مزایای بازی های کامپیوتری | با مزایا و معایب بازی های کامپیوتری بیشتر آشنا شوید

مزیت های بازی های کامپیوتری / معایب بازی های کامپیوتری
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بازی‌های رایانه‌ای مزایا و معایب زیادی دارند. در این مقاله مزایای بازی های کامپیوتری و معایب بازی های کامپیوتری بررسی خواهد شد. با بررسی فواید بازیهای رایانه ای همراه ما باشید.

بدون شک می‌توان گفت پدیده بازی‌ های رایانه‌ای یکی از مهمترین پدیده‌های عصر کنونی دنیای سرگرمی محسوب می‌شود. این پدیده که هر ساله شاهد رشد و گسترش آن در شاخه‌های مختلف هستیم تاثیر غیرقابل اغماضی به ویژه بر روی قشر کودک و نوجوان هم در جهت مثبت آن و هم در جهت منفی آن دارد. به بیان دیگر هم می‌توان از «مزایای بازی های کامپیوتری» به عنوان یک پدیده قابل بررسی یاد کرد و هم می‌توان «معایب بازی های کامپیوتری» را به عنوان پدیده دیگری که نیازمند بررسی است تحت کنکاش قرار داد. بر همین اساس بر آن شدیم تا در مقاله‌ای که پیش رویتان هست به بررسی فواید بازیهای رایانه ای، مزیت های بازی در گوشی و همچنین ضررهای بازی های موبایل برای کودکان و مواردی از این دست بپردازیم. همراه پلازا بمانید.

فهرست مطالب

مزایای بازی های کامپیوتری

در ابتدا قصد داریم نگاهی به فواید بازی های کامپیوتری و تاثیر مثبت این پدیده گسترده بر روی قشرهای مختلف سنی داشته باشیم. با ما باشید.

مزیت اول- بهبود فرایند تشخیص بصری

اولین موردی که در فهرست مزایای بازی های کامپیوتری می‌خواهیم به آن اشاره کنیم مقوله‌ای به نام بهبود فرایند تشخیص بصری (Visual process) محسوب می‌شود. بر اساس تحقیقی که وب سایت Psychology Today آن را انجام داده است بازی‌های ویدیویی این قابلیت را برای مخاطبان خود فراهم می‌کنند که تمایز بسیار جزئی میان لایه‌های مختلف رنگ خاکستری یا همان سایه‌های خاکستری را تشخیص دهند.

این مقوله که با عنوان حساسیت نسبت به کنتراست بصری (Visual contrast) نیز شناخته می‌شود از فایده های بازی های کامپیوتری شمرده می‌شود. علاوه بر این بر اساس همین تحقیقات بازی های کامپیوتری قادر هستند که میزان دید افراد دارای اختلال بینایی را نیز افزایش دهد و این مورد نیز در زمره مزیت های بازی های کامپیوتری قرار گرفته است. بر همین اساس بازی های کامپیوتری قادر هستند که به بازی‌بازها کمک کنند که به شکل بصری جهت حرکت مورد نظر خود را پیدا کنند.

مزیت دوم- بهبود عملکرد اجرایی

مزایای بازی های کامپیوتری / معایب بازی های کامپیوتری

مزیت دومی که در فهرست مزایای بازی های کامپیوتری می‌خواهیم به آن اشاره کنیم بهبود عملکرد اجرایی محسوب می‌شود. مقصود از بهبود عملکرد اجرایی قابلیت یک فرد در حل مشکلات خود به شکلی سریع و کارآمد است. بر اساس تحقیقات انجام شده بهبود قابلیت انجام دادن چندکار به شکل همزمان از فواید بازیهای رایانه ای دانسته شده است که البته به آن موارد دیگری همچون بهبود انعطاف پذیری ذهن و حتی معکوس کردن فرایند زوال ذهنی افراد مسن نیز اضافه شده است. بر همین اساس اثرات مثبت بازی های رایانه ای نه تنها در گروه‌های سنی کودک و نوجوان بلکه در گروه‌های سنی مسن‌تر نیز اثبات شده است.

