشی ریلمی 8 پرو در حد خیلی خوبی است. اما دوربین گوشی ریلمی ۸ پرو حتما شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

در محیط‌هایی که نور کافی دارند تصاویر علاوه بر کیفیت بالا، جزییات بسیار زیادی دارند و کنتراست آن‌ها نیز تعادل کافی دارد. به لطف این دوربین 108 مگاپیکسلی شما می‌توانید تصاویر را در کامپیوتر خود ویرایش و برش دهید بدون آن که نگران افت کیفیت آن‌ها باشید.

لنز فوق‌عریض نیز به همین ترتیب عملکرد بسیار خوبی دارد و در حقیقت رنگ‌ها در این لنز نسبت به دوربین اصلی غنی‌تر بودند و به همین دلیل حداقل از نظر ظاهری تصاویر کیفیت بهتری داشتند.

همچنین در گوشی Realme 8 Pro شما می‌توانید با کیفیت 4K فیلمبرداری کنید و همچنین یک حالت AI Mixed Portrait هم وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن ابتدا از یک منظره و سپس از خودتان فیلمبرداری سپس دو تصویر را با هم ادغام کنید.

سخت افزار گوشی Realme 8 5G و مدل پرو

قلب تپنده ریلمی 8 فایو جی تراشه اقتصادی دیمنسیتی 700 5G از مدیاتک است. حافظه داخلی و رم گوشی Realme 8 5G در دو ظرفیت 64 و 128 گیگابایت برای حافظه و 4، 6 یا 8 گیگابایت برای رم به دست کاربران می‌رسد. گوشی به خصوص در مدلی که رم 8 گیگابایت دارد کاملا روان است و هیچ لگ یا تاخیری در هنگام مراجعه به منوها، باز کردن اپلیکیشن‌ها و فایل‌های رسانه‌ای یا مراجعه به وبسایت‌ها وجود ندارد.

عملکرد گوشی یکی از آن دسته از مواردی است که به اندازه هزینه‌ای که برای گوشی پرداخت می‌کنید است، چه در گوشی‌های ارزان و چه در پرچمداران گران‌قیمت. گوشی ریلمی ۸ 5G نیز از این قاعده مستثنی نیست. عملکرد گوشی در حد فوق‌العاده عالی نیست، اما از پس بیشتر کارهایی که از آن انتظار دارید بر می‌آید. گواه این ادعا امتیازاتی است که این گوشی در گیک‌بنچ 5 (569 تک هسته‌ای و 1765 چند هسته‌ای) کسب کرده است.

حتی می‌توانید انتظار گیمینگ، البته در حد سبک هم از آن داشته باشید. اگر افت فریم برایتان اهمیتی ندارد می‌توانید بازی‌های سنگین را هم با آن اجرا کنید. اما مهمترین فاکتور این گوشی 5G است که در این بازه قیمتی سبب می‌شود ریلمی ۸ برای خیلی‌ها جذابیت داشته باشد. به سختی می‌توان گوشی با قیمت کمتر پیدا کرد که از 5G پشتیبانی کند تا به شما سرعت بسیار بالای نسل پنجم را بدهد.

پرازنده ی گوشی ریلمی 8 پرو اسنپدراگون 720G در کنار 8 گیگابایت رم است. حافظه گوشی Realme 8 Pro نیز تنها 128 گیگابایت است. این گوشی در بنچمارک گیک‌بنچ 5 و در بخش چند‌هسته‌ای توانست امتیاز 1679 را کسب کند که آن را درست در رده سایر گوشی‌های میان‌رده بازار قرار می‌دهد. این امتیاز تنها اندکی از امتیاز موتو جی 9 پلاس (1690) و کمی بیشتر از گوگل پیکسل 5 (1600) است.

با توجه به پردازنده گرافیکی گوشی ریلمی ۸ پرو، این گوشی در اجرای بازی‌های مشکل خاصی برایتان ایجاد نمی‌کند زیرا در بیشتر مواقع بازی‌ها را در بالاترین کیفیت ممکن اجرا نمی‌کند. از همین رو؛ بازی‌ها بدون لگ یا مشکل خاصی اجرا می‌شوند. هنگام گشتن در منوها و استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز این موضوع صادق است و عملکرد گوشی روان و بدون لگ است. مگر اینکه از یک گوشی پرچمدار و گران‌قیمت به سراغ این گوشی بروید، تفاوت خیلی محسوسی را با سایر گوشی‌ها مشاهده نمی‌کنید.

