رنو داستر یا داچیا داستر خودرویی است که از سال ۲۰۰۹ شرکت داچیای رومانی و رنوی فرانسه آن را طراحی و تولید کرده است. درکل به خودروهای اقتصادی و بهصرفه برند رنو داچیا گفته میشود. البته در بازارهایی که رنو مشهورتر از داچیاست، غالباً محصولات مدل داچیا را با همان برند رنو معرفی میکنند. رنو داستر در حقیقت خودرویی است که توسط دو شرکت داچیا و رنو شکل گرفته است. این خودرو در رومانی، هند، برزیل، روسیه، کلمبیا و اندونزی هم تولید میشود.
فهرست عناوین مطلب:
داسترهای موجود در ایران
رنو داستر جعبهدنده ۶ دندهدستی یا ۴ دندهاتوماتیک دارد. این خودرو هم مانند لوگان و ساندرو با پلتفرم B0 داچیا تولید میشود و گروه رنو ـ نیسان آن را عرضه میکند. این پلتفرم حتی بر روی نیسان جوک هم به کار رفته است. این خودرو دو نوع تک و دو دیفرانسیل دارد و شرکت نگینخودرو آن را وارد و عرضه میکند. این دو مدل را با جعبهدنده اتوماتیک نیز میتوان یافت. رنو داستر بعد از تولید و ارائه در سال ۲۰۰۹، چند فاز مهندسی را طی کرده است. هرکدام از فازها و فیسلیفتهای آن با موتورها و کیفیتهای مختلف ارائه شد و حتی کار به تولید نسخه فیسلیفت آن هم کشید. منبع: داستر دیوار
ایمنی خودرو
رنو داستر را در کل خودرویی امن و خانوادگی میدانند. این خودرو ترمزهای ABS، تکنولوژی EBD ،EBA و ESC دارد و ۲ کیسه هوا هم برای آن تعبیه شده است. بد نیست بدانید که این خودرو سهچهارم امتیاز امنیت را از یورو NCAP برای بزرگسالان و ۷۸ درصد را برای کودکان دریافت کرده است تا خود را بهعنوان خودرویی ایمن معرفی کند. بد نیست برای مقایسه داستر با رقبای همسطحش، برخی از انواع ماشین را بررسی کنید.
تجربه رانندگی با رنو داستر
اولین تجربه برخورد با یک خودرو مشاهده ظاهر آن است. البته رنو داستر ظاهر بدی ندارد، هرچند که شاید سادگی این خودرو برای اسپرتبازها چندان مناسب نباشد. درواقع میتوان گفت که ظاهر این خودرو بیشتر کلاسیک است تا بهروز.
طراحی داخلی رنو داستر ساده و کاربردی شکل گرفته است. شاید بعضیها که دنبال آپشنال بودن خودرو هستند، این طراحی داخلی را نپسندند. البته در مدلهای جدیدتر و ۲ دیفرانسیل کمی وضعیت آپشنها بهتر شده است. جنس داشبورد و کنسول طراحیشده در کابین رنو داستر از پلاستیک خشک و سخت است و بسیار ساده شکل گرفته است. هرچند که درمدلهای جدیدتر، طراحی کمی وضعیت بهتری پیدا کرده است.
رنو داستر موتور قوی و خوبی دارد، اما نه در آن حد که شتابگیری هیجانانگیزی را به راننده اهدا کند. البته شرایط بازده فنی خودرو در شتابگیریهای ثانویه بهتر و مناسبتر است. عملکرد جعبهدنده خودکار خودرو کمی کند است و تعویض دندهها در آن با تأخیر صورت میگیرد که همین موضوع باعث شده است تا نمونههای اتوماتیک داستر کندتر باشند.
داستر باتوجهبه فاصله محوری قابلتوجهی که دارد، کابین و بزرگ و جاداری را در اختیار سرنشینان و راننده خودرو میگذارد. این کابین با وجود صندلیهای ارگونومی و طراحی کاربردی راحتتر و بهتر هم میشود. همچنین باید اضافه کرد که بزرگی کابین منجر به کوچکبودن صندوق بار نمیشود و داستر در این بخش نیز شرایط خوبی دارد. بنابراین میتوان داستر را خودرویی بهمعنای واقعی جادهای دانست؛ بهخصوص نمونههای ۲ دیفرانسیل آن که برای رانندگی در مسیرهای صعبالعبور بازده بهتری دارد. این نکته نیز حائز اهمیت است که نمونههای ۲ دیفرانسیل داستر خودروهایی مناسب و درخور مسیرهای آفرودی نیست و قدرت و تواناییهای لازم برای این کار را ندارد. ترمزهای داستر عملکرد مناسبی دارند و در مسیرهای جادهای و شهری نمایش خوبی را به اجرا میگذارند؛ اما همان طور که گفته شد چندان درخور مسیرهای آفرودی نیست.
فرمانپذیری خودرو در مسیرهای مارپیچ و سرعتهای زیاد خوب است و خودرو انحرافی از خود نشان نمیدهد. سیستم تعلیق این کراساوور سایز متوسط نیز در حدواندازههای کلاس خود است؛ بهخصوص در نمونههای ۲ دیفرانسیل سواری کمتکان، نرم و راحتی را به سرنشینان هدیه میدهد.