مزیت سوم- بهبود مهارت‌های روزمره

فواید بازیهای رایانه ای / مزیت های بازی در گوشی

فایده سوم فهرست مزایای بازی های کامپیوتری بهبود مهارت‌های روزمره محسوب می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده بهبود میزان هماهنگی بین دست و چشم (Hand-eye coordination) نیز جزو مزیت های بازی در گوشی و کامپیوتر محسوب می‌شود که البته مواردی همچون بالا بردن طول توجه (Attention span) و بهبود حافظه کاری و نهایتا قابلیت‌های تصمیم گیری نیز به آن اضافه شده است. موارد گفته شده به ویژه از فواید بازی های کامپیوتری برای بچه ها محسوب می‌شود و شما می‌توانید با انتخاب بازی‌های کامپیوتری صحیح برای کودک خود آن‌ها را از مزیت‌های گفته شده بهره‌مند سازید.

مزیت چهارم- بهبود اضطراب و افسردگی

فواید بازی های کامپیوتری / فایده های بازی های کامپیوتری

فایده چهارم فهرست مزایای بازی های کامپیوتری بهبود اضطراب و افسردگی محسوب می‌شود. این یک حقیقت تجربی و همچنین علمی ثابت شده است که کاهش میزان اضطراب و افسردگی جزو خواص بازی های کامپیوتری محسوب می‌شود. به عنوان مثال بر اساس گزارشات نشریه Scientific American بازی تتریس (Tetris) قادر است که نشانه‌های اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD) را کاهش دهد. علاوه بر این در انجمن‌هایی مثل Geek و Sundry نیز نویسنده‌ها بهبود اضطراب اجتماعی (Social anxiety disorder) را از مزایای بازی های رایانه ای دانسته‌اند و توضیح داده‌اند که بازی‌های ویدیویی قادرند به این افراد کمک کنند که روابط خود را بهبود دهند و نسبت به علائم اجتماعی حساس‌تر باشند.

مزیت نسل جدید بازی های رایانه ای بر بازی های قدیمی چیست؟

مزیت های بازی های کامپیوتری / معایب بازی های کامپیوتری

در ادامه مقاله‌مان در رابطه با مزایا و معایب بازی های ویدئویی قصد داریم به مزیت نسل جدید بازی های رایانه‌ ای بر بازی های قدیمی بپردازیم. پاسخ دادن به این سوال شاید آنقدرها که فکر می‌کنیم راحت نباشد. به عنوان مثال اگر بازی مورتال کمبت 1992 را با بازی مورتال کمبت 2019 مقایسه کنیم متوجه تفاوت فاحشی می‌شویم که در عین بارز بودن حکایت از پیشرفت تکنولوژی جلوه‌های بصری، گیم پلی، طراحی نور و صدا و موارد دیگر می‌دهد.

بر همین اساس شاید بتوان گفت در بحث فواید بازیهای رایانه ای یکی از مهمترین مزیت‌های نسل جدید بازی های رایانه ای نسبت به عناوین قدیمی بهره وری از تکنولوژی پیشرفته و به مثابه آن داشتن ابزاری به مراتب قابل‌تر برای مقابله با استرس و افسردگی، بهبود مهارت‌ها و بهبود عملکرد اجرایی است.

فواید بازی های کامپیوتری برای بچه ها چیست؟

ضرر های بازی های کامپیوتری / مزایای بازی های رایانه ای

در ادامه مقوله فواید و ضرر های بازی های کامپیوتری می‌خواهیم به فواید بازی های کامپیوتری برای بچه ها بپردازیم. این مبحث را از زوایای مختلفی می‌توان مورد بررسی قرار داد. هنگامی که از مزیت های بازی در گوشی و کامپیوتر و همچنین کنسول‌ها توسط بچه‌ها صحبت می‌شود اولین موردی که به ذهن می‌آید پلتفرم یا جایگاهی است که کودکان از طریق آن قادر هستند تجربه دیداری و شنیداری خود را با سایر افراد به اشتراک بگذارند و از این طریق قدم‌های اول را در رابطه با ارتباطات اجتماعی از طریق فضای مجازی بردارند.