باتری گوشی Realme 8 Pro و مدل 5G

باتری 5 هزار میلی‌آمپری مدل 5G یکی از نقاط قوت برجسته آن است. در بسیاری از مواقع شما با استفاده مداوم در نهایت با 50 درصد شارژ روز را به اتمام می‌رسانید. البته این موضوع خیلی هم برای گوشی‌های اقتصادی غیرعادی نیست؛ زیرا این گوشی‌ها از قطعات ضعیف‌تر که انرژی کمتری مصرف می‌کنند بهره می‌برند و همچنین پیکسل‌های کمتری هم دارند.

در مدل پرو اما باتری کمی کوچکتر و 4500 میلی‌آمپر است. با این حال در این گوشی نیز شما می‌توانید یک روز کامل از گوشی استفاده کنید حتی اگر بازی‌های زیادی اجرا کنید یا به عکاسی بپردازید.

Realme 8 Pro / گوشی Realme 8 Pro / ریلمی 8 5g / گوشی ریلمی ۸ ۵ جی
گوشی Realme 8 Pro

نکته بعدی این است که در گوشی ریلمی ۸ ۵ جی خبری از شارژ بی‌سیم نیست و شما می‌توانید با شارژ 18 وات سیمی گوشی را شارژ کنید. اگر دنبال گوشی هستید که به راحتی پس از یک بار شارژ تا چندین روز دوام بیاورد ریلمی 8 5G انتخاب ایده‌آلی برایتان است. البته اگر بخواهید به طور مداوم از 5G به همراه GPS استفاده کنید و روشنایی نمایشگر را هم در سطح بالایی قرار دهید نباید انتظار داشته باشید که گوشی چند روز دوام بیاورد.

گوشی Realme 8 Pro در طرف مقابل از شارژ سریع 50 وات پشتیبانی می‌کند و می‌تواند ظرف کمتر از یک ساعت شارژ گوشی را تکمیل کند. در این مدل هم امکان شارژ بی‌سیم وجود ندارد.

قیمت و تاریخ عرضه ی گوشی Realme 8 5G و مدل پرو

هردو گوشی تقریبا همزمان با اختلاف چند هفته در بهار سال 2021 معرفی و وارد بازار شدند. ریلمی 8 پرو از اردیبهشت سال 1400 در بازار ایران موجود شد و حدود 8 میلیون تومان قیمت داشت. این گوشی تا فروردین 1402 نیز در بازار با قیمت حدود 10 میلیون تومان در بازار قابل خریداری بود.

ریلمی 8 5G از طرف دیگر از آذر سال 1400 در ایران با قیمت 6 میلیون تومان عرضه شد. این گوشی تا مرداد 1401 در بازار حضور داشت. در آن مقطع قیمت گوشی Realme 8 5G تغییری نداشت و همچنان همان 6 میلیون تومان بود. با این حال هردو گوشی در حال حاضر در بازار موجود نیستند.

سخن پایانی

گوشی ریلمی ۸ ۵ جی نسبت به قیمتش ارزش خرید بالایی داشت و برای کسانی که به دنبال یک گوشی اقتصادی 5G که عمر باتری بالایی داشته باشد بودند، بهترین انتخاب بود؛ به خصوص با توجه به قیمت گوشی ریلمی ۸ ۵ جی. اما اگر کیفیت دوربین گوشی Realme 8 5G برایتان مهم بود یا اگر نیاز به گوشی با سخت‌افزار قدرتمندتر داشتید می‌توانستید با پرداخت مبلغ بیشتر گوشی ریلمی 8 پرو را به خانه ببرید. نظر شما در مورد مزایا و معایب گوشی Realme 8 5G و نسخه پرو چیست؟ آیا تجربه کار با آن‌ها را دارید؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402