البته فواید بازیهای رایانه ای برای کودکان تنها به این امر خلاصه نمی‌شود. کودکان همچنین می‌توانند از طریق تجربه بازی‌های ویدیویی به ارتقای مهارت‌های دیگر خود نیز بپردازند. به عنوان مثال وقتی که به عنوان یک کودک عنوانی همانند فورتنایت را تجربه می‌کنید ذهنتان با مواردی همچون مراقب محیط اطراف بودن، به دنبال بهترین آیتم‌ بودن و مدیریت کوله پشتی آشنا می‌شود. بر همین اساس با کمی آشنایی و اخت گرفتن بیشتر با دنیای بازی ممکن است قادر شوید که این موارد را به شکل‌های مختلف و در جهت مثبت در زندگی واقعی نیز به کار ببرید.

مزایا و معایب بازی های ویدئویی / اثرات مثبت بازی های رایانه ای

در رابطه با مزایا و معایب بازی های رایانه ای باید بدانید داده‌های جدیدی که از سوی آموزشگاه‌های برتر جهانی منتشر شده نشان می‌دهد که یادگیری کودکان در قالب آموزش‌های بازی‌گونه به شکل چشمگیری به نسبت روش‌های کلاسیک و قدیمی بهتر بوده است. امروز شما از طریق بازی می‌توانید دروس مختلفی نظیر ریاضی را به فرزند خود آموزش دهید و این موضوع سبب خواهد شد تا اطلاعات مربوطه در ذهن فرزند شما نقش ببندد و به آسانی از آن خارج نشود. در سمت بازی‌های ویدیویی و اکشن همانطور که کم و بیش می‌دانید امروزه این سرگرمی راه حل مناسبی برای دوری از افسردگی و اضطراب بوده است که بسیاری از پزشکان خارجی برای رهایی از مشکلات تنهایی پیشنهاد بازی را به بیماران می‌دهند.

امروز شاهد انتشار هزاران بازی از شرکت‌های متنوع و گوناگون در سراسر جهان هستیم که این موضوع سبب شده تا صنعت بازی‌سازی به یکی از سودآورترین صنایع جهان تبدیل شود که در سال ۲۰۲۴ قرار است شاهد عناوین بسیار خوبی برای پلتفرم‌های مختلف نظیر کامپیوتر و موبایل باشیم. در سمت دیگر قیمت نسبتا بالای بازی‌ها می‌تواند یک مانع برای عدم دستیابی کاربران به بازی‌ها باشد که در این زمینه در حال حاضر قانون و چهارچوب خاصی در نظر گرفته نشده که بازی‌ها بر اساس آن قیمت گذاری شوند. توضیحات فوق جزو مزایای بازی های رایانه ای به شمار می‌روند که اگر نکته دیگری درخصوص فواید بازی های رایانه ای را می‌شناسید باما همراه باشید و به مقاله معایب و مزایای بازی های رایانه ای کمک نمایید.

معایب بازی های کامپیوتری

تا به اینجای مقاله فواید و مضرات بازی های رایانه ای از توضیحات راضی بودید؟ در ادامه مقاله امروزمان مزایا و معایب بازی های کامپیوتری قصد داریم به مبحث ضرر های بازی های کامپیوتری بپردازیم. در همین راستا تعدادی از مهمترین خطرات بازی های کامپیوتری و ضررهای بازی های موبایل برای کودکان را برای شما فهرست خواهیم کرد. همراه پلازا بمانید.

عیب اول- افزایش خشونت

در فهرست معایب بازی های کامپیوتری اولین عیبی که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم افزایش خشونت محسوب می‌شود. بر اساس گفته‌های نشریه تلگراف (The Telegraph) محققان ارتباط محکمی میان رفتار خشونت آمیز و بازی‌های ویدیویی خشن پیدا کرده‌اند. این مورد به ویژه از ضررهای بازی‌های “Shoot-em-up” که در آن‌ها از اسلحه استفاده می‌شود محسوب می‌شود.

خطرات بازی های کامپیوتری / مضرات و فواید بازی های کامپیوتری

عیب دوم- کاهش تمرکز

دومین عیب فهرست معایب بازی های کامپیوتری کاهش تمرکز محسوب می‌شود. مقوله کاهش تمرکز از ضررهای بازی های موبایل برای کودکان نیز به شمار می‌آید. بر اساس تحقیقات موسسه Psychology of Popular Media Culture ارتباط گسست ناپذیری میان طول مدت تجربه بازی‌های ویدیویی توسط افراد و قابلیت آن‌‌ها برای تمرکز وجود دارد. همین تحقیقات همچنین بیان می‌کنند که تجربه بازی‌های ویدیویی ممکن است تمرکز افرادی که ذاتا از کاهش تمرکز رنج می‌برند را هرچه بیشتر کاهش دهد.

فواید و ضرر های بازی های کامپیوتری / فواید و معایب بازی های کامپیوتری

عیب سوم- اعتیاد آور بودن بازی‌ها

در ادامه مقاله‌مان با عنوان مضرات و فواید بازی های کامپیوتری سومین عیبی که می‌خواهیم از آن سخن بگوییم خاصیت اعتیادآور بودن بازی‌هاست. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط یکی از دانشگاه‌های معتبر جهان از هر ده گیمر جوان یکی از آن‌ها معتاد به بازی‌های ویدیویی است؛ به این معنی‌ که گیم بازی کردن این افراد سبب مخاطرات خانوادگی، اجتماعی، آموزشی و نهایتا روان‌شناختی می‌شود. بر همین اساس برای جلوگیری از معایب بازی های کامپیوتری در این زمینه موسسه‌های مختلفی در سراسر دنیا از جمله آمریکا، کره جنوبی و هلند سعی می‌کنند که این جنبه از بازی‌های ویدیویی را تحت کنترل خود قرار دهند.

فواید بازی های کامپیوتری برای بچه ها / خواص بازی های کامپیوتری

عیب چهارم- احتمال افزایش افسردگی و اضطراب

در فهرست معایب بازی های کامپیوتری چهارمین و آخرین عیبی که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم احتمال افزایش افسردگی و اضطراب محسوب می‌شود. با وجود آنکه قبلا به قابلیت‌ بازی‌های ویدیویی در مقابله با افسردگی و اضطراب اشاره کردیم برخی مطالعات دیگر حاکی از آن هستند ممکن است همین بازی‌های ویدیویی سبب افزایش اضطراب و افسردگی شما شوند. بر اساس تحقیقات انجام شده در موسسه Cyberpsychology دانش آموزانی که در طول روز بیش از دو یا چندساعت را به تجربه بازی‌های ویدیویی اختصاص می‌دهند نسبت به دانش آموزان دیگر بیشتر در معرض افسردگی قرار می‌گیرند.

مزایا و معایب بازی های ویدئویی / اثرات مثبت بازی های رایانه ای

سخن پایانی

در مقاله‌ای که خواندید فواید و معایب بازی های کامپیوتری را با همدیگر مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله ضررهای بازی های موبایل و کامپیوتر برای کودکان و مزیت های بازی در گوشی و کامپیوتر مورد کنکاش قرار داده شد؛ و حقیقت بدست آمده از این کنکاش آن است که بازی های ویدیویی هم مزایا و هم معایب خود را دارند. در رابطه با فواید بازیهای رایانه ای نباید اغراق کرد؛ و البته بزرگنمایی معایب بازی های کامپیوتری نیز درست نیست. به عنوان نتیجه گیری می‌توان گفت اگر گروه‌های سنی مختلف عناوینی را که ویژه آن‌ها طراحی شده است و با رعایت اصول و تعادل تجربه کنند از فواید بازیهای رایانه ای بیشتر از معایب آن برخوردار خواهند شد.

نظر شما در رابطه با مزایای بازی های کامپیوتری چیست؟ نظرات خود را از طریق بخش پایین و قسمت کامنت‌های سایت با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
Mohammad hosein
.
24 مرداد 1402، 15:58
پاسخ
0
0
عالی بود
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402